Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billiga analogsynthar...

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

(Kan ju lika gärna flytta min & MonsterCows köpesdiskussion hit.)

Nån som kan rekommendera nåt i stil med Juno 106?

Hur låter tex en JX3? (har sett en billigt). Har lirat JX8p och var djupt oimponerad. Då kan man lika gärna köpa en VA eller nåt. Att döma av några sampling på HyperReal låter JX3p ungefär samma...

Skulle helst haft en Juno 60, med MIDI->DCB, gillar både ljud & gränssnitt, men dom ser man ju inte så ofta...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-10 15:42

Varför inte en Novation K-Station? Fast du har ju redan en bunt VA-syntar. Varför vill du ha en gammal "häck" ?

  • Medlem
  • 2002-12-10 15:59

Akai AX-60. Rekommenderas varmt. Inte lika känd som Juno-106, men en fantastisk maskin!

Novation Basstation.

FutureRetro 777. Dyyyyyr, men tuff.

Annars så är det riktiga analogsynthar (utan midi alltså) och midi->cv-konverterare som gäller om det skall vara analogt.

VA-synthar har jag inte så stor koll på.

VA-synthar har jag som sagt nog av. Det är en speciell känsla att spela analogt tycker. Spelar inte så stor roll i mix, men detta är mest för nöjes skull.

Akai AX60 har jag haft en gång i tiden, men den var rätt risig, och jag hade inte så mycket plats då, så jag sålde den. Låter riktigt bra annars. Kan ju se om man hittar nån igen.

Vill ha klaviatur, blir mer känsla då. Annars borde min MAM Taurus dyka upp vilken dag som helst, ska vara skickad. Grymt nyfiken...

Siel Opera 6,
brukar ligga runt 3.000:- beg i gulan ibland.

Klart underskattad. Låter lite tunnt och hårt ibland, men är ändå relativt positiv. Två oscillatorer, MIDI och massor av rattar. Kan ha flera vågformer påslagna samtidigt på samma oscillator. Ser ut som ett plastigt rymdskepp.

För att inte prata om Crumar Spirit. Mums...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-10 22:54
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: j antoni:
För att inte prata om Crumar Spirit. Mums...

Hahaha.....jamenvisst !! Varför inte ?

Sälja ?

Har de där italienarna mycket med BIT-serien att göra? I så fall vill jag bara nämna att BIT-serien har extremet slö attack och hissar man upp resonansen över noll försvinner i princip all bas och botten i ljudet. Och filtret läcker men det är en så kallad "feature". Tyvärr är det inte alltid så önskbart att höra det där fisslandet från filtret.

Annars är det en kul synt. Den låter kanske inte så mjukt och fint som en Juno, men den låter analogt. Det enda som saknas är lite oscillatorsynk och ringmodulation. Billig om inte annat. En BIT01 (rackmodellen som ser såinottahelsikes hård ut) borde inte kosta mer än 1500:- Köp två.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 08:51

Jag tror Peter är ute efter en synt med analog känsla vad gäller arbetssättet också, så där går Parameter-Bit bort. En Juno-106´a ligger ju nära till hands men tänk på att den faktiskt låter något sämre än Nord Lead. Mer brus och ingen anslagskänsla. En Sequential Pro One är däremot ordentligt kul.

En polare har Bit One, klaviaturen. Skittrist att programmera, men jag gillar ljudet stenhårt. Analogt, men med hård och väldefinerad kärna (som Carl-Jan kanske sagt om han varit synthkonnesör). Tycker inte den dippar så farligt i basen. Å andra sidan tycker jag att det *ska* vara så. I alla fall ibland...

Den enda BIT jag sett på senare tid ville han ha 2900:- för, på tok för mycket för mej...

The search goes on....

Det var tydligen nån Bob eller nåt som hade konstruerat delar av Crumar Spiriten, för övrigt

Vet inte om jag missuppfattade det, men BIT01 och Opera 6 har väldigt lite med varandra att göra. Den är mer som en Juno 106.

Crumar Spirit ser riktigt kul ut... Tror aldrig jag sett någon till försäljning dock.

