Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av guskar:

Har tyvärr inte hittat någon lösning... efter ett tag verkar den bli bättre... men just nu jobbar den på 1.5 GHz 53%...
Är det fler än jag som har detta problem att den inte använder kapaciteten av processorn fullt ut?

Du har tur för din jobbar i 1.5 Ghz medan min ligger i 1.0 Ghz och jag har kört ett test där man maxar cpun men den ligger kvar på 1.0 Ghz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-03 22:15

Finns det någon här som fått problemen med shutdowns fixade efter service?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 07:45

hittade en länk via digg som påstod sig ha lösningen:

http://maba.wordpress.com/2006/09/01/macbook-shutdown-solved-at-last-hopefully/

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 12:53
Ursprungligen av dogday:

hittade en länk via digg som påstod sig ha lösningen:

http://maba.wordpress.com/2006/09/01/macbook-shutdown-solved-at-last-hopefully/

Låter ju som en vettig förklaring. Men det var tydligen inte en hjälpande lösning för alla. Det här är ju riktigt pinsamt för apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-05 13:37

Jag snackade precis med MacForum om service för shutdown-problemet, och han sa att det inte var någon ide att lämna in den just nu. Logikkortet ska bytas, och det är tydligen en enorm brist på dem just nu, så jag skulle få vänta ett okänt antal veckor.
Jag påpekade att flera som fått logikkorten utbytta har fått tillbaka problemen, men han sa att det här var en ny version som de skulle byta till.
Det blir helt enkelt att stå ut med problemen, och avvakta ett par veckor...
Jag har 2GHz-varianten.

Ursprungligen av Seretur:

Jag snackade precis med MacForum om service för shutdown-problemet, och han sa att det inte var någon ide att lämna in den just nu. Logikkortet ska bytas, och det är tydligen en enorm brist på dem just nu, så jag skulle få vänta ett okänt antal veckor.
Jag påpekade att flera som fått logikkorten utbytta har fått tillbaka problemen, men han sa att det här var en ny version som de skulle byta till.
Det blir helt enkelt att stå ut med problemen, och avvakta ett par veckor...
Jag har 2GHz-varianten.

Shit då , jag som är så i behov av min dator!
Jag lämnade in den i förra veckan men dom hinner inte börja titta på den
förrän nu på fredag , det var 25 före mig!

Och är det leveranstid på moderkort så......:(

Men jag väntar hellre och får en ny modell av logikkort än det här som gör
att man halvt får nervsammanbrott när det stänger ner när man är mitt uppe
i jobbet:(

Jag har lämnat in min macbook, dom skulle antagligen skicka en ny, ganska omgående men nu har det gått två veckor, och jag har ännu inte hört ett ord, det var iaf det där kortet som var sönder, för jag har haft samma problem som alla andra, att det stängs av när jag skall använda den, helt plötsligt,

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 23:13

Det är ju jättekass. Känns lite oroligt inför mitt datorköp nu. Har inte tid att fixa med sånt strul. Flyttar utomlands om några veckor. Nån som vet hur supporten är om man är utomlands?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-03 07:30

Vore soft om lite folk med macbooks som inte har detta problemet skriver här.

Ursprungligen av Jake_Styles:

Vore soft om lite folk med macbooks som inte har detta problemet skriver här.

Verkar ont om folk med fullt fungerande MacBooks. Nu har min börjat stänga av sig spontant igen efter en period utan spontana avstängningar. Nu är det jag som agerar mer för och få problemet åtgärdat, för det här är inget jag kan acceptera. Trodde uppdateringen av den fasta programvaran skulle lösa problemet, men efter det så blev det ingen skillnad alls.

Ursprungligen av Jake_Styles:

Vore soft om lite folk med macbooks som inte har detta problemet skriver här.

