Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya bärbara macar... pinsamt, Apple.

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-24 21:17

Jag hade en liten fantasi om att köpa en ny Mac-laptop nu när det skulle vara dags för nya modeller. Döm om min förvåning när Apple släpper löjligt snålt uppgraderade iBooks och Powerbooks. Jag som tänkt "pensionera" min bärbara PC, nu snart ett år gammal, packa ner den i kartongen och sälja till någon go gubbe, för att återigen bli en Macman. No such luck, Apple. Min PC är nu kanske värd 6000-7000 men _fortfarande_ ett år efter dess födelse en snabbare dator än de nya Macar man kan köpa _idag_ (och få levererade möjligen om inte i morgon så i övermorgon, bildligt talat, kanske om 6-7 veckor, vågar man hoppas på det?!)... sunk. Visserligen kör PCn ett mycket tråkigare OS osv, men the bottom is nådd för Apple. Om de inte börjar släppa bättre laptops snart så går jag över till PC-sidan på allvar... suck. Och på stationära sidan då? Än värre. Macarna är fortfarande fånigt dyra sett till prestandan... eMac är prisvärd, men den börjar kännas gammal och mossig nu. Äppel päppel pirum parum, och jag som ju fixat nytt Mecenat-kort å allt... blä.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-04-24 23:21

Har inte PC alltid varit snabbare än mac (sett till CPU-speed)? När jag återköper mac e det för stabilitet snarare än hastighet (fast det skulle ju inte skada med en superspeedad heller).

Ursprungligen av Mårre:

Har inte PC alltid varit snabbare än mac (sett till CPU-speed)? När jag återköper mac e det för stabilitet snarare än hastighet (fast det skulle ju inte skada med en superspeedad heller).

Nej, Macarna har tidvis varit snabbare, t.ex. vid PowerPC-lanseringen då de under några månader var både snabbare och billigare. Det är nog den tydligaste toppen, när Macarna låg på 80 MHz, med budgetmodell på 60 för 15000, medan PC-tidningarna braskade om att man kunde får en Pentium på 60 MHz för "bara" 30000. Mac II har jag för mig att var "supersnabb" precis när den var ny, så då kan de ha haft en ledning ett tag. Även IIfx låg riktigt högt när den var ny. Och så har det ju funnits perioder då det i alla fall har varit svårt att avgöra vad som verkligen varit snabbast, som vid G4-lanseringen (även om luften gick ur den rätt fort när Motorola inte kunde leverera). Och nu senast, G5, svårt att bedöma hur den ligger (64-bit mot 32-bit) men att den konkurrerar är helt klart.

Numera är datorerna så snabba att det inte är något stort problem utom vid videoredigering, känns det som. Ändå håller jag med om att putsningen av iBook/Powerbook-sortimentet inte var speciellt upphetsande. G4 släpar efter. Det är svårt att tro att en 1 GHz iBook ska vara speciellt snabb. Å andra sidan är den ganska rejält billig, och en trevlig dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 23:48

Och nu när Lian-Li verkligen har börjat kopiera Apple-lådor tappar man ytterligare en anledning att köpa något annat än PC.

Bilden är brutalt knyckt från ett test hos SweClockers.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 14:23
Ursprungligen av oberg:

Och nu när Lian-Li verkligen har börjat kopiera Apple-lådor tappar man ytterligare en anledning att köpa något annat än PC.

Bilden är brutalt knyckt från ett test hos SweClockers.

Pinsamt ful ju !!

Stärker ju bara orginalet ännu mer.

Jaja säger bara det...
Den dagen de kommer på ngt eget istället.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 02:14
Ursprungligen av PF:

Jag hade en liten fantasi om att köpa en ny Mac-laptop nu när det skulle vara dags för nya modeller. Döm om min förvåning när Apple släpper löjligt snålt uppgraderade iBooks och Powerbooks. Jag som tänkt "pensionera" min bärbara PC, nu snart ett år gammal, packa ner den i kartongen och sälja till någon go gubbe, för att återigen bli en Macman. No such luck, Apple. Min PC är nu kanske värd 6000-7000 men _fortfarande_ ett år efter dess födelse en snabbare dator än de nya Macar man kan köpa _idag_ (och få levererade möjligen om inte i morgon så i övermorgon, bildligt talat, kanske om 6-7 veckor, vågar man hoppas på det?!)... sunk. Visserligen kör PCn ett mycket tråkigare OS osv, men the bottom is nådd för Apple. Om de inte börjar släppa bättre laptops snart så går jag över till PC-sidan på allvar... suck. Och på stationära sidan då? Än värre. Macarna är fortfarande fånigt dyra sett till prestandan... eMac är prisvärd, men den börjar kännas gammal och mossig nu. Äppel päppel pirum parum, och jag som ju fixat nytt Mecenat-kort å allt... blä.