Får nästan lust att bita ihop och köpa en Andromeda på abis... Men frugan lät inte helt förtjust vid nämnandet av en synth som kostar mer än dubbelt så mycket som hennes bil. :rolleyes:

Om du låter henne välja färg på synten då?

  • Medlem
  • 2002-12-11 16:33
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Peter H:
Får nästan lust att bita ihop och köpa en Andromeda på abis... Men frugan lät inte helt förtjust vid nämnandet av en synth som kostar mer än dubbelt så mycket som hennes bil. :rolleyes:

http://www.sospubs.co.uk/sos/apr01/articles/alesis.asp är en vettig recension av Andromeda. Kolla vad som har hänt med OS och liknande sedan dess.

Det låter som om polyfoni är ett krav, men är så inte fallet så skulle jag försöka hitta en Pro-One eller Mono/Poly (pseudopolyfon iofs) till vettigt pris, samt midi->cv-konverterare.

Har en Syntecno TeeBee som kan CV/Gata om det skulle vara så, så MIDI är inget absolut krav. Men det är ju smidigare, konfa TeeBee´n är halvjobbigt...

Poly känns nog roligast, men är inte heller nåt krav...

Problemet är väl att det finns mycket roligt att köpa, men få som säljer till vettiga priser.

Ingen som har en åsikt om JX3p? (Det är med programmer förresten).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 17:06

En JX3P med programmer är väl kul! Snygg också. Very 80sh. Tyvärr saknar den pulsviddsmodulation (PWM), men man kan göra maffiga pads och andra kul ljud med den. Billigare än många monosyntar så jag förstår vad du menar. Själv har jag jobbat mycket med JX8P och jag är väldigt fäst vid dessa syntar. Kan aldrig bestämma mig vilken jag gillar bäst av Juno 2´an och JX8P´n, men första gången jag testade en 8P så kändes det som om jag provkörde ett häftigt rymdskepp. Stor, med varma dyra ljud och inbjudande display. Man kan göra mycket kul ljud med LFO-modulation å oscillatorsynken (som låter Prophet 5?) mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 17:07

A justeja, skillnaden mellan 3P och 8P är väl mest att 8P sänder + tar emot anslag + velocity och att 8P har något bättre MIDI. Samt display. Tror inte det är så mycket mer som skiljer. 3P kanske låter lite mer tunt? Den kanske saknar chorus´et också? Jag har glömt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-11 17:15

Peter H: har du fortfarande inte fått din MAM Taurus?? Måste väl ha gått ett halvår nu minst elle?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 17:50

Håller med Mårre där, starkt, starkt, ända in i kaklet. Säger så här: Vilket jäla tålamod du har Peter!

UPS har varit och knackat på dom två senaste dagarna, men eftersom ingen varit hemma har jag inte fått paketet... Imorrn ska det dock levereras till jobbet. 29 augusti beställde jag...

I rättvisans namn har dom faktiskt plockat bort MAM ur sortimentet...

Spelade en Juno 60 och JX8p jämsides hos en kompis för ett tag sen, och dom gick ju inte att jämföra. Juno 60´n var otroligt mycket fetare, varmare och mysigare... Men det kanske är orättvist att jämföra. Är i alla fall småskeptisk till JX3p efter det.

Hade ju glömt bort bästa stället av alla för analogt: Synthesizer Networks beg sida. Där fanns massor. Lurar lite på en Polysix faktiskt...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-11 18:50

Notera bara att sortimentet senast uppdaterades 2002-10-20 vilket är ca 2 månader sedan.

Och det var nog ganska exakt då jag surnade till, och dom sade att dom skulle ta bort dom...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 21:20

Jämförelsen Juno 60 / JX8P ovan - det verkar ha varit ruskigt dåliga patcher i JX8P´n. Om du lyssnar på presetljudet "Soundtrack" kan du knappast säga att den inte är fet. En välprogrammerad JX8P är i rimlighetens namn minst lika fet, om inte fetare än en Juno 60 tack vare JX´ens dubbla oscillatorer, som dessutom kan snedstämmas ordentligt. Choruset därtill och du har en väldigt skön pad-synt. Som även kan göra mycket annat. Ljudet "Voices" är en annan klassiker.

