- Rizzo
- Medlem ●
- Stockholm
citerar:skapades ursprungligen av Peter H:
[QB] Skulle vara till hjälp att veta om det verkligen är en synth öht. Att sitta och gissa om det är Akai el. Emu med stråkbibliotek är ju rätt poänglöst...
<elakt>Jag samplade farsan</elakt>
Alltså, det är en synth och inte från något samplingsbibliotek - annars hade det varit lite väl o-snällt.
Frågan kvarstår. Vilken synth är ljudet skapat på?
Jag har inte hört Kurren men Drdreas verkar riktigt övertygad så det är jag med.
Tjena grabbar faktum är att från k2000 till k2600 låter kurzweilarna nästan lika, det som ändras är minnepolyfonialgoritmereffekter, dvs samma synth engine under annat skal.
Orchestral kortet kan så vitt jag vet sitta på alla k seriens synthar (eller så finns det olika versioner till varje kurz) men iaf kurzweilarna låter väldigt lika oavsett om dom är senaste modellen....så är det i mina ögon iaf.
Anledningen till att jag tippar på kurzweil är att jag tycker jag känner igen något i själva ljuden på demot, typ som när man hör en dx 7´as elpiano, även om det kommer från datorn märker man att det är dator o inte dx7.
spännande lär det bli på fredan
Casio VL-tone?
Roland SC-55?
Alesis SR-16?
citerar: Har någon testat techics acoustic simulation synthen, den med stor blå display och är svart förövrigt?
Hade en sån ett tag...rackversionen...klart kul pryl som man kunde ratta fram de mest märkliga ljud med...och en av de bästa displayer jag sett...synd bara att den inte var touch-känslig...
Tänkte inte på den men det skulle faktiskt kunna vara en sån...
Tänkte sammaställa vilka synthar som varit uppe på tapen hittills. Ganska många förslag tycker jag.
Alesis SR-16
Casia VL-tone
Clavia Nord Modular
E-Mu Proteus 2000
Hartmann Neuron
Korg Z1
Kurzweil K2x00 Orchestral
Oberheim Matrix 12
Roland SC-55
Roland VariOS
Spectrasonics Atmosphere
Yamaha EX-serien
Yamaha Motif-serien
Yamaha VL-1
Yamaha VL-70m
Förresten. Är inte Alesis SR-16 en trummaskin?
Tycker nog att Casio VL-tone är en av de bästa gissningarna. Jag har en sån hemma och den är tuff
Precis som Yamaha-synthen heter den ju VL-1 den med. Tror nog minsann att jag ska släpa med den på nästa spelning. Tänkte lira extranummer på den på förra spelningen, men jag tog inte med den då
citerar:Jo, men Parakeetens tre försök tar jag med en nypa salt å ett gammalt Miami Vice-avsnitt.
Så sant så, men jag tyckte de var kul att ha med dem på listan i alla fall
citerar:Du glömde Technics WSA1...
Förvisso, men det var inte helt uppenbart att någon gissade på den utan mer fråga så där glida-från-tråden-aktigt om någon hade testat den
Att det inte är en Alesis SR-16 eller VL-tone bord nog de flesta begripa, men visst fasiken skulle man kunna effektuera en SC55 så att den lät bra?
Men nu vet jag att det är en Kawai K5000.
Japp, det var idag du skulle låta oss veta. Du har 50 minuter på dig.