Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga STIM!

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Martin Pettersson:

STIM har bara hand om offentliga spelningar. Frågor om t.ex låtar på CD-skivor och rätten att sprida sin musik via internet ligger närmare NCB och Copyswede än STIM

Låtar på Internet är väl STIMS påse?

Ursprungligen av deadbeat:

Låtar på Internet är väl STIMS påse?

På sätt och vis. Men ändå inte. Om man sänder musik via internet så är STIM inlblandade, men försäljning av låtar, t.ex ITMS, har STIM inte hand om utan NCB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-27 16:41

Väldigt intressanta frågor, hoppas STIM ger svar snart!

Har speciellt undrat över det där om man kan släppa "ostimmad" musik under ett annat artistnamn, och hur det gäller för t ex ofärdiga demolåtar man lägger upp på sin hemsida.

Lika om man har en låt stimmad under ett artistnamn, om man kan släppa den ostimmad under ett annat artistnamn.

  • Medlem
  • 2005-05-17 16:35

Då får väl Copyswede och NCB bli nästa mål för frågor som blir över samt tillägg till dessa?

SAMI också....glöm inte SAMI.

Självklart gör vi så och sätter ihop en "Upphovsrätt & Kopieringsrätt All You Need To Know-guide".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-17 18:44

Martin: Jag antar att det bla var min fråga som borde gå till NCB. Men eftersom MM faktiskt hävdade att det var STIM och inte NCB som hade krävt dem på pengar så borde väl ändå STIM ha nånting att säga i frågan?

Fast nu när jag funderar på det så verkar det konstigt att STIM ville ha pengar, det borde väl egentligen vara NCB:s område?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-13 23:37

plingeling plingelink! Ska vi kasta lite morötter på stim så dom svara nån gång?

Jag ringde till STIM i förra veckan och frågade hur det gick med frågorna. De jobbar på det, fick jag som svar. Tyvärr kunde de inte ge någon tidsangivelse. Till viss del kan jag tycka att de får ta tid med tanke på en del "svåra" frågor, men inte så här lång tid. Den som lever får se, jag ringer igen nästa vecka om jag inte fått något svar denna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-14 00:59

Gött mos Martin, 99moderator posse rocks!

Vi får samla ihop 99 99medlemmar med 99saker att slå med och stå och vänta på dom någon dag annars

"De jobbar på det, fick jag som svar."

HAHA! :kaaaka!:

Det börjar att bli lite väl pinsamt från STIM's sida. Jag har inte hört något. Imorgon ringer jag och gnäller!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 17:33

Ähfysatan, hälsa att vi är en ruskig hop på 99:e 99´or som är redo att ta till våld om vi inte får svar på frågor !

Grejen är ju att vi kommer att såga STIM för det här inför andra musiker/artister. De måste ju förstå att det verkligen kan drabba deras slagkraftighet, åtminstone inför gräsrötterna som ju redan är tveksamma till organisationen.

Ursprungligen av sisältää:

Grejen är ju att vi kommer att såga STIM för det här inför andra musiker/artister. De måste ju förstå att det verkligen kan drabba deras slagkraftighet, åtminstone inför gräsrötterna som ju redan är tveksamma till organisationen.

Det tror jag Stim är vana vid. På gräsrotsnivån är vi många som lärt oss hata Stim.

Jag har i alla fall mina tolkningar klara:

- Om du skickar låten till dig själv och allt det där, det är din egen sak. Stim har inget att göra med om du har rätten till låten eller ej. De tar betalt för din rätt, men att bevisa att det är din låt är din egen sak.
- Det finns ingen tidsgräns. Du har upphovsrätt på din låt vare sig du är med i Stim eller ej. När du går med blir dina låtar förvaltade av Stim, och det gäller allt du gjort sedan du föddes!
- Om man gör spelningar, radio, skivor med mera med icke-Stimmad musik ska Stim bara ge fan i, det har de inget med att göra. De kan komma med hot och en massa påståenden om att man måste betala (det har de gjort ibland), men de kan inget göra när de inte äger musiken. Men om man går med så äger de allt man gör ("förvaltar" heter det förstås) och man har inte rätt att ge bort något. Att ladda upp låtar till garageband.com är nästan säkert avtalsbrott. Det enda sätt du får ge bort din musik är på din egen hemsida, efter tillstånd från Stim.

Det är förstås bara den tolkning jag fått efter att ha läst deras villkor och haft en hel del diskussioner med dem och musiker. Men, det är min tolkning och det ska bli mycket intressant att se vad de säger själva!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-04 17:50

Att vägra svara ser ännu sämre ut än att ge "dåliga" svar...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 08:39

Nu börjar det väl bli pinsamt? Som sagt, det skadar mer att inte svara, än att svara dåligt...

Just det, jag ringde och personen i fråga har semester och återkommer på onsdag nästa vecka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-17 23:18

"onsdag nästa vecka" har kommit och gått. Dags att börja gnälla? Hur länge sen var det frågorna gick iväg nu egentligen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-31 20:31

*harklar mig*

*visslar lite lätt*

*tittar på klockan*

  • Oregistrerad
  • 2005-08-01 08:56

*host host*

OK, back on track. STIM tog semester, jag tog semester.

Nu är jag tillbaka, och ringde STIM idag och försökte få tag på våran kontaktperson för att fråga vad som händer.....Men, han har tagit ledigt en vecka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-08 13:41

*suck*

Kommer han att sitta i möte hela nästa vecka eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-29 18:02

Något nytt från STIM än...?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-29 19:30

Tänkte samma tanke tidigare idag faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 20:14

HEHE, dags för ett offentligt brev till STIm i MM kanske?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit (och stim räknar dina kronor)"

Såhär ligger det till. Jag blev hänvisad till en ny person på STIM. Jag ringde henne förr-förra fredagen och lämnade ett meddelande. Hon ringde upp mig i Fredags och vi kom överens att skicka frågorna på nytt till henne så skulle det bli lite fart på maskineriet. Jag har mailat frågorna till henne nu!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-30 12:14

Gött mos, då kanske det händer något till slut

*tar av mig hatten för Martin*

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 17:10

sanslöst segt det här.. liknar nästan någon statlig myndighet..

Ursprungligen av pussy:

sanslöst segt det här.. liknar nästan någon statlig myndighet..

ssssssyh, de kan höra dig!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 01:12

om du har en pseudonym som du inte har registrerat hos stim och ger ut gratismusik under den så tror jag inte det är nån fara ... alt att du aldrig anmäler ett visst verk till dom som du vill distribuera fritt .. (tror jag)

Bevaka tråden