Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya bärbara macar... pinsamt, Apple.

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 21:42

Det var aldrig meningen med mitt inlägg att skapa en Mac/PC-tjafs-historia. Jag uttryckte mest besvikelse över att Apples uppdateringar är för ofeta nuförtiden. Jag är själv "macanvändare intill döden" som kör PC. Udda lösning, funkar för mig...

Jag köpte en ibook för ungefär 2 månader sedan.. 4 trasiga pixlar och den krashar varje dag pga värmeslag.. ska skicka in den igen snart. Men vad skön den är att jobba med då den fungerar! Aldrig haft den känslan på en windows-burk (en snyggt confad debian-burk med fluxbox är väldigt nära.. men där saknar jag allt ljudmeck).

jag gillar datorer.. wintel, mac, whatever.. fast c64 börjar jag tröttna på något vansinnigt mycket pga allt tjat om den..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-26 21:55

Oj, kraschar?! Va' trist. Det är inte extraminnet som bråkar?

njaae.. vet inte faktiskt.. jag är nästan helt säker nu på att det har med värme att göra.. kanske blir varmare av mer minne?

För att göra det kort. Det som kan ställa till mest bekymmer för PC ägaren är moderkortet. Köper man ett hederligt Abit eller Asus moderkort brukar det oftast inte vara några problem.

Min bror och hans kompis köpte varsin dator med billigt moderkort. Min bror för att spela, hans kompis för musik. Min bror hade problem med uppstarter och att det hängde sig i spel. Och när hans kompis skffade ett Audiophile fick han stora problem. Det visade sig sen att datorbutiken hade fått in en ny version av samma moderkort (vilket var deras billigaste) och efterssom deras datorer var i princip obrukbara för längre arbeten så fick de byta moderkort. Nu fungerade det bättre men fortfarande inte klockrent. Min bror har haft problem med vissa grafikkort.

Själv har jag alltid kört Abit och Asus och inte haft några problem. Det jag kör nu heter Abit KV7 och är ett billigare kort som jag var lite osäker på men som funkar klockrent.

Hmm sen är det viktigt med ett stabilt nätaggregat och det får man inte alltid i de billigaste datorpaketen. Grafikkort brukar även av de billigaste tillverkarna vara gjorda enligt referensdesign så de brukar inte vara till problem. Ljudkort kan strula med billigare moderkort (av suspekta tillverkare).
Ramminne brukar funka bra med det billigaste (när det oftast är samma tillverkare) MEN jag har många gånger stött på dåliga minnen även om det var länge sen.
Mitt råd när det gäller minne: Kingston (billiga och bra).

Ofta kan man, när man köper datorpaket, byta ut delar. Så min lilla mall är: ta ett billigt dator paket och byt ut moderkortet. (+ övriga önskemål) då brukar det fortfarande vara billigt.

Hmm "för att göra det kort" sa jag och skenade iväg. Har ni PC frågor ställ dem gärna i en ny tråd

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-27 09:48

Ja... denna handlar om Mac. Basically.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-27 10:56

Tyckte inte att att uppgraderingarna av Apples bärbara var så pinsamt dåliga som trådskaparen vill påskinna. Visst, det var inte frågan om några mirakelmaskiner som släpptes men iBooken fick 25% snabbare processor med 100% störe cache samt begåvades med ett något lägre pris. Powerböckerna blev väl inte så mycket bättre, lite snabbare och lite bättre vram, men blev å andra sidan betydligt billigare.
Förväntade man sig G5-maskiner på 2 GHz så förstår jag att man blev besviken, men det var ändå en okej mellanuppgradering, varken mer eller mindre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-27 15:28

Bättre än inget? Ja, kanske. Men ändå.

Ett pluss tycker jag det var att ibooken fick 256 meg internminne. Då kan man ha 512 +256 meg för en billig penning. Jag tycker dock att det var tråkigt att dom inte sattsade på att ha 2 stycken 12" modeller och en 14"istället. Det verkar ju vara så att 12" är betydligt mer populär. Hade gärna betalat en tusing mer för att få 1.2 GHZ i 12". Skulle tippa på att den datorn räcker till för ungefär hälften av oss hobbyproducenter. De som sitter med väldigt många vst syntar kommer att stöta på fortsatt med problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 12:54

Roberth, det är just det som är poängen! Var finns det bra konfigurerade PC som även är billiga?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-28 13:52

Toshiba är billiga och jättebra datorer. De kan man hitta "överallt".

