Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Misspass i dagstidningen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-04 19:30

Jag gör annonser som publiceras i våra största dagstidningar. Ofta har jag vit text mot en mörk bakgrund. För att undvika misspass har jag övergått till att göra 100% svarta bakgrunder i InDesign. När jag tittar på färgseparationerna där så är det ingen annan färg inblandad. Men trots det så är det ändå en "skuggad" text i tidningen, som vid misspass vid tryck av flera färger. Vad kommer dessa färger från? Händer något när jag gör pdf? Använder färgpressens ICC-profil när jag exporterar.

/Ann

Färgpressen har haft felaktiga inställningar under en längre tid, vilket gjort att precis ett sånt fenomen kunnat uppstå.

Gå till http://www.tu.se/article.do?category=806 och ladda ner de senaste inställningsfilerna

• Medlem
  • 2006-10-04 20:24

Tack för tipset! Jag ska genast ladda ner nya filer!

/Ann

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-04 21:50
Ursprungligen av Ann:

Men trots det så är det ändå en "skuggad" text i tidningen, som vid misspass vid tryck av flera färger. Vad kommer dessa färger från? Händer något när jag gör pdf? Använder färgpressens ICC-profil när jag exporterar.

/Ann

Det låter som smetning eller dubblering, sådana tryckfenomen som uppstår i själva trycknypet. Färghållningen kan vara för hög eller så kan gummiduken sitta för löst spänd eller felaktiga färgvalsinställningar, förmodligen det sistnämna. Det skulle vara intressant att se trycket.

1
Bevaka tråden