Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackans V-synth!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-03 12:36

Samma dag som man lämnar tillbaka den V-synth man lekt med i 3-4 veckor släpper Roland nytt OS till den (och dessutom ett gäng nya patcher att ladda ner).

V-synth.com

Nåväl, jag fick ju min Fantom-s61 igår så jag e ändå nöjd. Passar mig topp tunnor bättre!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-03 12:52

How come, berätta; fick du låna den av en butik eller? Berätta gärna mer om Fantomen också, tycker den känns lite halvspännande sådär.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-03 13:33

Jo, såhär var det:
Jag var ruskigt sugen på en V-synth å köpte en men blev väldigt snabbt besviken på den då det gäller att jobba på mer än en MIDI-kanal (rösterna tog slut snabbt, effekter följde inte med patchen å annat allmänt blaj). Jag tog kontakt med min MB-handlare å sa som det var å att jag hellre ville byta till en fantom-s61 (och en Yamaha MG16/6FX). Inga problem sa handlaren å beställde. Iom att leveranstiden e ruskigt lång på en fantom-s61 tog det faktiskt drygt 4 veckor innan den kom. Under tiden hotade jag med att ta V-synthen "som gisslan" (då det tog så lång tid innan fantomen kom å jag hade ingen klav).

Ngt som jag tyckte var bra med V-synthen var att man kunde ta en enkel sampling av ett ljud å inom 10 minuter ha ett färdigt "full-klav"-ljud med effekter å allt. Sampleeditering på V-Synthens touchscreen e oxå ruskigt snabbjobbad.

Fantom-s då? Stor lättjobbad display (även om det borde vara skottpengar på japsen som bestämt att man ska börja med "backgrounds"!), stort maffigt ljud, kompetent seq (jag har inte fattat hur den funkar än) och SKIP BACK SAMPLING!!
SBS trycker man på när man gjort en pattern (eller song) färdigt å VOILA! EN färdig sampling att leka med (eller slica upp eller "whatever you wanna do").

En liten skum grej jag inte gillade med fantom-s e att OS-uppdatering kräver smartmediakort (ngt som inte Roland skickar med). Denna procedur var bra mkt smidigare på V-Synth (bara tuta USB).
Nåväl, under helgen kommer det kanske en lite kortislåt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-03 14:46

Kul, jag läste om Fantomen i Keyboard och just Skip Back verkade ju som sagt hur kool som helst. V-synth impade inte på mig när jag snabbtestade den.

Hära: "ta en enkel sampling av ett ljud å inom 10 minuter ha ett färdigt "full-klav"-ljud med effekter å allt"

Ta en enkel sampling av ett ljud med en ASR och inom 20 sekunder har du ett "full-klav"-ljud med effekter och allt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-03 15:25
Citat:

Samma dag som man lämnar tillbaka den V-synth man lekt med i 3-4 veckor släpper Roland nytt OS till den (och dessutom ett gäng nya patcher att ladda ner).

Så kan det gå...;) Det har kommit en del nytt godis med nya OS:et, bl.a. ett TB303-filter som inte låter så dumt...

personligen är jag väldigt intresserad utav en V-synth, även om jag inte änns har testat en sådan ännu. Den verkar kunna göra det jag vill få ut ur en synth.
Men har inte pengarna till att köpa en sådan själv.

Ang. designen - personligen tycker jag det e ganska grymt att synth-tillverkarna börjar bli lite roliga på att exprimentera (exempel: elektron - monomachine) hur roligt som helst. Vi vill se mer sånt

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-10-03 16:17

lasselu: har det skett ngn som helst förändring i multifönstret? Att få ngn typ av mixer e ju (tycker jag) en självklarhet. Dessutom möjlighet att ha mer än en multi.

EDIT: verkar vara en fin update.
includes new analogue LA waves, new VariPhrase waves, new Sub Oscillator, COSM TB-303 filter...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-03 16:29

Ska kolla, mårre...jag kör inte multi själv så jag har inte brytt mig...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-10-04 13:18

Har kollat...inga ändringar där...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-29 20:30

V-synthen är onekligen jävligt snygg. Har tagit en ny fluktperiod på den. Behöver nog ge den ett par nya chanser, synd att den är så infernaliskt dyr bara. 16' hade låtit mer rimligt. Kan du inte skriva lite mer, Lasslu? Och gärna andra också, som testat den mer ingående. Har en lite lös idé om att kanske köpa en ny klaviatursynt att komplettera med framöver, kommer förmodligen uppgradera till Nuendo 2 eller SX 2 (eftersom jag har dessa licenser) när nya macen kommer om ett par veckor. Då kan man ju tänka sig lite, lite hårdvarusynterier ihop med det vanliga reasonsnickrandet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 09:36

Jahaja, fick man nå't svar här då?! Får väl vara nöjd med detta förmodar jag...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-01 09:55

Jasså, jaha...har missat den här tråden...
Svårt att veta vad jag ska berätta...fråga lite vad du vill veta så ska jag försöka svara...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 10:33

Ska jag slå till?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-01 11:50

Om jag säger såhär...om man gillar att programmera (vilket jag vet att du gör) och om man gillar syntljud som inte är smör och bröd (vilket jag tror att du gör) och om man har råd (vilket jag inte har nån aning om i ditt fall:) ) så är mitt råd...köp!

