Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt Legacy?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 02:55

Tjohej! Någon här på hela 1000-medlemmar-99musik som slagit till och burit hem det eminenta Legacy-paketet från Korg?

Det är ju i sanning en makalös liten pryl...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 10:33

Jag hade gärna gjort det, om de inte envisats med att skicka med en ful liten kontroller med helt ospelbara tangenter! Varför Korg? Varför varför VARFÖR har ni inte fullstora tangenter? Skippa hellre en halv oktav eller något. Minitangenter toksuger. Usch! Blää!

Sen skulle jag, som inte vill ha en sån där kontroller, hellre köpa paketet utan - men det går inte heller :hmmm:

Är jag negativ nu? Förmiddagsdepressionen slår tillbaka?

Såg på Vendolin att det var en som ville köpa en sån kontroller, så jag kanske skulle hugga ett paket och sälja av kontrollern? Det är säkert massor med folk som kör den piratade varianten av programvaran som vill ha en sån kontroller ..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 12:01

Det är ju controllern man vill åt tycker jag. Hela känslan av "MS20 på steroider".

  • Medlem
  • 2004-06-08 12:44

Det hade varit trevligt om de hade släppt en version av kontrollern utan keyboard och bara rattar+patchbay.

tillsammans med mjukvarupaketet givetvis

..och som snackar CV/Gate och med mojlighet att ta in externa ljudkallor genom ingangarna.. osv..
eller kan den det till viss del?

  • Medlem
  • 2004-06-08 13:07

Volantiz: Den kan inte ta in något annat än sina specialkablar i ingångarna (vad jag har förstått). Däremot kan du via din sequencer köra in audio i den, och dra igenom filter/esp.

  • Medlem
  • 2004-06-08 13:07

Volantiz: Jag vet inte, alltså MS20'n i Legacyn finns även som VST effekt plugin och inte bara som synth, och som effekt kan man använda den över andra vst instrument bl.a. så du lär ju kunna behandla audiotracks i Cubase med den då.

Edit: hehe du var snabbare än mig jgb

  • Medlem
  • 2004-06-08 13:17

eXode: Jodå, jag kan ju, även jag. Som inte använder mjukisar.

Jag har inte ett enda VST-instrument.. om man inte raknar med vissa creamware-pluggar som gar att kora i VST-form om man valjer det i installationen. Cubase anvander jag inte heller.. men jo.. det fungerar nog aven sa i digital performer
Aja.. grejen var att det kunde ha varit riktigt kul om man kunde anvanda den tillsammans med modularen eller med trummaskinerna eller whatever (i hardvara) direkt utan att behova routa det via ljudkort.. tyvarr sa kan man val inte begara sana features fran ett redan sa prisvart system

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 15:25

Volantiz: jag tycker det låter som om du vill ha en riktig MS-20 :kaaaka!:

visst är det så .. problemet är bara att dom är lite väl dyra numera.. jag tycker inte att de låter 6-7 papp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 16:12

Nej, jag håller med dig .. mest för att jag själv inte är något riktigt fans av en MS-20. Jag kanske är för digital av mig? Eller så är jag inte tillräckligt modulär .. trots att jag bara ääälskar Nord Modular:erna .. hmm ..

I och med att jag inte riktigt gillar en MS-20 och redan har en Wavestation som hårdvara så jag vet inte vad jag ska med Legacy Collection till heller. Skulle vara för PolySix:n i så fall, för den låter kul faktiskt ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 17:23

Testade den på Estrad... Jag tycker MS20usb ser jätte töntig ut, typ som man tvättat orginalet i 95 grader så att den krympt... Tangenterna gick att spela på tycker jag, lite som en gammal Casio från 1984 fast man får inte ha feta händer så spelar man lätt två toner sammtidigt tror jag.
Det som kändes riktigt billigt var rattar och patch-panelen så 3.5mm walkman pluggar som inte var riktigt centrerade.
Nää jag tycker orginalet är så mycket coolare med sina stora rattar och telepluggar fast om man inte äger en MS20 eller har råd att köpa så kan man ju börja med barnvarianten.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2004-06-08 17:30

