Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken synth skulle aldrig sett ljuset...

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-04 12:26

Fizmo har ju varit dagens mobboffer på exodustiden (skäms mårre)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-04 12:36
Ursprungligen av lasselu:

1. Yamaha YS100/200
2. I princip allt från Emu
3. Wavestation (tyvärr) eller Kawai K5000 (också tyvärr)
4. Siel Mono (igen)

Wavestation svår att programera ? .. Hmmm ok, beror väll på om man är van vid den eller inte. Jag köpte en key variant när de var nya, så jag antar att jag vant mig vid menyerna. WS var faktiskt den första synthen jag köpte =).

Lasselu, har du kvar din K5000 ?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-04 15:29
Ursprungligen av SynthX:

Wavestation svår att programera ?

Ok, kanske inte svår...men en smula excentriskt uppbyggd...

Ursprungligen av SynthX:

Lasselu, har du kvar din K5000 ?

Näe, den är såld...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-07 21:40
Ursprungligen av Real Parakeet:

3: Är det för att de är är omöjliga astråkiga att arbeta med?

Jag kom på en till som defininitivt passar under den här punkten:

Yamaha FS1R

Fantastisk maskin men helt omöjlig att jobba med...så jag sålde min (som jag köpte av PF förresten)...fast ibland ångrar jag mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 09:46

NordLead tycker jag faktiskt är snygg... Helt rätt av Clavia att släppa en synth med en massa färg. Innan var ju alla synthar svarta, gråa och trista. Smart reklamtrix är det ju osså... man ser direkt att keybordisten har en NordLead eller Electro på TV...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-03-04 12:27

*skäms*
Fast den e f*n ful som stryk! Hur den låter? Ingen aning!

  • Medlem
  • 2004-03-04 12:28

Onödiga syntar som dessutom låter apa

Yamaha sy22 & sy35
Roland jw50
Korg M1 (workstationstrenden)
Kawai K1

Som ytterligare en fotnot kan ni läsa historien om Arp på denna sida.
Arp Chroma var det som Arp egentligen borde ha ängnat sig åt. Inte gitarrsynthar.

http://www.redrooffs.com/chroma/KeyboardMagARP.html

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-04 12:31

Den fula rackaren D110 verkar rätt onödig, ptja.... har ju inte träffat den men....

Jo visst kan man köpa en MS2000r om man vill ha microkorgens ljud i modulform men jag personligen klarar inte av att spela på så små tangenter utan att "snubbla" med fingrarna.
Dessutom är ju konstruerad för att hålla i typ max 5 år!

Om nån vill dumpa sin Fizmo eller YS-x00 så kan ni deponera dem hos mig helt gratis

Fula synthar: Roland D2 och EG-101 och Yamaha DJX-II spöar nog alla andra i denna kategori, men Studio Electronics ATC-1 och MAM FreeBass-383 kommer klart i närheten.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 16:09

Usch vad många sågningar man retar sig på i den här tråden... :eek:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-04 16:11

Japp, snart drämmer någon till med att Prophet VS aldrig borde sett dagens ljus och då blir jag ARRRRG!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-03-04 16:24

Jag anser att fler synthar från sequential fått sett ljuset, mumma!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 16:24
Citat:

Amino: Usch vad många sågningar man retar sig på i den här tråden...

Mmm, du tänkte också på Roland D-110 eller? :kaaaka!: Aja, det är väl bara jag i hela Sverige som uppskattar den där maskinen för de billiga ljuden man kan få till.

Ursprungligen av encore:

Aja, det är väl bara jag i hela Sverige som uppskattar den där maskinen för de billiga ljuden man kan få till.

Och kanske för att din storebror äger en D-10 som han har haft som enda synth sen -88 och programmerat skiten ur den, vilket resulterat i ljud man inte KAN göra i en LA synth med alternerande fasfel. Du visste kanske inte att jag haft två systemkrashar på den för att jag trissat den så hårt och lekt med SysEx så det sprutade koppar ur midikabeln

Charlie Crash Setup Anno 1991:
Roland D-10 (Lever än, älskar den som masterklaviatur)
Yamaha QX21 ('Step'-knappen är helt helt död numera...)
Boss BX-80 (Allmänt kallad: Brus Åtti)
Yamaha EMP-100 (Den här vill jag se en VST på...)
Batteridriven Kondensatormic (Frekvesomfång: 800-20000)
Yamaha VSS-30 (Skön leksaks sampler)

Nåja, nostalgia det där - vassego å spy galla nu :kaaaka!:

D-110 har ett existenberättigande. Det är en rackmodell av D-10, alla kanske inte hade råd med en D-550 men ändå behövde LA-syntes i rack. Då är det värre med MT-32. Döda den!

