Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularer

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag lovade Sawtooth en längre utläggning om modularer så här kommer den, även om den kanske inte blir så lång

Att köpa en modular är nånting som de flesta analogsynthare drömmer om, alla har vi ju sett bilderna på de stora gamla Moogsystemen och kanske nån PPG-best eller Polyfusionmaskin. Man drömmer om att ha en vägg med moduler och mängder av kablar och bara gå runt och mysa, koppla, lyssna och ratta. Men vägen dit är inte alltid spikrak och för normalinkomsttagare faktiskt rätt lång. Modularer är dyra helt enkelt. Jäkligt dyra. Så när man väl bestämmer sig för att skaffa en så bör man tänka efter noga innan man säljer nån släkting eller kroppsdel eller liknande och hostar upp kosingen för just det system man drömmer om. Det finns några saker som är viktiga att tänka på och en hel del fallgropar att undvika.

Så till att börja med, vad är en modularsynth egentligen? Strängt taget är det inte en maskin utan många små fristående maskiner som man utifrån ett standardiserat system (eller protokoll om man vill) kan koppla ihop. Lite mer specifikt är det ett ett system med maskiner, designade för att arbeta ihop och kanske till och med dela vissa resurser som till exempel monteringslåda och spänningsmatning. Det finns även patchbara synthar som har många av modularens fördelar men inte friheten som en äkta modular ger. En MS20 är en patchbar synth, en Doepfer A100 är en äkta modular.

Kort sagt, en äkta modularsynt består av ett antal olika moduler med olika uppgifter och som du kan koppla ihop via jack och som inte delar nånting annat än på sin höjd spänningsaggregat och låda där de bor och där du när du vill kan plocka ut en modul och stoppa i en annan.

Det kan låta fånigt, men av de många saker som är viktiga att tänka på kommer utseendet rätt högt på listan. Eller kanske snarare ergonomin. Och varför det då? Jo för att du ska jobba med maskinen, den är ett verktyg och du ska använda den för att göra musik. Eller åtminstone ljud. Så gränssnittet är viktigt att det passar in på dig och hur du jobbar. Vadårå -är inte alla moduler en massa jack, rattar och kablar? Jo, men olika jack, rattar och kablar. Det finns till exempel:

1/4" jack kontra 1/8" jack kontra bananjack kontra blandningar av dessa kontra matrixpatchsystem med sliders kontra pin-matrix system plus en och annan ytterligare obskyr kopplingsvariant.

Men det viktigaste av allt när det gäller ergonomin är nog storleken, den måste vara tillräckligt stor så att man får in fingrarna mellan kablarna och kan ratta men den får inte vara så stor att man inte får plats med så många moduler som man vill ha.

Om man inte hittar ett system som har allt man vill ha så kan man kombinera moduler från olika tillverkare. Men även om två olika modularer har samma sorts jack kanske de inte har samma elektriska specifikation. Så man måste läsa på innan man börjar sätta ihop det ultimata systemet. Elektrisk specifikation är vilka spänningsnivåer en modular använder och det är egentligen bara intressant om man tänker blanda olika märken eller vill koppla ihop sin modular med analoga monosynthar så att CV/Gate styrningar följer samma standard. Det är också viktigt att veta om man vill köpa ett eget spänningsaggregat och kanske bygga en egen låda till sina moduler.

Exotiska kontra normala moduler. Det finns ju ett antal modultillverkare på marknaden idag och några till som har slagit igen. De olika tillverkarna har i de flesta fall ett gäng grundmoduler som är ungefär samma där i princip bara ditt eget tycke och smak avgör vilken du föredrar, men vissa tillverkare erbjuder utöver det ett antal lite mer exotiska moduler. Till exempel har Wiard en Wogglebug, Cyndustries har en Lopass gate, Doepfer har Source of Uncertainty, Blacet har en Darkstar Chaos (om den inte tagit slut igen) osv osv. Exotiska moduler är alltid lockande men man ska ha klart för sig att man kommer väldigt långt med ett öppet modularsystem även om modulerna är tämligen alldagliga och inte så långt med knasiga moduler om de är de ända man har. Man behöver alltså ha ett gäng grundmoduler och utöver det ett lite mindre antal exotiska moduler. Många av de mer exotiska funktionerna går att få med hjälp av vanliga moduler om man patchar rätt. De exotiska modulerna är ofta ganska mycket dyrare så det kan vara en tanke att istället ta ett par extra vanliga, man t.ex. göra rätt mycket kul med extra filter.

