Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synthen 2

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 11:58

Som sagt. Problem med uppkopplingen. Jag ska sparka på min leverantör nu när det är måndag, så får vi se vad de hittar på för bus.

Patchen fick jag skickad till mig på Nord Modular-listan, och jag tvivlar inte heller på att det är en Modular som ljudet är skapat på.
Ta en titt på Clavias hemsida. Där håller Rob i ett par ´workshops´ för hur man programmerar olika saker på sin Modular. Han har för övrigt byggt ett reverb på den.

Chet Singer har gjort ett par halvsnygga ´physical modelling´-ljud.

Modularens mailing-lista hittar ni här och ´Nord Modular Patch Searchengine´ finns här.

Nu ska jag käka lunch

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-16 13:05
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Rizzo:
Patchen fick jag skickad till mig på Nord Modular-listan, och jag tvivlar inte heller på att det är en Modular som ljudet är skapat på.

Dett innebär alltså att du har patchen i din ägo?? Varför har inte jag den då?

• Medlem
  • 2003-06-16 13:18

När det gäller NM så säger mina fördomar att det är alldeles för få av ägarna som orkar anstränga sig för att lägga till det där som får ljudet mindre stelt och sterilt.

* små slumpmässiga variationer på kontrollsignaler
* någon overdrive som ligger på väldigt svagt i signalkedjan
* lite slöhet hos kontrollsignaler så att det inte sker omedelbums allting
* låta signaler påverka det som man inte tror på en gång att de skall påverka, oscillatorer får t.ex. påverka filterfrekvens lite smått

Bara tankar från en analogsynthnörd, stämmer de?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 13:21
Citat:

citerar:Dett innebär alltså att du har patchen i din ägo?? Varför har inte jag den då?

Näe, nu blev det fel. Jag fick alltså en mp3:a från Modular-listan. Inte själva patchen

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-16 13:21

jgb: Ingen aning...fattar inte vad du pratar om överhuvudtaget!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-16 13:23

Rizzo: precis vad jag trodde! Många har hört den, väldigt få har sett den!
SPOOKY!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-16 13:27

Du tvivlar på din egen favoritsynts förmåga?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-16 13:28
Citat:

citerar:Bara tankar från en analogsynthnörd, stämmer de?

Jo, det gör det nog. Min Supernova II har en parameter som heter ´VCO Drift´. Den har jag för det mesta ställt på 127, för att få det att låta lite mindre sterilt. En riktigt trevlig parameter på en VA-synth ..

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-16 13:50
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Du tvivlar på din egen favoritsynts förmåga?

Japp! Den e bäst men inte superbäst. Det måste Neuron vara.

G2 då!?

jgb: vi har väl snackat om just den saken tidigare har jag för mig? Och det där stämmer mycket väl! Jag tycker inte att man ska ha en modular om man inte tycker att det är kul att koppla saker "fel" bara för att testa hur det blir osv.. även om man först inte kan tänka sig att det blir nån skillnad.. man ska va en galen uppfinnare helt enkelt

Många vet ju att det är en något sjukt kapabel synt.. så många köper den och tror att den är lika enkel att använda som en vanlig hårdkopplad VA-synt.. fast man måste koppla in en dator å lära sig vad en oscillator och ett filter är för något.

Ungefär så var det när jag köpte en micromodular för vad som känns som flera hundra år sedan.. fast en del koll hade ja faktiskt.. nu har jag mycke mer koll å är hur glad som helst över min key som inhandlades nu vid nyår

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-06-16 14:53

G2:an e nästan superbäst. För den som inte e förtrogen med den typen av rankingssystem kan jag säga att det e precis snäppet över bäst.

• Medlem
  • 2003-06-16 16:07

Volantiz: Japp, vi snackade sådant via IRC på kanalen #99musik på Quakenet (irc.quakenet.org om man inte har någon favoritserver).

Slumptillägg på ljud och musik är nästan nödvändiga för att få mera live i ljudet. När jag programmerar Machinedrum så använder jag nästan alltid LFO:erna till att lägga lite slumpmässiga förändringar av ljuden. Svänger ju katten!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-01 01:39

Rizzo: varför e filen nere?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 09:16
Citat:

citerar:Rizzo: varför e filen nere?

För att min dator krashade runt 00-snåret inatt, och då stängde jag av den och gick och la mig. Jag sparkar igång den när jag kommit hem från jobbet ikväll, och då är filen upp igen. Oki?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-01 10:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 17:34

Jag verkar inte komma hem från jobbet ikväll

Så, filen kommer väl upp i natt .. för någon gång måste jag ju komma hem

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-07-01 21:37

Nu har jag laddat ner den!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-02 00:47

Bra bra!
Jag var hemma en snabb sväng och hämtade lite saker, och då passade jag på att sparka igång burken.

<klaga>Jag har jobbat från 8.30 till 00.45. Är trött. Ska sova nu. ZZzzZZzz ..</klaga>

Bevaka tråden