Det du får är ju en synt som kan användas som vanlig VA eller som tokljuds-synt...och om man vill så kan man faktiskt ratta fram smör och bröd med de samples som finns i ROM...eller sampla själv...

Sen får man ju också en synt med (IMHO) det mest lättjobbade gränssnittet hittills...

Sen så har den ju faktisk vågformer från D-50 också...och det VET jag att du gillar...;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 12:14

D-50'n ska iofs vara kvar i vilket fall som helst... Frågan är om det är min grej att köpa en hårdvarusynt dessa dagar. Kanske är det så...

Pf... du kommer bara att sälja den efter 4 månader. Vänta ett tag och köp en begagnad så slipper du förlora hur mycket pengar som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 13:00

Den här är begagnad...

Oki... Men kommer du att behålla den då? Om jag skulle köpa något så dyrt så är det för att behålla den lääääääänge. Då kan man ta den ekonomiska smällen. Man får slå ut priset på hur många timmar man använder den. Därför har min V50 inte kostat mig så mycket även om den gick på 14 lök ny. Samma sak med min JP-8000. Den vill jag inte göra mig av med och kommer därför ha varit billig.

Som sagt, ser man det på detta vis så är det en billig hobby man har även om det är mycket pengar vid ett enda tillfälle.

Pf... köp den, bli ett med den och behåll den. Det är höst, kallt och hemskt ute i världen. Vad värmer mer då än en ny synt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 13:16

Exakt min tanke. Killen ska fixa kartongen å manualerna & så hämtar jag den förmodligen om ett par timmar. Ska bara fundera ut hur jag trollar in en V-synth i denna röra av papper, böcker, datorer,... men det löser sig nog.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-01 13:42

Go for it man...;)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-01 13:43

Nice pf! låter som en killersetup! Reason,D50 och Vsynth lite av varje så-att-säga.

Apan får lov att gratulera!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-01 13:56

Kul PF! Hoppas att du kommer överens med den bättre än vad jag gjorde!
*supernöjd med sin fantom-s*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 17:32

Ja, nu ska vi se. Den står här i lådan och väntar på att bli upplyft på bordet. Spännande...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 18:48

Rapport från framtiden:

Jodå, så att... whooah, jösses vilken pryl...

http://www.v-synth.com/en/index.asp

Håller på att tanka ned uppdateringarna nu... oj, nu är de hemladdade... synten har typ 64 mb RAM och den sparar alla samplingar i minnet även om man stänger av strömmen. Bara det... Variphrase... och stor som ett hus. D-50'n ser ut som en liten synt nu plötsligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 20:57

Hur har du gjort med din "V", Lasse, låter du den ha soundet som den blivit välsignad med från Roland eller fyller du den med egna klanger?

Jag filosoferar lite kring hur jag ska göra, jag vill nog nästan tömma den helt på typiska V-syntljud om ett tag, men jag vet inte. Vissa av ljuden låter klart balla, andra är mer åt "nu ska vi sälja synten och krämar på med alla klockor och måsar vi har i lager".

Kan knappt fatta att jag slog till på den nyaste synten i stada, men priset var rätt och köplusten som högst. Nu måste man införliva den "i sig själv" på något vis. Spännande och lite... som att spana över ett berg man just ska till att bestiga.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-11-01 21:37

Jag har nog kört lite 50/50...fast jag ska erkänna att mycket av det jag gjort nog också hamnar under kategorin "klockor och måsar"...;) på något sätt så inbjuder den här maskinen till den typen av ljud...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 22:04

Sant. Jag ska nog försöka mig på lite allt möjligt. Helt makalöst att man kan sampla och att man inte behöver lagra ljuden, de bara finns där...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-01 22:12

Jag har redan glömt...har den multisamples? Jag gjorde ett leadljud av en (!?) DROID-3-sampling å lite VariPhrase/RoboVoice. Då behövdes inte multisamples.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-02 00:47

Det verkar som om man kan multisampla om man inte väljer "encode" eller ngt sådant, för det där rätt hemska JD-pianot är ju t ex multisamplat. Men variphrase är ju bara såååå koolt! Måste säga att synten är sjukt snygg också nu när den står här på sitt nya, dedikerade bord. Jag tror jag har hittat ett mästerverk!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-02 03:07

Jo, designmässigt (å byggmässigt) har jag nog aldrig hållt i/testat en bättre synt. På bilderna ser det ut som V-Synth å Fantom-s61 delat chassi men jag e fast besluten om att Fantom-s61 e mindre å ngt högre. Den har oxå mkt snyggare gavlar än V-Synth. Klaviaturen verkar inte vara samma heller konstigt nog. Jag hade ju V-Synthen hemma i 3-4 veckor innan jag fick fantom-s så jag kan nog bestämma mig för att det inte e samma. Iofs var V-Synthen ett demoex å Fantom-s61 ny men ändå konstigt...
Summa: 4*V-Synth å 3*Fantom-s61 (om ngn mer än jag räknade).

Bevaka tråden