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-04-28 15:44

Alltså det är märkligt...
Jag undrar ibland vad folk gör med sina PC...

Jag har kört PC sen i slutet av 80-talet med en massa olika hårdvaru/mjukvaru-konfigurationer och har aldrig stött på alla dessa problem som folk påstår sig ha med instabila maskiner...visst, en och annan blue-screen-of-death har väl dykt upp men aldrig så att det har stört nämnvärt...

Erik:

Har man bara grundläggande kunskaper om hur en PC funkar så är det inga som helst problem att få den både snabb och stabil. Samma sak lär gälla med Macintosh.

En standardinstallation av XP funkar i de flesta fall alldeles utmärkt för de allra flesta. Det är först när man börjar med DSP kort och dylikt man behöver in och knappa i registret och då har man alltid bra anvisningar från tillverkaren.

Jag får en känsla av att de som skriker högst om PC´s krashbenägenhet är klåpare som testar precis vartenda tips som finns på internet för att öka prestanda. Dessutom skall de surfa - spela - skriva maskin - klippa film och få sin dagliga dos porr på samma burk.

Vad gäller färdigkonfade apparater går det väl tjugo på dussinet vid det här laget.

Direkt kommer jag att tänka på KM-Studio Systems, Audiomaster och Music XPC.

Alla dessa är bara något dyrare än om du köper en Dell med samma prestanda och ljudkort separat.

Sen tar de ju förvisso betalt för mjukvaran som ligger i och den posten brukar ju de flesta hoppa över och då faller ju tyvärr jämförelsen.

Som sagt. När jag skrapat ihop cash blir det nog en Mac trots allt. Byter hellre till en för mig okänd plattform än att byta sequencer.

Hoj
/Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 23:46
Ursprungligen av Roberth:

Erik:

Har man bara grundläggande kunskaper om hur en PC funkar så är det inga som helst problem att få den både snabb och stabil. Samma sak lär gälla med Macintosh.

Läs mina tidigare inlägg. Det är skillnad på PC och PC. På min mac installerade jag OSX sen var det klart. Ingen mer konfigurering nädvändig.

Citat:

En standardinstallation av XP funkar i de flesta fall alldeles utmärkt för de allra flesta. Det är först när man börjar med DSP kort och dylikt man behöver in och knappa i registret och då har man alltid bra anvisningar från tillverkaren.

Ja, men här verkar det ju uppstå problem, och det räcker med betydligt mindre ingrepp än att installera ett DSP kort

Citat:

Jag får en känsla av att de som skriker högst om PC´s krashbenägenhet är klåpare som testar precis vartenda tips som finns på internet för att öka prestanda. Dessutom skall de surfa - spela - skriva maskin - klippa film och få sin dagliga dos porr på samma burk.

Säkert så i vissa fall.

Citat:

Vad gäller färdigkonfade apparater går det väl tjugo på dussinet vid det här laget.

Direkt kommer jag att tänka på KM-Studio Systems, Audiomaster och Music XPC.

Alla dessa är bara något dyrare än om du köper en Dell med samma prestanda och ljudkort separat.

Ja, och hur mycket billigare blir det än att köpa Apple blir det egentligen? Det var ju det som var frågan, om Apple är orimligt dyra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-28 16:57

Jag håller på dig Roberth. Du drar korrekta slutsatser. Nu är det läge att finna sig i den här slutklämmen och inte argumentera vidare. Själv står jag på en för mig okänd plattform - Sverige är i djupare kris än någonsin under mitt liv. Sedan kan kurvorna peka uppåt hur mycket som helst, jag får då inget jobb. Utan lön, ingen Mac. Oavsett om jag hade velat ha en. Ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-29 01:43

De är ganska orimligt långsamma för priset. Som är det samma ungefär som för vrålsnabba Toshibor. Och hör och häpna, Toshiban behöver man inte ens installera, den är pang bom rakt ur kartongen direkt. De gamla mossiga Mac-argumenten som man alltid hört i alla år håller inte längre. Och de är heller inte anledningen till att vissa av oss suktar efter macar ibland.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 08:18

Vadå långsamma? Läs mitt första inlägg i denna tråd.

Jag vill inte påstå att det är speciellt svårt att konfa PC (möjligen om man kör linux).

