- bollman
- Medlem ●
- Hemmesdynge
Alla har vi väl gjort dåliga syntaffärer? jag har iaf missat en av världens bästa...
För 10-15 år sedan i Kristianstad fanns en musikaffär med kass pejl. De hade en Korg CS-10 till salu för 500spänn. Jag och min polare prövade den men jag var inte tillräckligt påläst och alla sladdar var borta så vi renderade den som värdelös och lekte med en WX-7:a istället och köpte inget. Gissa om jag ångrar det idag...
2 missar i samma affär under samma år?
1. blev erbjuden att köpa en Arp pro soloist och en clavinet för 300 spänn stycket. Och jag gorde inte detta (85)
2. Missade en minimoog målad rosa i samma butik etår senare.. pris 1500:- gråter mig till sömns än idag :rolleyes:
Jag köpte en Yamaha AN200 för 2995 spänn.
Jo, självklart. Till och med använt den för lite leksaksacid som finns sparat på nå´n kassett i högen. Men jag ville förstås haft MIDI och så förstod jag mig inte på sequencern. Så jag gillade den inte så mycket. Och gör det inte än idag. Men att jag missade hela köp-och-sälj-tåget, det är ju bittert, man kunde ha sålt den för hur mycket som helst och tjänat sig en liten hacka.
MS-10 ska det naturligtvis vara...ugh.
Min polare lyckades däremot. Köpte en 606:a på en musikaffär i Bromölla för 500:-...den sålde han för betydligt mer. Det var kul att höra musikaffärsägaren: Usch ja, ta den bara, det är bara skräp!
quote:skapades ursprungligen av: bollman:
MS-10 ska det naturligtvis vara...ugh.
Min polare lyckades däremot. Köpte en 606:a på en musikaffär i Bromölla för 500:-...den sålde han för betydligt mer. Det var kul att höra musikaffärsägaren: Usch ja, ta den bara, det är bara skräp!
Möjligen såg den lite skräpig ut efter att den gode J. M. tappade den från cykeln
/BR
Varför jag köpte en AN200? Jo du förstår, det kom en hemsk tallibans terrorist och tryckte en pickadoll mot pannan på mig och väste något om att jag skulle köpa den eller bli tvångsrekryterad till ders självmordbomarskvadron. Då var valet enkelt. Men idag ångrar jag mig. Man har nog större chans att överleva ett självmordsuppdrag än att få en AN200 såld.
Skämt åt sido, jag köpte den då jag tyckte att dess specifikationer, på papper, lät övertygande. Men att den i princip skulle vara omöjlig att bygga ljud på utan dator vissta jag inte. Att den bara tar MIDI note on/off och INGET annt på ALLA kanaler utom 1, det kan jag leva med, men inte det faktum att jag bara kan editera 10 % av alla parametrar via rattarna. Det är därför jag inte vill ha en Clavia Modular. Jag vill ha snabba ryck.
Jag gillade synthdelen på An200. (Multisaw och sync)
Men trummorna var (enligt mig) kassa och sen kommer man inte åt alla syntparametrar ifrån panelerna. För övrigt tyckte jag den var svårjobbad som groovebox.
Jo visst, en AN200 är säkert skitbra, om man ser det ur filosofisk synvinkel. Jag är ofta väldigt filosofisk, och gillar att vara det, men inte när det gäller att hantera en synthesizer. Då skall det vara praktiskt och funktionellt. Men man kan anpassa sig till det mesta, men varför?
Man kan försvara väldigt många dumma saker genom att betrakta dem ur just filosofiskt perspektiv, men tyvärr så är verkligheten den verklighet vi lever i. Tack vara min filosofiska läggning så är jag fundamentalreakist, jag ser saker som det är, inte som man önskar att det vore.
Felet med AN200 är att jag finner det totalt oinspirerande att bygga ljud medelst mus.
Missförstå mig rätt, Pf, AN200 har många bra sidor. Dess ljud till exempel. Den kan syncleada så att fan själv får sprickor i tand-emaljen och den kan softa så att Gud fader somnar sött på en molntapp. Och eftersom jag inte blir av med den så får jag väl ha den kvar.
[ 19 December 2002, 12:48: fixat av: Real Parakeet ]
Största missen......
Jag ringde på en annons i gulan ca -94, jag ringde först!!!! säljaren skulle hålla på prylarna tills jag hämtade dom. 2000:- skulle killen ha för följande leksaker:
TR-808
System 100m
TB-303
CS-10
och en elgitarr av okänt märke
När jag senare på dagen ringde upp igen svarade killens syster, hon sa att en kille hade bjudit över mig och redan hämtat prylarna.
Ungefär ett år senare skulle jag göra en liten "syntaffär" med en annan kille.....under samtalet med honom kom det fram att det var han som köpt prylarna.......för 4000:-, han hade sålt cs-10:an för 3000:-. En smått avundsjuk Bionik lyssnade i luren när killen "tweakade" sina burkar och berättade att allt var i superskick.
