Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon mer än min Macbook som stänger av sig?

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har inte haft problem tills för ca 10 minuter sedan. Skulle ta med datorn ut till tv-rummet (datorn stod i viloläge), drog ur sladden och datorn dog i mina händer!

Prövade att starta den men den fortsatte strejka. Pröva uppstart med nät inkopplat, inga problem, drog så ur kontakten...död!

Nu kan jag bara köra den via nätströmmen. Den verkar inte hitta batteriet för jag ser ett kors rakt över min batterisymbol.

Har prövat med 'norsk reset' några gånger men det funkar inte. Batteriet verkar det inte vara nåt större fel på ty de gröna lysdioderna indikerar full strömstyrka.

Help! Hjälp!

Ska nog pröva att dra ut batteriet några gånger till och få se vad som händer.

har dock inte haft några problem alls gällande avstängning under gång och jag har använt min MacBook nu varje dag sedan i slutet av juni. WHY!?!?!?

Det där råkade jag ut för också men efter att ha tagit ur batteriet och satt tillbaka det så funkade det igen.
Tyvärr kom ju problemen med att den stänger av sig senare men problemet med att datorn inte hittade batteriet har jag bara haft 2 ggr.

Fortfarande samma skitiga problem...funkar inte utan nätström. Har prövat köra den utan batteri i men det funkar fortfarande inte vilket är surt.

Jaja...får väl lämna in den kanske.

Om det inte är nån som kan komma med nåt bra förslag på vad som kan göras?

Klas

Ursprungligen av klasolsson:

Fortfarande samma skitiga problem...funkar inte utan nätström. Har prövat köra den utan batteri i men det funkar fortfarande inte vilket är surt.

Jaja...får väl lämna in den kanske.

Om det inte är nån som kan komma med nåt bra förslag på vad som kan göras?

Klas

Tja, lämna in den?

Lämnar in min idag...

Jag skall lämna in min MacBook som helt fått tokspel. Stänger av sig innan OSX har kommit igång ens...

Frågan är bara vilket servicecenter är bäst?

Så fort min lokala Apple återförsäljare kan mig besked på hur lång tid det kommer att ta för och fixa problemet kommer jag att skicka in min på service. Det är verkligen frustrerande att ha en dator som så spontant stänger av sig som min MacBook gör, ingen av gångerna är den andra lik.

Ena gången direkt efter uppstart / väckning, nästa gång kan den fungera i flera dagar, sen bara när man sitter och rippar in musik i iTunes så stänger den ner sig, eller när den står oanvänd några timmar. Batteridrift eller på nätdrift, ingen skillnad.

Temperaturen på processorn har varit som max 65 grader, men för det mesta har den legat på 55 grader är datorn stängt av sig.

Det känns stabilare och dra igång den 4,5 år gamla PC-häcken, den är stabilare än min MacBook, synd bara att den kör XP.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 16:52

http://macworld.idg.se/

Är du en av de som råkat ut för att din nyinköpta Macbook plötsligt stänger av sig själv? Då kan du nu glädjas åt att man lokaliserat orsaken till problemet och att Apple åtar sig att fixa din dator kostnadsfritt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-09 21:09

Vad var det för fel man lokaliserade ?

kommer inte åt länken http://macworld.idg.se/ArticlePages/200609/09/20060909142947_MW/20060909142947_MW.dbp.asp

Ursprungligen av ogglodg:

Vad var det för fel man lokaliserade ?

kommer inte åt länken http://macworld.idg.se/ArticlePages/200609/09/20060909142947_MW/20060909142947_MW.dbp.asp

Artikeln finns att läsa här: http://www.idg.se/2.1085/1.76534

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 09:42
Ursprungligen av Mikael E:

Artikeln finns att läsa här: http://www.idg.se/2.1085/1.76534

Någon hann före
Morgonpigg!

Tydligen så står Apple för reparationen nu i alla fall!

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304308

  • Oregistrerad
  • 2006-09-09 23:18

Bra att Apple gått ut med det. Då lär det vara löst i produktionen nu med. Skönt

Tydligen är det här ett stort problem , sök på "macbook shuts down "på Google så får ni se!

Idag var jag i kontakt med min Macverkstad och fick följande besked.
Apple har slut på logikkort , antagligen är det så många som byter kort att dom tagit slut.
Men den 15e får Apple ny leverans och sen skickas det till Sverige också!

Ja då kanske man kan hoppas på att få tillbaka datorn till den 25e då!

Ska lämna in min efter helgen, verkar vara kö hos min serviceverkstad redan så jag lämnar in den innan kön blir längre och ytterligare väntan. Detta problem har bara blivit värre för mig med tiden, är nog bättre och vara utan datorn i 1,5 - 2 veckor än ha en som så oregelbundet stänger av sig.

Det finns ingen som har hört rapporter hur datorerna fungerar efter byte av logikkort? Borde väl vara någon som fått problemet åtgärdat och datorn tillbaka, i alla fall i USA.

