Kul att du switchar. Kan säga att man i dagsläget får ut mest av en PPC-Mac (säger jag som sitter på Intel). Kan inte annat än gratulera och försöka hjälpa dig i dina frågor så gott det går.
Widget:
Wikipedia, underbar databas och en härlig widget som visar informationen direkt på dashboard.
Officepaket:
Microsoft Office är såklart bästa alternativet, i övrigt finns NeoOffice och OpenOffice. Vilket alternativ som är bäst av dessa låter jag någon annan svara på.
Mailklient:
Enligt mina preferenser så är Apples Mail den bästa mailklienten, alla plattformar sett. Ananrs har du ju Mozilla Thunderbird som också är en utmärkt mailklient.
Videoprogram:
VLC. Precis som på PCn så klarar VLC de flesta formaten. Trevlig och lättanvänd. Använder själv VLC till filmvisning.
MPlayer. Ett enkelt program med ett snyggt gränssnitt, men... Animationerna gör det segt och för mig oanvändbart. Det är inte det att animationerna får för lite datorkraft utan de tar en halv sekund, vilket är för lång tid i mitt tycke. Vid växling till och från helskärm är detta särskilt tydligt.
IM-klient:
Precis som du säger, Adium är king. Smidigt och lättanvänt. Nackdelen med Adium är att det inte stöder ljudkonversationer och videosamtal. Använder du MSN-tjänsten så kan jag rekommendera aMSN till dessa ändamål.
Hoppas mina svar tillfredställde dig.