Och även om man vill köpa färdigkonfade brukar inte det vara så dyrt heller. Man brukar kunna be databutiker om det och kanske får lägga till ett par hundra lappar. Men sen är ju som PF säger alla bärbara färdigkonfade med Win XP installerat.

Erik:

Orkar inte svara lika fint som du gjorde med citat och sånt (faktum är att jag inte vet riktigt hur man gör )

Som jag ser det är det en djupt rotad osanning att bara man köper Macintosh så kan man göra allt man vill utan problem. Själv har jag suttit med ett antal olika Macar och upplevt ett antal olika problem.

Allt från strulande Firewire när man skall klippa film till krånglande Pro Tools system via After Effects krascher.

Det stora problemet för mig är att jag inte kan åtgärda problemen som uppstår på Macintosh eftersom jag inte har någon djupare kännedom om hur den fungerar.
Däremot kan jag utan större bekymmer ordna liknande problem på en PC.

Min högst personliga erfarenhet är att problem finns på båda plattformer i ungefär lika hög utsträckning. Men när man känner systemet så upplevs problemen oftast inte som problem utan snarare små störningar då de är snabbt åtgärdade.
Kanske är det så att de som köper Macintosh också lägger mer tid på att lära sig allt från operativsystem till applikationer eftersom de i högre utsträckning betalar för sin mjukvara.

På PC sidan får jag ofta en uppfattning av att det är folk som köper en Multimedia PC och trycker i högvis med Crackz och sen skriker om att det inte funkar.

Så tror iallafall jag
/Rob

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 19:57

Nåja, hur som helst så spekulerar vi båda två...

Fakta är att windows inte är lika tåligt mot dåligt skrivna applikationer/drivare/whatever som OSX.. men spela roll.. såna bör man inte köra ändå på en musikdator. OSX är dessutom mycket mer lämpat för just media-applikationer redan i kärnan.

För mig är det iaf väldigt mycket billigare med mac än med wintel.. xcode är gratis.. visual studio.net kostar som mina 2 macar tillsammans (och jag kan tyvärr inte låna vs.net-licensen hur länge som helst). Och Digital Performer eller Logic som nu är mina klara favoritsequencers finns nu båda enbart för mac.. blir inte särskillt svårt val

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 02:54

En sak jag tycker man måste ta hänsyn till när man jämför priser mellan PC och Mac är vad man betalar för. Självklart kan man få en billig PC om man köper delar från datorbutiken och monterar. Men om man ska göra en jämförelse så måste du ju jämföra en komplett PC, färdiginstallerad, där allt funkar och som du har support på och där alla delar är utvalda för att fungera bra tillsamans. Utöver det blir det mest tycke och smak. Min erfarenhet efter att ha haft en jäkla massa PC, men numera i huvudsak mac är att oavsett siffror och statistik så ger Mac en mycket bättre användarupplevelse. Det är så mycket småsaker med PC (iaf alla mina) som man retar sig på. Macen känns mycket mer som en komplett dator. För mig var det faktiskt lite av en aha-upplevelse när jag skaffade min första mac. Det kändes som att jag äntligen hade hittat datorn jag alltid hade letat efter. Visst, jag kanske betalar några tusenlappar mer, men för mig är det helt klart värt det.

Även att jag hade använt windows och tidigare DOS i en jäkla massa år så tog det inte mer än ett par månader innan jag kunde fixa och ordna med OSX precis lika bra. Visst har jag ganska stor erfarenhet av Unix/Linux så det hjälpte väl, men jag upplever OSX som så naturligt att man inte behöver kunna så mycket för att klara sig.

Men som med allt annat är det en smaksak. Gillar man PC så ska man köra PC och vice versa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 02:59

Jag håller med. Blev bara lite missnöjd där, mest pga att jag var så himla rädd för att Apple tappade i fart, nu när det gått så himla bra de senaste åren.

Efter lite perspektiv på tillvaron kan jag säga att jag tycker hela deras nuvarande "range" är väldigt spännande och tilltalande. Jag minns min PBG4 667 DVI och den funkade jättebra med OS X, hur bra ska då inte dagens _ dubbelt så snabba _ PBs funka? Ibland blir man bara lite fartblind och tycker Apple ska visa var skåpet ska stå exakt hela tiden.

Men jag är en Mac-användare ända in i själen så... snart så har jag nog en Apple-låda här med något nytt i. Som du säger, det är en otroligt fin känsla.