Det var mycket du har fått om bakfoten...
Tycka är en sak ... men fakta är bättre :hmmm:

Ursprungligen av Classic:

Det var mycket du har fått om bakfoten...
Tycka är en sak ... men fakta är bättre :hmmm:

Ja, men.. Vi blir ju nyfikna!

Vad var felaktigt?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 09:11
Ursprungligen av PF:

Jag hade en liten fantasi om att köpa en ny Mac-laptop nu när det skulle vara dags för nya modeller. Döm om min förvåning när Apple släpper löjligt snålt uppgraderade iBooks och Powerbooks. Jag som tänkt "pensionera" min bärbara PC, nu snart ett år gammal, packa ner den i kartongen och sälja till någon go gubbe, för att återigen bli en Macman. No such luck, Apple. Min PC är nu kanske värd 6000-7000 men _fortfarande_ ett år efter dess födelse en snabbare dator än de nya Macar man kan köpa _idag_ (och få levererade möjligen om inte i morgon så i övermorgon, bildligt talat, kanske om 6-7 veckor, vågar man hoppas på det?!)... sunk. Visserligen kör PCn ett mycket tråkigare OS osv, men the bottom is nådd för Apple. Om de inte börjar släppa bättre laptops snart så går jag över till PC-sidan på allvar... suck. Och på stationära sidan då? Än värre. Macarna är fortfarande fånigt dyra sett till prestandan... eMac är prisvärd, men den börjar kännas gammal och mossig nu. Äppel päppel pirum parum, och jag som ju fixat nytt Mecenat-kort å allt... blä.

Om du nu gillar din PC och dessutom tycker att prestandan är ok, så fattar jag inte varför du skulle byta.
Annars vad gäller mac, så tycker jag att det är deras bärbara som är mest prisvärda. Dessutom, känns de inte mossiga, ens efter två år (jag har haft min PB G4 800Mhz sedan maj 2002 och den känns helt ok).
Skulle jag köpa en ny dator, blev det en iBook. Helt klart. Riktigt prisvärd sak.

Jag vet inte jag, men jag gillar mac kopia chassit, var la jag plånboken nu då :hmmm:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-04-25 14:27

Håller med motif! Varför inte göra ngt eget snyggt istället? Den ser ut som en lågbudget-G5.

  • Medlem
  • 2004-04-25 14:53

"Vad var felaktigt?"

Felaktigt & felaktigt, det var nog mest det att CPU mhz inte säger nåt om vad du faktiskt får gjort på din dator, hur användarupplevelsen är, hur mycket underhåll som behövs och hur den allmänna strulförmågan är... I övrigt kan jag bara hålla med Erik.

MHz säger ingenting om prestandan för hela systemet, nej. Så obildad var nu inte PF.

Jag blir bara (ärligt) nyfiken när någon skriver "det var fel", men inte berättar vad som var fel. Dessutom är det förstås taskigt att bara skriva "du har fel" till någon utan någon liten ledtråd hur var varför.

  • Medlem
  • 2004-04-25 15:20

Prestandasnacket när det gäller datorer. Hårdvara liksom operativsystem. Har vi inte lämnat det bakom oss snart? Är innerligt less på det hela.

Låt var och en köra vad hon/han vill. Vill någon ha hjälp med något, eller undrar något om hur det funkar på annan plattform så ge den personen svar. Men, för bövelen! Inget jäkla missionerande eller plattformskrig. Släpp det. Platt. Ner på marken. Ploff! Det gör ingen lycklig, och har en viss förmåga att skapa upprörda känslor.

Någon som har problem med det? Ta det privat med mig eller valfri annan admin.

  • Medlem
  • 2004-04-25 15:22

För övrigt så håller jag med berusad, säger man A får man allt säga B. Dock, tänk på hur man säger det, så fort man börjar prata om datorer och plattformar så är det nära till tjafs, och det vill vi inte ha.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 19:55

PF har fel, när han säger "the bottom is nådd för Apple"...Nej då. Jag tycker att han har fel i resonemanget att de är dyra i förhållande till prestandan.
Bra prestanda i en bil, det är när jag kommer fram dit jag ska fort och bekvämt.
Bra prestanda i en dator, det är när jag får jobbet gjort fort och bekvämt.
För mig så blir jobbet gjort fortare på en 800Mhz G4 än på en AMD Athlon XP 3200+ eller vadfan nu burken innehåller.
I mitt dagliga värv använder jag: Digital Performer, InDesign, Photoshop, Officemöget, Finale mm. Alla applikationer är igång hela tiden. Aldrig några problem. Dessutom, jag har en dator som _aldrig_ hängt sig.
Men, en PC är bra att ha ändå. Det är ju en kul leksak.