Så välj en modular som passar ditt arbetssätt, är lätt att koppla ihop med sig själv och andra saker, har rätt storlek på moduler och kostar så att du har råd.

Hoppas att detta hjälpte någon! Som vanligt -fråga gärna om nåt är oklart.

EDIT: Jag glömde det viktigaste tipset: Skynda långsamt! Det fina med modularer är att man kan jobba på dem länge och utöka dem efter hand som man kommer på nya moduler man vill ha, det krävs väldigt mycket erfarenhet för att från början veta vilka moduler man ska köpa. Så ta det lugnt, ta några moduler i taget och känn dig för!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-13 11:21

Usch...sukta mig inte...

Har varit sugen på modulärt ett tag nu...gjorde ett misslyckat försök att bygga en Paia 9700S förra året...

Om man nu skulle börja satsa vilka märken rekommenderar du? Är det synthesizers.com som gäller eller?
Har funderat lite på Doepfers grejor men har sett att de inte alltid får så bra kritik...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-02-17 00:41

Bland modulär system

Hej,

Jag vet att du inte frågar mig, så ursäkte att jag kommer i mellan ...

>Om man nu skulle börja satsa vilka märken rekommenderar du? Är det >synthesizers.com som gäller eller? Har funderat lite på Doepfers grejor men >har sett att de inte alltid får så bra kritik...[/QUOTE]

Jag har en del Modulärt i min synth samling. Den består för tillfället
av Modcan, Cyndustries, MOTM, Doepfer och AS.

Synthesizers.com har jag inget. detta beror mest på att .com är lite
väl basic, vco:er, enveloper, filter, vca:er tja du vet .. standard
liksom. Dessa funktioner kände jag att jag redan hade då .com började
sin verksamhet... Hur som helst det finns dom som stor diggar .com
och dom som tycker att vco:erna inte håller måttet riktigt (Stämmer
inte om man spelar flera oktav ovan den ton man stämde den för).
Detta problem har även Doepfers vco:er även den som är baserad på
CEM chippet. MOTM ryktas ha "bäst" vco:er vad nu det innebär ?
Jag kan också avslöja att Modcan är förjäkla bra, de håller stämningen
över 61 tangenter, och är dessutom väldigt stabila för övrigt. De låter
väldans bra också, mycket fetare sound än Doepfer t.ex.

Min kritik när det gäller Doepfer är:

Minipluggar: Va i hela friden tänkte de på när de kom på den idén ?
Tänk dig att du patchat upp ett mega sound med minst 50 kablar,
i vilken ände börjar man rycka när det glappar i kontakterna ?

Vridpotarna: Oxiderar väldans snabbt. efter en veckas inaktivitet roslar
det för fullt när man rattar.

Panelen&trycket på dem: Jaha, nu har vi tagit fram gnugg symbolerna
för att märka vad allt gör, nackdelen är den att efter ett tag när du
slintit hit och dit med sladdar och annat losnar dessa gnuggisar från
panelen, och systemet ser för jäkligt ut. Desutom är silver färgade
frontpaneler i min mening fula.. Påminner lite om billiga TV&Video produkter
från 80-talet.

Allt är dock inte negativt med Doepfer, Systemet låter faktiskt riktigt
snyggt. om man ska jämföra så tycker jag att sounded ur Doepfer påminner
en del om Rolands analoga saker blandat med ARP. Jag har bestämt mig
för att endast köpa Doepfers filter och en del CV moduler, men inga fler
vco:er för min del .. jo kanske en High end vco till föresten, bara för att
ha CEM soundet.

AS är aningens bättre än Doepfer, Den kritik som de själva riktade mot
Doepfer gäller dock dem själva i högsta grad. Just det, Minipluggar här också
och de är inte bättre än Doepfers. Däremot är vridpottarna av bättre kvalité
enligt mitt tycke. Här har jag valt att bara inför skaffa en del moduler i hela
deras sortiment, då jag redan har en del utav funktionerna.

