Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 15", 1.67 GHZ, 80 GB HD, 2 GIG RAM

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 19:04

I morgon blir den min. Har haft PC i alla år och ser förstås mycket framemot köpet.

Nu kanske alla redan övergett den "gamla" generationen mac. Men jag undrar ändå:

- Widgettips. Vad använder ni? Posta gärna länkar till bra siter där man kan hitta schyssta widgets
- Officepaketet. Då jag skriver mkt privat och i jobbet behöver jag Word och excel. Finns det några bra sharewarealternativ? OpenOffice t.ex.
- Mailklient. Vet ju hur standarklienten fungerar och ser ut. Men har ni några bättre tips?
- Videoprogram och Codecpaket. Vad skall man använda för bäst funktionalitet på en mac?
- IM-Klient. Är Adium king eller finns något bättre?

Självklart kommer jag starta med en urblåst burk så har ni tips utifrån det så mottages dessa tacksamt. Typ rena grundfixsaker.

Får återkomma

Kul att du switchar. Kan säga att man i dagsläget får ut mest av en PPC-Mac (säger jag som sitter på Intel). Kan inte annat än gratulera och försöka hjälpa dig i dina frågor så gott det går.

Widget:

Wikipedia, underbar databas och en härlig widget som visar informationen direkt på dashboard.

Officepaket:

Microsoft Office är såklart bästa alternativet, i övrigt finns NeoOffice och OpenOffice. Vilket alternativ som är bäst av dessa låter jag någon annan svara på.

Mailklient:

Enligt mina preferenser så är Apples Mail den bästa mailklienten, alla plattformar sett. Ananrs har du ju Mozilla Thunderbird som också är en utmärkt mailklient.

Videoprogram:

VLC. Precis som på PCn så klarar VLC de flesta formaten. Trevlig och lättanvänd. Använder själv VLC till filmvisning.

MPlayer. Ett enkelt program med ett snyggt gränssnitt, men... Animationerna gör det segt och för mig oanvändbart. Det är inte det att animationerna får för lite datorkraft utan de tar en halv sekund, vilket är för lång tid i mitt tycke. Vid växling till och från helskärm är detta särskilt tydligt.

IM-klient:

Precis som du säger, Adium är king. Smidigt och lättanvänt. Nackdelen med Adium är att det inte stöder ljudkonversationer och videosamtal. Använder du MSN-tjänsten så kan jag rekommendera aMSN till dessa ändamål.

Hoppas mina svar tillfredställde dig.

• Oregistrerad
  • 2006-07-10 21:07

Ja, har väl förstått det... Blir nog en Intelburk tids nog - men ej nu...

Superbra tips. Var finns typ standarwidgets som TV, Google osv.

Någon som vet att man kan ha gmailkontot i apples mailklient föresten?

GMail går finfint i Mail.

Apples sida med widgets: http://www.apple.com/downloads/dashboard/

• Oregistrerad
  • 2006-07-10 21:30

Stort tack!

Jag tycker Entourage är en fantastisk mail-klient, eller egentligen "PIM" för den innehåller ju även adresser, kalender, projekt, anteckningar osv.

• Oregistrerad
  • 2006-07-11 16:24

Har hört en del om entourage... Länk någon?

Ursprungligen av JohanLoman:

Har hört en del om entourage... Länk någon?

Entourage är en del i Microsoft Office och köps med andra ord samtidigt som det.

Tyvärr stödjer ju gmail bara pop3 än så länge. Men det finns en steg-för-steg guide för just Mail inne i gmail.

1
Bevaka tråden