Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad vill du se för nya pryttlar?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 01:15

Ibland känns det som om fabrikanterna bara packar om och "idisslar" gammal teknologi. Men se´n dyker det upp nyheter som verkligen får en att tända till. Vad skulle du vilja se ifrån kommande musikmässor?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 02:06

Tänkte tynga mina 2 val med ett par ord :

Nya experimentella syntar som Hartmann Neuron. - Det borde alltid finnas något nytt, fantastiskt, spännande, konstigt och inte minst dyrt som vi vanliga dödliga först kan lägga händerna på ca 10 år senare. Ex: Fairlight CMI, Emulator osv.. Nånting som känns lite magiskt..

Fler syntar med miniklaviatur såsom MicroKorg - Jag gillar konceptet med små bärbara syntar (helst med möjlighet för batteridrift) som har något speciellt som gör dem roliga att ha i studion. Min Casio CZ101 (schysst köp, volle!) gillar jag verkligen, den står här på golvet bredvid mig. Den har många bra ljud, kan låta både FM, CASIO och cheap-analog, rolig att ta upp i knät för att spela på osv..

Ett annat givet exempel är såklart Yamaha DX100, en FM-synt som så många andra, men den har ett väldigt speciellt ljud (brusigt men också med mycket arbetsljud) vilket gör att den låter väldigt speciell...

Det är nått med användbara småsyntar, fyller både den lilla pojken och den vuxne studiokillens önskningar, 2 flugor i 1 smäll typ.

Vad exakt menar du men "arbetsljud"? Jag har inte riktigt förstått det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 10:56

Real Parakeet : Jag menar t.ex det ljudet som uppstår när man spelar Solid Bass preseten, det är en slags vinande diskantljud (som jag brukar förstärka genom att höja diskanten ytterligare) som låter likadant nästan oavsett vart man spelar i tonhöjd. Jag har testat att göra samma preset på DX7:an, ljudet blir så klart mycket renare men det låter som att det är mer än bara bitdjup som skiljer maskinerna åt.

Jag ska på NAMM i år.

Väntar mig:

1. En ny digitalsynth med 99999999 presets från Roland som låter precis som en JV1080 anno 1994.

2. En ny digitalsynth med 99999999 presets från Yamaha som låter precis som en JV1080 anno 1994 fast utan lika mycket reverb på presetsen.

3. En ny hårddiskporta från Fostex med 99999999 effekter som låter precis som en DMT8 VL anno 1996.

Bitter? Jag?

Okej, då fattar jag. V-50 har bra arbetsljud. Det är koolt att ha på basarna.

Har ju redan tuggat det i en annan tråd, men en mid-end analogsynth hade varit smaskens.

Andra spridda tankar:

Känns som om romplers nått taket på utvecklingen på nåt vis. Borde inte nästa grej vara physical modelling av smör-och-bröd-ljud? Analogsynthar och orglar finns det ju bra emulering av, men stråkar, blås och piano tex? Kanske inte så låter så sexigt, men tänk er vad man skulle kunna skruva till för ljud om man misshandlar en DSP-motor som är så avancerad att den klarar av att göra ett realistiskt piano! Korg Z1 var väl på god väg, är det nån som använt den?

Som alltid: Yamaha FS1r & Kawai K5000, med vettiga gränssnitt. Gärna i samma burk

En "kreativ" effektburk, typ Fireworx, med en vettig prislapp...

Waldorf visar alltid nån halvdan uppdatering på förra VA synthen de gjorde. Access likaså. Suck.

Hoppas däremot på fler DSP kort och nya pluggar till t ex TC Powercore.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-05 03:39

Fler?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-01-05 04:19

Jag vill se:

-Prophet 600 utan stegad låda...flåt filter å ADSR!Sequential får gärna göra comeback!

-Ny Modularexpansion till ettan (som ger minst 800% DSP-kraft)! Allt för att V4 ska passa (ger mig inte).

-En nygammal Moog (micromoog?) utan trä å signatur från Bob i prisklassen <8000kr.

-Billigare control surfaces till Logic/Cubase/Sonar/ProTools etc.

PF: Jag skulle vilja se ett vettigt DSP kort som inte har en prislapp över c:a 8.000:-

Borde inte vara så svårt.... Gärna allround (både effektpluggar & synthar på samma).

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 13:03

Roland visar ju sin nya V-synth som garanterat inte kommer att låta som vanligt. Sen kommer det en massa nya soft-prylar.

Native Instruments har bakat in en massa gamla samplingsbibliotek med Kontakt-motorn och ska sälja dom som "ljudmoduler" precis som det gjorts med Sampletank tidigare, inte helt dum idé egentligen. Native visar väl nya Reaktor + Sessions också. Sen kommer det väl fler tråkiga VA´s - tex Alesis ION....

Det ryktas om en softvatiant av Novations KS-teknologi också och det tycker jag personligen är riktigt intressant.

  • Medlem
  • 2003-01-07 13:16

Kanske fler hårdvaruvarianter av mjukvarusynthar på samma sätt som Waldorf gjorde med sin RackAttack?

Förhoppningsvis så visar Elektron något nytt. Jag är nyfiken!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-07 13:23

jgb : tror du det? Jag tror det tar ett tag till. Det är väl inte så fasligt länge sedan Machinedrum kom ut? Elektron gör ju unika prylar, jag hoppas de fortsätter på den banan istället för att göra något som redan finns.

Så därför tror jag det tar en stund till innan de presenterar något nytt.. fast det är förstås bara vad jag tror.