Modcan, är mitt dröm system som jag bygger på kontinuerligt, Dessutom har
det kommit en till person på marknaden som gör moduler i samma format, men som trots detta har hittat en massa skumma funktioner från diverse tillverkare.
Cyndustries talar jag givetvis om nu, Cynthia som driver Cyndustries är hyper bra att ha med att göra, hon kan ta sig an diverse konverteringar från andra
system om du så önskar, och det är inte så jätte dyrt att göra dessa konverteringar heller, bara de moduler du vill ha konverterade har +-15volt
som standard. Jag har ett gäng moduler från MOTM & Oakley SS som Cynthia
jobbar på just nu.

Hursom helst, Min favo modul från Modcan måste vara 19A Wavetable (Som tyvärr inte tillverkas mer), jag har två stycken av dessa !! Bruce Duncan har
ersatt 19A med Wiard Miniwave som lär vara minst lika bra .. En annan favorit
är Moog filtret som helt enkelt måste vara det bästa moog filtret som jag någonsin hört. Föresten Vector fade 34A var en modul som jag frågade om Bruce kunde göra, tydligen kunde han det Nu vill jag även ha en vectorfade
för CV signaler .. Det vore ju jätte grymt eller hur ...

Men som sagt det kostar en hel del att bygga modulärer. Jag uppskattar att jag lagt ut mer än 50 000 SEK på mina .. Och mer lär det bli, men och andra sidan lyckas du hitta massa olika filter och vco:er som täcker de flesta mono synthar behöver man ju inte nödvändigtvis köpa en ARP2600/odyssey, Roland SH, TB, Korg MS, EDP wasp, moog minimoog ... OSV.. Då kan man istället satsa andra pengar till att köpa polyfona synthar istället ..

Doepfer är inte så dumt, det är visserligen lite budget över dem och de är lite små men de är ett bra första system. Personligen föredrar jag de större sorterna och där är .com billigast och snyggast (tycker jag), men man kan alltid bygga på med lite MOTM om man vill ha lite mer specialare. En sak att tänka på med .com är att det inte finns någon LFO modul, man använder oscillatorer till det. Bra/dåligt beror väl på tycke och smak, jag har inget emot det förutom att det inte kan blir riktigt så långsamt som jag vill ha det, 30s per cykel är det långsamaste utan modifikationer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-13 11:45

Stryph: Undrar om det inte är "esoteriska" du menar med "exotiska" ?

Kul läsning som tusan. Men allt med DSP/mjukvarulösningar kommer ju också, vore kanske inte rättvist att jämföra dem med "The Real Shit" så att säga, men ändå kan ju sådana ge fingervisningar om vad man med analogt modulärt kan uppnå. En Micro Modular kan ju vara ett bra första steg t ex, eller vad tycker du? Jag tycker den kan ge lite, lite av den där känslan när man sitter och jobbar med en komplex patch - sedan har den ju faktiskt en liten fördel också i och med att man kan lagra sina patcher. Men Ljudet har man förstås inte lyckats med ännu. Å andra sidan har man väl inte "lyckats" med Priset heller... right? Vågar du nämna någon fingervisning om hur mycket du gett för din .com?

Esoterisk är ett som jag inte är hundra på innebörden av så jag tog exotisk

Självklart är digitala modularer nämnvärda, dels som ett sätt att testa men också som ersättare. Allt behöver ju inte vara analogt! De har ju andra typer av fördelar, t.ex. tar det ju inte slut på oscillatorer förrän dsp-kraften tar slut, man kan spara sina ljud osv osv. Men jag har ingen erfarenhet av dem så jag överlåter till andra att berätta om dem. Vilket de jättegärna får göra i den här tråden! Om nån har en Nord Modular och har lust kunde vi ju göra ett jämförande test där vi kopplar ihop lite patcher och jämför känsla, ljud, arbetssätt osv osv.

En fingervisning på priset på min .com? Ja den är ju inte klar ännu Men ska man ha en synth som är nåt får man räkna med ett antal tiotusen kronor.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 15:36

stryph,

Trevlig läsning!