Jo, min polare är min raka motsats, han gör aldrig egna ljud, kör bara presets... Men jag tyckte ändå att grundklangen kändes mycket tristare än Juno 60´s.

Nåja, väntar på svar ang. en 106, får jag inte den slår jag nog till på JX3p. Är så otålig när jag bestämt mej för att köpa nåt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 21:41

Som sagt, en 3P med programmer är ju ett kul "paket" som du inte bör ha problem med att sälja vidare om du tröttnar.

Tänkte på det också, med 8P, det var ju Roland´s "motdrag" till DX7´an, de ville visa att de kunde göra syntar med klockor och pianon de också. Så patcherna gör den inte så mycket rättvisa. Under huven sitter det dock en äkta V8... Varning förresten, 8:an betyder inget särskilt, den har sex röster som så många andra Roland-pollysar.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-11 21:56

Innebär det då att JX-10 (Super-JX) har 12 röster?
*Mårre blir snurrig av knasiga modellbeteckningar*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 22:02

Japp, serru, Mårkas, det stämmer. Såvida man inte använder den som en riktig feting å lägger ljuden på varann, då blir det bara sex igen. För hela slanten. Helt exakt som två JX8P´or är den inte men det har jag säkert sagt nu ungefär 8 * P ?-JU-2 upphöjt i MKS * 70 gånger. Så det struntar jag i att säga.

"Voices" är det vackraste ljudet i hela världen. Det får Gud faders röst att låta som om Han är uppvuxen i ett askfat och livnärt sig på hemgjord tequila. Åh så vackert det är. Det var nästan så att tårarna trillade på mig när jag provade "Voices" på en JX8:a en gång. Man kan höra ljudet i inledningen på Tangerine Dreams "Underwater twilight".

"Soundtrack" är ju också en klassiker. Första gången jag hörde det var på en, håll i er nu, särskillt du Pf, en Yamaha V-50. Från Yamahas egna ljuddiskar jag fíck från dem. Senare gjorde jag många varianter på det ljudet, även på min SY-77:a.

Om jag fick välja mellan en Juno-106 och en JX8 så hade jag tagit en JX8. Hade en Juno-106 i många år, men så förbannat bra var den inte, även om jag verkligen saknar den. Den var kung på fylliga basar, i det avseendet pissade den på moogarna, men den var inget vidare på resten. Jo, en och annan pad var bra, men där knäcker JX8:an fett. Och den är bra på synclead. Det kan man också höra med Tangerine Dream på skivan "Livemiles". På CD:n är det två låtar. I slutet på första låten syncleadar en JX10 ganska ordentligt snyggt. JX8 och JX10 har exakt samma grejer under huven med den skillnaden att JX10 har dubbelt av allt - 12 röster mot sex röster.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 22:24

:rolleyes: Ajajaj, nu fick du in mig på den här stigen i alla fall.

Jojo.

Och? Jo, samma grejer. Men bara ytligt sett. För JX8P har en helt annan klang i filtret - mycket bättre. Och JX10´ans LFO´er triggar om varje tangentnedtryckning, det gör inte JX8P´s; den sveper på även om man inte spelar. Det gör att vissa ljud går helt enkelt inte att göra på JX10, även om just tillgången på oscillatorer å dubbelt av allt känns lyxigt och trevligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-11 23:12

Hörru Peter,

innan du bestämmer dig för JX-3P + PG-200 så bör du veta att det INTE går att köra programmer och Midi In samtidigt. Antingen eller !

MKS-30 däremot

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-11 23:22

Är det t om så illa? JX8P & JX10 hade ju i alla fall en dedikerad Programmer-port. Men det tragiska i det fallet är att en PG800 ofta kostar mer än en JX8P!

Jag köpte min JX8P (1989) för 4000:- och se´n köpte jag en PG till för 500:-

Se´n bytte jag till en JX10:a och se´n till en MKS70. Nuförtiden lockar de här prylarna inte så mycket längre. Känns som om jag "programmerat ut" allt ur de här syntarna. Illusion kanske. Känner samma sak med NL2 och en del andra. De har inga mer överraskningar att leverera.

Om nå´n här har en JX10 så kan jag sälja min ljudbank för halva priset som kul grej till alla på forumet.

Bevaka tråden