Om nu så många har detta problem - hur kompenserar Apple sina kunder? Lånedator? Med pengar (bonuscheck)? Avdrag på inköpspriset (det handlar om ganska nya datorer).
Om du köper en Volvo som plötsligt stannar så kan du gå och ta ut en hyrbil under reparationstiden. Men här gäller tydligen en annan kultur. Köper du en dator så räkna med att du tillhör den oavlönade testpanelen...
Hälsar peter som är beroende av sitt arbetsverktyg som nu häckar hos Lanmaster under okänd tid...

Ursprungligen av hoken1397:

Om nu så många har detta problem - hur kompenserar Apple sina kunder? Lånedator? Med pengar (bonuscheck)? Avdrag på inköpspriset (det handlar om ganska nya datorer).

Tror inte du får någon kompensation från apple, man kan ju alltid kolla med återförsäljaren om de kan stå för lånedator eller likande.

Apple Store - hej å hå... Sälja går bra men när det blir problem så finns inga rutiner. Då får auktoriserade verkstäder ta vid. Å dom e ganska luttrade. Vänd dig till återförsäljaren är deras råd. He he - säger jag. Vi köpare är så d-j snälla så det är synd om oss. Lite domstolsutslag på kompensation för ickefungerande varor skulle kanske sätta fart på leverantörerna. Det är faktiskt dom, som enligt konsumentköpslagen ska ersätta konsumenten, och leverantören i sin tur får begära ersättning från tillverkaren. Då kanske Apple Store och andra blev lite försiktigare innan dom dyngar ut ickefungerande datorer på marknaden. Money talks...
/P

Ursprungligen av hoken1397:

Apple Store - hej å hå... Sälja går bra men när det blir problem så finns inga rutiner. Då får auktoriserade verkstäder ta vid. Å dom e ganska luttrade. Vänd dig till återförsäljaren är deras råd. He he - säger jag. Vi köpare är så d-j snälla så det är synd om oss. Lite domstolsutslag på kompensation för ickefungerande varor skulle kanske sätta fart på leverantörerna. Det är faktiskt dom, som enligt konsumentköpslagen ska ersätta konsumenten, och leverantören i sin tur får begära ersättning från tillverkaren. Då kanske Apple Store och andra blev lite försiktigare innan dom dyngar ut ickefungerande datorer på marknaden. Money talks...
/P

det är väll som med all annan elektronik, går min sonyericsson sönder o jag går in med den till min lokala butik, inte får jag en lånenalle. jag kan få hyra en, alltså betala för det.
går min tv sönder och jag lämnar in den på garani på elgiganten där ja köpt den, inte fan får jag en låne tv även om man kan tycka att man borde få det.

så tycker du att det borde gå upp i domstol, då är frågan om varför de andra fallen med annan elektronik inte oxå ska upp där. eller man kanske ska fråga sig varför det inte varit uppe, jag sätter då min slant på att det är för att det är fult lagligt att de gör så.

enligt lagen så har leverantören rätt o fixa din produkt 3 gånger för samma fel innan du kan kräva en ny, det finns även lag på vad som är skälig väntetid på reperation, den lagen har dock överseénde med att det kan vara semestertider även på service verkstan osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 18:34

Men tjej behöver en egen bärbar nu när hon har börjat plugga igen. Jag tänker direkt på att en MacBook skulle passa henne perfekt. Men hur illa är detta problem, ska man vänta ett tag till eller har Apple styrt upp problemet så det är safe??

/Fred

Happ... nu har min stängt av sig för första gången. Precis när jag slog på den i morse.
Behöver den i helgen, så jag får nog vänta lite med att lämna in den. Om man håller inne startknappen tills den piper går det att starta den iaf. Sen får vi se...

Frågan för oss som står i begrepp att köpa en MacBook är ju hur länge man ska vänta med det för att vara säker på att få en som är felfri.

fick hem min den 16-17 juni (kommer inte ihåg exakt) och den funkar hel felfritt, inga avstängsningsproblem, inga missfärgningar osv. så det är ju inte alla som har problem.

HELT garanterad blir man ju aldrig.

Fick just besked om att Apple inte kan säga när nya logikkort kan distribueras till serviceställena. Verkar vara rätt många som har samma problem och min verkstad ansåg att jag skulle bereda mig på en månads väntetid... Tycker inte det är rimligt
/P

  • Oregistrerad
  • 2006-09-19 14:19

reklamerade minnet, behöll datorn

Åh, just nu känns det skönt. Har reklamerat mina nya 1Gb minnen istället för datorn. Har inte haft ngt RDS sedan jag bytte tillbaka till 512Mb som jag fick med macbooken.