Personlingen älskar jag modulsynthar. Har man en gång lärt sig att jobba med dessa "monster" så är det svårt att sluta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-13 12:14

En schysst approach av dig, Stryph, tycker jag. Jag är less på vissa aldrig skulle kunna tänka sig jämföra *bara för* att en synt kan vara en synt utan att innehålla analog teknik för oscillatorer, filter, osv, etc, et al. Vi har ju ett litet sådant gäng på SAS-listan tyvärr, som faktiskt kan bli överentusiastisk (ja - fanatisk) ibland. Ställningstaganden som är så torra och trista, roligare när man är öppensinnig som du: "visst, jag jämför gärna". Det jag faktiskt brukar säga skiljer allra mest mellan analogt / digitalt är egentligen arbetssättet - visst, ja, ljudet skiljer också, men det är inte natt / dag, snarare... skillnad i olika grader Kelvin av solljus... varmare med analogt, mer fruset med digitalt. Och en utmaning för digital-musikern att försöka trolla fram värmen från de kyliga DSP-kretsarna.

Jag har förstått att ditt arbetssätt är väldigt organiskt och "IRL" och levande. Skulle faktiskt vara väldigt kul att filma dig när du gör en låt, sedan kan någon t ex filma mig när jag gör en låt i Reason, bägge kan berätta vad man gör och hur osv, "nu ska jag göra en melodislinga" el liknande. Båda sätt leder ju till musik, vilket på pappret ger slutsatsen att båda sätt är bra; musik är ju bra. Jag skulle givetvis gärna ha en modular i studion också, men det är som du säger en ganska respektabel kostnad för en sådan utflykt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-02-13 12:28

Mjukvaru-lösningar som Reaktor, SynthEdit och Tassman är ju ett sätt att komma undan lite billigare...jag har alla tre men tycker inte att de är speciellt kul att jobba med...

De ligger ju på en lite lägre nivå än rena moduler...närmast en riktig modulär kommer väl Nord Modular/G2

Själv funderar jag på en G2 Engine när den kommer...och MicroModular för att ha något att leka med tills dess...

Fördelen med mjukvara/DSP är ju att det inte tar lika mycket plats...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-13 12:32

Jupp. "Åka till landet" - laptop, in med Reason i den och så ett par lurar till det. Det är ärligt talat fantastiskt kul. The end of... den där ångestkänslan man drabbas av när man vistas ifrån sina kära musikverktyg alldeles för mycket. Reason och mobilitet är synonymt och verkligen den största orsaken för att jag är så fäst vid programmet / sättet att jobba. Till och med mobilitet inom hemmet. Två sladdar att bry sig om, typ - ström till datorn och hörlurssladd. Extern mus rekommenderas iofs också. Controller? Kan vara skönt att ha, men det går utan. Man kan ha burken med i ryggan under en tur ut i skogen och sätta sig på en solig sten å jobba ett par timmar också. Ger en ny innebörd åt "batterist, javisst"... ähum.

Samtidigt kanske man å andra sidan inte får den där absoluta rå-koncentrationen och fokuseringen på skapandet som man får i en dedikerad arbetsyta med hårdvara. Men där kan å andra sidan inspirationen tryta. Sannerligen "pros and cons" med allt här i livet...

  • Medlem
  • 2004-02-13 14:38

Jag säger då det. Kul läsning det där, Stryph! Kan vi inte få lite närbilder på vidundret? Hur ofta köper du nya moduler? Vad står överst på önskelistan just nu? Berätta gärna lite mer om just *din* skapelse. Tycker du har varit lite hemlig på den fronten Det är så löjligt kul med modularer... jag ska bara ha en innan jag dör, alltså...

Alla har säkert varit här och gluttat redan men för dem inte har kan jag rekommendera http://www.synthfool.com/pics.html som närmast kan beskrivas som pornografi för den som är lagt åt det hållet
Hans Zimmers studio kan jag sitta och stirra på länge... synd bara att han använder den till att göra musik till Lejonkungen

Jösses, vad jag babblar idag.... (vart är den där kartan med smileys som brukade finnas här? måste man komma ihåg alla koderna nu?)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 15:46

Jag håller med, mycket trevlig läsning.

