Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad vill du se för nya pryttlar?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 16:53

Hårdvara är "out", alla som gör hårdvara är mer eller mindre "på väg att dö". Tror jag. Någon som gör hårdvara - som det går bra för - är däremot Apple.

Exemplify: Jag tror att fler syntspelare världen över vill ha en ny Mac hellre än en ny synt. Och det är ett problem, för synttillverkarna.

Utvecklingen går framåt... som en ångvält - med allt vad det innebär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-16 17:31

jag skulle vilja se en sequencer som är väl lämpad för livebruk såväl som vanlig produktion.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 17:50

Vad jag säger är att de traditionella synttillverkarna har problem. Även om V-synth är en kool synt och många med den - de KAN göra fantastisk hårdvara - så använder folk helst mjukvara i sina datorer. Är min teori, då. En V-synth är inte en dator i det hänseendet. Vem som helst kan inte utveckla för den, den är låst. Vet inte vad i mitt resonemang som du tycker är oklart, känns som om du bara vill försöka punktera resonemanget på pin tji. Vi säger ju samma sak, du har också sett tendensen. Folk som köper syntar köper vintage. Folk som köper nya produkter köper hellre en dator.

Jag skulle vilja se lite mer inovativa prylar: en wavesequencer med 4 midi out\in som man kan ställa in alla möjliga parametrar till varje event och varje ljud, sen skulle den ha flera assignbara rattar
Närmare bestämmt skulle jag vilja ha den som en slags arpeggio\wavesequencer fast som lös modul utan interna ljud så man kan koppla till ett par roland några korgar osv till samma wavesequence, har velat ha en sån länge.

Nästa grejj som hade varit riktigt tufft o ha är en synth i stil med openlabs pryl fast den skulle komma som klaviatur enbart i början sen skulle man kunna installera moduler till de man vill tex en sampler, en va modul, en sequencer och man skulle bara betala för det man vill ha i synthen, påsåvis skulle inte synthen bli alltför gammal heller, hårdvaran skulle alltid kunna bytas ut mot bättre lösningar.
Nåväl företagen skulle väl förlora en massa när folk inte köper nya synthar men det låter som en bra ide ändå för oss konsumenter.

För mig är skilnaden mellan hård- och mjukvara att du inte kan köra Word på en V-synth. Typ... jag tror de flesta förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:28

Hmmm...men vad är det här då?

Ha ha ha, den var skitbra. Jag ger mig, det är mjukvara i ALLT nuförtiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 22:35

Schysst! Vilka knappar ska jag hålla ned?

jag tycker amino hade rätt i det han först sa. Det är ju processorer syntharna. De kan givetvis användas till annat än att generera och behandla ljud (digitalt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-16 23:13

Som t ex?

generera grafer kanske.. det är ju ofta rena signalprocessorer

tja... det beror på vad man ger dem för mjukvara
kan nog gå att köra java eller WinCE med några extra komponenter.

Hmm kanske ska tillläggas att det inte går med alla DSPer. Men alla processorer behandlar data (och de gör de enligt sin programvara).

Visste ni att Virus B har samma DSP som mången DVD-spelare. Jag har även för mig att uppbyggnaden är rätt lik också. Bägge har 6 utgångar. DVDn för 5.1-ljud, Virusen för separata ljud

"De kan givetvis användas till annat än att generera och behandla ljud"

Du har fortfarande inte gett något exempel

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-17 13:07

Vår egen husläkare hade ett exempel som kanske är nått.
http://99musik.com/showthread.php?s=&threadid=3049

Frågan är om en dsp har så mycket att göra med det exemplet

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-17 15:33

Här finns exempel på vad man iallafall kan använda Motorolas DSP:er till...

Personligen skulle jag gärna se en bärbar musikmanick (modell VHS-kasett-storlek) som gick att använda till saker. Den skulle innehålla >= 1 megabyte batteribackat RAM för samplingar, synthmotor för dessa, ett användbart interface och ett par effektenheter (och då inte delay/chorus och reverb som mastereffekt...). Helt enkelt en liten liten pryl som man alltid kunde ha i fickan som det faktiskt gick att slänga ihop riktig musik på, och då inte en massa GM-tjafs med tromboner och timpani utan helt enkelt en liten groove-box som bara gick att göra elektronisk musik på, men som det gick att göra production-quality elektronisk musik på.

Det jag önskar är typ en MC-307 med vettigt interface, mindre, med non-volatile usersamplingar (_bara_ usersamplingar) som användes som "oscillatorer" i en riktig synthmotor (helst semianalog...) och som sen kunde bearbetas med riktiga effekter.

Fast iofs tänker en del säkert att då kan man ju köpa en pyttelaptop. Och det kanske man kan.

det där med dsp's har vi snackat om ett par gånger tidigare.. en dsp är en processor som är till för att bearbeta signaler.. signaler som t.ex. ljud eller grafik.

Johannes: kolla in yamaha qy70/qy100.. dom kör på nån version av yamahas awm med en massa kul samplingar.. låter inte helt värdelöst + att dom är helt ok att sekvensa på med tanke på storlekarna

"det där med dsp's har vi snackat om ett par gånger tidigare.. en dsp är en processor som är till för att bearbeta signaler.. signaler som t.ex. ljud eller grafik"

Jovisst, eller signaler i nästan vilket elektriskt system som helst.

Jag vet....jag är jobbig, vill bara framkalla ordbajs

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 20:58

Bioilik: Du är bara avundsjuk eftersom Bobby och JR äger mer oljeaktier än du.

Bi Oil (TM) - Adding Natural Fuel To Discussions

En evig följetong. Dallasmadamsallad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bionik
jag är jobbig, vill bara framkalla ordbajs

härlig inställning

Volantiz: Nej, nej, QY70/100 är precis vad jag INTE vill ha (eller öhr, till rätt pris så iofs...), det måste gå att använda egna samplingar för att jag ska kunna göra musik som jag vill. Oavsett hur mycket färdiga ljud dom än stoppar i så kommer max 10 av dem vara någorlunda användbara över huvud taget, det är liksom en naturlag när japanska tekniker bygger synthar. Klart, kan man editera ljuden RIKTIGT hårt är det ju en annan sak, men det kan man väl inte på QY-serien? Ivfsh är effektmotorn helt värdelös för sådan musik jag vill göra. Jag behöver åtm 4 fritt kopplingsbara inserteffekter där kompressor och vettiga distar ingår och sen en master kompressor.

Egentligen vill ja ha en EPS16+ i fickformat såklart

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 20:25

jag letar fortfarande efter en snygg midicontroller med både relativa och absoluta kontroller .. för mig är det inspererande att se snygga instrument ..

  • Medlem
  • 2005-04-13 20:49

Midimax är fin & snygg:

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 20:56

yes, men det skulle förvirra mig om jag skulle styra Live med den ... men med den som utgångspunkt skulle man kunna göra en riktigt snygg controller för universalt bruk ..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 22:12

Tjena! Den där lemuren verkar ju apcool! Nu väcktes då mitt ha-begär!

Nån som har nån aning om vad en sån kommer att kosta?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-13 22:17

mycket ... gånger två om man vill köpa det i svärje

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-13 22:32

Jaha... dags att sälja en njure eller en lunga då.

Bevaka tråden