Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus TI

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 02:03

Hehe...

Inte så säker på att jag riktigt tror på det här, men here it goes anyway, ryktesspridning är nyttigt...

http://www.sequencer.de/dsynth/virus.html

En ny Virus (hårdvara), med USB2-integration, så den kan köra som VST/AU-plug med sampleexakt timing. Den kan köras i Midicontroller-mode. Den har Supersaw-oscillator och wavetableoscillator med interpolation a la PPG/Mikrovåg. Fluff, fluff, fluff. Finns på ett par semisuspekta sidor, bl a en ungersk pro audio-site. Inget om den på Access hemsida...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 02:14

Ja, något nytt ska ju komma, det är en sak som är säker.
Det där låter ju i princip hur läckert som helst...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 02:21

Oj oj oj... oj oj oj... vilken läcker synt! Rosewood och jättefint nästa
steg från Virus KC som ju var råsnygg redan den. Spännande!!!

Kan ju vara strategiskt från Access att börja ryktesvägen kanske?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-08 08:57

Har följt tråden om det här på HC...ska bli spännande att se om det är en bluff eller inte...specen låter lite för bra för att vara sann...
Måste säga att jag dräglar lite över Polar-versionen...den är ruskigt snygg...

¡Hay Pantalones! :eek: :eek: :eek:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 09:49

Det känns som korrekta rykten, så jag har nu lagt upp detta som nyhet också.

Angående dina Wavetable/Waldorf kommentarer PF i nyhetsartikeln så är det ju onekligen så att vissa från Waldorf gått över till Access, så det finns ju en koppling

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 10:26

Jess! Spännande helt klart och mycket smart uttänkt av Access, att integrera mjuk- och hårdvara på detta sätt. De är inte först, men de är nog mest tydliga hittills. Och de visar var skåpet ska stå om man ska bygga hårdvara som snackar med den mjuka nya tiden. Man behöver ju inte välja sida heller så att säga, eftersom den nya TI-serien snackar nytt och gammalt. Ganska briljant.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-08 11:00
Citat:

Also new is HyperSaw. It taps up to 9 parallel sawtooth oscillators (plus 9 optional subs!) for colossal classic layers. The number of voices can be changed smoothly in realtime. Surprisingly, HyperSaw doesn't require additional power or reduce your polyphony. With 9 main plus subs per voice, the VIRUS TI can play over 1800 oscillators in realtime.

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

ooo shit! J-r vad sugen jag blev på en polar. Dax att konsultera sin bank snart då...

• Medlem
  • 2004-11-08 11:13

Tror nog att det får bli klaviatur modellen, så kan jag sätta VirusB'n på det lediga utrymmet

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-08 12:12

Det här verkar lovande! Alla köper sådan där mjukisgrunka och jag kan frossa i billiga Virus C! PERFEKT!

Tänkte precis samma sak. :kaaaka!:

Ursprungligen av frontier:

Tänkte precis samma sak. :kaaaka!:

Jag är med på den tankegången gubbar.

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 21:38

Faan vad de hittar på för att få sälja

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-11-08 13:45

Och nu är sajten uppdaterad, ren porr för mig...

Virus TI

• Medlem
  • 2004-11-08 13:56

Grymt imponerande! Helt rätt väg att gå i mina ögon. Undrar om de kommer licensiera plattformen för det hela? Dvs, dator/synt-kopplingen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 14:14

Klart intressant! Har ju funderat lite på att uppgradera från min Virus Indigo till KC. Lite tråkigt dock att de satsat så mycket krut på att få fler röster isf bättre ljudkvalitet etc. Men det går säkert att klämma in en massa nya funktioner med uppdateringar som de har gjort tidigare...

Polar är ju otroligt snygg! Det känns verkligen som om Access ligger i frontlinjen när det gäller synthdesign, tänk bara på hur rätt Indigon var när den kom med sliver och blå dioder. Ska alla andra tillverkare hänga på den helvita trenden nu?

