- Mårre
- Medlem ●
- Huskvarna
Skandal och skandal. Med svensk moms samt en butik som kostar pengar så är det inte så konstigt att tyska (lägre moms) näthandlare kan hålla lägre priser. Samt göra större inköp av tillverkaren och då får mängderabatter som ingen svensk handlare kan få till.
Den ekonomiska verkligheten är sådan.
Å andra sidan har väl en del grejer varit rejält överprisade i Sverige också, så helt ute och cyklar är du inte.
Egentligen kan man ju ta bort moms skilnaden, i alla fall om du kollar på Thomann då man betalar svensk moms där.
Sen är det väl så att Fitzpatrick är grossister/generalagent för vissa märken ?
Då borde ju priserna vara ungefär som hos ex. Thomann då man servar hela Sverige.
Det är ju trots allt lite moment 22.
Om priserna är mycket lägre på andra ställen så söker sig kunderna dit. Är det små skilnader så köper man hellre hemma.
Tyvärr är det så.
Poängen är att man kanske behöver se över sina marginaler för att få kunder.
Egentligen kan man ju ta bort moms skilnaden, i alla fall om du kollar på Thomann då man betalar svensk moms där.
Sen är det väl så att Fitzpatrick är grossister/generalagent för vissa märken ?
Då borde ju priserna vara ungefär som hos ex. Thomann då man servar hela Sverige.
Det är ju trots allt lite moment 22.
Om priserna är mycket lägre på andra ställen så söker sig kunderna dit. Är det små skilnader så köper man hellre hemma.
Tyvärr är det så.
Poängen är att man kanske behöver se över sina marginaler för att få kunder.
Nu har du tappat bort en del i ledet - i Tyskland köper man direkt från Access, i Sverige köper butikerna av Fitzpatrick och säljer sen till kund, det är en person mer i ledet i Sverige som måste tjäna pengar.
Haplo: Sant, de betalar ju svensk moms om de säljer för mer än en viss summa per år, och det lär de göra.
j antoni: Det här generalagentskonceptet, känns inte det rätt föråldrat i nuläget, eller finns det något man egentligen tjänar på det? Som slutkund eller affär? Eller är det bara den som säljer till generalagenten som tjänar på det? Antar att generalagent är vad Fitzpatrick är för t.ex. Access-prylarna här i Sverige.
j antoni: Det här generalagentskonceptet, känns inte det rätt föråldrat i nuläget, eller finns det något man egentligen tjänar på det? Som slutkund eller affär? Eller är det bara den som säljer till generalagenten som tjänar på det? Antar att generalagent är vad Fitzpatrick är för t.ex. Access-prylarna här i Sverige.
Det beror lite på,
men det är ju en rest efter den tiden då folk inte var så kunniga om produkterna som de är nu tack vare internet m m och behövde supporthjälp för att byta patchbank på sin Roland U20, men visst, det är rätt surt, samtidigt kan det nog kännas skönt om man t ex behöver lämna in något på garantireparation eller något annat.
Men, och detta är väl rätt allmänt kännt, Access (och Waldorf när de fanns) hade samma priser direkt till handlarna i tyskland som de hade till grossisterna i resten av de europeiska länderna. Vad detta beror på kan man ju spekulera i, men förmodligen är det för att deras marknader varit störst i tyskland och detta har gett en hårdare prisbild som dessutom varit genomförbar.
Med andra ord; jag tror inte Fitzpatrick skinnar folk, snarare tvärtom. Jag vet att de också tidigare krigat ner sina egna marginaler för att det öevrhuvudtaget ska kunna gå att sälja Access med en Svensk generalagent. Och det kan ju vara rätt skönt att ha det, så man kan gå in på sin lokala musikaffär och kika på syntharna IRL.
Givetvis är det ytterligare en person i ledet med Fitzpatrick men att det är en skilnad på 3-4000:- låter inte helt rätt.¨
1000-1500 låter mer rimligt.
