Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billiga analogsynthar...

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-11 23:30

Jo tyvärr så är det så att det inte går på JX-3P.

På tal om din legendariska ljudbank så kan du gott ge den till mig !! Då ska du få en av mig.

L

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 01:08

Ok, men då får det bli till mina nya syntar då!

Känner till det där med programmeraren, och det stinker ju IOFS. Men jag kan nog leva med det, en JX8p + PG800 går på åtminstone dubbelt så mycket. Och då är det ingen kul grej att sitta och skruva på längre, då ska det vara en bra och användbar synth...

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 10:35

En liten notis om JX-10:an, den har verkligen inget sysex att stoltsera med. Det är akilleshälen med denna synt. Det är precis att man kan ladda in en hel bank på maskinen (att få dem tillbaks på PC:n har jag ännu inte lyckats med, men det var ett tag sen jag provade också).

En annan nackdel är att JX-10:an har en väldigt slö attack som dessutom är oregelbunden (går med andra ord inte att fixa med delay-justering i sequencern) så även om den kan låta fett så är det ingen technosynt. Men, mysiga pads och annat kul kan man ju ha den till. Och den låter väldigt varmt. Mmmmm...

Bara ett par tankar om JX-10:an sådär..

• Medlem
  • 2002-12-12 11:02

Encore: Man kan ju fuska lite om man bara är ute efter ljuden från JX-10:an, kör den genom en annan synth (tightare sådan) vars enveloper du triggar med något.

När man står hemma och jammar så är det rätt kul att slänga på ackord med sustainpedal på någon synth, och sedan kör man ljudet genom en annan och triggar enveloperna från t.ex. en trummaskin. Finfina "techno"-ackord kan man få på detta sätt, särskilt om man överstyr ingången på synthen med enveloperna.

Då kan man behålla själva ljudkaraktären från den dåliga synthen, och får snärtiga enveloper.

Som jag har gjort hemma:
Juno-2 med sustainpedal går in i extern in på SH-09 som triggas av TR-606. Gjorde även det med JX8P (numera såld synth). Fungerar finfint!

En analog lösning på ett digitalt problem.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 11:44

jgb : hihi, jo så har jag också gjort. Men via MB-33:an, och så får man förskjuta JX-10:an bakåt lite, så att man är säker på att den ljuder när MB-33:an slår till! Men man skulle haft en MIDI-gate! Sen blir ju allt genom MB-33:an filtrerat lite grann och även i mono, så perfekt lösning är det kanske inte.

[ 12 December 2002, 11:45: fixat av: encore ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 12:20

Jag minns inte JX10´an som slö! Fast jag körde iofs från världens bästa sequencer - Atari! Kanske var alla mina andra prylar lika slöa så det inte märktes. Vad beträffar sysex: Ljuden sparade jag ned genom att ha en Atari som skickade Sysex-Request till JX10´an, se´n dumpade jag hela den strängen från den Atari´n in i en annan Atari. Så min ljudfil funkar faktiskt bra. Det är bara att tjoffa in den i en JX10:a eller en MKS70, så om du har en av dessa, Encore, så kan du tanka in mina ljud i den.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 13:44

PF : Jorå, en JX-10 har jag + extra ram-kort.

Har du gjort mycket ljud till den?

Angående attacken, jag tror att själva attacken är som den ska vara. Problemet är att tiden, från det att synten har mottagit note-on tills det att den börjar ljuda, varierar en hel del.

Jag kan fixa en liten mp3-demonstration när jag kommer hem så får ni jämföra JX-10:an med MB-33:an, som trots väldigt primitiv MIDI-stöd (MB-33:an klarar note-on & note-off, that´s all!!) är mycket exaktare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 14:08

Jag har gjort en komplett ljudbank som jag faktiskt försöker sälja, men det går minst sagt trögt. Fast jag får väl skänka den till dig, vore kul att bara höra vad du tycker. Eller så kanske du har min gamla JX10:a!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 14:09

Which reminds me of...

bästa fabriksljudet i JX10:

Utklassning!

"Obese Fifths"

Grymt!

