Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den ultimata analoga polysynthen?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-10 21:32

Inte 100% analog och finns bara i rack, så det är kanske inte det du tänkt dig, men om jag skulle köpa en analog polysynth skulle det bli en...

• Medlem
  • 2004-10-10 21:33

Oj, "lagomt" stor bild.. sorry :rolleyes:

@ PF: Jag hade en lånad VS ganska länge och den gjorde faktiskt inte mycket för mig, jag tyckte mest den lät som en lite gnissligare version av Wavestation (vilken är i princip vad den är, eller hur?).

@ Krank: Låter Polyevolver likadant som den monofona versionen? Det är fel i alla fall, för jag vill ha en dedikerad ratt till alla funktioner. Men den kan ju vara intressant ändå, även om jag försöker låta bli att köpa fler synthar. Har du en? Kan du berätta lite i så fall?

• Medlem
  • 2004-10-10 21:52

Ja, den låter likadant.. Det är i princip 4 Evolvers i samma låda. Inga nya features, så att säga. Tyvärr har jag ingen, dom är ju rätt dyra. En vanlig Evolver har jag däremot. Misstänkte att det inte var riktigt det du letande efter men tittar man på vad den kan så slår den ju de flesta klassikerna på fingrarna... kanske inte ljudmässigt, men det är ju en smaksak...

• Medlem
  • 2004-10-10 21:57

Kanske inet den ULTIMATA polyn men dock ett starkt budget alternativ om man kan leva utan midi.. Maskinen jag snackar om är polysixen. Många gillar den inte alls (varför?) Många har kanske fördommar.. Varför? Priset kanske? vad vet jag. Justdet. PRISET jag.. Mycket härlig värme och feta pads för en billig peng. Billigare än juno-106an. Ända nackdelen är att man måste fixa tilld en om den redan inet är fixad (tänker på batteriet).. Max 50:- och en timmes arbete och den är som ny.

Fan gubbar, ingen har ju nämnt Korg Trident...!

/Rotwang!

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 22:14
Ursprungligen av Rotwang:

/Rotwang!

Yuk! :eek:

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-10 22:18
Ursprungligen av Rotwang:

Nej, ingen trident ... :hmmm: Trident är den enda analogsynth som jag haft och som jag inte saknar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-10 22:02

Sawtooth, jag gjorde en liten demolåt på kul för ett tag sedan.

Alla syntar: Prophet VS. Plus trummor och PF lattjandes med sång.

http://www.alla-letade-och-sedan-fann.de/Sequential%20Prophet%20VS.mp3

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 22:10
Ursprungligen av PF:

Bra ljud & väl spelat!
Fast PF, nog heter det väl "Siqentjöll" & inte sEqntial, eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-10 22:14
Ursprungligen av PF:

PF fan vilken skön låt, snygga ljud och bra melodier!!

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2004-10-10 22:05

Ojdå Va nära att köpa en men kom på att frakten skulle nästan bli dyrare än synthen. Nu såhär i efterhan : VADF*N tänkte jag på?! Som jag ångrar mej. Tror det dock va mkI.. Den skulle gått på 2500:- + en bunte med Carl von linne´er

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-10 22:10

Korrekt! Stundens hetta, you know...

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 22:13

...jo tack jag vet!

• Medlem
  • 2004-10-10 22:17

JAg kan inet säga annat än att jag gillar den. Jag får samma kännsla som när jag leker med polysixen.. fast dubbelt upp + lite till.

• Medlem
  • 2004-10-10 22:22

Bara jag och Rotwang som inet dissar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-10 22:23

Nej, Trident låter asbra - i alla fall när den handskades av Ludde i ShotQ - har ni hört deras version på Stormy Weather? Det är enbart Trident i den. Kolla in deras sajt... var det http://webhop.org/shotq möjligen? Edit: Nej, fel: http://shotq.webhop.org/ - check out!

Direktadress för fusksurfaren: http://members.chello.se/shotq/svenska/musik/songs.htm

• Medlem
  • 2004-10-10 22:32

Tack för direktlänk. Det tog ett antal klick fram och tbx för att hitta

• Medlem
  • 2004-10-10 22:42

Studio Electronics - Omega 8

Har du kollat in de 'nya' memorymogarna? Studio Electronics - OMEGA 8
De är väl helanaloga? och på den kan du expandera filtren med ett 303 samt 2600 filter.
Det ingår ett Moog filter samt ett Oberheim filter vid köp

• Oregistrerad
  • 2004-10-10 22:43
Ursprungligen av eXode:

Har du kollat in de 'nya' memorymogarna? Studio Electronics - OMEGA 8
De är väl helanaloga? och på den kan du expandera filtren med ett 303 samt 2600 filter.
Det ingår ett Moog filter samt ett Oberheim filter vid köp

...för lite tangenter för min smak.

