Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackans V-synth!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-02 12:22

För mig är det (kanske en skada av de just nu pågående universitetsstudierna) viktigt att sätta in synten i ett kontext, och nu har jag hittat svaret på vad V-synth är; den är en "Fairlight CMI IV".

Vad är då detta?

* Ett helt nytt sätt (för klaviaturinstrument) att sampla och att spela upp samplingar, där "tonhöjd" och "hastighet" inte blir beroende av det samplade materialet.

* En ny controller; "time trip pad" med vilken man kan bestämma hur samplingen ska spelas upp eller frysa den helt.

* Ett helt nytt sätt att lagra samplingar - internt i synten, utan hårddisk, batteriuppbackat precis som syntljuden i en gammal Juno.

* Ett LCD-gränssnitt som designmässigt stulits rakt av från Korg Triton (vilket är mycket angenämt).

* Fet VA-syntes som en vidareutveckling av JP8000 / 8080.

* Dubbla COSM-filter (som kan vara VA-filter, högtalarmodeller eller mycket annat) och sedan effekter på detta.

Allt förpackat i en attraktiv klaviatursynt där man verkligen tänkt på hur användaren ska kunna få ut det mesta av instrumentet.

Och så blir man ju helt obehindrad i och med att man kan radera de medföljande samplingarna. Varje V-synth kan alltså, efter ett tags användande, bli komplett unik. Man bygger upp sin egen synt. Fabriksljuden finns bara där för inspirationens skull.

Whoah. 512 minnesplatser - Roland har byggt en gigantisk landningsbana, det är bara att flyga iväg och utforska bäst man vill. Inget laddande - allt finns där redan. Futuristiskt intill det ogripbara.

Jag tycker Roland marknadsfört den konstigt, de borde pusha mer för detta med att samplingarna lagras internt - det är verkligen ofattbart ballt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-02 12:36

... jajusteja... när minnet är fullt så lyfter man bara över det till datorn via USB...

Varje låt kan ju vara en hel V-synth t ex... hmmm... all sång kan ju läggas i synten... om man vill kunna experimentera "to the max"...

Hmm... just det ja... hmmm...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-02 12:49

PF verkar ha köpt konceptet! Ska bli kul att lyssna när det blir musik av det hela. Hoppas att D50, V-Synth och Reason funkar bra tillsammans bara, men jag kan tänka mig att du behåller trion ett tag iaf. Vad har du för ljudinterface nuförtiden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-02 12:59

Köpt och köpt, försöker förstå det...

Ljudinterface är beställt, ska vara på väg, ett Terratec USB-26 någonting. Däremot funderar jag starkt på att avbeställa macen så det inte blir för tokmycket datorer.

Ska sequenca med SX2 eller något sedan, för både MIDI och ReWire-sequencing.

D-50n lär få finna sig i en stunds vila...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-02 13:18

Fasen, ljud nr 084; "Tetapaali", kan man nog ganska lätt bli helt sinnessjuk av tror jag...

En massa röster som låter helt galna. Då menar jag HELT galna. Sjukt!

"Uuuhh... TITALA PAAAA PAPAPAPALAPAPATITALAPAAA TILAPATILAPATILAPAAAAA...", som en distad Linus på linjen. Och lite D-beam på det, sedan kan man nog låsas in för gott tror jag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 22:24

Håller på att testar lite patcher som fanns på www.vsynth.com - om någon vet något annat ställe med V-patcher, säg gärna till. Hittade en ny liten review också, här:

http://emusician.com/ar/emusic_rolandvsynth/

Gott om ljudexempel fanns det om man klickade på "exclusive web content"-bilden i artikeln.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-12 23:19

WOW GAH WAH fy i helvete vilka balla patcher som fanns på vsynth.com, har gått igenom dem nu - och just byggt en egen liten "compilation"-bank med alla som låg där + de jag hade skrapat ihop själv.

Bland annat hittade jag ett asballt ljud, det ballaste "håll ned tangent och lyssna"-ljud jag hört på NÅGON synt NÅGON gång och helt i linje med Aminos självspelande Matrix 12:a som vi diskuterade nu i veckan, men cirka "massor" gånger ballare. Jag måste fixa en mp3:a... ska bläddra fram patchen igen - Lasselu: den här måste du ladda in i din V-synth också: "Ruined World". Faaan vad snyggt gjort.

Om någon har ca 12 mb webspace så kan jag lägga upp ljudbanken där så andra V-Synth-ägare får ladda hem och njuta. Den här synten blir ballare för varje timme man använder den.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-13 08:25

Aha, V-synthen har fått vila ett tag hos mig...har mest lekt med Ion och gitarrer...

"Ruined World", säger du...ska ta och kolla in...

Ursprungligen av PF:

Om någon har ca 12 mb webspace så kan jag lägga upp ljudbanken där så andra V-Synth-ägare får ladda hem och njuta. Den här synten blir ballare för varje timme man använder den.

Putte Kock... Skicka upp den på min ftp så ska jag fixa det hele med webspace i afton.

Pf: vi vill höra skynda dig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 15:00

Blev besviken igår på att MIDIt laggar på något vänster i mitt system, så jag måste fippla med teknik-tristess ett tag. Sedan är det tre, fyra tentor på G just nu... samtidigt. Tyvärr... men det kommer musik, tids nog. Det är då f-n att man inte bara kan skapa och mastra utan att spökproblem ska uppstå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 15:14

Wow, det var hyvens vänligt!

Synd att vi inte är 400 st som kör V-Synth här då bara... Vi är väl bara två?