  • Medlem
  • 2003-01-07 13:26

encore: Mja, hårdvarumässigt sett så kom Machinedrum (OS 0.95b) för knappt 1,5 år sedan. Sedan dess har det varit mjukvaruuppgraderingar som gällt...

Kanske dags för något nytt nu?

Jim:

Jag skulle inte tro på det där om Rolands nya VA förrän jag hört den....

Mitt förtroende för Roland är rejält lågt sen MC303an, det mesta som kommit tycker jag personligen har varit ren dynga.

Det jag ser mest fram emot är att peta på Bobbans Voyager på riktigt, men det är ju ingen direkt nyhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-07 13:35

jgb : jaja, jo kanske.. undrar vad det kan bli isåfall.. Jag tänkte faktiskt på en riktig fullkeyboardsynt med nån speciell vågformsteknik. Något som inte låter verklighetstroget, inte är samplebaserat (finns det ju mängder av redan) och säkerligen nyskapande. Fan tro´t, men man vet ju faktiskt inte.

  • Medlem
  • 2003-01-07 13:39

encore: Med tanke på vad folk har gjort för något med Machinedrum, spelar melodier och jag vet inte vad, så kanske de bygger vidare på sådan syntes? Det låter inte som så mycket annat kan jag lugnt säga. Kollade du in demoljuden på www.machinedrum.com? Där kanske man har en framtid?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 13:48

j antoni : Sant, Roland har verkligen släppt en massa medioker dynga de senaste 10 åren men då och då kommer dom med ett guldkorn. Och om jag tolkat panelen korrekt på denna maskin så är det ingen VA utan verkar snarare vara en sample player med Variphrase-teknologi ihopparat med COSM-effekter och grejor. Det tror jag kan bli ganska spännade, men som sagt jag kan ha fel. Men lite optimistisk är jag nog i det här fallet

Jim:
Vi får hoppas på det bästa m a o

I övrigt ska väl Korg ha några nya guldkorn på G har det ryktats, men inget som jag vet till 100%.

Deras produktansvarig från Japan samt försäljningschefen för Europa var och hälsade på vår butik, och då antydde de att de bl a hade en MS2000-liknande burk med fler röster på gång med lite unika funktioner (som jag inte riktigt fattade vilket, är det ännu en programmerbar arpeggiator blir jag nog inte så upphetsad). Kanske nåt physical modelling-artat igen?

Tidigare år har ju Korg faktiskt introducerat massor av tuffa produkter som iofs floppat men varit hyfsat unika, t ex Wavedrum (helt vansinnig trumma med physical modelling), Korg Z1, en digitalmixer (som jag inte kommer ihåg vad den heter, men den hade färre funktioner än Promix 01 men bra mycket bättre sound och samma pris) samt OASYS kortet som väl fick betraktas som hyfsat unikt. M m.

Så man får ju hoppas.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-01-24 23:33

Hmm. Jag skulle vilja att digitalsyntharna kunde låta lite mer analoga och samtidigt vara flexibla.
En slags mix mellan Atmosphere och Nord Modular.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 12:37

Oj! :eek:

Haha, hittade en gammal tråd, där jag gör en kvalificerad gissning på Elektron's nästa produkt - vad som skulle visa sig att vara Monomachine.

Citat:

Skrevs ursprungligen av encore
jgb : jaja, jo kanske.. undrar vad det kan bli isåfall.. Jag tänkte faktiskt på en riktig fullkeyboardsynt med nån speciell vågformsteknik. Något som inte låter verklighetstroget, inte är samplebaserat (finns det ju mängder av redan) och säkerligen nyskapande. Fan tro´t, men man vet ju faktiskt inte.

Japp, visst hade jag rätt? Men så var jag ju ganska svävande i mitt profetierande också.

Eller tja.. fullkeyboardssynt kan kanske diskuteras - men den har ett klaviatur iaf.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 12:59

Skoj. Vad kommer sedan då?

Jag tror t ex att Roland kommer komma med någon ny modul i segmentet mellan XV5050 och 5080. Till exempel. Och förmodligen en ny synt som kan lite av Fantom-S men kostar hälften. Kanske även någon som kan lite av V-synth. Två lillebröder, möjligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 13:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Skoj. Vad kommer sedan då?

*Profeten gnuggar geniknölarna*

Jag har ingen aning faktiskt, möjligen en dedikerad effektbox med möjligheter långt utöver det vanliga. Det skulle kännas som ett logiskt nästa-steg faktiskt, tycker jag. Elektron verkar vilja göra de digitala ljudlandskapen så användarvänliga som möjligt. Det är coolt.

det vore rätt häftigt annars om dom gjorde nån helt sjuk sampler av nåt slag... vektorsampler med granulära inslag och ett underbart gränssnitt?

..fast det kanske är ungefär vad v-synth är?

Jag vill att någon introducerar ett digitalt gränssnitt enligt principen "en kanal - en sladd, två kanaler - två sladdar osv"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 16:13

vOLLe - jo, däR haR dU vSyntH i ett nÖTSKaL

(Fan, jag har problem med växellådan)

  • Medlem
  • 2003-11-16 16:21

En Emulator 5 sampler i keyboard modell vore väl inte ila?!?!?!

/Kloon

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 16:27

Nej, men de skulle sälja 30 stycken. I hela världen. E-mu är ett företag med riktiga problem nuförtiden. Hur sjutton ska de överleva?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-16 16:44

Jag skulle vilja se en ny wavetablesynt från Waldorf...men det lär nog aldrig hända...det finns snarare vissa tecken på de tyvärr är på väg att dö...

Jag skulle också vilja se 2000-talets version av Wavestation...i hårdvara alltså...:p

Bevaka tråden