Hittils har jag inte haft några problem med min MacBook! Jag har haft datorn i 9 dagar nu!
Datorn går ca 10 -15 timmar om dagen!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-03 12:28

Jag är inte bra på vad virus kan göra...
Min fråga är denna: kan det vara ett virus som orsakar problemet med random shutdown?

En anna fråga är hur man citerar tidigare inlägg... hittar inte vad jag ska använda...

Ursprungligen av guskar:

Jag är inte bra på vad virus kan göra...
Min fråga är denna: kan det vara ett virus som orsakar problemet med random shutdown?

En anna fråga är hur man citerar tidigare inlägg... hittar inte vad jag ska använda...

Nej, det är inget virus som orsakar detta. Det finns inget virus för Mac OS.

Och citera tidigare inlägg gör man genom att klicka på knappen "Citera" vid det tidigare inlägget.

Ursprungligen av guskar:

Jag är inte bra på vad virus kan göra...
Min fråga är denna: kan det vara ett virus som orsakar problemet med random shutdown?

En anna fråga är hur man citerar tidigare inlägg... hittar inte vad jag ska använda...

Hmm Det finns inga virus till Os X vad jag vet, däremot finns det ett par skript men inget skadligt!
När du läser en tråd så ser du längst up till höger "citera" tryck på den och då kommer det med !

har inte haft problem på 2,5 vecka, men igår stängde den av sig över 15 gånger. Idag hittills 3 gånger.

Märkligt och irriterande att man inte lyckas finna nåt samband.

En tillfällig lösning som verkar funka är att hålla inne avstäningningsknappen i 15 sekunder medan datorn är avstängd, tills det hörs ett högt pip. Då går datorn ner och arbetar på 1 gig processor och den skall då inte stänga av sig. men det är givetvis en temporär lösning.

Samma skit här! Vanligast förekommande på morgonen, några sekunder efter den vaknat ur "sleep" *POOF!*

Ursprungligen av spanky:

Samma skit här! Vanligast förekommande på morgonen, några sekunder efter den vaknat ur "sleep" *POOF!*

Detsamma gäller för min MacBook, den stänger av sig efter man väckt den ur vila. Dock är det väldigt varierande, ibland fungerar den bra i flera dagar, för att sen en dag bråka en hel del. Men efter att man nollställt den genom att ta ut batteriet och hålla ner poweknappen så fungerar den som tidigare utan problem. Tills problemet dyker upp igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 19:17

Om jag köper en macbook om 1-2 veckor, får jag då det nya logikkortet?
Vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 19:27

Undrar samma sak om jag får det nya logickortet, beställde den 1:e september...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 22:27

Jag har inte haft några problem med min MacBook 2.0 GHz, den svarta modellen. Köptes i juni, en månad efter lansering... Tycker i och för sig att batteritiden efter denna SMC-uppdatering har försämrats, men men.. Inga problem med random shutdowns i alla fall Hurra.

Säger precis som en annan här.. Det är inte kvaliteten på datorn som vi betalar för, det är OS X.. Tyvärr! Så jävla synd att de inte kan kolla datorerna lite mer innan dem skeppas. Jag menar, vem fan vill ha alla dessa problem som varit? Inte jag i alla fall.

Hellre en lång leveranstid och en stabil dator än en kort leveranstid och så får man en dator som man måste lämna in efter ett par dagar / veckor. Hur kul är detta för alla hoppfulla switchers egentligen?
Precis, detta är fan pinsamt för Apple.. Skärpning!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 22:43

Och de som reklamerat och fått den lagad då? Vad byts och har det blivit felfritt efter byte?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-05 23:01

Jag har precis fått tillbaka min (måndag).. det som byttes var tre saker.. nu vet jag inte exakt vad de sa, för de pratade koder, men i mitt språk så var det plasten (mot mindre smutsuppsugande variant), logikkortet och en trejde grej.. tyckte de sa PMU.. Hur som helst så har det hänt vissa små roliga saker efter detta byte:
Datorn blir bara ljummen under istället för brännhet. (gissar på runt 40-50 grader och Core duo temp visar omväxlande 29 eller 34 grader.. verkar som den numera läser av någon annan tempmätare på kortet) fläktarna går igång som efter firmwareuppdateringen mycket mjukare och tidigare. Jag har ännu inte lyckats få datorn att använda 100% av både processorerna.. även med terminaltrix (yes)