Vem vet... till jul kanske tomten har med sig en till mig och då kan det vara bra att vara förberedd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-13 15:43

Ja just ja! Julen är ju här!

Note to self: Skruva ner den där förbaskade granen!

Hur många dalers kostar en V-synth idag?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-21 10:42
Ursprungligen av GlobalMotion:

Hur många dalers kostar en V-synth idag?

MB tar 24062:-

Nu finns det förövrigt mer info om VC1-kortet på V-Synth

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-21 13:40

Vad kul att se lite bilder på gränssnittet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-21 16:50

Läckert är vad det är. D-50 är som sagt en otroligt djup synt, och att ha V-synthen som "editor" för den kan inte bli något annat än helt grymt. Samt förbättrade prestanda därtill.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 21:11

Hoppla hoppla! Tack, Musikbörsen!!!

Beställde just D-50-expansionskortet för 1573:- + frakt = 1668:- ! Tycker jag var riktigt bra. På Musicstore kostar kortet 215 Euro. Kanske börjar man förstå i Sverige att det är dags att hålla konkurrenskraftiga priser eller ngt! Jag trodde kortet skulle kosta 3000:- så det här kändes angenämt. Späääääännande!!!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-28 21:20

Jag med...jag med...

Äsch, jag som lovat mig själv att jag inte skulle köpa något den här månaden...nu sprack ju det...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-28 21:30

PF: var det så billigt på MB? :eek:

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-28 21:35

Jajemen, Mårre...MB Deal-pris...

Hoppas bara leveransen är snabb... :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 21:46

Jepp! Själv håller jag på att återupptäcka fabriksljuden, vissa är riktigt, riktigt bra. Får en massa Bladerunner-CS80-känsla från ljud 166: Smoothie. Lasselu, missa inte nya ljuden som ligger på www.vsynth.com .... eller var det www.v-synth.com ?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-28 21:53

Tack för tipset, PF...glömmer hålla koll på den sidan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 22:09

Ingen fara. www.v-synth.com var det. Det är ju 224 lediga minnesplatser i synten, så jag tänkte börja med fabriksljuden och sedan fylla på med de ljud som finns på sajten. Har faktiskt inte kommit igång att programmera den själv, försöker först få ett "tänk" så jag inte bara sitter och gör samma gamla ljud som vanligt utan gör lite V-ljud så som bara den kan göra dem. Har kastat bort några vanliga "juno-ljud" jag gjort, det känns liksom fel att använda den till sånt. Ljud nummer 260 är ett häftigt Rhodes, förresten, där du kan få bort hela Rhodes-delen av ljudet om du för handen till D Beam:en, rätt läckert att lattja med. Man skulle kunna köra en hel jazzturné bara med det ljudet egentligen. Det där med att lira är det som är grejen... också... Återgår till övandet å ljudöverförandet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:42

Väldigt snack om denna V-synth... Är den så bra? Är V-synth en synthesizer en sådan synth där man säger "denna synth kommer jag aldrig att sälja" ?

Jag har några synthar som jag aldrig kommer sälja. Dom må vara begränsade men fan vad dom låter muffigt. Dessa synthar kommer gå i arv till mina barn, för då kommer nog tyvärr alla analogsynthar vara skrotade, Dom kommer vara ersatta av oändligt massa uppdateringar av VA synthar för att passa nya operativsystem.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 22:49

Denna må kanske inte alltid låta så muffigt, men fan vad den är obegränsad...

Jag kände att jag behövde någon synt som kunde styra in mig på nya spår - den här kan göra det. Dess design inspirerar mig något otroligt varje dag, jag bara känner att jag måste göra lite bra musik med den. Hade väl egentligen inte tänkt att köpa en ny och dyr hårdvarusynt igen, men så hittade jag den på annons och fick en hyfsad rabatt... om man säger så. Känner just nu att "läckrare synt får man leta efter", liksom. Det är en konstant wow-upplevelse att hålla på med den. Många helt nya och balla lösningar, t ex att du kan sampla och det du spelar in stannar i minnet utan att du behöver bry dig. Flash RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:58

Grattis till köpet PF!! Jamenar V-synth verkar vara en synth som växer med tiden då man lär sig mer.
Problemet med dessa syntar är att dom är dyra, kanske inte är lättarbetade. Efter typ bara ett år är dom gammalmodiga då samplings rate, bit rate, längd på samplingar blir bättre. Lite som att köpa en ny dator eller digitalkamera...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 23:05

Ptja, lättarbetad är den definitivt, det svåra är "tänket", att komma sig för att använda de nya typer av ljud den erbjuder. Vet inte om den vissnar så snabbt heller, den är ju rätt unik och jag tror inte den säljer i mängder - alltså kommer Roland förmodligen inte göra en uppdaterad version inom överskådlig tid. I stället förser de den med nya prylar, som det här D-50-kortet. Kommer säkert fler kort i samma anda. Sen är ju en bra synt alltid en bra synt som Johannes Leyman så riktigt säger i boken Synthesizer. Så jag håller inte med dig där i avseendet "ny dator" / "digitalkamera". En synt kan man alltid få användning av på ett eller annat sätt bara man håller musikintresset igång. För mig är det inte heller ett musikintresse, för mig är det ett sätt att leva. Food, water, kids, love, synthesizers, music... typ.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-01-28 23:40

Mer DSP-kraft, mer flashminne å färgskärm så kommer det en V-Synth X (se bara på Fantom-X).
Fast det som diskuteras en del på forum omkring e en eventuell Fantom-VX, båda syntar i ett liksom (dessutom snackades det tydligen en del om just smidigheten med dessa två i symbios i Rolands monter).

Bevaka tråden