Well, vi får väl se vad Macoteket säger om mina minnen, får jag nya eller?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-19 20:31

Alltså för tre månader sen köpte jag en macbook för 11000.men nu känns det som jag betalat en massa pengar för ingenting ! förutom en massa problem.
Första tiden så kunde jag inte använda den till mitt arbete eftersom den stängdes av helt plötsligt och hade man inte sparat så var det kört.
Sen så har den nu legat på macsupporten i snart en månad och det enda svar jag får när jag ringer dit är att "vi har inte fått reservdelar än så det är inget vi kan göra"
men alltså har inte jag några rättigheter som kund? Borde jag inte rimligtvis få en ny dator med en gång ?
Vart ska man vända sig?ska man ringa till apple eller till konsumentverket,eller?
Jag har helt enkelt tröttnat nu,behöver en bärbar dator.ska jag bli tvungen att köpa en till?

ogglodg:

DOA anmälning kan göras inom 10 arbetsdagar från Faktura datum.
- Då måste du ringa Apple själv och registrera ditt ärende
- Lan-Master hör sedan av sig till dig för att få in datorn
- De bedömer fel och hittar snabbast möjliga lösning, kan vara att reparera alt. den tejpad och gå tillbaka till den ÅF du köpte den av. ( Är det Apple Store så måste du kontakta dem)

Efter dessa 10 Arbetsdagar faller den inom Garantireparation vilket är vanlig inlämningsservice hos en Service Provider.

Eftersom det har varit problem med REV.A av detta Logic Board så har de släppt en ny revsion med nytt artikelnummer som för Service Providers blev tillgängliga att beställa från och med 12/13 SEP 2006 och som du säkert kan lista ut så är du inte ensam om att behöva detta byte. Satte sig nog alla hårdvarutekniker sig den dagen och beställde till alla case de har liggandes på sina hyllor och bara väntar. Gäller även oss i Västerås och din var den första vi registrerade i GSX (utav våra case) så de första kortet som kommer är till din dator.

Genom en koll på din order i GSX så står det följande.
Description Board, Logic, 1.83 GHz, with Heatsink
Availability Out of Stock

Så fortfarande inget besked att ge tyvärr ska försöka ringa när jag kommer till jobbet (om några timmar) och se om man kanske kan få ett svar idag (ringt några dagar nu)

Annars får du gärna hämta din dator om du vill ha den hemma till reservdelen kommer.

// Anders
MacSupport Västerås

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-20 07:31
Ursprungligen av asciiflash:

ogglodg:

DOA anmälning kan göras inom 10 arbetsdagar från Faktura datum.
- Då måste du ringa Apple själv och registrera ditt ärende
- Lan-Master hör sedan av sig till dig för att få in datorn
- De bedömer fel och hittar snabbast möjliga lösning, kan vara att reparera alt. den tejpad och gå tillbaka till den ÅF du köpte den av. ( Är det Apple Store så måste du kontakta dem)

Efter dessa 10 Arbetsdagar faller den inom Garantireparation vilket är vanlig inlämningsservice hos en Service Provider.

Eftersom det har varit problem med REV.A av detta Logic Board så har de släppt en ny revsion med nytt artikelnummer som för Service Providers blev tillgängliga att beställa från och med 12/13 SEP 2006 och som du säkert kan lista ut så är du inte ensam om att behöva detta byte. Satte sig nog alla hårdvarutekniker sig den dagen och beställde till alla case de har liggandes på sina hyllor och bara väntar. Gäller även oss i Västerås och din var den första vi registrerade i GSX (utav våra case) så de första kortet som kommer är till din dator.

Genom en koll på din order i GSX så står det följande.
Description Board, Logic, 1.83 GHz, with Heatsink
Availability Out of Stock

Så fortfarande inget besked att ge tyvärr ska försöka ringa när jag kommer till jobbet (om några timmar) och se om man kanske kan få ett svar idag (ringt några dagar nu)

Annars får du gärna hämta din dator om du vill ha den hemma till reservdelen kommer.

// Anders
MacSupport Västerås

Anders:

Tack för svaret.
Jag önskar att jag fått en sån utförlig förklaring när jag ringt.

Men dom första tio dagarna tror jag inte många inser att dom har ett stort problem,
Så var det får mig, använde inte datorn så där jätte mycket första veckan.
Problemet med slumpmässig avstängning verkar öka med tiden, datorn stängs inte så många gånger i början så man tror helt enkelt att det inte är nåt fel.

Sen att hämta hem datorn känns ju meningslöst när man inte tycker att den är användbar p.g.a. avstängningarna.

Apple borde ju rimligtvis låna ut datorer till oss som hamnar i den här sitsen tycker jag, då hade man inte behövt bli så drabbad och irriterad.
Men återigen
Tack för svaret.

Jag tänker inte godta en månads väntetid. Fick min MacBook reparerad för RSS för tre veckor sedan (typ). Efter två veckor började den dö igen - nu har den varit hos Macademic i över en vecka (och jag blev lovad av Apple att det inte skulle ta mer än en vecka, de skulle "se till att verkstaden hade de delar som behövdes för reparationen." Om jag får beskedet att förbereda mig på en månads väntetid kommer jag garanterat reklamera datorn.

Om du har blivit lovad att det inte ska ta mer än en vecka så kan du väl kräva ekonomisk kompensation?

Bevaka tråden