Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ja! Riktigt bredband! :)

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-11-27 21:43

Telia är sista alternativet. Finns det inte något annat så får det duga. Bostream är det självklara valet om de finns på orten. Egen fast IP-address och man kan köra sin egen web,mail och domän. Samt att det är möjligt att göra IP-telefoni som inte bygger på dyra mellanhänder. Telias hemmagjorda pålogning och utbyte av IP-address varje söndag är ju pest och pina.

  • Medlem
  • 2003-11-27 21:55

Det som gör att vanligt surfande går slött är oftast att servrarna på andra sidan snöret inte är så snabba alltid.

pme: vart finns info om bostreams ip-telefoni? Jag har bostreams 2.5-abb och väntar på att bredbandsbolaget ska dras hitåt just för att få deras tele-abb med i det hela. Om bostream fixat nåt liknande så kan jag ju ta det på en gång om det är prisvärt

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-28 02:01

ip-telefoni? Hur funkar det? Slipper man vanligt telefonabonnemang då? Berätta, berätta, jag har oxå 2.5Mbps från "anti-snigelföretaget"!!

mårre: precis.. man slipper vanliga teleabbet.. gratis att ringa mellan bredbandsbolagare

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-28 02:18

Fast till vanliga "dödliga" kommer det att kosta som vanligt? Låter avancerat...
*vill gärna slippa ha med Telia att göra överhuvudtaget*

Det är gratis till andra bbb-abonnenter och relativt billigare till andra nät jmfrt med Telia. Plus att det är lägre månadsavgift. Som jag ser det, bara fördelar.

Oohh, Ring, Ring... bara du slår en signal...

G:son; Inte bara servrarna... Tyvärr finns ju andra effekter "out on the highway" såsom kollisioner, loopbacks, brandväggar, knasiga routrar etc etc... Den listan kan göras lång alltså.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 09:55

...och jag skulle gärna kört Bredbandsbolaget om jag haft tillgången. Här finns bara möjligheten att "koppla bredband" via telefonledningen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-28 10:00

Ang bredbandstelefon skiljde det en del mot telia i priset(dock inga enorma summor), jag har ungdomsabonemang och känner ingen mer med bredband så det skulle inte bli nån större vinst(då jag ringer billigare till vissa nummer).
Och så vart det massa kaiko med byten och sånnt, så jag skippade det.
Tänk om alla hade bredband, då skulle jag ringt gratis till alla utom mobilerna!!!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-11-28 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mårre
ip-telefoni? Hur funkar det? Slipper man vanligt telefonabonnemang då? Berätta, berätta, jag har oxå 2.5Mbps från "anti-snigelföretaget"!!

Det är ganska krångligt om man ska ha kontakt med sladd-telefoni nätet och ännu finns det några olika standarer som slåss. SIP tycks vara ganska framgångsrikt. Det är bara att ladda ner någon varian och prova med någon kompis.

Annars så använder jag Bredbandstelefoni ifrån Bredbandsbolaget, fungerar precis som vanligt fast via en cisco låda och Internet.

Fördelar: Billigare, slipper Telia

Nackdel: När nätet går ner går ju även telefonen ner, och då blir det lite svårt att ringa Helpdesk oxå.

Jag kör på BBBs VDSL 8mbit ner / 1mbit upp och måste säga att det funkar _perfekt_ på pc men på min macintosh gick det åt helvete. Surfade runt i hela 400-900byte/sek. Jag gick igenom precis varenda inställning, hade nätverksakuten här hemma och kollade men inget funkade - tog hit brorsans P4 och nu flyter det på så in i h-vete.

Har till och med fått en gratis månad pga utav "problemen" jag hade innan tack BBB

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 12:59

Det där är som att säga att du haft en Porsche men att den minsann inte alls gick att få upp i motorvägsfart. Att du haft problem med din dator betyder inte att alla har problem med sin dator bara för att den är av en särskild typ. Jag surfar lika snabbt på vilken dator jag än kopplar upp - go figure.

PF:
Han har ju faktiskt skrivit sin macintosh....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-28 14:38

Sant. Man blir bara rädd att de som jämt klagar på Mac ska få vatten på sina kvarnar.

Exakt som partybreaker säger - det var nånting som inte stämde med min macintosh, till och med kunde inte änns apples tekniker hjälpa mig med problemet - Jag bryr mig inte om macintosh / pc - whatever! personligen tycker jag det bara är idiotiskt att börja tjafsa om vad som är bäst.