• Medlem
  • 2004-10-10 22:56

Studio Electronics är inte helanaloga. Envelopes, LFOer och en hel del andra funktioner är digitala. har hafft både se-1x och omega 2. Dom låter bra, men tycker inte att dom håller måttet med "the real stuff". Kommer ihåg att på omega 2an så känner man av hur filter ratten går i små stepping steg när man vrider på den långsammt. Deras Os är också rätt ostabila. Folk har väntat i flera år på uppdateringarna. Dom hänger sig också ofta. 1+ till filtrerna. Dom låter bra.

• Medlem
  • 2004-10-11 08:41

Yamahas CS-polyfoner bör man kolla in, även om man inte alltid har råd med en CS-80.

Det är pga SHotQ jag på allvar fick upp ögon o öron för de klaverinstrument som fordom "dissats" som "stråkmaskiner"; dvs Trident, Moog Opus 3 osv.
Dels har jag insett det gôttiga med riktiga orglar/stråkmaskiner, dels är det utvecklade orgel/stråk/synt-konceptet som återfinnes i nämnda maskiner klart myspysigt.

En jazzkväll med mat, sprit, Trident och Opus 3 övertygade mig.
Synd bara att Tridenten tar sån rackarns med plats. Skulle gärna ha såväl en sådan som en Opus 3.
Inget miditjafs, inget CV heller, så man måste spela för hand! Bra, det gäller att hålla musikanten inom en vid liv så man inte bara sitter vid datorn eller patchar triggpulser och spänningar...

Nu önskar jag bara att jag kunde hitta mig en Solina string _Synthesiser_ som komplement till den vanliga String Ensemble. Hmmmm en ARP Omni skulle heller inte vara dumt. En Quadra kanske? Börja lira symfonirock?

/Rotwang!

• Medlem
  • 2004-10-11 18:23

På Deluxe music i Stockholm har dom en Oberheim OBxa om någon är intr. Vet inte vad den kostar. Är själv inte intr. men kanske nån här är det.

Min framtida analogsynt får vänta ett tag till. Hälften av det jag lyckats mygla undan hittills går åt till en yttre styrled. Annars hade jag funderingar på att spara ihop en 8000:- och försöka hitta något ball. Det känns så naket med ett tomt plan på trippelstativet.

Hörde först också att det skulle finnas tre Synthex. När jag sedan tog kontakt för att få min lagad blev svaret "Jaha, så det finns fyra alltså". Jag kör förstås på att det bara finns tre, men det kan röra sig om en fjärde. Undrans om inte min är den förste av dem i alla fall!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-23 20:59

Prophet 5 (REV2!!) = Magi......
Aldrig hört varmare synth
Slår alla minimoogar jag hört när vi pratar värme.

Ursprungligen av theVOID:

Prophet 5 (REV2!!) = Magi......
Aldrig hört varmare synth
Slår alla minimoogar jag hört när vi pratar värme.

Jo, det är en underbar maskin. Låter fruktansvärt bra. När jag hade haft min P5 Rev2 hemma i 2 månader så insåg jag att jag aldrig kommer att använda min Oberheim OBXa mer. Det säger en del om denna maskin. Men det är ju dock en smaksak. Men det känns i alla fall som att man kan göra precis "allt" med denna maskin.

Ursprungligen av visionfactory:

Jo, det är en underbar maskin. Låter fruktansvärt bra. När jag hade haft min P5 Rev2 hemma i 2 månader så insåg jag att jag aldrig kommer att använda min Oberheim OBXa mer. Det säger en del om denna maskin. Men det är ju dock en smaksak. Men det känns i alla fall som att man kan göra precis "allt" med denna maskin.

När får man titta ner på en provspelning av rev.2:an då? Om man kan göra precis "allt" på den så verkar den ju helt fantastisk!

Ursprungligen av moogpower:

När får man titta ner på en provspelning av rev.2:an då? Om man kan göra precis "allt" på den så verkar den ju helt fantastisk!

Du är välkommen

Kan ju passa på att citera lite från din favoritsida www.bluesynths.com för att styrka min och theVOID´s åsikt. Det är dock en Rev3 de recenserar men Rev2 och Rev3 låter nog inte allt för olika.

"In some way the Prophet still is a leading polyphonic analog synthesizer. Audio wise there is no competition to it, even today. No other (polyphonic) analog keyboard has such a crystal-clear, aggressive, powerful sound."

"Musical strengths of the Prophet-5
Strings, brasses, leads, basses, fx-sounds - whatever you need: the whole analog sound palette is at your disposal... Ah yes, don't forget those huge sync sounds. They are screaming, wonderful..."

Bevaka tråden