Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata analoga polysynthen?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inspirerad av min Memorymoogtråd går jag vidare och frågar den samlade expertisen här:

Vilken analoga poly är bäst av alla? Och varför?

Jag har själv väldigt begränsad erfarenhet men tänker skaffa en polyklassiker, så alla väl underbyggda tips och råd tas tacksamt emot. Det är alltså framför allt personliga erfarenheter av maskinerna som efterfrågas.

Efter alla hjälpsamma svar i MM-tråden kan jag konstatera att en Memorymoog blir det nog inte, trots att jag i alla tider velat ha en sådan. Den sortens insidertips är ovärderliga!

Prophet 5? Låter grymt bra och verkar vara rolig att göra ljud med.

Oberheim OB8?

Yamaha CS-80?

Fast den okrönte(?) kungen är nog Matrix-12, väldigt komplex och mångsidig

Mina erfarenheter är förmodligen ännu mer begränsade, men Oberheim OB-8 verkar ha en hel del features och dessutom rattar till det mesta. Matrix-12 i alla ära, men den verkar var lite väl komplex. Jag har alltid velat ha en OB-8.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Mina erfarenheter är förmodligen ännu mer begränsade, men Oberheim OB-8 verkar ha en hel del features och dessutom rattar till det mesta. Matrix-12 i alla ära, men den verkar var lite väl komplex. Jag har alltid velat ha en OB-8.

Det är skitskumt det här, men de är i princip osäljbara i sverige. Vi har på JAM haft ett par OB8or (med MIDI) för under 8.000:- och de har alltid stått hur länge som helst. I nästa stund nämner folk dom i samma andetag som CS80 och MemoryMoog.....

• Medlem
  • 2004-10-11 12:36

Polysix är ju guld!

• Oregistrerad
  • 2004-10-11 17:43
Ursprungligen av steve:

Polysix är ju guld!

:rolleyes:

CS80 och GX1 vill jag gärna ha med i listan över polyfona storheter.

tillägg: Andromeda vill jag ha med också..

Om man inte

a: skall bära omkring den
b: skall köra MIDI

....så är väl en Yamaha CS-80 inte helt fel...

Annars säger jag som alltid: En Roland Jupiter-åtta.
Har jag suktat efter sen jag var grabb på det tidiga åttiotalet och såg Howard Jones traktera sådan. Ja och så Ricki Wilde förstås...

/Rotwang!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 15:41

OB-8:an låter underbart muffigt och levande. Det sägs att OB-8:an inte ska låta lika varmt som OB-Xa. Jag kan inte höra någon större skillnad jämfört med min OB-Xa jag hade för ett par år sedan.

En rolig detalj är att MIDI specen inte är så tokig för att vara från 1985 det går t.ex. att skicka/ta emot Sysex.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-10 15:58

Prophet 10? Eller varför inte en T8? Inte så lätta att hitta förståss...

Alla OB-8 hade väl inte MIDI. Det var väl bara se sista versionerna som hade det? Tror jag, tralla-la.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-10 16:18

Min personliga favorit bland analoga polysynthar är helt klart Yamaha CS-80. Filterna i den låter helt underbart men tyvärr är den rätt jobbig att serva och underhålla. Jag hade det stora privelegiet att få laga en gammal CS-80 och då fick jag samtidigt tillfälle att leka med den under några veckor. Som sagt ... ett helt underbart "analog-monster"

Utöver CS-80 så håller jag både Moog Memorymoog och SCI Prophet-5 väldigt högt. Dessa synthar representerar två ljudkaraktärer som jag helt enkelt inte kan välja mellan :kaaaka!: Jag sålde tyvärr min Memorymoog p.g.a att den var väldigt instabil. Idag ångrar jag detta bittert ... Jag har dock en Prophet-5 rev 2.0 som jag vårdar väldigt ömt Det finns en magi i P5:an SSM-filter som gör mig helt lyrisk! :kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 16:12

En Andromeda kanske? Den är ny, har många röster och är rätt avancerad så den kommer ge många år av ljudskapande...

Mina favvo polysynthar är nog OB-8/Prophet~5...

MVH
Demokid

..beror mycket på vad man har för ljudideal osv. Tror inte det finns nån generellt sett ultimat synt. Kanske borde fundera på vad för ljud du är ute efter egentligen? Eller är det inte ljuden som lockar?

@ Volle:

Jag är ute efter en maskin som ger mig den rätta känslan av gamla drömmar...

Svårt att förklara, men jag vill ha en synth som känns och låter genuint, har sin egen karaktär och lever sitt eget liv. Jag har redan löjligt många synthar, men ingen av de där riktiga drömbestarna man alltid velat ha. Så jag har bestämt mig för att köpa en stor poly nästa gång och sedan försöka låta bli att samla på mig mer maskiner. :rolleyes:

Jag är inget fan av brass eller synciga lurgitarrer. Det ska helst låta atmosfäriskt, drömskt, detaljerat och framför allt väldigt synthigt och karakteristiskt. Ja, genuint är nog ordet tror jag.