Min brorsas dator verkar tycka BBBs bredband funkar toppen medans macintoshen klagade mer - till och med att jag sålde datorn till slut.. och testade båda samtidigt bara för att kolla om det var nåt annat skumt - men när jag surfade på runt igenomsnitt 500byte/sek så surfade jag på stabila 400-500kb/sek på pc'n. Alltså var det nåt skumt med min macintosh, men det var det redan från början - som sagt, mina poster på olika forum hamnade både här och där - startade program som jag inte änns hade vart i närheten utav med das mus-peker tyckte brorsan gamla mac fungerade bättre än vad min gjorde skumt nog.. men men, med en porsche så går det undan jag vet - går inte att jämföra med en pc eller macintosh

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Äh, sluta klaga Amino. Det är inte Telias fel att Bredbandsbolag & Boscream och annat inte kan hålla vad de lovar. De kanske inte betalar sina räkningar i tid t ex?

Amino har helt rätt. Vi höll på i flera år innan vi fick bredband, och vad som tidigt stod klart var att det är Telia och Skanova som är bredbandspropparna i Svedala. I alla fall gäller detta när det inte är Telia som skall leverera, då är det bromsen på (och det är minst 70" ventilerade skivbromsar som gäller). Ytterst är det ju statens fel, som "spräckte" Telias monopol genom att lägga det i ett dotterbolag i stället? Nej, monopolet finns kvar, bara i annan form.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-02 08:33

Det senaste i Telia/Skanova-monopoldebatten är att de först säger till Bostream och Bredbandsbolaget att det inte finns plats i telestationerna på Södermalm i Sth...för att sen gå ut och själva erbjuda uppkopplingar i det området...då finns det tydligen plats...:mad:

va i helv.. så det är därför bbb aldrig kommer hit

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 14:04

Det låter ju som flera fall för marknadsdomstolen för Telias del... igen. Jag trodde de lärt sig - naivt. Samtidigt "vet" man ju att Telia är kung i Sverige oavsett monopolssnacket - Telia äger ju all koppar, så att säga.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-12-02 14:48

"Telia" e väl egentligen (tidigare) "Televerket" som i sin tur byggdes upp av skattemedel?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-02 16:06

Helt rätt...århundradets bluff...att sälja ett företag till svenska folket...fast de redan äger det...:mad:

  • Medlem
  • 2003-12-02 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av lasselu
Helt rätt...århundradets bluff...att sälja ett företag till svenska folket...fast de redan äger det...:mad:

OCH som grädde på moset ingår det "helt oberoende" företaget Skanova av en slump i Telia.

Det "helt oberoende" företaget Skanova har uppgraderat alla växlar utom 2 i vår kommun. Kommentar från Telia:" VI vet inget". Kommentar från Skanova:"Dom är inte projekterade för 2003-2004".

Det hysteriskt roliga var att jag fick en lapp i lådan som sa att nu kan alla som har 0,5 Mbit i vår kommun få ADSL 8/1 samt att vi kunde få DVD-j-vlen oxo om vi skrev på för 18 månader.

Örnkoll Telia?

Snart så fäster jag en fiber efter bilen och åker till närmaste station och tjyvkopplar...eller nåt.

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 23:42

Och vips - så var den nya generationen tattare födda!

(jmf: "tatta kabel", red anm)

  • Medlem
  • 2003-12-03 00:12

Cybertattare

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-03 00:17

Får mig som vanligt att tänka på The Matrix - originalet förstås, världens bästa scifi-rulle... (okej, näst efter 2001, som är massiv)...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-12-03 00:26

Alien[s] är min etta. Bladerunner är inte heller helt fel. Matrix2 var patetisk. Men Matrix1 var bra men lite för lite sci och för mycket fight. 2001 är lite för mycket svamp i slutet.

Min röst ligger nog på Bladerunner också, iaf Directors Cut... Fast första Matrix är också grym, kanske det närmaste vi kommer en bra filmatisering av William Gibson? (Säger nån Johnny Mnemonic kräks jag! Hur dom lyckats få Kenaou Revees att funka i Matrix är obegripligt, karln har lika mycket talang som kokt torsk!)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-12-03 08:41
Citat:

Säger nån Johnny Mnemonic kräks jag!

Samma här...det skrämmande är att det är William Gibson själv som skrivit manuset...undrar hur mycket $$$ han fick för att våldta sin egen novell...:(

Bevaka tråden