Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paia Fatman i sverige!

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-11-27 18:47

http://www.trimlog.se/paia_fatman.htm

2395.00 utan moms kostar kalaset 240pix kostar fronten.
Är det någon som byggt synth alls här?

Om du ar intresserad av sant sa tycker jag att du ska besoka Svenska Analogsympatisorer. Jag har aldrig byggt en riktig synt.. om man inte raknar med en simpel oscillator och en lfo som ar kopplade till ett batteri . Undrar vart den har tagit vagen .. kanske borde mecka vidare pa den

Oj, det låter dyrt. Jag har också gått och funderat på att bygga ihop en FatMan. Men beställer du från PAiA direkt så borde det bli ca 900:- billigare. Eller räknar jag helt fel nu? Fick det först till 300:-, men då hade jag glömt att Trimlog var exkl. moms och frakt.

Men man borde kanske investera i en egen frontpanel och låda, eftersom man förmodligen kommer modda den lite senare.

[ 30 November 2002, 16:14: fixat av: MonsterCow ]

eller kopa den frontpanelen/ladan och lacka om + borra lite fler hal i den.. da har man ju det mesta fardigt

Nu har de slutat sälja den på Trimolog! Trist.
Jag är två millimeter från att beställa en från PAiA
Det enda som saknas är ett vettigt bord att bygga ihop den på, lite mer kunskap och en bättre lödkolv än den jag äger nu...sen bär det av!

av vad jag har last sa ar det en riktigt lattforstaelig step-by-step manual till.. sa det bor inte va nat problem

Nat som jag har last mig fram till om denna ar att man bor modda den for att fa den att lata kul.. det ar har man kan behova lite mer kunskap

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-09 22:47

Det finns mkt info om att modda just en fatman på nätet, jag vill BYGGA fetman!

Ja, modda den ska jag också göra

PWM är viktigt, VCF Imput och bättre LFO vore trevligt, snyggare låda än PAiAs är ett måste!

Länk till sida med många FatMan moddar:
Synthaholic´s FatMan Site

Fick min FatMan med bud för en dag sedan

Kalaset gick på sammanlagt 2175Skr varav 522Skr tullavgift, och då beställde jag inte någon frontpanel eller låda, den ska jag bygga själv. Dock så skickade de med amerikanskt strömaggregat, även fast jag bad dem att inte göra det ($4 billigare då). Nu ska jag bara köpa en lödstation så bär det av

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 17:34

Det var den första synten jag byggde själv. Man får bra instruktioner, så om man är van att svinga en lödkolv och följa instruktioner så går det bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-30 23:01

Om det förresten är någon som är nyfiken på hur den låter så har jag en testlåt uppe på nätet.

Den feta skorrande basen är "den fete" och kompet är en JV-2080.

För de av er som tvekar om ni ska bygga en så tycker jag att om ni inte redan har en monofonisk analog bassynt och är sugna på att bygga något enkelt - köp en FatMan.

Och PAiA har fortfarande inte svarat på mina mail angående extremt ostabil MIDI...fetmannen är helt oanvändbar om jag inte får det att fungera eller skaffar en CV/MIDI konverter för V/Hz.
Har precis författat ett nytt brev, får se om det svarar denna gång. Så en liten varning måste jag komma med. Det är ganska lätt att något går fel, specielt för Synt-DIY newbies som jag...och PAiA´s omtalade tekniska support har hittills inte levt upp till sitt (oförtjänt?) goda rykte!

Jag ser diskussionerna runt nya ASM-1 på Synth-DIY listan...blir lite sugen men vet samtidigt att det är bra många svårhetsrader över PAiA FatMan.

Nya ASM-1.....ASM-2?

  • Medlem
  • 2003-05-03 15:10

Håller man på med att bygga analogsynthar så rekommenderar jag fortfarande att hoppa med på SAS. Det finns folk där som har byggt Fatman, och klarar nog av att felsöka det mesta.

http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 00:12

Jag tänker själv bygga en Fatman nu snart, ska dra ihop ett eget kretskort med lite moddar till. Kommer lite billigare undan då

Jag menar de släpper ju Programvaran till MIDI/CV gratis och har alla kopplings-scheman upplagda, köpte manualen där det fanns kopplings scheman och massa annan information, men den kommer jag nog inte ens behöva.