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 14:36

PF : Nja, det tror jag inte, jag köpte den av en klan-kompis till personen jag köpte D-110:an och MB33:an av. Hmmm.. Undrar om han skulle ha något intresse av att skriva här? Jag tror inte han är någon SAS:are heller men han pysslar mycket med diverse analogsyntar osv. Ska tipsa honom om 99:an.

Angående ljudet, jag har inte originalbankerna så jag tror inte jag har hört "Obese Fifths". När jag fick hem synten låg det dansbandstitlar på den, så som "Love Me Tender" och "Gläns över Sjö.." :rolleyes:

Stor humor: Fick äntligen mitt UPS-paket, bara för att finna en MAM SLM162 linemixer. Nu förtår jag vad "Taurus folgt" på sändningsaviseringen innebar... Då var det bara att sätta sej och vänta igen. Men jag kan i alla fall mixa ihop alla mina synthar igen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-12 18:50

Aooow!

Hur var det annars då, med MAM for MEN, medföljde nätdel eller hur var det?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-12 19:27

Näe, fy fan! Jag lider med dig Peter H!

Jodå, nätdel fanns. Och faktum är att den verkar brusa mindre än min 2642... Så jag är nöjd. Får äntligen ratta min Q-Rack, har stått tyst sen i augusti.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 20:09

Peter H : aouw, hoppas du får den innan jul iaf. Fast man ska kanske inte hoppas för mycket...?

PF & alla andra som bryr sig : Här är jämförelsen mellan JX-10:an o MB33:an. (bara 280 kb) JX-10 o MB33 spelar vars två gånger växelvis, först utan o sen med metronom. De spelar exakt samma slinga som är exakt kvantiserat osv.

Egentligen är JX-10 ljudet något fetare än det här men jag pillade bort både chorus och den andra rösten för att få ljudet mer neutralt likt MB-33:an. Man hör rätt tydligt att MB-33:an är 10 gånger tightare. Inte minst i en mix. Men här låter också JX-10:an astråkigt, den har många andra karameller att bjuda på. (varför refererar jag till godis hela tiden?? :rolleyes: )

Så är ´e!

JX10 har ju jazzkänsla!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-12 22:11

*försöker komma på vilken låt det e*
En lät som två (JX10n)...

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-15 00:54

Har suttit o spelat på min SuperJX ikväll och har nu fått klart för mig att jag har en väldigt varm och fin syntpad-maskin! Vissa ljud tenderar faktiskt att låta lite LA-syntesis, vilket jag tycker är fascinerande. En sak jag blev klar över idag var att sequencern (japp den har en sådan oxå, fast otroligt basic) sparar på cartridgen, det är ingen uppenbarelse men det fanns väl säkert någon rockräv som spelade ner sina idéer på en JX-10:a. Jag tycker det är rätt smart iaf, om man vill spara nånting snabbt och inte känner för att starta datorn.

PF, hade varit kul att höra de där JX ljuden. Förresten så försökte jag lägga till dig på ICQ men än så länge har du inte autorariserat (stavning?) mig. Kör du inte ICQ så ofta eller? Hade varit kul med ICQ kontakt så man slapp att bli allt för off-topic när man ställer små frågor.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 01:40

Kool! Jag är verkligen dålig på att köra ICQ, men nu lade jag till dig och Jonis som bägge skickat mig små meddelanden. Fasen, har för mycket chatprogram. ICQ, MSN och iChat (AOL IM). Finns det ett enda som täcker alla nätverken? MacOS X. Encore; ska maila dig mina ljud. De är egentligen till försäljning, men jag ska inte vara knusslig. Fast då får du kommentera dem! Och Waveterm likaså, han fick dem också. Ni måste också lova att inte sprida dem vidare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 01:43

Varför är ni så hemliga med era mailadresser? Lägg till dem i era forumsinställningar så man kan maila er direkt. Gäller alla! Jämför den lilla raden ovanför era meddelanden med mitt, jag har en email-länkikon man kan (och bör) använda om man vill säga mig något mer privat - eller skicka ngn fil eller så.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-15 01:51

PF : Nice, visst och jag lovar! Förresten, jag har inte lyssnat på dina demos på de andra ljudbankerna än, men du saknar ju en demo till JX ljuden så kanske kan jag fixa en sådan tlll dig, om du vill.