  • Medlem
  • 2004-06-08 09:41
Ursprungligen av Erik:

PF har fel, när han säger "the bottom is nådd för Apple"...Nej då. Jag tycker att han har fel i resonemanget att de är dyra i förhållande till prestandan.
Bra prestanda i en bil, det är när jag kommer fram dit jag ska fort och bekvämt.
Bra prestanda i en dator, det är när jag får jobbet gjort fort och bekvämt.
För mig så blir jobbet gjort fortare på en 800Mhz G4 än på en AMD Athlon XP 3200+ eller vadfan nu burken innehåller.
I mitt dagliga värv använder jag: Digital Performer, InDesign, Photoshop, Officemöget, Finale mm. Alla applikationer är igång hela tiden. Aldrig några problem. Dessutom, jag har en dator som _aldrig_ hängt sig.
Men, en PC är bra att ha ändå. Det är ju en kul leksak.

Haha, lite kul att du skriver "AMD Athlon XP 3200+" så exakt och sedan skriver "vadfan nu burken innehåller" det betyder att du måste ha läst på lite. :PPP

För övrigt tycker jag att du kan hålla dina åsiker om leksak för dig själv såvida du inte är ute efter att starta ett flamewar, för det är exakt vad såna kommentarer sporrar till. Onödigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 23:35

Jag skulle nog inte direkt kalla en PC för en leksak direkt.. Men är inte alla våra datorer egentligen PC's?

Själv skulle jag gärna vilja se en Apple processor slå en Pentium 4 under samma prisklass när det gäller att konvertera ljud och filmfiler.

Det att PC datorer hänger sig är nu för tiden är också bara struntsnack. De enda gångerna min dator har hängt sig är när jag har glömt att koppla in pumpen till vattenkylningen.

Allt är ju en smaksak. Jag gillar AMD datorer för att de är billiga och ger väldigt bra prestanda. Sedan tycker jag att det är kul att pillra i datorn. Jag skulle dock inte tveka på att installera en x86 version av Mac OS om den nu kom..

Ursprungligen av Helix:

Det att PC datorer hänger sig är nu för tiden är också bara struntsnack. De enda gångerna min dator har hängt sig är när jag har glömt att koppla in pumpen till vattenkylningen.

Nog tusan hänger sig både XP, Win2k och för den delen OSX! De hänger sig bara mindre ofta än förr, och det är bra.

Den stora stabilitetsskillnaden mellan plattformarna är i första hand en fråga säkerhet, om trojaner och virus. Släng Outlook NUUU! Och skicka aldrig .doc-filer! Och kör inte dåliga webservers på din PC!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 12:22

Min ståndpunkt var den att jag väntade på nya och balla laptops från Apple, men de levererade inte. I stället får Powerbook G4 ännu en elchock för att försöka hållas vid liv ett tag till. Jag har bl a haft två PBG4:or och en vit iBook innan denna PC och kört både PC och Mac i många år så helt inkompetent är nog inte mitt ställningstagande - att Apple nu måste elda på lite igen. Mer kol, mer kol, tåget håller på att tappa i det eviga racet...

Nåväl, ska kolla status på prisfronten med hjälp av nya mecenatkortet nu iaf...

  • Medlem
  • 2004-04-26 12:50

Ryktet säger att det kommer G5-knädata till sommaren. Ryktet säger det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 13:07

Jepp. Det är ju det man vill ha. Sommar alltså!

Finns som jag ser det bara en anledning att skaffa Macintosh och den heter Logic 6.

Hela stabilitetsprylen at overdriven. En bra konfad PC funkar minst lika bra som en bra konfad Mac.