Vad det kommer kosta i elektronikdelar vet jag inte riktigt, men den dyraste komponenten på hela synten är väl typ DAC08:an eller Optokopplaren typ.

Låter högst tveksamt att du kan komma under PAiA:s pris om du inte jobbar nånstans där du kan sno komponenterna. Det är skitdyrt ju. Har du redan det mesta i form av mönsterkorttillverkning och EEPROM-programmering är det ju en annan sak såklart, men bara att beställa alla pottar och motstånd och sånt elände blir en bra slant. Och då får du ju inte instruktionerna (väl? kanske inte behövs för de flesta iofs, schemat ligger ju online också). Jag har för mig att D/A-omvandlarna till CV:n var rätt lågupplösta; kanske man skulle försöka programmera en bättre? Verkar ju rätt snålt att inte ha egen CV för pitchbend om det bara är 8 bitar eller så.

Åas har jag hört att PAiA:s komponenter är av usel kvalitet, så det kanske kan vara värt det ändå. Om du lyckas får du gärna meddela det; jag har länge tänkt att jag skulle bygga en FatMan men har inte riktigt kunnat motivera för plånboken varför...

Men om man ändå ska bygga allt själv, varför FatMan? Finns väl betydligt bättre projekt man kan hitta på nätet, FatMan är väl mest tänkt som ett simpelt nybörjarprojekt?

http://www.synthdiy.com/ <- inte bara paia

Fatman verkar va typ.. nybörjare till "iaf ganska kunnig lite då och då"-lödare. Rattar och sånt följer väl ändå inte med i det paketet om man inte beställer nån av deras lådor till? Snålt att inte ha CV för pitchbend? Hur många vill ha det egentligen?

Om man absolut vill ha det så kan man lägga till det. Jag tror faktiskt att man kan tjäna en del på att leta upp komponenter själv.

Lycka till Piotr!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 13:01

1 st 8031 = 37 kr
1 st EPROM 27C64 = 88 kr (VARNING!!! ELFA!!!)
1 st DAC08 = 17 kr
1 st 6N138 = 14 kr
2 st 74HC373 = 10 kr
1 st 74HC14 = 3 kr
2 st LM324 = 9 kr
1 st LM339 = 5 kr
2 st NE5517 = 26 kr (ELFA)
1 st 4016 = 3 kr
1 st 4052 = 9 kr (ELFA)
2 st NE555 = 8 kr
1 st TL084 = 7 kr
1 st 7805 = 5 kr
1 st 7808 = 7 kr
1 st 7912 = 4 kr
1st 12Mhz Kristall = 10 kr
1st 8pin DIL omkopplare = 13 kr
2st DIN (Midi) Hylsdon = 26 kr
18st Panelpotentiometrar= 230kr
3st Miniatyr vippor = 40 kr
Runt 50st motstånd 1/4W = 45 kr

Det där är vad det skulle kosta om man köper från Trimlog t.ex. jag har tagit alla priser därifrån och det är priserna för enstaka ex av komponenterna. Köper man mer blir det billigare (mycket mycket billigare i längden om man bygger fler grejer). Priserna är ungefärliga, jag rundade allting uppåt. Det som saknas är typ lite olika kondensatorer, transistorer och dioder typ. Trimlog har t.o.m. precis de transistorerna som kommer med Paia paketetet, själv kommer jag testa BC547 och BC557 istället, en aning billigare så.