Den har inte stängt av sig ännu och är extremt sval jämfört med någon annan laptop jag haft eller känt på. Jag antar att jag fått relativt nya saker och det verkar ju vara stora ändringar på logiken eftersom temperaturmätarens adress ändrats t.ex. kan vara så att det sitter någon extra tempmätare på kortet som core-duo numera tror är prollens.. vad vet jag.

förutom att Cd-spelaren är snett monterad så skivorna knappt kan sättas in (åker in med den i morgon och klagar) så verkar resten av systemet vara i fin balans numera!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-05 23:06

påpekas att jag hade exakt dessa problem som ni berättar om innan.

Stänger av sig efter viloläge (när tempen når ungefär 45 grader. efter någon minut).
Stänger av direkt med två terminalfönster som får köra kommandot yes som resulterar i 100% processoranvändning på båda prollarna.

Jag hade dessutom en skramlande fläkt som nu byttes tillsammans med logikkortet.

jag fick som råd i början att byta plats på minneskorten och reseta PMU. Vilket inte påverkade något. och sedan service..byte av ovan nämnda saker. verkar fungera nu.. men får se om någon månad igen

Vi står i begrepp att köpa en Macbook ytterligare och jag hade sagt till den här
medarbetaren att jag trodde det hade löst sig med dom här problemen och att
det nog bara var första serien.
Men det verkar ju som det blir fler och fler.
Det här är inte bra!

Senast redigerat 2006-09-06 08:06
  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 23:32

Kimt, det verkar ju lovande det där? Verkar ju som att de fixat problemet så att det inte kommer att uppstå igen. I varje fall i mina ögon.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 08:43

Det står om det där med PMUdelen i nya macworld. Låter som det är på gång att ordnas då. Frågan är om det tagit sig till produktionen då och inte enbart service.

Om ni inte sett det så har det diskuteras om att det är en sladd till en av tempsensorerna som är problemet.
Rekommenderar inte någon att ta isär och fixa själv då ni har garanti, men det kan ändå vara intressant att veta vad som är källan till problemet.

Läs mer här:
http://maba.wordpress.com/2006/09/01/macbook-shutdown-solved-at-last-hopefully/

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 14:38
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Om ni inte sett det så har det diskuteras om att det är en sladd till en av tempsensorerna som är problemet.
Rekommenderar inte någon att ta isär och fixa själv då ni har garanti, men det kan ändå vara intressant att veta vad som är källan till problemet.

Läs mer här:
http://maba.wordpress.com/2006/09/01/macbook-shutdown-solved-at-last-hopefully/

Låter nice. Vad jag efterlyser är om de VET vad som är felet och om de vet det, är det implementerat i produktionen? Verkar ju finnas en lösning då de byter denna "heat sink" iallafall så man får ju anta att det ingår i produktionen nu.
Måste ju finnas någon servicetekniker som lallar med Apple hela dagarna här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-07 15:16

snackade med lan master nyss och enligt dom finns det nu en lösning på våra problem som apple har gått ut med i dagarna. enligt dom så ska logickortet och CPU-ns "heat sink" bytas så ska problemet vara fixat. hoppas verkligen att dom hittat rätt denna gång /P

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 17:24
Ursprungligen av Patrik2:

snackade med lan master nyss och enligt dom finns det nu en lösning på våra problem som apple har gått ut med i dagarna. enligt dom så ska logickortet och CPU-ns "heat sink" bytas så ska problemet vara fixat. hoppas verkligen att dom hittat rätt denna gång /P

Pratat med vem? Du kan inte få info om det är satt i produktionen med?

Bevaka tråden