Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 13:10

Finns det någon som vill dela med sig lite samplingar från denna maskin?

De börjar komma ner i humana priser på begagnatmarknaden.
Så lite smakprov skulle inte skada!

Jag har redan lyssnat på alla demos på nätet,så ni som äger en machinedrum
kan väl dela med sig lite?

hehe, hämtar min nyinköpta imorgon

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-29 18:04

Grattis dualrange! Du kommer få många mysiga kvällar med feta beats!

Har alltid velat ha en sedan den kom, så det blir kul. För att återgå till topic, vill du ha rena samplingar eller? typ en kick osv?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 19:05

Vilket som passar dig bäst men gärna rena samplingar (wav)"kick osv"
tack på förhand

  • Medlem
  • 2004-08-29 20:05

Plockar in ett mail från Elektron-mailinglistan:
Hi everybody!

There's some downloadable MD and MM demoes and an MD concert at the
following address:

http://tobias.hiof.no/~nilsodeg/music2.htm

Hope you enjoy it! Comments are welcome.

Regards
Nils Odegaard/Valve

Kanske inte så myckte trummor där, men lyssna på ljuden de har skruvat fram från MD! Vill du höra mer MD så ladda ner många av de låtarna jag har gjort i "Min musik"-forumet, de flesta har Machinedrum på trummor.

Älskar Odegards prylar, kanske mycket därför jag köper en machinedrum...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-30 00:40

Jag tappade hakan första gången jag hörde dem. Helt sjukt mycket ljud han får fram. Själv använder jag den till 100% att göra trummor med nuförtiden, men det är skönt att veta att det går att göra stråkar med hihatsen osv, ifall man hamnar på en öde ö, med bara en machinedrum och ett elutag (och ett par hörlurar).

Jag tänkte ge den ett försök (eller snarare mig själv ett) på andra ljud än just trummor, iallafall noiseljud av olika slag.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-08-30 12:09

Intressant köp Fredrik! Ska bli kul att se vad du tycker om den efter ett tag. Jag har velat fram å tillbaka utan att kunna bestämma mig.

Jag vill ha en maskin att leka med, för om jag inte leker så blir det ingen musik gjord heller.
Datorn är bra men... Inte så kul att leka med
Var egentligen ute efter en MPC1000 från början men så såg jag en begagnat annons på en machinedrum. Hoppas att jag blir nöjd, men efter att ha provat den sedan förut så tror jag nog det.

  • Medlem
  • 2004-08-30 13:25

Dualrange: Hoppas du blir nöjd! För min del så är MD midinavet i musiken, Monomachine har inte riktigt klivit in där än. Oväsen är inget problem att få fram, fixar man inte det med själva grundljudet så har man alltid AM/EQ/Dist/Filter/Samplingsratereducering att ta till, samt att köra ljud via separata ut och sedan ta in dem i audio in igen för än mer söndertrasning.

Sedan är jag alltid nyfiken på vad andra gör med dem. Vissa dagar fastnar jag bara i ljud och patterns jag ofta gör, andra gånger blir det helt nyskapande. Många gånger utgår jag från att försöka göra en viss sak, t.ex. en virvel med bra tryck i. När jag rotar med det så hittar jag massor med andra ljud på vägen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-30 17:30

Machinedrum är en klippa i min setup. Älskar att den har en lfo för varje ljud också som kan modulera istort sett vad som helst. Det blir nästan som att man gör ett pattern och använder sig av en lfo per ljud och sedan låter den stå och loopa sig i ett hörn. Perfekt när man känner att man vill ha ett simpelt pyttebeat genom hela låten men som ändå ska vara livfullt.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:25

Jag hade oxå siktet inställt på en Mpc 1000,men MD vekar kunna göra vilka trummljud som helst så man kanske inte behöver en sampler för trummor?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-08-30 20:41

En MPC e så mkt mer än bara en trumsampler iofs...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-30 20:47
Ursprungligen av Mårre:

En MPC e så mkt mer än bara en trumsampler iofs...

Inte MPC-1000. Det är knappt en trumsampler ens en gång. Jag är glad jag sålde skräpet.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-08-30 21:17

Jo, det e klart. Har inte själv testat mpc1k men har hört från flera håll att den saknar en del grejer. Den e ju snarare en mpc2k än en nerbantad mpc4k.

Sanslöst rolig är iallafall machinedrum, har inte haft så kul på flera år
Rekomenderas starkt till alla som gillar trummor och elektronisk musik.
Skall snart spela in lite, skall bara leka klart först

  • Medlem
  • 2004-09-01 08:21

Dualrange: Det är därför jag gillar den maskinen så mycket. Man har ROLIGT!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 16:36

Man kan alltså göra mera ljud än bara trummor?
Hur fungerar sequensen,kan man spela in noter
precis som en vanlig sequenser typ sx?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-01 19:26

Du kan vrida trummorna till oändlighet. I grunden är det en massa syntar som är gjorda för att göra säg en 909 baskagge. För att göra den som du vill att den ska vara finns det en massa parametrar att ändra på. Tyckte det var tråkigt att göra baskagge en gång så jag ökade decay och gjorde en väldigt tung bas istället...så kan man hålla på med de flesta machines' i machinedrum.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 19:31

kan den styra externa synthar via midi?

japp

Tycker tyvärr att syntesen för just kickdrums är alldeles för snäll, väldigt mycket 808 över kicken, skulle vara bra med en tung snärtig 909 kick oxå, men man får väl helt enkelt ringa och önska sig det

"ring så spelar vi"
hehe.. har du även kollat med mer erfarna machinedrum-batterister? Jag antar att du inte lärt dig alla tricks med den ännu?

  • Medlem
  • 2004-09-01 21:37

Dualrange: TRX-B2, med den kommer man närmast. Eller EFM-BD. Jag brukar använda triggad LFO med nedåtgående ramp för att få lite extra snärt, antingen för filtersvep eller bara svepa pitchen. Borde kunna funka med att svepa EF också med lite lagom EG. Liiite lagom med dist också.

Lagom kryptiskt för er andra?

Just kagge med 909-trycket i är dock faktiskt rätt svårt. En annan grej är att låta t.ex. baskaggen trigga ett till ljud förutom sig själv, och skruva mer på det. På samma sätt som när man lägger ihop flera baskaggesamplingar.

Har du förresten hittat den samplade 909-virveln?

JO jag hittade faktiskt EFM-BD igår ganska nöjd men ändå så skulle jag vilja ha en 909 kick med mera snärt och rätt ton verkar svårt
Den samplade 909 virveln? ge mig var?

Hmmm TRX BD2 heter bara B2 och ligger sist i listan logiskt? det är typ den man letar efter, nära är det iallafall

Volle; du har rätt borde kollat här först hrmm

  • Medlem
  • 2004-09-02 09:55

TRX-B2 kom till senare efter önskan om just en kagge med mer "909"-tryck i.

Jag har iofs fått till rätt bra tryck/smäll med de andra kaggarna också efter långt ljudskruvande. Brukar ofta lägga lite filter med hög resonans samt använda eq:n för att förstärka vissa frekvenser lite extra.

Den samplade 909-virveln gömmer sig i E12-kitet, du borde hitta den rätt lätt.

Bevaka tråden