Va?!?! Och jag som trodde att the kid köpt TVÅ ex på releasedatumet?!?? :kaaaka!:

Alltså, jag håller nog inte med, jag tycker inte den känns cheap;

Potarna är av samma klass som på vilken Korgburk som helst, Microkorg/MS2000 e t c.
Klaviaturet är samma som på MicroKorg och MicroKontrol,
d v s lite större än DX100 e t c.

Det är ju ingen ersättare av en MS20, den är ju så mycket mer (och så mycket mindre).

  • Medlem
  • 2004-06-08 18:51

Johan, finns det någon substans i ryktet att du skall ta över Feedback i höst?

  • Medlem
  • 2004-06-08 21:00

Jag tycker det är trams!
Van f*n skall jag göra med ett leksaks keyboard?

Hoppas att korg inom kort släpper åtminstånde mjukvaran separat.
Då blir det nog affär!

Till viss del så håller jag med kloonen där.. paketet verkar helt inte tänkt att tas särskillt seriöst (beroende på hur man ser det). Tänk er en sån där i en större produktions-studio där man använder mycket mjukvarusyntar.. borde den inte se ganska löjlig ut ståendes på en rack-pelare med ett protools hd-system och nån powercore firewire lite här å var? Just att det är minitangenter och 3,5mm-kontakter.. men aja.. vissa har ju musse pigg(tm)-dockor på såna platser för att lätta upp stämningen lite.. och andra har .. leksaksklav..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 21:51

Tycker ni är lite väl hårda, det behöver inte vara en leksak bara för att den har små tangenter. DX100 och CZ101 är koola fullblodssyntar, det behöver inte hänga på storleken. Har sett Legacy-controllern också och jag tycker den ser klart kul ut, inte som en leksak utan som en ball liten synt.

Eh... inte för att jag bryr mig om den här mojängen... men MS2000 har rätt plastiga rattar med extremt billig känsla. Om det är samma sak med Korgs övriga produkter så vet jag vad jag inte skall köpa.

  • Medlem
  • 2004-06-08 21:54

PF: Försök inte! Du vet - som allt annat datorrelaterat så är Legacy inte på riktigt! Småttigt plastskräp & retroflirt!

  • Medlem
  • 2004-06-08 21:54

PF, om du köper paketet kan du få 1500:- av mig för programvaran med licenser.

Du får behålla ms-20 själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-08 22:10

Min Casio VL-1 är inte heller en leksak, så det så! :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2004-06-08 22:32

Rizzo: som allt annat blir den var du gör den till, VL-1 är en r i k t i g klassiker!

  • Medlem
  • 2004-06-08 22:35

Bara en sån sak - rytmdelen är a n a l o g!!!!

  • Medlem
  • 2004-06-08 22:41

VL-1 kan ju byggas om så att den också ser "riktig" ut:

En modular-VL-1!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-08 22:53

Jag ser ingen bild

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-06-08 22:54

Nåväl, jag ska ha ett Legacy-paket iaf. Gillar idén skarpt och behöver ändå en USB-controller när jag är på landet, så... jag ska hämta det i morgon på Jam. Det blir inte aktuellt att sälja någon licens dock, Kloon...