Totalt 616kr exkl. moms 770kr inkl. moms

Och sen typ 50 spänn kanske för resten av grejerna kanske. Det är för själva komponenterna. Går att hitta billigare också, kollar man i andra elektronikaffärer, speciellt såna som säljer överskott så kan man komma undan billigare. Bara kretskort, manual och låda som saknas, sånt hade jag ändå tänkt fixa själv. Det enda är väl att man ska ha ork och lust och så, sjukskriven för depression och panikångest, ibland får jag ju lite svårt med motivationen

Ett simpelt nybörjarprojekt är ju precis vad jag behöver, jag är ju ingen mästare på de här grejerna direkt. Fatman är den enda kompletta monofoniska synthen med Midi-interface jag har hittat med programvara och kopplingsschema och allt sånt till.

Och jag har insett att jag verkligen behöver en riktig analog synth. Alltså jag tänkte förut att "äh det är säkert bara de där gamla rävarna som tjatar om att det var bättre förr som diggar dem" . Och visst det finns jävligt bra t.ex. VA synthar och så, men satan när man har hört en riktig schysst analog synth så är det ju kört. Man hör ju t.o.m. med rätt stor skillnad ibland när man laddar ner mp3:or, att sen stå och skruva och vrida och koppla och grejer hhmmmmmm..... . Taskigt fall att pluskan e tom bara annars hade jag jävlar köpt upp mig på grejer.

Angående D/A omvandlaren så har den 8bits upplösning per oktav på Pitch CV:n. Vel CV:n vet jag inte men det är väl 8bit kan jag tänka mig, midi protokollet har ju 7bits värde så det är väl inte så farligt antar jag.

Jo just det kan ju lägga till lite länkar till billiga elektronikaffärer i Sverige om nån e intresserad

www.bde.se - Grymt billigt överskott 10kr för EPROM minnen och Intel 8032 (samma som 8031 fast med dubbla ram-minnet)

www.trimlog.se

http://www2.sl-elektronik.d.se/cgi-bin/web_store.cgi - Bhiabs elektronik, har överskott

www.labbelektronik.nu

det är väl dem jag kan komma på nu

själv sitter jag på en paia p9700s - som jag har fått ihop men nån del råkade brinna så det e bara för att felsöka hela synthen del för del.. härligt värre..

fast saknar motivation + ork att göra det, flyttade förra veckan - e hemma hos brorsan på en snabbvisit o kolla internet eftersom jag både saknar dator + internet där jag bor nu..

anyhow, lycka till med fetmannen dårå piotor.. ahh läste precis att du oxå är sjukskriven för panikångest. visst är det härligt? vart sjukskriven sedan augusti -01 för min panikångest och innan dess har jag haft stora problem också fast eftersom jag gick i skolan då så fanns det inget att göra, bara skolka som gällde typ

fan, lite flummigt.. du e en 82´a född i september och jag e en 82´a född oktober.. vi 82´or som e födda på hösten e tydligen inte en bra årgång

piotor: om du är ute efter feta analoga ljud så kommer du nog tyvärr bli besviken på fatman.. alla analoga låter inte bra.. det här är nog en av de absolut tråkigaste ljudmässigt

Men jag tror det är helt klart värt att bygga ihop ändå.. man lär sig nog väldigt mycket på vägen. Leta upp sidor med olika moddar förresten! Det går att få den att låta mycket bättre än i orginalutförande.

Hur hade du tänkt fixa kretskort?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-05-12 16:10

Blir lite sugen när jag läser den här tråden...men, jag är MYCKET ovan vid lödning så jag undrar, hur duktig måste man vara för att bygga en FatMan?

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Bionik:
Nya ASM-1.....ASM-2?

Nja, en uppdatering av PCB:n. De ska fixa så att alla buggar som upptäckts i efterhand fixas på kortet istället för fula externa fixar, samt lite extra features som inte funnits förut. Så en ASM-1.2 kanske?

Den ska tydligen ligga som grund för deras icke-modulära "ASM Genie" också.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av lasselu:
Blir lite sugen när jag läser den här tråden...men, jag är MYCKET ovan vid lödning så jag undrar, hur duktig måste man vara för att bygga en FatMan?

Inte så erfaren alls, man lär sig mycket på vägen.

Men skiter det sig som det gjorde för mig så sitter man i klistret. Satans PAiA!!!

