Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synthen 2

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 12:09

Jag hittade just en MP3:a jag fått av en snubbe.

Strings.mp3, 44.1 kHz, 160 kbps, stereo osv...

Vi kan väl säga att ni har till fredag på er

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 12:29

Nord Modular

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-09 12:31

Neuron

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-09 13:31

Fan vet vad det var som lät, men snyggt var det. Riktigt mysigt! Ska lyssna igen!

motif

k2x00 gissar jag på

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-06-09 14:07

Jag tror att det är någon softsampler.

Tror att det är Rolands nya VariOS.

kurzweil orchestral kortet definitivt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 15:12

Det är inte samplingar.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-09 15:37

Nån physical modelling...Yamaha VL1 kanske...

Jag tror nog också på VL1 eller kanske t.om. nån av EX modellerna?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 18:06

VL1 är ju bara duofonisk

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-06-09 18:33
Citat:

citerar:VL1 är ju bara duofonisk

Eh...han kan ju faktisk ha spelat en slinga i taget...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 18:35

Jojo, men det är ju fusk

VL7 då? Den är väl multisymfonisk?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 18:54

Inte VL7 ..

Hmm är ni säkra på att det inte är kurzweil *lyssnar på marcato strings nu*
det låter väldigt likt kurzweilens ljud men vad vet jag...
en sån där vl synth vad kostar dom nuförtiden
ågon som vet en till salu?
jag har varit intresserad ett bra tag nu speciellt när dom kostade 4000 senaste gången jag såg en..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 19:09

VL7 är väl rent av monofonisk? Det kom en polyfonisk modell... i typ ett exemplar per världsdel, till priset av en Mercedes.

Men det kan ju vara en Korg Z1 annars...

Vad hette den där lilla modulen nu då? Jo... VL-70m är det ju. Jag kan väl få en halv poäng i alla fall?

Vill ha:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 19:18

Jo, det är fina grejer. Bägge klaviaturerna, alltså ettan å sjuan, är skitkul att lira solon på, helt galna ljud. Testat någon gång, Para?

Njäe... Men en gång när jag knallade in på f.d. Boggiemusic (numera Musikbörsen) satt en av killarna och lirade på en VL-70m. Har för mig att det var något syntleadljud av något slag. Det lät bar. De där klaverbestyckade modellerna lär nog bli framtida klassiker, om de inte redan är det. De ser verkligen lyxiga ut.

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-09 19:52

Jag har haft en VL-70m ett antal år, och den lät definitivt bra. Riktigt bra leadljud. Visserligen gör effekterna en hel del, men ljuden är trots det härligt levande. Den är dock hopplös att programmera. Jag sålde den i vintras till en som kom och provspelade den med sin WX-7:a. Då fick man höra något utöver det vanliga...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 19:58

Hur många gissningar får man göra?

Jag slår väl till på en särdeles välprogrammerad Matrix 12:a när jag ändå är på G menar jag.

Har någon testat techics acoustic simulation synthen, den med stor blå display och är svart förövrigt?
Jag lovar er den som har den synthen kan skatta sig lycklig över dom skrikande orgelljuden, det lät tusen gånger bättre än en riktig orgel när jag spelade i höstas i Frankfurt.
Länge har jag letat efter en sådan också men om man ser dom säljs dom till överpris oftast av förståeliga skäl.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 20:04

WSA1 eller vad heter den?

Exakt

bara den hade kommt från nordlead eller korg hade den blivit en hit

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 20:12

Möjligt. De skulle gett ut den under annat namn kanske. Technics och instrument, ja då tänker man på keyboards. Med komp och sån´t.

Skulle vara till hjälp att veta om det verkligen är en synth öht. Att sitta och gissa om det är Akai el. Emu med stråkbibliotek är ju rätt poänglöst...

Z1 är inte otänkbart, och det lät rätt mycket digital-reverb om det tyckte jag... Kändes som om det fanns en sweetspot som var väldigt snygg, men under och över det lät det ganska syntetiskt.

Nevemind, jag suger på sånt här ändå...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 23:17

Gissa på ni bara, men det är väl ingen poäng med att gissa på alla synthar som någonsin släppt/byggts/skapats .. då förlorar man ju poängen lixom

Bevaka tråden