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-11-08 14:20

Smaken e som baken verkar det som. Jag tycker Polar e skitful (får mig att tänka på danspoptrance som Darude, fråga mig inte varför)! :eek:
Ser ut som om den inte skulle se speciellt ren å snygg ut länge hemma hos mig. Min favvis e annars Redback Edition av IndigoII så visst gillar jag Access grejer, men inte ngn av de nya.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2004-11-08 15:45

Och nu är siten nere...slashdot-effekten slår till...:p

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 16:22

JGB: De kan inte licensiera idén då de inte är först med den. Bland annat finns "tänket" i Roland V-Synth och i Novations "controllersyntar" (USB-controllers med inbyggda syntar). Access tar dock det hela till en ny nivå i och med USB 2, som ju är grymt mkt snabbare, samt ytterligare doser tysk ingenjörsanda på det.

• Medlem
  • 2004-11-08 16:32

PF: Det jag menade var att de skulle kunna sälja teknikpaketet till andra tillverkare som kan använda det, inte att de hade patent på det eller så. T.ex. att Elektron eller Clavia skulle ta och köpa det och använda det istället för att på egen hand uppfinna hjulet.

Skickar V-Synth och Novations lilla ljudet också över USB?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 16:35

Sant! Det vore ju rätt smart, så slapp dessa tillverkare rådda ihop funktionaliteten. Å andra sidan är det ju upp till var och en att lösa problemen. Men kanske har Access just uppfunnit "midi 2"... V-Synth skickar inte ljudet över USB men hade man ett ljudkort med S/PDIF och synten USB-kopplad så kändes det rätt integrerat. Novation-controllersyntarna skickar dock ljud också, över USB. Ej säker på om de skickar den interna ljudkällan men det vore ju rimligt. Men visst - som sagt, Access tar tänket en par trappor upp.

Ett problem med deras lösning är att Virus TI blir ditt ljudkort så fort du börjar att blanda in den ljudbiten. Då man ej ännu kan ha 2st olika kort via asio så försämrar det minst sagt funktionaliteten en hel del. Hade hellre sett en lösning som i UAD1 eller Powercore så att man fortfarande kan ha vilket ljudkort man vill men ändå få in ljudet digitalt direkt på kanalen i logic.
Annars är ju idén ypperlig så länge du klarar dig på 2 analoga line in och sex analoga ut.
I mitt fall så blir nog kopplingen Virus TI kontroller som VST via USB sladden till synten, sedan analogt ut till mitt ljudkort in i logic för mixning på en annan kanal, sedan ut igen. Och då är det inte längre sampleaccurate utan en latency via ljudkortet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-08 22:35
Ursprungligen av Dualrange:

Ett problem med deras lösning är att Virus TI blir ditt ljudkort så fort du börjar att blanda in den ljudbiten. Då man ej ännu kan ha 2st olika kort via asio så försämrar det minst sagt funktionaliteten en hel del. Hade hellre sett en lösning som i UAD1 eller Powercore så att man fortfarande kan ha vilket ljudkort man vill men ändå få in ljudet digitalt direkt på kanalen i logic.
Annars är ju idén ypperlig så länge du klarar dig på 2 analoga line in och sex analoga ut.
I mitt fall så blir nog kopplingen Virus TI kontroller som VST via USB sladden till synten, sedan analogt ut till mitt ljudkort in i logic för mixning på en annan kanal, sedan ut igen. Och då är det inte längre sampleaccurate utan en latency via ljudkortet.

Jag antar att det inte är så de löser det hela, men vi får väl si! Tror de har tänkt längre än så; typ att den mer funkar som UAD och PowerCore.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 17:03

http://news.harmony-central.com/Newp/2004/Virus-TI.html

Behövs det verkligen mer super supersaws då?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-08 18:53

Den var ju en supersnygg synth Virus TI skulle vara kul och testa.

Ahh men det är så det ser ut att fungera på deras egna hemsida om man läser i infon, men jag hoppas verkligen du har rätt. Det vore liksom lite roligare så

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 22:56

Problemet med Novations varianter är att 1) man kan inte använda dem som kontroller när synthen är aktiverad: dvs om du vill använda klaviaturen för att spela en mjukissynt så kan du inte samtidigt spela upp ett annat spår på synthdelen och 2) de innbyggda effekterna hörs på utgångarna från burken, men spelas inte in till sequencern. Eftersom syntdelen dessutom tar över en av ljudingångarna kan man inte heller spela in det ljudet som kommer ut ur utgångarna tillbaka in i enheten, utan måste då ha ytterligare ett ljudkort för detta.. Så det som initialt verkar vara en bra idé har många begränsningar i praktiken..

Undrar vad de olika TI-varianterna kommer kosta... man blir ju onekligen sugen

Bevaka tråden