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av jgb:
Håller man på med att bygga analogsynthar så rekommenderar jag fortfarande att hoppa med på SAS. Det finns folk där som har byggt Fatman, och klarar nog av att felsöka det mesta.

http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/

Jag får SAS i en digest variant, men jag har aldrig orkat delta i diskussionerna. Tycker inte det diskuteras så mycket intressant synt-DIY där. Istället vill jag rekommendera Synth-DIY listan. Där diskuteras bara Synth DIY, oftas långt lååångt mer komplicerat än vad jag någonsin kommer att förstå, men de är bra på att hjälpa newbies också

Det finns endel SAS folk där också tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 21:07
Citat:

citerar:vi 82´or som e födda på hösten e tydligen inte en bra årgång

Måste vara nåt i den stilen, nåt är ju fel känns det som i alla fall. Haha jag har varit sjukskriven längre

,

. Maj 2001 i mitt fall, och skolan gick ju som den gick om man säger så.

Citat:

citerar:piotor: om du är ute efter feta analoga ljud så kommer du nog tyvärr bli besviken på fatman.. alla analoga låter inte bra.. det här är nog en av de absolut tråkigaste ljudmässigt
Men jag tror det är helt klart värt att bygga ihop ändå.. man lär sig nog väldigt mycket på vägen. Leta upp sidor med olika moddar förresten! Det går att få den att låta mycket bättre än i orginalutförande.

Jag tycker den verkar låta rätt halv-ok med lite moddar såklart, sen får man väl se hur det blir efteråt, det är ju första grejen jag ska bygga, jag väntar med att bygga 12875 moduls-monstret ett litet tag till

Citat:

citerar:Hur hade du tänkt fixa kretskort?

Etsa själv såklart

Kan man hitta PCB-mönster på ASM nånstans på nätet som man kan använda själv för att etsa hemma alltså? Det enda jag har hittat var nån dåre som sålde asdyra färdiga kretskort

det där låter mycket intressant.. vad säger du om att samarbeta lite? Kanske blir billigare om man går ihop ett par och beställer samtidigt och så. Jag vart riktigt sugen på att bygga lite sånt nu efter att ha lött ihop lite jox här hos en polare.. spelar knappt nån roll vad just nu.. måste bygga!!

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Piotor:
Kan man hitta PCB-mönster på ASM nånstans på nätet som man kan använda själv för att etsa hemma alltså? Det enda jag har hittat var nån dåre som sålde asdyra färdiga kretskort

Tror inte det går att få tag på färdiga kretskortsmönster, men kretsscheman finns om du vill pula ihop ett själv. Men det kretskort som finns att köpa är dubbelsidigt och absolut inte hemmaetsat. Är inte det svårt att etsa själv?
Jag lyckas inte hitta något pris på någon av sidorna, bara länkar till PayPal. Vad var det för pris du såg?

Officiella ASM-1 sidan
Officiella ASM-1 återförsäljaren

  • Medlem
  • 2003-05-13 11:22

Hmmmmmmmm ASM 1 ser ju urkul ut....

Är det någon som seriöst funderar på att bygga en?
Själv blir jag mkt intresserad och sugen. Vore väldigt kul om man kunde designa frontpanelen själv

Så om några är intresserade av att köpa komponenter ihop så hojta till eller maila mig

(Steve smider planer på en frontpanel liknande en blandning av arp2600/oberheim 8 voice

jag är grymt sugen.. men börjar hellre på ett mindre projekt som t.ex. en fatman eller en madmouse som inte gör så mycket om man råkar göra fel på.

Nån borde ju veta på ett ungefär hur mycket det kostar att bygga en asm-1.. jag smyger in å kollar på sas-listan!

Jag hittade ASM-1 priserna, de finns på sidan, bara lite klurigt att hitta dit!

Billigare eller typ samma pris som FatMan! Eller tänker jag fel?
http://members.ozemail.com.au/~boobies/shopping.htm

Jag är seriöst intresserad av att beställa ett ASM-1 kit när de släppt nya PCB:n!

Bevaka tråden