Det där om kontrollern ska ses som seriös eller bara leksak eller whatever beror på hur man ser det som sagt. Visst kan det verkligen vara störtcoolt med små tangenter.. men tänk er nån i stil med Rick Wakeman eller Vangelis kuta fram till den i högsta växel på NAMM-mässan i tron om att Korg gjort en ny MS20 på liknande sätt som Moog gjorde nya minin.. och sen upptäcka att det är små tangenter.. jag iaf antar att de skulle bli lite smått besvikna och se det som en leksak. En annan skulle nog bli jätteglad över det för att han/hon kanske får plats med den brevid monitorn på skrivbordet och ändå inte hade tänkt lira särskillt tunga stycken på tangenterna. Iaf.. det är stor skillnad på vad som är seriöst/oseriöst beroende på vilket håll man ser det hela från (<- kanske onödigt förtydligad självklarhet). Korg som dessutom har sina triton studio osv tar många väldigt seriöst.. men den här kontrollern ser jag lite som att den mer tillhör deras tidigare electribe-burkar och kaoss-pads osv.. vilka jag inte riktigt ser som direkt pro-studio-utrustning (dvs inget man har framme ståendes brevid neve-bordet då världsstjärnan hälsar på för en liten sånginspelning.. där ska ens kurz2600, cs80, multimoog och triton-samling stå).. de känns då mer som vansinnigt inspirerande utrustning för hemmamusikerna i jämförelse tycker jag. Det är ganska överdrivna exempel.. men iaf jag tycker att det ligger nåt i det. En ganska viktig detalj som jag kommer att tänka på då jag försöker se det lite mer ur ett mer marknadsmässigt perspektiv är då att även mjukvaran kanske läggs på samma plan hos vissa hur bra den än är. Eller i ett annat fall.. som i kloons fall vad det låter som.. intresserad av mjukvaran... men slipper gärna "leksaken". .. ytterligare ett fall: "Korg.. det är väl de där som gör musikprylar som påminner om leksaker.. de kan ju för tusan inte ha koll på hur en stråke ska låta" - triton-spekulanten X

Jag tycker fortfarande att det verkar vara ett _väldigt_ prisvärt paket.. iaf med tanke på vad som ingår och efter att ha hört lite ljuddemos som låtit helt ok. .. jag ville mest vädra ut lite av tankarna som hoppade på mig efter att ha läst framförallt kloons och demokids inlägg och försökt se det från det perspektivet.

avart: man kan ändra i sina inlägg för att lägga till lite info om man kommer på lite snabbt att man missat nåt

edit: var det där mitt längsta inlägg i år?

Jag spenderade några timmar med den hos en kompis som köpt den och jag (som är ett jättefan av MS20) har helt tappat sugen på att leta upp en riktig till vettigt pris. Den låter ju ÄNNU bättre än en riktig! Och det är en otrolig bedrift, tycker jag. Polyfonisk är den också, o drömmar i uppfyllelse! Nu kan jag slänga alla sunkiga multisamples jag gjort av studiogrannens MS20 under åren.

Och kontrollern är buskool. Det är väl ingen vettig människa som spelar på det tangentbordet ändå och om Korg hade gjort det fullstort hade det blivit mycket dyrare. Ska man använda mjuksynthar seriöst så har man väl minst ett 5-oktavers tangentbord inkopplat i alla fall?

Den lilla kontrollern är ju bara ett interface med rattar (ett mycket bra och välgjort sådant dessutom) och ett litet tangentbord inslängt som bonus, som man kan peta på om man känner för det. Det är ju inte gjort för att leka Stevie Wonder på direkt men det är ju inte heller tanken. Dessutom låter både Polysix och Wavestation finfint de också. Helt otroligt prisvärt paket, så att gnälla på kontrollern är ju som att reta sig på att Minimoogen är monofon: helt irrelevant.

Jag ska i alla fall ha en nästa gång det ramlar in lite kosing. Det här är framtiden och där den är vill jag också vara.

@Demokid: Som flerfaldig ägare och mångårig användare av ett flertal olika MS20 kan jag intyga att Legacyn låter exakt på pricken som en MS20 på bästa humör. Och ett steg till. Makalöst välgjord är den. Jag utmanar vem som helst på blindtest när jag väl skaffat min.
Skämt åsido, så bra är den faktiskt. Hur mycket man än ogillar kontrollern eller emuleringar av klassiker i allmänhet så kan man inte argumentera med ljudkvalitet längre.

Bevaka tråden