/Rob

P.S. Skulle ocksa vilja hora en forklaring pa Classics inlagg. Man kan tycka en massa men man masste kunna forklara det ocksa. Att saga att nagon har fatt allt om bakfoten utan motivering ar inte snyggt. D.S

  • Medlem
  • 2004-04-26 14:15

Vill inte förstöra något, men Apple själva säger att det dröjer...

http://www.macfeber.se/2004/04/inga_powerbook_.html

(de vill ju förvisso att vi köper så många PB G4 som möjligt innan PB G5 kommer, användare som byter maskin flera gånger under årens lopp - likt trådstartarn - är nog drömmen... )

Jag väntar gärna och får något som är mer än bara snabbt. Att lägga ner lite tid på utvecklingen är nog klokt av Apple, nuvarande PowerBook-användare som jag själv vill i n t e ha några fläktmonster hur snabba de än må vara...
(jag minns min kompis Dell-hårblås, mycket snabb, mycket ljudlig)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 20:53
Ursprungligen av avart:

...användare som byter maskin flera gånger under årens lopp - likt trådstartarn - är nog drömmen...

Jo, det var lite galet, men på Propellerheads hade jag möjlighet att byta personalköpsdator från iBooken till en PB (550). När jag sedan slutade där hade jag komplett macfeber och köpte kontant (!) en PBG4 667. Sedan tog pengarna slut och jag sålde den...

Har haft ett gäng stationära G4:or också. Många burkar blir det...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 16:32

Jag tror att ryktet ljuger. Tidigast under hösten kan vi räkna med G5 i knät.
Men ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 20:29

Satte ihop ett PC system iår som skulle matcha en G5 som jag har idag och den skulle hamna runt 30.000 Kr utan skärmar.

Är det billigt ?

Tror inte jag kan få mer Prestanda, Lättanvändlighet, Snygg Design, Grymt OS för de pengar jag lagt på en G5 mot att lägga det på en Pc.

OSX kommer bli 64 Bit
Cubase, Logic kommer också bli 64 Bit

Alltså kommer dessa datorer bli ännu snabbare medans Pc snubben får byta ut sin processor och moderkort igen, tycker mig se ett långvarigt liv för min G5:a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 20:35

Motif, då tror jag att du har gjort något seriöst fel.. eller bara valt en Compaq dator.. Vilken hårdvara valde du egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:33
Ursprungligen av Helix:

Motif, då tror jag att du har gjort något seriöst fel.. eller bara valt en Compaq dator..

...eller en Dell eller någon annan "märkes PC". Det blir lite billigare att sätta ihop nåt på datorbutiken.com. Men då krävs att man har lite koll. Vilken processor funkar bäst till ljud? Vilket grafikkort fungerar inte med det och det ljudkortet. Det är återkommande frågor på diskussionsforumen. Allt den skiten slipper man om man kör Mac. Förhoppningsvis slipper man det om man köper en Dell också, men troligtvis inte.
Men visst, det KAN vara otroligt billigt att köpa en windowsburk. Men ofta blir det bara så d å l i g t.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 22:43
Ursprungligen av Erik:

...eller en Dell eller någon annan "märkes PC". Det blir lite billigare att sätta ihop nåt på datorbutiken.com. Men då krävs att man har lite koll. Vilken processor funkar bäst till ljud? Vilket grafikkort fungerar inte med det och det ljudkortet. Det är återkommande frågor på diskussionsforumen. Allt den skiten slipper man om man kör Mac. Förhoppningsvis slipper man det om man köper en Dell också, men troligtvis inte.
Men visst, det KAN vara otroligt billigt att köpa en windowsburk. Men ofta blir det bara så d å l i g t.

Nu tror jag nog att du har fått ganska mycket om bakfoten.. Processorn gör ingen större skillnad och det att grafikkortet skulle bråka med ljudkortet verkar ganska så exotiskt. Det fanns dock en tid då ASUS grafikkort brukade strula med Abit moderkort men det är sedan länge fixat..

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 10:20
Ursprungligen av Helix:

Nu tror jag nog att du har fått ganska mycket om bakfoten.. Processorn gör ingen större skillnad och det att grafikkortet skulle bråka med ljudkortet verkar ganska så exotiskt. Det fanns dock en tid då ASUS grafikkort brukade strula med Abit moderkort men det är sedan länge fixat..

Helix, jag refererar till VANLIGT förekommande diskussioner. Processortyp är en återkommande fråga på många forum där musik i windowsmiljö förekommer. Läs vstforum, gearslutz, prorec osv.
Att grafikkort och ljudkort kan ge upphov till problem torde inte heller vara främmande för någon som försökt sig på att bygga en egen "musik PC". Möjligt att det blivit bättre de senaste åren, men faktum kvastrår att det finns så många fällor att trampa i, när man sätter ihop en dator av komponenter från 100+ tillverkare.

Bevaka tråden