Jag skulle tippa på att det börjar likna ex. datorbranchen. Man tjänar inte så mycket pengar på hårdvaran utan det man tillför runt affären.
Tillbehör, bra service med mera.
När jag skaffa Virusen plus lite andra tillbehör fick jag 3000:- i rabatt, hade aldrig handlat i butiken tidigare (handlade för 24k).
Så det verkar ju finnas marginaler men men. Dom kanske var extra snälla den dagen
Givetvis är det ytterligare en person i ledet med Fitzpatrick men att det är en skilnad på 3-4000:- låter inte helt rätt.¨
1000-1500 låter mer rimligt.
Jag håller inte med. Jag är verkligen för att priser pressas, det gagnar i slutändan alla, både butiker, grossister och tillverkare genom höjd försäljning och ökat intresse och konsumenter genom mer pengar över till annat. Men, jag tycker knappast att någon som jobbar med grossistverksamhet av en så pass specialiserad produkt (för det är det verkligen i Sverige) ska jobba på en marginal på runt 6%. Det är inte ekonomiskt genomförbart.
Jag skulle tippa på att det börjar likna ex. datorbranchen. Man tjänar inte så mycket pengar på hårdvaran utan det man tillför runt affären.
Tillbehör, bra service med mera.
Det är omöjligt att tjäna pengar på "bra service" nuförtiden. Alla, inklusive jag och du själv, handlar där det är billigast. Det är internethandel som gäller, och så lågt pris som möjligt. Tillbehör kan jag förstå, men vilka produkter skulle det vara? Allt annat måste ju också vara billigt för att vara intressant. Du säljer ju inte en synth för 20.000:- och tjänar pengarna på två midikablar för 60:-.
Och support finns ju inte ens på kartan....
Så det där resonemanget hade varit otroligt tacksamt om det hade funkat, inte minst för oss i musikhandelsbranschen, men verkligheten är tyvärr en helt annan.
När jag skaffa Virusen plus lite andra tillbehör fick jag 3000:- i rabatt, hade aldrig handlat i butiken tidigare (handlade för 24k).
Så det verkar ju finnas marginaler men men. Dom kanske var extra snälla den dagen
Jag kan avslöja att marginalen på Access Syntharna är rätt så kraftigt mycket lägre än de på många andra (större) märken. Den ligger lagt så att de flesta butiker inte skulle kunna tänka sig att pruta en endaste spänn på listpris eftersom det inte skulle vara lönsamt att handla med varan annars. Detta är också en av anledningarna till att man ser så få Access synthar på lager hos handlare i landet.
Detta till skillnad från andra synthar där listpris är ett pris och sen blir det ett etablerat s k "streetprice". Detta streetprice ligger generellt på en högre nivå än vad marginalen är på Access....
Så i detta fall måste det nog snarare vara ett sånt scenario att butiken hade den på lager för de tagit hem den åt en kund som sen inte löst ut den, eller så nämnde du att du hade fått en prisuppgift från en annan butik men de ville sno affären eller något annat.
Vill minnas att jag hörde detsamma om Waldorf...
Japp. Och jag vill nog passa på att försvara Fitzpatrick som verkligen puffat för Access/Waldorf och ställt ut alla tillgängliga modeller på mässor och alltid haft på lager samt jobbat hårt med dessa märken ändå, rimligen för att de tycker/tyckte att det är/var tuffa prylar.
Japp. Och jag vill nog passa på att försvara Fitzpatrick som verkligen puffat för Access/Waldorf och ställt ut alla tillgängliga modeller på mässor och alltid haft på lager samt jobbat hårt med dessa märken ändå, rimligen för att de tycker/tyckte att det är/var tuffa prylar.
Vill bara påpeka att jag inte hackar på Fitzpatrick specifikt utan det ser generellt sätt ut på samma sätt oavsett pryl.
Vill bara påpeka att jag inte hackar på Fitzpatrick specifikt utan det ser generellt sätt ut på samma sätt oavsett pryl.