Jag tycker 250 spänn (eller vad det nu blir i SEK) är en helt okej pris om det är bra patchar, men man vet ju inte vad man får om man inte kan förhandslyssna. Sen kan jag tänka mig att det är svårt att sälja ljudbanker pga att man liksom inte kan prova ljuden förrän man köpt dem. Aja, väldigt svårt det där, jag kan se de generella problemen när man ska sälja ljud.

Ska lyssna på dina bank-demos imorron...

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-15 01:54

PF : Är överbeskyddande vad gäller mail pga spam . Detta är ju inget stängt forum precis så mailadressen ligger ju i koden. Men min mail är encore snabel-a tiscali punkt se.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 02:00

Schysst som attan om du kan fixa en demobank, då har du ju gjort dig värd att få ljuden t om! De är skickade nu, hann inte se dina inlägg utan använde den andra mailadressen, worldonline - kollade din sajt. Trevlig den också!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 02:04

Förresten (oj jävlar, över 1000 inlägg, det gick fort! :rolleyes: ) - det vore kul om du kunde fixa en MP3´a där mina ljud hörs, jag har inte hört dem på ett BRA tag så jag tycker det vore kul. T ex om du bara sitter å lirar på dem och byter ljud och kör igenom de 64 patcharna (om du orkar).

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-15 02:05

Fast nu kollade jag just i HTML-koden för email-sidan (som kommer fram när man trycker på någons email-knapp i det här forumet). Själva emailen är uppstyckad för att göra det svårare för email-samlar programmen, när de plockar mailadresser till deras gigantiska maillistor.

Det står tillomed i koden : "// Makes it harder for email harvesting bots to do their thing"

Coolt! Fast jag tänker vara emailparanoid ändå.

Edit :

Japp, både WorldOnline o Tiscali funkar (WorldOnline blev uppköpta av Tiscali, så fick man en Tiscali-adress oxå (utan min vetskap))

Ska testa patcharna imorron (senare idag alltså) och japp, jag kan göra en sån mp3:a, spela igenom rasket.

Men nu ska jag göra det jag skjutit på i 2 timmar; sova!

[ 15 December 2002, 02:10: fixat av: encore ]

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-12-15 02:15

Pf: kör med Proteus på OS X! Jag har det å den kan köra det mesta olika program i samma. Dock tror jag inte filöverföring funkar nåt vidare (än).

Har inte marknaden för ljudbanker i stort sett havererat? Det var ju jättestort på 80-talet, men jag vet ingen som köper ljud nu för tiden... Kan ju vara att de sprider sej så blixtfort på internet.

Enda av mina synthar som det skulle vara intressant till är FS1r. Känns som om den har grym potential, men presetsen är halvtrista, och jag har bara inte tid att lära mej behärska skiten...

I så fall ligger nog SY77 inte långt efter FS1r. De kan man skrämma små barn med. "Nu får du vara snäll, lilla Ossian, annars får du programera pappas SY-77:a!"

Jag gör i princip inga ljud på den. Hittade en massa på internet som jag laddar in och tweekar till vid behov.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-15 13:20

Jag har alltid hävdat, och kommer alltid att hävda, att ljudprogrammeringen är viktigare än valet av syntar. Det borde egentligen vara viktigare att man köpte nya ljud än att man köpte nya instrument. Man kan gärna tro att man "kan" sitt instrument, men så kan det komma ljudbanker som vänder upp och ned på den uppfattningen. Gratisljuden som finns på nätet är bara trista. Varför bläddra igenom en miljard halvdana ljud om det finns någon som är professionell som gjort en riktigt bra ljudbank? Det är ju värt att satsa några hundra på att åtminstone se om man blev överbevisad. Jag köpte ljud till min K4 en gång, två banker från USA, och blev mycket imponerad. Det öppnade mina ögon för avancerad syntprogrammering. Ni sitter och "slaggar ned" det jag ser som en ära i att kunna. Få syntspelare kan verkligen programmera nya ljud.

Bevaka tråden