Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vansinniga syntsamlare runt om i världen (OBS, stora bilder)

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-02 21:26

volantiz : du kollade på bilden i nån av mina meddelande ovan va? (ville bara vara säker)

Äsch, postar den här :

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 22:04

It´s a POLYMONO!

Korg Poly 800 är 4/8-rösters men har monofoniskt filter. En lösning jag aldrig kan förklara rent tekniskt, men som ljudmässigt är väldigt... "cheap". Fast många gillar 800´ans sound, den var faktiskt rätt fet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-02 22:05

Din bild på Jarre är med andra ord... inte inverterad, men spegelvänd!

Det är en affärsidé! Att customifisera syntar. Tänk er en konsert med ett så kallat "vit-makt-musik-band". Förrutom alla underliga kors och andra resistiska symboler så skulle de nog ha bara svarta tangenter. De gillar ju att rycka ned de svarta!!! Dålig, va..? Hörde något liknande i en film en gång - den var lika dålig då.

Om man spinner vidare på temat med styling på syntar:
- Sport-pitchbender i aluminium.
- Solskydd som täcker minst halva displayen.
- Kolfiberinlägg på tangenterna, ser sportigt ut!
- Extra stora sport-MIDI-portar, så kallade "sportsausputts".
- En kant som skymmer översta delen på synten för att ge intrycket av en lägre och med dynamisk profil. På bilar heter det "ögonlock".
- Hårdare tangenter som håller greppet även vid entusiastisk solotagning.
- En liten orange boll det står "76" på att sätta på pitchspaken. Obs! Passar bara Korg.
- Neonbelysning under tangenterna.
- Chipstrimmning till D/A-omvandlaren.
- Extra fläktar för bättre kylning och därmed högre ljud.
- En stor SWEMM-vinge som leder bort störande luftströmar från tangenterna.
- Aluminiumsidor med inbyggd LED.
- Datahjul i kolfiberlook.
- Sänkningssats till klaviaturen - minskar nedtryckningssträckan med 5 mm. Sportigt som faan.

Något mer som önskas?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-03 00:15

pf : hehe, så det var den ändå!

Jo jag har tänkt på det också, 4/8 röster men bara 1 filter. Slö attack har den med, fast på det är den trots allt bättre än JX-10:an. Förresten, det tekniska, den funkar så att sista/senaste tangenten styr filtret. Rätt lätt egentligen.

[ 03 December 2002, 00:17: fixat av: encore ]

Real Parakeet:
>Något mer som önskas?

Synth med färgskärm. Helst på en fetare workstation eftersom man ofta sitter mer framför en sådan skärm än en på en "vanlig" synth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 01:04

Noctem: Låter som Reason tycker jag!

Alla controllers i borstad aluminium och svarta tangenter på en korg wavestation.. display med 4färgsdiodrar som ändrar färg via midi.. bandeko och en maffig phaser på 2 av utgångarna.. och självklart en sänkningssats på det hela och gälar på sidorna! Njaa.. Korg Wavestation Roadster LE?

Nämen en nordlead har jag seriöst planerat att motivlacka någon gång.. där sprack den hemligheten.. typiskt

Motivlackad Nord Lead var det:

och:

Skickade bilderna till Claivia en gång i tiden men fick ingen som helst respons. Så jag köper japanskt istället.

Skall försöka få till min Korg SuperWavestation snart.

*Parakeet har mailat på en wavestation idag*

Den med svensk flagga var *riktigt* ful.

En del MAM-prylar ser lite halvmilitära ut faktiskt...

dom dar ar inte direkt motivlackade IRL (in real life betyder det (sag att pippin fragade i en annan trad)). Men coolt for det.. jag har en malad synt har hemma.. men inge motiv eller sa. Jag ar osaker pa om jag nansin sett en riktigt motivlackad faktiskt.

Joo.. MPC-burkar ar poppis att gora om och lacka och ha sig.. finns nan filur i miami som ar stor pa sant!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-03 17:49

Jag byggde ju om en Kawai K4 för många år sedan. Det var kul. Plastic padding för formens skull; ja, den blev väldigt kool. Undrar än idag hur den mår nuförtiden. Skulle vilja köpa tillbaks den. Kawai K4 är en ganska ful synt så den är tacksam att forma om, vilket är ett kul men slitigt projekt. Man får bygga med plast, se´n slipa, se´n bygga (kladda på Plastic Padding el. motsv). Ska se om jag kan rita en skiss på hur jag gjorde, i Photoshop eller nå´t.

Jaaaa!!!! Vi vill se!!! Har man ordentligt mycket plast och padding kanske man kan få den att se ut som en Yamaha YS200.

Vad sägs om de här då? Det finns en hel del mer på Forats hemsida

Otroligt läckert. En del var ju riktigt osmakliga, men kan man förvänta sig annat inom amerikansk hipphopp (ja, jag tål inte hipphopp och det som hör till i form av skrytbilar och pratmusik).

En del var otroligt snygga, de såg ut som gamla roland-grejer, oberheimar och sånt. Hö hö hö, en såg till och med på pricken ut som en Ensoniq ASR-X.

En fråga bara, används MPC-serien bara till hipphopp och sådan där boom-schackalack-musik? Okej, Jarré har en MPC-60, men ändå... Det verkar vara fräsiga manicker den där MPC-serien.