Ja så kan det gå när man är snål, man hade kunnat bjuda 15000:- och fortfarande gjort en skitbra affär. Något år senare köpte jag liknande prylar och fick leva på vatten och luft resten av året, men satan vad jag hade kul
Detta får mig att tänka på tråden som handlade om att köpa "dyrgripar" billigt av folk som inte vet bättre. Jag kan säga att jag inte har några som helst problem med att köpa saker billigt så länge det inte verkar skumt......med skumt menar jag tex att säljaren hoppar på mig på stan, frågar om jag vill följa med bakom hörnet till hans rostiga Ford Transit och kolla in lite "bra grejjer".
Största missen att sälja var nog när jag sålde en fullspäckad doepfer modular.....vocoder, sequenser och en fullfjädrad syntdel för xxxx:-
JAMs sämsta är förmodligen antingen en Oberheim Xpander som fick tuppjuck och behövde nya chip dan efter vi bytt in den, som sen lagades för otroliga pengar (chip + rep.) och såldes för mindre än den kostade att laga + frakt.
Ovanstående konststycke har upprepats med ett antal analogburkar.
En annan favvo som egentligen inte hör hit är när en kund lyckades ha ner en 20.000:- Telecaster rakt igenom en Hammond A3, båda gick i småbitar, och kunden lyckades dessutom smita mitt i uppståndelsen. Låt mig påpeka att sånt inte täcks av någon försäkring för vår del....
En annan favvo som egentligen inte hör hit är när en kund lyckades ha ner en 20.000:- Telecaster rakt igenom en Hammond A3, båda gick i småbitar, och kunden lyckades dessutom smita mitt i uppståndelsen. Låt mig påpeka att sånt inte täcks av någon försäkring för vår del....
Du drog ju en hög sådana "roliga" historier sist vi sågs. Bland annat om en 01R/W och 110V om jag inte minns fel :rolleyes:
Så här i efterhand är det kul att kunna skratta åt det, även om det är mindre kul när det väl inträffar.
Gah! En beige kund! :/
Ändå - kul med anekdoter, mer sån´t!
Kan ju ta en som jag hörde när jag jobbade på Luthman; Detta var om en musikaffär nere i södra Sverige som hade fest. Jättefest. Och en kille blev jättefull. Han behövde plötsligt kräkas.
Han rusar in på herrtoaletten.
Sliter upp toalettdörren och exakt samtidigt som han börjar spy så ser han att någon sitter på toaletten! Han kräks rakt på en annan kille! Gaaah!
Vad göra? Vår härligt svinfulle kille har ett kreativt sinnelag. Han tänker. "Fan, jag kommer åka på så jävla mycket stryk".
Så han bestämmer sig för att få lite försprång. Så exakt när han har spytt färdigt så ger han killen en käftsmäll på ena kinden och en på den andra. För säkerhets skull.
Och han som satt på toan då? Ja, han fick lida bittert för att han inte låste dörren... :/... makaber story va? Det värsta är att den tydligen ska vara sann också... helt weird...
En riktig dräpare...
Kan ju ta en som jag hörde när jag jobbade på Luthman; Detta var om en musikaffär nere i södra Sverige som hade fest. Jättefest. Och en kille blev jättefull. Han behövde plötsligt kräkas.
Sliter upp toalettdörren och exakt samtidigt som han börjar spy så ser han att någon sitter på toaletten! Han kräks rakt på en annan kille! Gaaah!
Vad göra? Vår härligt svinfulle kille har ett kreativt sinnelag. Han tänker. "Fan, jag kommer åka på så jävla mycket stryk".
Så han bestämmer sig för att få lite försprång. Så exakt när han har spytt färdigt så ger han killen en käftsmäll på ena kinden och en på den andra. För säkerhets skull.
Och han som satt på toan då? Ja, han fick lida bittert för att han inte låste dörren... :/... makaber story va? Det värsta är att den tydligen ska vara sann också... helt weird...
En riktig dräpare...
ROFL!!
Gammalt inlägg men SHIT!!
Vilken butik var det som hade fest?
HOHOHOHOHOHO!!!
---
"du är aldrig tuffare än din sista hit"
En riktig dräpare...
Det där är ju en "urban legend". Har hört den från flera olika, och den har handlat om olika ställen. Den brukar också sluta med att killen som satt på muggen blir utkastad från krogen/puben/festen för att han är vansinnigt arg, luktar fylla och är alldeles nerspydd....
Pust! Jag trodde jag skulle få läsa något om en kund som köpte en Ensoniq EPS-16+r med jiddrande dataregel för ett antal år sedan. Den var på service i nio månader. När den kom tillbaka var det ett annat fel på den och undertecknad lyckades, omedvetet, reta upp den stackars serviceteknikern som tydligen var en väldigt sensibel herre. Nåja, sedan dess har den fungerat perfekt och gör det fortfarande.