Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus TI

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dee; Precis vad jag oxå undrar över, Läste beskriviningen på deras site men den var förvånansvärt oklar på den punkten.

Med tanke på att dom gjorde Virus|PowerCore klar i år, så går nog min gissning till att det är som VST-effekt och VSTinstrument Virus Ti dyker upp din host... Men det kan ju vara så att dom tagit konceptet ett steg till...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-10 10:16

Från Access maillistan (Marc Schlaile är Access-anställd):

it's true that you couldn't use the TI as an audio interface while using the
01x. at least not as long as ASIO does not support multiple soundcards. but
you can use your yamaha mixer and stream subgroups into the TI Remote
plug-in because it doesn't rely on ASIO

best, marc

> Von: John Anthony <john at abstractproductions.com>
> Antworten an: Access GMBH product forum <access-list at ampfea.org>
> Datum: Tue, 07 Dec 2004 23:22:40 -0500
> An: Access GMBH product forum <access-list at ampfea.org>
> