Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Största missen genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sålde min MKS-70 1994 för 2000kr för att ha råd med en två veckors supa-fest resa till Mallis. Det ångrar jag. Jag saknar den än idag...fan va skönt synth det var.

(Är sugen som tusan på att köpa en JX10a)

• Medlem
  • 2005-10-13 20:19
Ursprungligen av Sågtand:

Sålde min MKS-70 1994 för 2000kr för att ha råd med en två veckors supa-fest resa till Mallis. Det ångrar jag. Jag saknar den än idag...fan va skönt synth det var.

(Är sugen som tusan på att köpa en JX10a)

Vad ångrar du, resan eller försäljningen???

• Oregistrerad
  • 2005-10-13 20:00

Det känns skönt att jag inte var med i synthsvängen på 80-talet och ångra mig idag för allt jag inte köpte.

Fast jag ångrar att jag sålde min Juno 60...lite iaf.

Oj, titta! En namne (Sågtand alltså).

Nå, jag gjorde en liknande manöver när jag 1987 sålde min MS-20 för 600:- för att jag tyckte den lät trist (läs: analogt) och "råkade" supa upp alla pengarna på en kväll. :rolleyes:

Jag har sparkat mig själv mentalt praktiskt taget varje dag sedan jag vid 90-talets början fick tassarna på en annan MS-20 och förstod vad den kunde göra.

• Oregistrerad
  • 2005-10-13 23:10

Och snacka inte om alla de wurlitzer och rhodes som lossats från pingstkyrkor för hundralappar ...

---

"du är aldrig bla bla bla.."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 23:15

Ångrar att jag sålde:
Min Crumar DS-2(mumma), Akai AX60 och Juno-60 (satan vad fett den kan låta).

Ångrar att jag inte köpte:
En Yamaha CS-01-II för 500 Kr... den perfekta resesynten för analogpuritaner.

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2005-10-13 23:23

Samtidigt som jag köpte min första synth, en Yamaha YS-200, fanns det en Roland System 100 utannonserat till samma pris. Tror det här var -89. Fast det är klart, som nybörjarsynth kanske Yamahan var bättre...

• Oregistrerad
  • 2005-10-13 23:51

Siel Cruise var ju en riktig cool maskin, hade en sådan ganska länge, den och diverese effektpedaler var en lyckad kombination!!

---

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-14 00:00
Ursprungligen av Don:

Siel Cruise var ju en riktig cool maskin, hade en sådan ganska länge, den och diverese effektpedaler var en lyckad kombination!!

---

Du snackar väll med en stor portion ironi nu va ? .... Den ser ut som skit (Brun), Den låter som skit, det är skit .. (IMHO) Aldrig mer en siel för min del IAF.

Ska du ha en SIEL ? Nej tack, jag behåller gärna min hörsel ett tag till !
Men du kan få den gratis... Tack, men nej tack jag betalar dig om du behåller den!

Ursprungligen av Don:

---

Siel´s Cruise och Mono är ûbergrümma !
Håller med dig DON 100%

Största misstaget jag har gjort, kanske inte så mycket att skryta med...
Hade en arp 2600 på gång i Tyskland, lite småfel fanns, jag tänkte skitsamma jag väntar till det dyker upp en perfekt i Sverige.
Killen sålde den till min kompis, 1200 euro (!)
Det var min sista chans att bli tuff, som ni andra

Lämnade in min k2000 för service, tredje gången gillt, denna gång körde jag en "snål style", en mindre reparationsverkstad (?) på hisingen tog emot elschema och allt sånnt.
Jag får tillbaka synthen, men displayljuset är dött, vid omstart så fastnar den och jag kan höra diskettstationen genom utgångarna.
Fan snålheten...

När jag köpte ex5: killen ville bestämt få sålt den fort, allting verkade vara ok när jag testade den.
Väl hemma testade jag den ordentligt, pitchbendern var helt trasig, den skrapar mot någonting, hela underdelen hålls fast med fyra skruvar, scsi interfacet fungerade ibland, ibland inte...fick lämna på service

"hittade" en poly 800 för ett bra pris, dock fanns ingen adapter med, kunde inte testa någonting då.
Volymreglaget stänger inte av strömmen som den skall, pitchen skickar ut konstiga värden hela tiden, den tappar minne med jämna mellanrum, trotts att jag har löddat på ett batteri.

