Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vansinniga syntsamlare runt om i världen (OBS, stora bilder)

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 14:56

Amanda Pehlke, är en tuff brud i lyxförpackning. Hon bor i ett hus som hon själv har specialdesignat, tillsammans med åtta Sony Aibo-hundar som hon dresserar på sin fritid. Huset har ethernet och audiopatchning inbyggt från grunden. Hon har varit gift med Mark Pulver ( www.midiwall.com ) som är en annan storsamlare av syntar. Amanda har en av världens två svarta Minimoog Voyager-syntar, givetvis i specialutgåva. Hon satt även med i juryn som valde ut namnet Voyager. Och hon kallar Dr Robert, "Bob" Moog för pappa, helt öppet. Man vet knappt vad man ska tro, men det är svårt att inte bli imponerad, eller bara förbluffad, över hur mycket resurser som tilldelats vissa människor här i världen. Hon samlar i vansinniga mått, och har givetvis alla tre Nord Lead-syntarna, till exempel. Bra för sveriges BNP om inte annat.

www.cikira.com

Har ni hittat fler sån´a här sköna typer på nätet? Vi är ju alla samlare, på sätt och vis, men vissa köper allt som blänker!

Wow! skulle inte va helt fel och äga allt det där. Undra hur mycket hon har pröjsat för allt sammans.. Lär ju va ett par studiebidrag.

En klassiker: http://www.synthfool.com/ke.html

De tragiska är att allt är inte ens inkopplat...

Hmm, intressant att hon har en OB12 på en så framträdande position förresten... Den brukar ju sågas i alla sammanhang. Nåja, att döma av resten av studion är hon inte direkt kräsen

Ursprungligen av Peter H:

Hmm, intressant att hon har en OB12 på en så framträdande position förresten... Den brukar ju sågas i alla sammanhang. Nåja, att döma av resten av studion är hon inte direkt kräsen

"The much-maligned blue Viscount OB12 sits in the middle of my studio because it's quirky, it's flashy, and I'm not sure where it belongs. It's like me! "

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 17:14

Nu sticker jag väl ut hakan, men "anything goes" känns det som. Och så det typiskt amerikanska i sammanhanget: trots att enorm tid och enorma resurser funnits att tillgå, så är hennes hem och studio uppvisningar i ganska patetisk stil, åtminstone om man jämför med våra svenska ideal. Hennes studio är mörk, släpper inte in ljus, och har en hemsk 80-talsmatta. Hon har svart köksinredning och en massa prål lite här och var. Jag menar, hon verkar ha kunnat välja precis vad som helst, men har ändå inte gjort så sofistikerade val. Hon har säkert ett 20-tal instrument i sin studio som många av oss verkligen skulle ställa sig tveksamma till och ja, det känns amerikanskt på något vis. Imponerande, ja, men ändå inte idealiskt. Liksom. Och Sony´s Aibo-hund är väl kul som koncept, men jag skulle aldrig vilja ha så´n plastprål hemma. Känner en liten lätt vämjelse över de där hundarna faktiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 17:17

Jösses!!! Vilken eufori!!!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-01 17:24

4:a Jupiter8:or och en Jupiter6!!!! *snyft*

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-01 17:29

Kawai K5000s på golvet???

Cikira har ytterligare en nordlead.. syns på nån av de andra bilderna på hennes sida. Tror även att hon har fler än 8 aibos. Nån som vet vad tösen gör för musik egentligen? Jag har stött på hennes sida ganska många gånger den senaste tiden genom olika forum.. men aldrig hört nån nämna musiken . Hon kanske är en galen samlare?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 18:08

Golvsynt... jo. Onekligen en märklig placering. Är det möjligen för övning av finmotorik i tårna?

Jag frågade för övrigt "Cikira" om hennes musik och hon sade att hon hade något stort på G och att hon inte ville avslöja något förrän hon var helt nöjd. Just nu var hon inne i programmering, sade hon.

[ 01 December 2002, 18:11: fixat av: patrick fridh ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 18:12

Kanske en galen samlare? Månadens understatement!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-01 22:38

- My name is Amanda and I´m a synthis!

Den där Kenneth-sidan har jag sett innan, letade syntbilder för 2 år sen när jag tyckte det var var kul att samla ihop såna bilder. Undrar vem han är egentligen, är han svensk och är han känd i syntsammanhang, SAS eller liknande?

Undrar hur Jarre´s studio ser ut? Har han alla sina klenoder i samma rum eller en del sparat på nått lager nånstans? DET skulle jag vilja se, Jarre´s studio. Den enda bilden jag sett är den här, när han meckar med samplern Fairlight CMI till albumet Magnetic Fields :

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 23:02

Det finns en halvtrist QTVR-bild på Jarre´s studio som jag sett någonstans. Man ser en Synclavier och ett mixerbord och inte särskilt mycket mer, tyvärr. Kenneth Elhardt är amerikan, tror jag, och han är världsberömd i syntkretsar för sina "scams", läs: synten The Sage. En 3D-genererad supersnygg sak som han försökte luras med. Och nu är han berömd i min värld för att han har FYRA jupiteråttor. Jäla madman! FYRA! Jag pläderar: Orättvisa!

Men det jag menar med vansinniga syntsamlare är huvudsakligen okända människor som bara har samlandet som en stor hobby. Jarre har ju ekonomi för att köpa precis hur mycket som helst, men det finns samlare bland oss. Jag vet att det ska finnas en fem sex stora syntsamlare här i Stockholm som bara har samlat på sig prylar under årens lopp. Till exempel. Vore svinkul om nå´n så´n ville ge sig till känna. Se´n har vi ju vår gode PPG-samlare, "Waveterm" som har tittat in här någon gång, han köpte jag min SH-101´a av. Han har en del, även om jag inte vill kalla honom vansinnig!