[ 04 December 2002, 13:58: fixat av: Real Parakeet ]

nae.. det ar langt ifran bara till hiphop och sant jox. Jag har an en gang borjat fundera pa en MPC.. eller ASR.. eller liknande. Kommer behovas om jag hoppar med i ett rockband till.. vi kommer kora utan trummis isafall for att kunna va mer mobila.

En trummis med trummor är inte så mobil.. för det första så är trummisarna i sig är ett eget folkslag (hoppas inte nån av dom hörde det där

).. sen är det just det där med trummorna.. läskiga grejor att bära omkring på

R8 är ett alternativ faktiskt.. hur kul är den att använda live? Finns det nå softa industriella trummor/effekter i den? En samplerbox vore intressant just pga att jag samplat en hel del egna trummor som jag gillar att använda.. och använda färdigtrasade trummor är inte helt fel .. men visst.. R8 är ett klart billigare alternativ. Just nu väntar jag på svar angående en yamma sk20.. får jag tjacka den så blir jag jättefattig en månad. Man kan väl säga att mina framtida instrumentplaner är mYCKET oklara just nu

Det där är en fördom som *ingen* nånsin lyckats ta ur mej... Att trummisen alltid är den knepige killen.

Dessutom är dom hopplösa att parata arr med, dom tänker helt annorlunda än alla som spelar tonala instrument.

Också kan dom aldrig låta bli att sitta och småslå lite mellan låtarna.

Enda fördelen gentemot en trummaskin är att det faktiskt är rätt kul att spåna ihop grejer på plats, i ögonblicket...

Och basisten är alltid någon annan bandmedlems brorsa. Det enbar därför basisten får vara med i bandet. Sångaren och lead-gitarristren bråkar alltid om vem av dem som är universums medelpunkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-05 08:52

Hmm, Låter som en fördel att vara ett enmanna band. Jag skulle nog tycka det skulle vara jobbigt att kompromissa med musiken. Men å andra sidan så är det ju mycket positivt med band också, folk kompletterar varandra, man har kul ihop osv.

- encore (som är trummis, basist och syntist på en gång, 3 önskningar i 1? Det går verkligen inte. :rolleyes: )

Kan man trigga Råttan med triggmickar?

Sorry om det är jag som svarar istället. Svaret på frågan är: Nej! R8orna förs bara över MIDI. Så är det med modulen i alla fall. Och modulerna brukar vara bättre på sånt här än motsvarande icke modul. Tror inte R8an är ett undantag.

Det är en bra maskin. Fett och bra tryck i ljudet. Man kan stämma om ljuden såinniheflete, typ pitcha upp dem 23 oktaver. Låter det som. Det finns två decayparametrar som styr de olika klangerna i ljudet. Sedan finns det något slags filter, men det påverkar inte så mycket. Det verkar vara något slags högpassfilter.

Tusan Pf, sälj de där 808- och 909-korten separat och byt bil för pengarna. Räcker säkert till en ny BMW.

De som jag kommer på på rak arm som inte gör Hip Hop som kör MPC är;

Russ Gabriel, Dj Sneak, Green Velvet/Cajmere, Todd Terry (det mesta Unreleased Projects är MPC, resten SP1200), DJ Shadow, DJ Krush, Gemini, Freaks, Walker & de andra Air Liquid pundarna, Patrick Pulsinger & Tunakan i viss mån....

De mesta Chicago-house prylarna från typ ´93 och så brukar vara MPC3000, tror att nästan allt tidigt på Relief/Cajual som är gjort i deras studio är gjort på MPC.

Ej att förglömma, Gene Farris!

Okej, jag e med. Fast jag har aldrig hört talas om de där "banden". Men de är säkert bra. Jag lyssnar på det mesta, bara det låter bra.

Vad är det egentligen som är så speciellt med MPC? Är det att den lättanvänd och låter bra eller är det något annat? De flesta brukar ju använda datorer och så även jag. Men det är klart, en hårdvarusequencer med det man behöver och där det dessutom är upplagt på ett intuitivt vis, vad kan bli bättre?

De mesta som är på listan är typ Chicago-house samt lite beats-orienterat Köln-skit.

MPCs: grejen är väl egentligen att det är väldigt intuitivt att ha alla funktioner på dedikerade knappar, pads att slå på för att trigga samples och trummor, att det är lättanvänt och patternbaserat istället för linjärt som i nuvarande datorsequencers.

Samt att man slipper en datorn....

Så det lämpar sig bra för repetativ samplingsbaserad dansmusik m a o.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-05 21:25

"beats-orienterat Köln-skit"

Undrar om inte Black Room å Bionik blir lite putta nu?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-05 21:38

Audio Playground Synthesizer Museum.

Här snackar vi vansinne...

Mer material? Sure baby!

www.keyboardmuseum.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-05 21:40

Hmm!

Vad skådar mitt norra öga? En vit OB12´a med svarta gavlar! Ah, EUREKA! Fan, nu vill man köpa en så´n där rackare och måla den i äkta Oberheim-kulörer, då blir den ju svinsnygg!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-05 21:46

Fasen, det hade man glömt / förträngt!

Johan, kan man specialbeställa dem i vitt? I så fall borde ni ta hem tio stycken vita, den ser ju helrå ut!

Bevaka tråden