- GlobalMotion
- Medlem ●
Ahh! Ohh! Bionik!!!
Jag kan tänka mig din ånger!
Blev igår kväll påmind om min största miss !
1994 så hade jag sk ungdomspraktik på Ljudingenjörsutbildningen i Piteå.
Då fick jag erbjudandet att tillsammans med en av de anställda teknikerna köpa ett par Neumann U-67 rörmickar för det ofantligt låga priset av 12.000:- ! Paret !!
Idag så kan man få upp till 75.000:- STYCKET !!
Aaaaaaarrrrrrrgggghghhhh..............
God jul,
WTb - Väntar på min julklapp.
Jag har hört rykten om att det pågick en del skumraskaffärer på SR när de skulle byta ut delar av sin mikpark.
En kille på en stor firma som heter S********r ska enl uppgift ha fått köpa loss ett par Neumann mikar plus extra rör privat för helt otroligt lite pengar som han sen själv sålt till makalöst höga priser till deras kunder.
Lite sunkigt med tanke på att SR är ett statligt företag, bl a.
...eller när man "struntade" i att köpa en MS20 för 800 spänn i gulan runt 92.
Bäst var nog runt 2002 när det stod en TR909 för 1000kr "...haft den sen den var ny..bla bla bla.."
SÅg den på text-tv på natten efter att ha festat, tänkte att jag ringer imorgon, sagt o gjort...men tyvärr så såldes den 10min innan jag ringde
-Vad sålde du den för sa jag?
- 1000kr
- Vet du vad du kunde ha fått för den?
- Äsch, jag gav 10.000 för 10år sedan så 1000 var väl bra?
Eller en som jag vet som bytte bort sin TB303 mot en sexpack-öl
JAM! Om Ni någongång skulle få in en Korg Trident MK1 med serial 53 331 772 (min gamla stulna) kan Ni ju fråga vart han fått tag på den.
Det första jag köpte var en QY20. 2000,- (efter prut) från musikbörsen. Det visade sig så småningom (efter något år.. jag använde den väldigt lite) att den var sönder, lägsta oktaven fungerade inte. Jag sålde den till slut, utan att ha nyttjat den till någon produktion, för 500,- ..
Sämsta affär hittills, lånade ut min totalrenoverad fullt expanderade MPC60 till en hyfsat känd artist som eventuellt skulle köpa den. Detta var i våras, och människan går inte att få tag I, telefoner som inte funkar, e-post som studsar tillbaka och annat kul, och givetvis har jag inte sett en spänn ännu ...
---
"du är aldrig bla bla bla."
Seeda hans skiva är väll det minsta du kan göra.... skämt åsido... verkligen hemskt att höra en sång grej, hoppas det löser sig1!
[QUOTE="Don"]Sämsta affär hittills, lånade ut min totalrenoverad fullt expanderade MPC60 till en hyfsat känd artist som eventuellt skulle köpa den. Detta var i våras, och människan går inte att få tag I, telefoner som inte funkar, e-post som studsar tillbaka och annat kul, och givetvis har jag inte sett en spänn ännuQUOTE]
Sämsta affär hittills, lånade ut min totalrenoverad fullt expanderade MPC60 till en hyfsat känd artist som eventuellt skulle köpa den. Detta var i våras, och människan går inte att få tag I, telefoner som inte funkar, e-post som studsar tillbaka och annat kul, och givetvis har jag inte sett en spänn ännu ...
Fan, vilken jävla stil. Du kan ju alltid hota med att läcka historien till AB eller nåt. Om man nu är känd så känns det ganska osmart att göra såna saker just med tanke på att det kan bli rätt pinsamt om det kommer ut i skvallerpressen.
Jag är en man med stolthet och värdighet, dessutom tror jag på karma .. så förr eller senare får han sina fiskar varma, och jag behåller min goda energi ...
En tillfällig ekonomisk förlust är inte alltide detsamma som ett nederlag ..
---
"du är aldrig etc."
Småpotatis jämfört med de flesta andra här, men men...
Vet inte riktigt vad som är värst?
-Köpte en Korg M1 istället för en Roland JX10 som förstasynth nån gång i början på 90-talet... Betalade för övrigt 8500kr om jag inte minns fel, och det va MYCKET för en fattig gymnasieelev.
-Alesis Nanosynth för drygt 4000kr, som när jag ett par år senare försökte sälja den inte var värd mer än några hundra... (Så den finns kvar och agerar enkel pianomodul till mitt CME UF8.)
[QUOTE="android"]-Köpte en Korg M1 istället för en Roland JX10 som förstasynth nån gång i början på 90-talet... Betalade för övrigt 8500kr om jag inte minns fel, och det va MYCKET för en fattig gymnasieelev.
QUOTE]
Jag borde inte berätta det här , men jag gav 17900:- för min M1a precis när den kom, svårt att fatta idag men då tyckte man att det var dett mest logiska att göra med pengarna.
jag köpte en fullt expanderbar Nord Modular när den kom. fy i helvete va dyr den var. kan inte fatta det. sen gjorde jag världens sämsta byte med den...knappt värt att nämna. skämms som attan.
men dåliga affärer gör vi alla, någon gång. jag lärde väl mig en läxa...
Átt köpa en ny synt till det pris den kostar må till synes ha vart en dålig affär sett ur dagens perskeptiv när samma synt, sliten efter 15 år, inte kostar med än 1500 spänn. Men vad hade ni väntat er? Är det en dålig affär? Jag menar, det är ju knappast oväntat. Vad tror ni att ni får för en Nord Lead 3 efter 15 år? Ur det perskeptivet är det väl att anse som en helt normal affär. Värdet sjunker och det vet man när man köper saken. En gång i tiden måste ni ansett att dessa manicker ar värda sina pengar. Om inte annat bevisas det av att ni faktiskt köpte dem. Detta är inga dåliga affärer för mig, det är normala affärer. En dålig affär för mig är att till exempel köpa en Korg M1 idag för 7000:- eller sälja en Minimoog för en femhundring bara för att man inte har koll.
jag sitter på ett mixplus protools som kostade typ 250k för 3-4 år sedan... det får man inte mycket för idag ... inte ens i inbyte till ett HD ... men det funkar bra ... förutom att DIGI nu har fasat ut oss mixanvändare ur SW-kompabilitets-synpunkt.
så är det..
---
"du är aldrig tuffare än din sista hit"
Som synthnybörjare köpte jag en CS2X istället för en JP-8000 av någon mystisk anledning..
Det skulle jag också gjort. Även i dag. Har man bara en synt är nog en CS2x betydligt roligare än en 10-rösters bi-timbral VA-synt.
Det skulle jag också gjort. Även i dag. Har man bara en synt är nog en CS2x betydligt roligare än en 10-rösters bi-timbral VA-synt.
Ah, det är alltid skönt med en klarsynt person som får en att må bättre
Ryktet (från hyfsat tillförlitliga källor) gör gällande att en, något äldre än mig, musiklärarkollega i en grannkommun gjorde en schysst deal på det glada 80-talet när han bytte sin Hammond B3 med Leslie 145 rakt av mot en DX7. Den lät ju faktiskt EXAKT, utan skillnad, som B3:an....
Jo, tjena.
Största missen:
Korg PS-3300 med midi för 15 000:- i danmark. Förvisso redan såld långt innan jag såg annonsen men ändock. (Varför har man inte en sök robot som söker efter sådana här saker och skickar mail direkt till mail boxen när de dyker upp ???)
Sålde min ASR-10 till en psykopat som bodde i stockholm för 15 000, som sedan ringde och hotade mig med att komma hem till mig (och göra vissa instick med knivar) om han inte fick manualen till den inom en vecka. Total vrickad kille, nervös som satan, säkert en rånare för han betalade ur sådana där små svarta handväskor som man har när man lämnar pengar till banken efter stängningsdags.
Ångrade mig efteråt eftersom jag lagt ner ohygliga pengar på den samplern, detta var då ASR-10 fortfarande var ganska ny.
Bästa köpen, försäljningarna och byten:
Prophet 5 Rev 3.2 med midi för 5000:- byttes mot Prophet VS i mint condition.
Marion Prosynth för 1500:- byttes strax in i en affär till värdet 7500:-
SCI sequencer model-800 köpt för 500:- Såld för 1500:-
Roland Juno-106 köpt för 500:- såld för 2500:-
Korg Trident MK2 köpt för 1000:- såld för 3000:-
Octave cat köpt för 1000:- Byttes mot en Korg MS-20.
Sämsta köpet genom tiderna:
SIEL CRUISE Gahhhhhhhhh ... ÅNGEST !!!! Tur att det finns puckon som inte kollar vad man byter in i affärer, så jag fick pengarna tillbaka kan man säga.
Hartmann Neuron, köpte för 52 000:- tre månader senare säljer JAM dem för 34 900. Nästan all handpenning rakt ner i sjön, tur att man får nya pengar i slutet på varje månad ... Ångrar i för sig inte köpet av Neuronen dock, kanske rent av köper en till en vacker dag
Alla leasing grejer jag haft, bara gud vet hur mycket stålar man slängt ut på räntor som man aldrig får tillbaka.
SCI sequencer model-800 köpt för 500:- Såld för 1500:-
Det kanske var min När var det?
(Mina två sämsta affärer har inträffat när jag betalat nypris för grejorna: en ASR-X med svindyra expansioner och en Yamaha CX5M "musikdator")
Det kanske var min När var det?
(Mina två sämsta affärer har inträffat när jag betalat nypris för grejorna: en ASR-X med svindyra expansioner och en Yamaha CX5M "musikdator")
Nej det var nog inte din, jag sålde den på uppdrag av en lokal musikaffär, så som så mycket annat som jag sålt.
Men jag gissar på att det var någongång runt 98 - 99 typ.