Några av de jag är nyfiken på är:

Elka Synthex
Oberheim 4- eller 8-voice
Oberheim OB-8, OBX eller Xa
Prophet 5 eller T8
Jupiter 6 eller 8
Yamaha CS-serien

Ja, den ligan typ.

Intressant läsning/lyssning på 6 sidor om synthex: http://www.futureproducers.com/article.php/id/38?PHPSESSID=9eef70e2a86ee9d399737d19ecc2facd

Ur den listan så skulle jag _personligen_ vilja kasta ut jupiter-serien utan minsta lilla tvekan.. men jag har alltid tyckt sen jag testade en jupiter för första gången att de inte låter ens i närheten av prislappen de besitter.
In med Matrix12 och Xpander istället.. framförallt om du vill ha atmosfäriska ljud. Nästan så att du bör kasta in Prophet VS i listan då också.. fast då börjar vi ju spåra ur lite.. ingen direkt märkbar maktkänsla att stå bakom förrän den börjar vråla ordentligt..

Det finns väl typ 3 Synthex i hela Sverige tror jag mig hört nägon gång. Hade jag inte redan sålt morsan så hade jag gjort det och köpt en Synthex.

• Medlem
  • 2004-10-10 17:33

Akai Vx600. En kompis har en. Låter riktigt bra. Sjyssta filter också. Svåra att få tag på.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-10-10 19:06

Måste den vara helt analog? Annars finns ju PPG Wave...analogt filter, resten digitalt...och iallafall för mig en av de klassiska polyfonerna...

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 19:17

Bästa analog poly... Prophet V får jag nog säga. Annars är ju CS80 säkert ett klart val om man testat den...

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 19:53

Oberheim Matrix-12 & Alesis Andromeda A6 får mina röster.

• Medlem
  • 2004-10-10 20:07

Hmm... får se till att få tummen ur och låna polarens Synthex, tänkte se om den är såpass bra som folk säger att den är. Se om man kan krana fram lite sköna ljud ur den och inte bara fastna på att spela Rendevouz 4 (laserharpan) på den.

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 21:34
Ursprungligen av jgb:

Hmm... får se till att få tummen ur och låna polarens Synthex, tänkte se om den är såpass bra som folk säger att den är. Se om man kan krana fram lite sköna ljud ur den och inte bara fastna på att spela Rendevouz 4 (laserharpan) på den.

Glömde min favoritsynth! :eek:
*skäms* :eek:
...det kan iofs vara för att den har DCO - försvarar mig... :kaaaka!:

@ jgb:

Ja! Spring genast och prova och kom tillbaka och berätta!

• Medlem
  • 2004-10-10 20:30

sawtooth: Min vana trogen (fula ljud ur dyra synthar) så blir det nog rätt kul. Lär dock dröja ett par veckor, först så blir det till att arra klubb med samma polare nästa helg.

Se till att den där polarn tar och lagar födelsedags-Sielen! (Jag antar att det är den mannen som åsyftas...)
Jag har faktiskt aldrig lirat på en Opera 6. Inte på Elka Synthex heller för den delen.
Som många kanske vet har jag oerhörda fördomar mot italienska syntar, jag kanske måste utsätta mig för lite terapi.

Inlåst en weekend i ett rum med en Elka Synthex, Siel Opera6, Siel Cruise och...

Antingen hittas jag död eller omvänd!

/Rotwang!

...vågar man föreslå Juno-60, trots att den är lite enklare än dom monster ni listar?
Mångsidig och varm maskin, låter alltid bra. Min favorit.

@ lasselu: jo, den ska vara analog. Jag har redan en Microwave XT som stillar mina PPG-behov. Men det är en härlig synth, jag är absolut ingen analogfetishist.

Juno 60 m fl är inte så intressanta, jag vill upp en nivå. Jag har Juno 106, JX8P och Jupiter 4 som täcker det fältet ganska bra. Visserligen är min 8P lite trött och ligger i ide men ändå...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-10 21:29

Köp en Prophet VS, sågen. Jag kan eventuellt fixa en superfin åt dig i rack. Rackversionen är bäst, klaviaturmodellen är lite opålitlig enligt många källor. Även om jag haft en klav-modell som funkade helt ok, bortsett från en value-regel som inte funkade som den skulle. Men det gör den nog nu, Waveterm? Prophet VS är visserligen inte analog men icke desto mindre en drömsynt. Till bättre pris än de andra i gänget dessutom, trots att den iaf har curtisfilter. I övrigt håller jag med Volantiz, den ultimata synten finns inte. Varför inte kolla in V-Synth?

Bevaka tråden