Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

thank you

• Oregistrerad
  • 2004-09-02 22:19

Jag har kollat runt lite på Monomachine oxå.
Den verkar kunna göra ganska mycke trummljud oxå.
Är den svår arbetad?
Den ser läcker ut o låter bra.

den är något av det mest lättarbetade och roligaste jag jobbat med på länge, det är nästan bara att tuta och köra

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-02 23:17

Lait: Monomachine bygger väldigt mycket på machinedrum. Jag kunde nästan arbeta med den direkt, eftersom man kunde MD ganska bra. Jo, den har en del trummor också, men de bygger på ett kit som machinedrum har och de är inte lika roliga. Den är inte gjord för att arbeta med trummor på, framför allt inte eftersom de är monofoniska (men man kan använda mer än ett spår för trummor. MM har 6 spår totalt). Monomachine är väldigt hård och kall i sitt sound by the way så dess användningsområde är ganska så smalt. Det finns säkert de som fått varma pads ur den (inte jag) men det tar i sådana fall mycket mer skruvande. Om du är ute efter trummor så är det en MD som du ska ha iaf. MM's trummor är mer preset-aktiga.

Dualrange: Den är helt underbar! Det blir bara bättre och bättre med tiden dessutom!

Jag skäms, är så inne på machinedrum att jag inte såg att det stod monomachine...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-09-03 00:58

Vilka är svenska generalagenter för Machinedrum ? .. Fick för mig att det var Luthman, men de verkar inte ha Elektron på sin hemsida.

• Medlem
  • 2004-09-03 01:03

Elektron själva? Jag brukar iofs ta mig till deras kontor när jag köper maskiner av dem, men annars finns de på JAM vad jag vet. Säkert på något annat ställe också.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-03 01:07

Jag kilar också till deras kontor...de finns att beställa på deras hemsida också. www.elektron.se Där kan du även kolla vilka affärer som har deras prdukter i butik ifall man vill provspela om jag minns rätt. Jag kan inte minnas att jag sett någon generalagent för dem, så det måste vara de själva som gör allting.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2004-09-03 01:17

Aha .. Tack för hjälpen, då måste jag ringa min musikaffär och tala om detta .. Beställde nämligen en Machinedrum idag, men sa att det var Luthman som var generalagenter åt dem.

Det är ingen som råkar ha en AC /AC Adapter från 230~ /50Hz / 24VA till 6VAC/2,8A/16,8VA
till en machinedrum, tappade min trafo i backen idag varav en lindning gick av i trafo´n (lite väl spänd tråd...) Den går inte att få tag på och löda om heller. För att göra det roliga ännu roligare så är dom "temporarly out of stock" hos elektron med, har heller inte hittat en med rätt specar på nätet eller Elfa eller Clas Ohlsson *suck Livet är svårt ibland

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-03 02:09

Jag har faktiskt en över. Om du bor i Gbg så skulle du få låna den.

Bor i Stockholm tyvärr, men tack för erbjudandet iallafall.

Hittade en mascottrafo hos elfa till sist, den låg under skyddstranformatorer :hmmm:

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-03 12:17
Ursprungligen av Dualrange:

...den låg under skyddstranformatorer :hmmm:

Den tog väl skydd? :kaaaka!:

Sådärja nu har jag beställt en original trafo oxå (man kan tydligen inte ha en för mycket av dessa) Plus att jag beställde en sådan dära mysig dyr softcaseväska ifrån dom oxå. Dyr men snygg (Man är ju märkesfixerad )

"Känns rätt gött faktiskt"

• Medlem
  • 2004-12-04 22:39

Senaste grejen jag gjort med Machinedrum för att få en bra housekagge var att köra med dubbla kaggar. TRX-B2 får stå för botten, och E12-BD för klippet. Filtrera så att balansen mellan dem blir bra, och sedan smäller det! För lite extra klipp, dra till med kompressorn.

Machinedrum är den ända hårdvara jag har för tillfället och jag är jättenöjd med den minst sagt. Tyckte först att den var lite för mjuk och snäll, men efter en stunds rattande och lite tips härifrån så hehe ös

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 08:46

Lånar den här "gammla" tråden...

Är lite nyfiken på hur sequensern i MD är, alltså inte för trummorna i sig, utan att styra extern hårdvara...

Hur fungerar den? kan man lägga in hela ackord? begränsningar? kan den skicka midi-medelanden så rattarna börjar leva? spela in?

berätta berätta berätta berätta!!!

Visserligen så finns det möjlighet att styra externa saker med machinedrums sequenser, men det är väldigt begränsat, kolla lite själv i manualen som finns att ladda hem hos www.machinedrum.com under support fliken. Visserligen så går det att göra ackord osv men det kostar en kanal per stämma, och man har "bara" 16 stycken.
Om jag inte tar fel så är i sådana fall Monomachine mera lämpad för detta ändamål, men då jag inte har en själv så vet jag inte mera exakt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 10:04

Jo, monomachine verkar ha en bättre...

Äsch... har inte pengar att köpa nån MM eller MD heller, bara nyfiken då alla säger att de är så smidiga, tänkte om sequensern var lika smidig.

Som sequencer för trummor är den i alla fall obesegrad i mina ögon. Vilket är det enda jag använt den till, ska testa att sequenca något otrummigt från den idag!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 13:04

Vad är beggat priset på en MD? är det runt 8 lax?

japp.. ner mot 7

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 13:16

oh, då kan man ju iaf fantisera om att man nästan skulle kunna spara ihop till en

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 13:43

Idag kom en MD för 8000:- på vendolin *sukta efter*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 13:46

Jo, jag såg det också.
Läste den här tråden vid 9 i morse, fick GAS och surfade machinedrum som f-n, fixade till och med en som bakgrundsbild här på jobbet Läste manualen och sen kollade jag vendolin - och då fanns det en till salu! Gah! Jag blir så sugen på att ta mina hårt sparade pengar som jag ska resa för i sommar och bara sätta sprätt på dem! Men man får hålla sig i skinnet :hmmm:

Den som är uppe på Vendolin är min
Har en massa tandläkarräkningar att betala *snyft*

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-09 13:55

Dual: stackare! Verkligen trist när pengarna inte räcker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 13:55

Stackare

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 13:57

Aj aj... sånt är jobbigt ja!

Måste erkänna att jag hade samma reaktion som zthee.
Läsa allt jag hittade, bilder, rubbet...
Sen ser man den på vendolin...

utan pengar är man med...

Bevaka tråden