Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk kategorisering av PDF-filer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-07 23:18

Jag har flera tusen artiklar i PDF-format som jag skulle vilja kategorisera automatiskt. Eller åtminstone ändra filnamn mer i enlighet med artikeltiteln. Finns det något vettigt sätt att åstadkomma detta?

Visst. Genom att göra skript för Acrobat Professional kan du extrahera praktiskt taget vilken information du vill ur en PDF och därefter ändra namnet.

När jag tänker efter så är det nog t.o.m. möjligt att med hjälp av Shell/AppleScript ändra filnamn till Titel-namn. (utan Acrobat)

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 10:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst. Genom att göra skript för Acrobat Professional kan du extrahera praktiskt taget vilken information du vill ur en PDF och därefter ändra namnet.

När jag tänker efter så är det nog t.o.m. möjligt att med hjälp av Shell/AppleScript ändra filnamn till Titel-namn. (utan Acrobat)

Ok då har jag fått svaret på att det går. Hur är ju en helt annan fråga. Finns det färdiga lösningar?

Sett denna tråd? http://www.99mac.se/applescript/26949-staeda-skrivbordet-i-mac-os-x-med-appelscript.html?highlight=st%E4da+skrivbordet

Teknikerna i detta script för att flytta omkring filer enligt vissa regler går att återanvända - kvar att lista ut och stoppa in i scriptet är hur man extraherar informationen som är basen för reglerna för sorteringen.

Enjoy!

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 18:20
Ursprungligen av Taz_1999:

Sett denna tråd? http://www.99mac.se/applescript/26949-staeda-skrivbordet-i-mac-os-x-med-appelscript.html?highlight=st%E4da+skrivbordet

Teknikerna i detta script för att flytta omkring filer enligt vissa regler går att återanvända - kvar att lista ut och stoppa in i scriptet är hur man extraherar informationen som är basen för reglerna för sorteringen.

Enjoy!

Tack för tipset! Jag har tittat närmare på tråden men det är ju så att jag inte alls är bekant med AppleScript. Om ett detaljerad karta ej kan erbjudas (skriv en skript åt mig...hehe...), kanske tips om "självhjälpslitteratur" för vilsekomna Applescript-noviser?

Ursprungligen av hkim:

Tack för tipset! Jag har tittat närmare på tråden men det är ju så att jag inte alls är bekant med AppleScript. Om ett detaljerad karta ej kan erbjudas (skriv en skript åt mig...hehe...), kanske tips om "självhjälpslitteratur" för vilsekomna Applescript-noviser?

Allt du behöver veta finns antingen i kommentarerna i scriptet eller i andra trådar om Applescript som jag har deltagit i här på 99Mac, även boktips och sitetips finns. Tex hur man öppnar en ordlista har jag tidigare beskrivit.

Om jag har för mig rätt så gör YEP detta, automagiskt efter nyckelord. Funkade ganska bra för mitt gäng av pdf:er. LAdda ner o kolla...

• Oregistrerad
  • 2006-12-08 18:25
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Om jag har för mig rätt så gör YEP detta, automagiskt efter nyckelord. Funkade ganska bra för mitt gäng av pdf:er. LAdda ner o kolla...

Den sätter ju nyckelord, men byta filnamn efter artikelns titel verkar den inte klara av...

Kanske kan FileJuicer användas i kombination med Applescript? Hmm... får testa mig fram...

Senast redigerat 2006-12-08 18:41
1
Bevaka tråden