Jag har aldrig ägt någon riktigt modulmaskin. Får nöja mig med mina semimodularer. Eller vad det kan tänkas heta. Men, jag har rattat A-100 vid flera tillfällen. Det vore jätteintressant att ratta fram ett ljud på en sådan. Kan vara ett enkelt ljud, och sedan jämföra med en mjukis och en annan riktigt stor, fet, blinkande modular. Jag gillar det fysiska med "riktiga" synthar. Men jag är bara intresserad av att det skall låta så bra som möjligt. jag är inte analogpuritan!

stryph, självklart KRÄVER vi att du bifogar bilder samt ljudklipp från ditt system.

Kul med så mycket respons, då är det kul att skriva!

PF: Självklart! Alla kan ju inte gilla samma sak, "to each his own", det är ett av mina valspråk -det andra är "Jag är inte knusslig" Filma låter kul, det är bara att du plockar med dig kameran och dyker upp!

krank: Bilder finns här: http://www.gainforest.com/studio.htm och här: http://www.gainforest.com/pix.html
Jag har köpt nya moduler 2 gånger på ett år så det blir var sjätte månad i snitt alltså. Fast jag ska precis till att köpa nya nu så det blir snarare var fjärde.
Överst på önskelistan står fler oscillatorer, en till sample and hold modul, en pan/fade och en fixed filterbank, den sista får jag dock vänta med tills jag har ett kabinett till -de andra går det iväg beställning på om drygt en vecka!

neriks och superdigital: Tackar! Förresten kan ni fråga neriks om .com också, för han har ett gäng moduler han med

eskimo: Ljudklipp fanns uppe på min hemsida men jag tog ner dem, kan lägga upp dem igen och lite fler på söndag då jag förhoppningsvis hunnit reparera allt efter min hårddiskkrasch. Tills dess får ni hålla till godo med låtarna på min skiva, som är proppfulla med synthesizers.com-ljud: http://www.gainforest.com/nexttonothing.html

Åter till krank och lite mer om mitt eget system:
Jag började som sagt att bygga på det för ungefär ett år sedan, hade rätt stora planer redan då men tog det lite lugnt, dels på grund av försiktighet och dels på grund av priset. Det kostade en MS10 bara att frakta hela manicken över Atlanten... Jag började med några få moduler, 2 oscillatorer, ett multimodefilter, några VCA'er, två enveloper och lite annat smått och gott. Insåg att jag behövde minst en oscillator till och även en extra multipel. Hade bestämt mig för en sequencer redan från början så jag slog till och beställde ett komplement. Sen blev det ett till i höstas så nu har jag:
1 sequencer, 3 oscillatorer, en hjälpmodul till en oscillator, en brusmodul, en mixer, ett multimodefilter, ett moogfilter, ett instrumentinterface, en sample and hold, en slew limiter, 2 multiplar, en signalprocessor, en distributor, 2 enveloper, en clipper/recitfier och 3 VCA'er.

Oscillatorerna tycker jag är fantastiska, de är tillräckligt stabila för att vara lättjobbade och trevliga, de låter underbart, har många features (linjär FM, hårdsynk, lågfrekvensområde, 3 exp FM ingångar, pulsmodulering som går från 0 till 100% dvs det blir tyst i ändarna, smidig oktavswitch samt både upp- och nersågtand samtidigt) och är verkligen billiga jämfört med vad man får. Det jag har att klaga på är att de inte går riktigt så långsamt som jag vill i LFO-läge vilket är lite svagt iom att det inte finns speciella LFO-moduler.

Filtret tycker jag är helt fantastiskt, det låter verkligen skitbra! 12dB hög- och lågpass samt 6dB bandpass och notch med spänningsstyrd resonans -helt enkelt skitbra! Kan överstyras lite på sin ingång för hårdare ljud vilket faktiskt hörs rätt bra. Väldigt bra omfång så att man har stort område att filtrera i. Det jag inte gillar alls är att det bara har 2 CV-ingångar till frekvensen, väldigt svagt -en vanlig monosynth har oftast 3, envelop, LFO och keyboard.

