Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackans V-synth!

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-28 23:54

Snacka om att det skulle bli en djup... ja, * för * djup... maskin...

Nåväl, AAAH, nu har jag "monterat" in ljud på platserna 001-506... 6 platser lediga mao, och 7,5 mb RAM ledigt. Lagom, lagom... fan vad mycket bra ljud det finns... bl a ett av de bästa stråkljud jag någonsin hört. "SBF Arco", som en blandning av något samplat och något syntigt... liksom otroligt snyggt grynigt men ändå HiFi, ett av de ljud som återigen ger V-Synth den där "Fairlight IV"-känslan. Lite FM7 över det, lite sampler över det. Precis en balans mellan att låta som "äkta stråkar" vs att låta "synt". Ska spela in något med det så ni får höra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-29 00:38

Waow!!! Amino - du kan också göra detta ljud med din Matrix 12:a. Tror t om M-12 har något stråkljud som påminner i karaktär... så här är det gjort: 2 oscillatorer, den ena med sågtand (+ lätt Vel-styrd PWM), den andra med brus. Och så FM-modulering mellan dessa två... skitballt... och jag som trodde det var samplat... typ ett sample som timestretchar över hela klaviaturen. Otroligt snyggt proggat...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-29 00:45

Amino, mer detaljer: 1st order Side Band Filters (Comb-liknande filter) på bägge OSC. Det ena filtret nedstämt 2 oktaver och det andra 1 oktav. Vet ej hur detta funkar men ballt låter det. M12 har ju också en hel del filtertyper, borde funka... vore kul att A/B-testa... köra in samma MIDI-fil t ex.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-01-31 16:00

Du, PF...undrar när MB egentligen levererar VC-1 kortet...nån snubbe på Yahoos V-Synth grupp påstår att det inte kommer förrän i april...
Iofs så vet man ju inte hur sant det är...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-31 16:12

I see! Det återstår att se, helt enkelt. Tur att jag kan leka med gamlepär själv då, han står ju stadigt parkerad i hyllan. Sälja honom för ett par lusentappar känns bara tarvligt.

Bevaka tråden