PC vs Mac nu igen? Fortfarande? Är ni knasiga? Vad kom först, hönan eller ägget? :rolleyes:

Ägget kom först.. helt klart.. äpplet också (eller räknas altair som det vi idag kallar pc?)

Det jobbiga är att det är ett väldigt intressant ämne som borde kunna diskuteras seriöst en hel del.. på samma sätt som en diskussion om huruvida yamaha eller fostex gör prisvärdaste portastudiorna.. eller om bakgrundsfärgen här på forumet ska vara svart eller vitt.. väldigt synd att det nästan alltid spårar alltid ur + att hälften bara skriver att "smaken är som baken".. det känns ganska självklart att det är så.. men varför diskutera det hela om man inte ens är intresserad av att ta en titt på "den andra sidan"
Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen.. det vore intressant att sammanställa en liten databas (så objektiv som möjligt) så att de som funderar på nåt nytt kan ta sig en titt.

[Lunarvarning]

*Roberth gräver ned sig djupt i sin skyttegrav och gör sig redo för en utdragen battalj...*

*Han skall bara bestämma vad han skall hålla på för sida först...*

[END/Lunarvarning]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 12:09

Det fanns något fint i ditt inlägg, Roberth, och det var tidpunkten.

Heja Volantiz! Det var ju en lysande idé!

Varför inte sätta upp ett gäng kriterier som sammanfattar vad en bra musikdator bör kunna och inte kunna, gradera exemplevis 1-10 (gärna på något objektivt sätt som svarstider, antal möjliga pluggar av en viss sort, antal audiospår...) och köra olika system med exakt samma mjukvara? Så slipper man allt gagg om att det går fortare att jobba med en snygg dator, processor dittendatten G36 är koolare än processor sisådär P12 för att den byggs i centrala Hong Kong osv.

Subjektivitet är alla individers enda verkliga måttstock, men vill man ha fakta får man ta klassisk vetenskaplig empirism och källkritiskt utvärdera tillgänglig information.

Jag vågar dock satsa en slant på att ovanstående scenario aldrig kommer att förverkligas...

Det finns benchmarks på lite olika plattformar för åtminstone Logic, men vetefan var de befinner sig på nätet. Samma mjukvara går ju bra så länge programmet finns för bägge plattformarna, men kör man tex Logic blir det ju lite kinkigare. (Om man inte kör med emulerat OS X på PC förstås, och då vinner ju Mac STORT )

Sen finns ju alltid abret att programmerare inte alltid är lika bra på Mac eller PC, tex Live har ju varit segare på Mac, eller för den delen Cubase.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-09 23:45

Jepp. Meningen med denna tråd var iofs inte att traggla gamla åsikter, utan mest att jag var rädd för att äppeldatorerna halkade efter, i och med en, vid första anblick, ganska tam systemuppgradering. Jag tycker alla datorer är intressanta så visst ska man våga jämföra. Men det är otroligt svårt. Det finns så mycket "dolda" kvalitéer med Mac som man inte kan mäta. Kvalitéer de som aldrig testat en Mac tyvärr aldrig förstår.

Som att gränssnittet är enormt genomtänkt, att designen inspirerar, att det inte är lika hög risk för virus, trojaner,... att datorn mer inbjuder till kreativt arbete genom olika finesser man inte alltid tänker på; t ex att man kan trycka äpple + shift + 4 för att få ett hårkors så man kan klippa ut valfritt objekt från vad man nu jobbar med och göra till en bild (skärmdump), att man kan dra och släppa text ut på skrivbordet och det blir då en textfil - eller samma sak med bilder från websidor. Windows har kopierat fler och fler av såna här sköna smågrejer, men Macen har ändå ett övertag där. Dubbelklick med "hold" är en annan skön grej, så öppnas underkataloger bara man håller ned en musknapp över mappar. Samma sak när man ska droppa en fil ner i hierarkin. Eller att den saknar DLL-filer och register. Det är sköna grejer tycker jag.

PC-användare säger, "tryck PRNT SCRN och öppna Paint". Det är inte samma grej. Verkligen inte samma grej. Känslan Apple har total-funderat över ger lite medvind när man kan deras datorer och jobbar med dem.

Men visst är de ofta dyrare. Och långsammare. Om man mäter på det viset.

Bevaka tråden