Moogfiltret är jag inte nöjd med alls. Tycker inte det låter Moogigt alls och faktum är att det låter lite klent överhuvudtaget, ska byta mitt mot ett till multimodefilter istället.

VCA'erna är väl inget särskilt egentligen, förutom att de (som alla andra moduler i systemet) klarar både AC och DC, vilket är skitbra och viktigt. Dessutom kan de switchas mellan linjär och exponentiell styrning vilket också är skitbra. Andra tillverkare (t.ex. Doepfer) har två olika VCA'er, en linjär och en exponentiell så man måste välja.

Sequencern är en riktigt användbar mojäng! Med ingångar för Go, Start och Stopp samt extern eller intern klocka, fram och tillbaka eller bara fram eller slumpmässig stegning samt done-utgång som går hög efter varje varv på sequencern är den bland de bästa analogsequencarna för modulsystem på marknaden idag. Och billigare än många.

Sample and Hold modulen är kunglig, inbyggd klocka som även skickar ut signaler är mumma.

Slew limitern kan styras med en gate om den ska vara på eller ej -finemang!

Signalprocessorn är verkligen en livräddare.

Enveloperna är helt ok och tillräckligt snabba men rattarna funkar lite konstigt så de blir fort långsamma utmed sin bana vilket är lite synd.

Clippern/Rectifiern var inte så rolig som jag tänkt men jag får väl ge den lite mer tid antar jag. Funkar iaf skitfint på långsamma CV.

Lite mer info där, vill ni veta nåt mer eller nåt spcifikt så fråga på bara!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 19:28
Ursprungligen av stryph:

... Förresten kan ni fråga neriks om .com också, för han har ett gäng moduler han med

stryph,

Vi får väl knäppa lite bilder och filma lite under nästa "modulträff" som vi pratat om att genomföra under Mars

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 19:11

Här är ju strypharns gamla tråd om synthesizer.com:en!

http://99musik.com/forum/showthread.php?t=1002

  • Medlem
  • 2004-02-13 19:34

Trevligt! Lite synd det där med oscillatorerna i LFO-läge. Tänkte själv på det när jag läste om .com-modularerna för ett tag sedan. Har du skrivit till dem och belyst problemet? Ett företag som är så pass nischat borde lyssna på sina kunder. Du lär ju inte vara ensam om att känna av begränsningen heller.. Har du riktig tur så tar dom fram en LFO-modul

En till sak jag reagerade på var att kabinetten var så pass dyra. Och utöver det så väger dom väl alldeles för mycket för att man skulle vilja skicka dem tvärs över atlanten... Annars tycker .com verkar ha trevliga prylar. Dom verkar inte riktigt lika intresserad av exotiska/esoteriska ( ) moduler som vissa andra företag, eller?

  • Medlem
  • 2004-02-13 19:16

Stryph: Gah! Mummel! Orf orf orf! Yyyyyyyyyyyyyl! Oiiiiooiiioooooioooooiiiiiiii! Hubba hubba!

(ovanstående är ett uttryck för mitt behov av en riktig modular... kombinerat med mängden pengar för att skaffa en)

Någon dag när jag har tid (tm) så kommer jag och hälsar på, då skall man nog kunna få modularen att yla på oväntade sätt.

encore: Just det!

jgb: Det är bara du dyker upp! Ta med lite av dina favoritmaskiner så ska vi nog få ihop lite elektrodub med skrikmodular!

neriks -you bet!

Har påpekat att oscillatorerna är lite väl snabba i LFO-läge och enligt Roger Arrick som står bakom synthesizers.com går det att modda dem och han gör det gärna åt mig nästa gång jag beställer säger han så jag ska prova det den här gången.

Kabinetten är faktiskt rätt billiga, Doepfers bärbara resväska kostar nästan lika mycket som ett 44 spacers studiosystem i valnöt från synthesizers.com.

.com har en del nya moduler på g som är lite mer esoteriska men jag vet inte hur mycket man kan tro på att de ska komma. Kolla in future-delen av sidan!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-13 20:24
Ursprungligen av stryph:

Kabinetten är faktiskt rätt billiga, Doepfers bärbara resväska kostar nästan lika mycket som ett 44 spacers studiosystem i valnöt från synthesizers.com.