Sedan har vi nog en försvarlig mängd mjukvarusyntar som gör... samma sak. Fast de heter olika fräna saker och ser lite annorlunda ut. Men så är det ju med vanliga syntar också.

Den här då?
RMI Keyboard Computer MkII.
Då lär jag inte trampa någon på tårna eftersom den är så sällsynt.
(Eller ska det vara sällsynth?)
Det är svårt att förstå ett det är en digitalsynth bara genom att titta på den.

Fast det är klart att en viss JM i Frankrike kanske skriver och beklagar sig.
:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-04 17:17

Ja vänta, tyckte väl att jag kände igen namnet. Jarre använde en sådan på en av de tidiga plattorna, right?

Ja, han och Rick Wakeman är dom ända jag känner till som har spelat på monstret.
I en intervju från 1977 säger Rick att det är ett av hans favoritinstrument, utan att närmare förklara varför. Hur den låter har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-08 03:42

Wohoj, så vi har mötts? Lustigt, hade jag inte en aaaaning om. För du var väl här och hämtade upp den? Jag hade ju köpt den tidigare... av Global Motion...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-08 08:27
Ursprungligen av PF:

Wohoj, så vi har mötts? Lustigt, hade jag inte en aaaaning om. För du var väl här och hämtade upp den? Jag hade ju köpt den tidigare... av Global Motion...

Jajemen...så den vandrar runt...sålde den till nån på VST-Forum...

  • Medlem
  • 2004-03-08 18:22

haha.. det är lustigt - ju mer folk snackar illa om FS1r desto mer övertygad blir jag att jag måste köpa en.... 3000 parametrar!? det är ju totalt underbart... jag älskar att leka galen vetenskapsman och sitta och pilla på ockulta FM-parametrar jag egentligen inte har nå'n aning om vad dom betyder...

nå'n som vill sälja en? :kaaaka!:
nej, jag skojar bara... är pank igen...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-08 20:37
Ursprungligen av krank:

jag älskar att leka galen vetenskapsman och sitta och pilla på ockulta FM-parametrar jag egentligen inte har nå'n aning om vad dom betyder...

Pilla på du...om inte annat så blir du galen efter ett tag...

  • Medlem
  • 2004-03-08 19:22

FS1r är en underbar synth, med ett så uselt användargränssnitt (och lika usel manual) så att Yamaha borde skämmas.

De var jag som köpte FS1r. Den låter extremt bra. svår att programera, PC editorn förenklar lite.

Har försökt kränga den här en gång. Den går som en het potatis mellan folk..

Jag säljer den inte under 4500:- inkl frakt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-03-09 08:30
Ursprungligen av precisionsound:

De var jag som köpte FS1r.

Den går runt i "släkten" alltså...

Låter den bra och intressant så finns det väl egentligen ingen anledning att sälja den. Vad jag menar är... som exempel... jag har en SY77 som är komplex som en smärre hjärna. Men låter den bra? Njäe, egentligen inte. Men den ser frän ut och står jättebra där den står - som masterklaver. Annars så är det ju bara till att dumpa skiten till någon Vendolin-prutare som tror att han skall få den gratis. Inklusive frakt.

Men en FS1r? Den har man med sig hela livet. Liksom. Det tar säkert en livstid att utforska den och tre livstider att behärska den. Det är en viss tjusning i det också kan jag tycka. Bry dig inte om att den inte används dagligen, ge den den tid den kräver. Det finns säkert mojänger som är lättare att göra ljud på, men på ett par dagar behärskar med den prylen. Det är jättebra ur rent produktionsmässig synvinkel, det bli verkan i målet.

Var det någon som fattade vart jag ville komma?

Tillbaka till ämnet... en synt jag tror världen borde sluppit är Oberheim OBXM, den där förskräckliga modulen som höll på att sätta Don Buchla på kåken. Den lär ju låta kasst också. Och vad jag förstått så vart inte kvalitén något vidare heller.

Men den ser ju hardcore ut jag tycker att den kan få ett plus för det samtidigt som den får ett minus för att den kan lura folk att köpa den, för att sedan upptäcka hur illa den låter.

Kool idé, att göra en synt som ser skittuff ut men som låter kasst. Tvärt om kanske det skulle vara... Men visst får man något fuktigt i ögat när man ser alla dess inbjudande rattar och knappar? Och så är den stor som en rulltrappa också.

Bevaka tråden