Förresten, det gör det ju faktiskt inte.
T ex Korg, Digitech m m är inte speciellt mycket billigare hos Thomann eller liknande än hos oss, snarare tvärtom,
ofta klår vi faktiskt deras priser.
Däremot dyker det ibland upp restlager av enstaka produkter hos butiker utomlands som vi inte kan klå (tänker då närmast på t ex Electribe MKII-serien som var rätt billig hos Music Store för ett tag sen) men oftast så håller vi oss inom ungefär samma prisramar.
J Antoni,
Vet inte om dom hade flera i affären eller ej man jag nämnde inte att jag sett den i en annan butik, då den inte fanns i en annan butik i närheten (närmsta 15 milen i alla fall).
Men vad är chansen om du tar ex. 20k för synthen och sen får sälja ett ljudkort till "normal"-pris till samma kund ?
Det är ju inte en omöjlighet.
Sen är det som du säger, kunder går dit det är billigt.
Men vad är då chansen att överleva utan att sänka priserna ?
Det blir en långsam död istället för en snabb död men i det andra fallet så finns det en chans att det faktiskt går bättre.
Givetvis är det en stor risk men i längden vad är alternativet ?
Man kan ju också tänka ännu större.
Starta internet butik och sälj till andra länder.
Tyskarna kommer att betala tysk moms precis som vi betalar svensk om vi köper från Tyskland. Då borde det inte vara en omöjlighet att få bra inköpspriser heller.
Jag tycker också det är få handlare som verkligen ser till att ha bra information på sina sidor.
Jag är definitivt en "internet shoppare" som kollar upp vad jag vill ha på internet.
Är det dåliga/plottriga/ofullständiga-siter så är det stor risk att jag skippar butiken också. Kanske bara är jag som är sådan
J Antoni,
Sen är det som du säger, kunder går dit det är billigt.
Men vad är då chansen att överleva utan att sänka priserna ?
Det blir en långsam död istället för en snabb död men i det andra fallet så finns det en chans att det faktiskt går bättre.
Givetvis är det en stor risk men i längden vad är alternativet ?
Exakt! Det är lite djungelns lag, lixom.
Samtidigt som jag tycker det är extremt synd så är det nog rätt nyttigt med en liten upprensning, musikaffärsbranchen är en av de mer traditionella/konsvervativa som finns, och det vore rätt bra om de inom branschen (som börjar bli rätt gamla) fick upp ögonen för hur det skulle kunna funka.
Och jag vet att du inte hackar på Fitz, ingen fara!
Svenska priser på Virus-TI släpptes precis;
Desktop kostar 20.300:- och dom andra 26.550:-
Angående gearjunkies påstådda retailpriser tror jag inte de stämmer, det står t ex att retail på Virus Classic är 1.199 euro när jag är 100% på att "streetprice" i tyskland är 1.299 euro,
likaså har jag inte hittat några "officiella" tyska priser på TI-serien än, men vi får väl se.
En liten uppdatering,
efter mycket om och men (och rätt mycket tack vare er feedback på forumet) så har Fitzpatrick pressat ner priserna i Sverige,
så nu slipper ni handla från Tyskland
De nya priserna ser ut som följer:
Virus TI Desktop 17.995:-
Virus TI Keyboard 22.995:-
Virus TI Polar 22.995:-
Virus Classic 12.695:-
Rackvinklar för desktop och virus A,B och C 695:-
Jag har en fråga. Blir jag bättre musikskapare om det finns en blinkande företagslogo på baksidan?
Nej, men publiken blir hypnotiserad när du spelar live,
ett djälvuskt budskap om VA-syntharnas herravälde sprids.
Sakta men säker tar små DSP-er över världen e t c.
Intressant. En sak har jag fortfarande ej förstått med dem. Kan man använda ett annat ljudkort samtidigt som dem? Dvs fungerar de som ett processorkort a'la UAD/Powercore eller är det så att man måste använda ASIO drivisarna för Virusen? Jag kör OS X i burken.