Jag kan intyga att kabinetten är ruggigt prisvärda. Kabinetten är alltså byggda hel och hållet i massiv valnöt vilket inte är ett helt billigt material. Om det inte vore för kostnaden att frakta ett kabinett över atlanten så hade jag DEFINITIVT köpt ett kabinett. Det kabinett som Stryph har är otroligt gediget och snyggt!

Hej Stryph! Superschysst att du tog dig tid att skriva så mycket. Jag har liksom tydligen många här alltid drömt om några kvadratmeter modulsynth att lysa upp tillvaron med.

Det är ju lite trist att det är så dyrt att transportera från USA. Dessutom blir det väl tull- och straffskatt för produkter som köps utanför EU? Och hur låter .com jämfört med europeer som Technosaurus och Analogue Solutions?

Det var en fin idé att jämföra analoga modularer med VA. Jag och flera andra här har ju Nord Modular. Jag kör även med Reaktor, men jag är inte säker på att det går att jämföra med 'normala' modulsystem. Idén är densamma men Reaktor följer inte de klassiska normerna på samma sätt som NM.

Kan du inte göra några typiskt modulära ljud och beskriva hur du kopplat, så gör jag samma i NM och så ser vi vad som händer?

Det är precis som neriks säger väldigt imponerande kabinett, massiv valnöt ger ett otroligt gediget och häftigt intryck!

Sawtooth: Tackar, och ingen orsak! Jäpp, tull (typ 200kr) och moms (25%) läggs på när man handlar från staterna. Man kan slippa undan om man har tur men jag har då aldrig lyckats.

Visst kan jag göra ett antal ljud och lägga upp där jag beskriver hur jag patchat -det skulle vara kul! Ska försöka hinna under morgondagen! Får jag använda alla mina moduler, dvs finns det motsvarande i NM eller ska jag hålla mig till VCO-VCF-VCA?

Det finns många vanliga moduler i NM, men en del mer 'esoteriska' saker kan vara svåra att härma. En lista över alla moduler finns här:

http://www.clavia.se/nordmodular/modules.htm

Gör vad du känner för så får vi se?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-14 19:46

malaysia - exotiskt resmål

Eller gör något exotiskt. Calypso-syntljud vetja.

Förresten, var det inte någon Nord Modular-expert som lyckades göra något till den så att den kan sampla (?!) korta ljud? Jag är kanske helt ute på hal is och cyklar, men jag tyckte en text beskrev något sådant och laddade hem något program som skulle göra något sådant men kom aldrig mig för att testa.

Det finns en patch som tar ljud från den externa ingången och gör en MYCKET kort loop av den som man sedan kan modulera. Det ska föreställa någon slags granulär syntes à la Reaktor, men det låter bedrövligt och är ganska trist. Det finns liksom ingen poäng att pusha en olämplig teknologi på det viset...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-14 22:50

"Pusha en olämplig teknologi" ?

Det är väl inte dumt att man pushar teknologin för att se vad man kan göra? Sånt har ju lett till många kul upptäckter; exempelvis kanske aldrig SID-chipet fått en sådan renässans om inte väldigt många C64-hackare varit så duktiga på att maxa ut den maskinen.

  • Medlem
  • 2004-02-15 08:44

stryph...är bilderna tagna suddiga bara för jäklas med oss åskådare .) jag vet inte vad jag ska säga..när jag ser all din utrustning börjar jag känna en inre frid...
det är avgjort..jag = slav du = master

någon mer än jag som börjar tänka på mellanstadiet då eleverna fick leka u-land vs i - land??

är det mer eller minder obegränsat utbud på moduler till ditt system också?

gazt: Bilderna är suddiga för att jag är värdelös på att ta kort! De blir skarpare med blixt men då blir de så fula.

Obegränsat utbud på moduler är det på det sättet att de tillverkas nya så att man om man vill utan problem kan handla 256 oscillatorer och 79 filter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-15 10:03

Det skulle bli på kredit man definitivt saknade täckning för i så fall! Men jälar vad fätt det skulle låta ett tag, innan VISA-fogden kom och sade ett och annat. :rolleyes:

Bevaka tråden