Nyligen köpte jag en drös med musikgrejjer, betalade och kollade inte igenom om allt fanns med.
Missade en fb 01, fast säljaren verkar vara schysst så han skickar den

Oj jusste höll på att glömma när jag pröjjsade en kund till oss, han åkte till usa en del tydligen, jag hade beställt en korg pa 80.
Killen "försvann" men efter lite Turkiska metoder lyckades jag få mina pengar...hihi

• Medlem
  • 2005-10-22 23:10

[QUOTE="drdreas"]Största misstaget jag har gjort, kanske inte så mycket att skryta med...
Hade en arp 2600 på gång i Tyskland, lite småfel fanns, jag tänkte skitsamma jag väntar till det dyker upp en perfekt i Sverige.
Killen sålde den till min kompis, 1200 euro (!)
Det var min sista chans att bli tuff, som ni andra

Du, det mest otuffa som finns är att ha ett museum med analogisar hemma som man inte använder! Du har all heder där Doktorn. Jag själv backade från ett Arp 2600 köp trots att det är min absoluta drömsynt av 2 orsaker. 1. de har en förmåga att gå sönder 2. Den hade mest stått som en troffe hemma i vardagsrummet ( vad ska jag med den till?) Visst köper jag massa skit, men jag spelar torots allt på dem, och jag har inga drivor av dem. Det mest sorgliga är när folk samlar på prylar och inte ens har dem inkopplade. Dels mår inte syntarna bra, och så kan inte andra ( jag ) lääga vantarna på dem

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 00:17

Nej skojar inte...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

"Det var min sista chans att bli tuff, som ni andra"
Det var ta mig fanken den bästa kommentar jag hört på länge. Det där med kunden som skulle till USA och försvann med dina pengar kommer jag ihåg. Det var en lite följetong här på forumet.

...om man bara visste då, vad en 'DRUMATIX' i Scand-Trend katalogen var för något, för 499:- Precis bilden bredvid var en Synsonic trummodul, med 80000 ljud. (mikroskopiska skillnader på piongljud och piongljud), den köpte jag inte heller, och det var en BRA affär

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-22 23:36

min största miss har varit att röka upp alla synth pengar....

• Oregistrerad
  • 2005-10-23 00:00

Jag tycker det inte är otufft att någon har en massa syntar som inte används så ofta, bara onödigt att ha en massa kapital stående och samlar damm. Det som är otufft är folk som är avundsjuka för att dom inte har dessa klenoder. Det är oftast samma personer som säger att t.ex. Prophet5 låter kass och tycker VA låter bättre än äkta. Troligen har dom bara sett en P5 eller Minimoog på bild.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-23 00:39

så sant gnutten! faktiskt
jag har inte sett någon minimoog annars än på bild, vet ej vad en vad en P5 är och har ingen idee om hur en prophet 5 låter (kann det vara p5:an? : ) Och jag är FETT avundsjuk på alla er som har riktiga leksaker!

ps: Various artist skivor låter oftast mycket bättre eftersom dom vanligast innehåller artsiternas hittar!

Jag har skruvat MYCKET på en riktig P5 och lekt ett par dagar med en riktig minimoog, och kan bara säga: De virtuella ligger m y c k e t nära i ljudupplevelse, (jag kan inte höra skillnad, mer än avsaknad av analogt brus) men inte mer än nosar på hur dom är att ha i rummet och skruva fysiskt på dom - det är en helt annan femma. Helheten saknas när man inte kan ta och lukta på en stor dammig apparat som varit med om en del.

Min sämsta affär var nog att jag köpte en DX7 för 8500 när jag konfirmerades runt 1985 och sålde den för 6000 (med hemmagjorda sustainpedaler och RAM cartridge) 1988. För dom pengarna (och mer) köpte jag min hittills bästa personliga affär: En Roland D-10 & En Yamaha QX-21. Mer utveckling per tidsenhet lär jag nog aldrig uppleva.

Missade en SH-101 för 400 spänn en gång... hade bara 100 kr på mig.
Fanns i en underbar dragspels/fiolaffär i Dalarna, gubben fick in gamla synthar ibland. Har för mig att någon köpte en MS-10 där för 300 spänn... inte illa.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-23 01:16

ZebraPares: jag tror att du sedan dess alltid har 400kr i plånboken.

Bevaka tråden