Edit: En massa tillägg.

[ 01 December 2002, 23:05: fixat av: patrick fridh ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 23:15

Jo, jag tänkte mixa ihop lite spår... ähum...

...timpriset, alltså, ööh?...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-01 23:31

myspys-hörna...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-01 23:37

pf : Jo jag förstår vad du menar. Fast på nått sätt är jag nog mer imponerad av artister som har alla dessa syntar och som har gjort musik som man ser upp till. Men jo, det är kul att frossa i syntbilder.

edit : fy f***n! grymma bilder! Det där är inget mixerbord, det är ett rymdskepp!

[ 01 December 2002, 23:40: fixat av: encore ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 00:10

Det har du helt rätt i, men då är de inte vansinniga längre! Faktum är att när jag började läsa Keyboard Magazine på 80-talet så var nästan varje nummer någon specialare med nå´n syntkändis. David Foster, t ex, hade en respektabel samling instrument. Det känns som om det var väldigt vanligt då, att man som standard hade t ex en DX7, en DX7II, en Minimoog, en D-50, en Fairlight, en Jupiter-8. I dagens Keyboard har de en avdelning som är nästan lika kool, och det är läsarnas egna studiobilder, som presenteras (en sida per nummer, med en bild och en liten artikel) i slutet av tidningen. Rätt kul, finns många jänkare som har flera Roland JV´s, flera E-mu-samplers och så vidare. Mycket rackblink ska det vara. Ballast är de som har sofistikerade men tillräckliga grejer. T ex svenska Nåid, jag tror han jobbar mest med en Waldorf MicroWaveXT och en Akai S-3000. Mycket mer än så behövs egentligen inte. Och det är när man tänker på det som man blir lite smått förbluffad över kära Amanda med sitt specialbyggda hus...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-02 01:00

Helt plötsligt dök en fråga upp i mitt huvud:
"What´s the frequency Kenneth?"

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-02 01:03

"Mixerbord"? Det där stora? Jag trodde den bilden var tagen inuti en Neuron...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 01:19

Eller med lite fantasi så kanske det ser ut som en fullsatt idrottsarena i forna Sovjetunionen, med publik i perfekta rader och kulörer. Nere på arenan börjar snart föreställningen, kast med liten Midiot och 10.000 meter Theremin, patchdans och stäpp-programmering.

Det avr reportage om Vince Clark i SOS eller FM eller nåt, för något år sen. Det var en tämligen stor studio. Och då hade han ändå det mesta i ett lager! Grymt skönt designat rum också, runt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-02 09:41

Hittade en kunglig bild bland mina syntbilder, av filnamnet verkar det komma från en Roland katalog.

Edit I : bilden var stor som ett hus, la upp en mindre version istället. Den stora bilden hittar ni här!

Edit II : Hittade en Jarre studio bild till.. Jarre sover på studiogolvet, lite grejer syns i bakgrunden. Kolla här! Har du kvar länken till den där quicktime vr:n över Jarre´s studio pf? Hade varit kul att se...

[ 02 December 2002, 11:48: fixat av: encore ]

Är det bara prylar man vill ha så behöver det ju inte bli så blodigt dyrt. Det finns många fullstora syntar man kan köpa för runt 2000:- och minst lika många moduler. Kan man avsätta 2500:- i månaden (får man ju knappt en ordentlig bil för idag)under ett år så har man en rätt schysst samling efter ett år. Men man vill ju gärna ha BRA gerejr också och inte bara många.

Och så vill man ju ha tid till att göra musik också och inte bara sitta och pilla med alla "features" i den nya maskinen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 12:09

Encore: Klassisk bild det där, mycket mysig. Användaren får hoppa ned i syntdjungeln från en avsats ovanifrån, eftersom han sedan blir inbyggd bland alla syntar. Se´n kanske man får skjuta in en potta mellan varven och en å annan hamburgare mellan varven. En kaffebryggare kanske får plats där på modularsynten någonstans. Sovsäcken kan han ju gömma under nå´n av syntarna. Det blir värre med motionen, men patchning kan ju vara en hyfsad träning om man byter ljud ofta.

Parakeet: Synthobbyn är närmast billig, egentligen, om man jämför med folk som köper diametralt mycket datorutrustning. Sådan sjunker i pris likt bojstenar, men syntar sjunker bara i pris likt... långsamt sjunkande musslor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 12:12

Notera klaviaturet i förgrunden av Roland-bilden, förresten, det är ett elpiano faktiskt, med samma skal som Juno-106´an. Roland gjorde fyra olika klaviaturmodeller i samma skal, kan någon räkna upp de två andra?

HS-60, Juno-6 och Juno-60..? Sjunker bojstenar fort i pris då?

Ahh!! jag ser en csq-600 i bakgrunden......*snyft*

Angående det stora mixerbordet: Vem fan har varit inne i mitt åkdon och fotograferat??

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-02 21:09

Vilken synt är det bakom den sovande Jarre då? Den med inverterade tangenter.. kanske nån Korg synt.. jag vet att det finns en Poly800 modell med svartvita tangenter men Poly800 o Jarre?... njaääeee..

- Korvgubben (med rätt att mosa)

Ingen aning.. svarta tangenter ar coolt.. Ar det nagon har som har na tips om hur man kan farga tangenter? Jag skulle vilja ha en helt supersvart synt..

Bevaka tråden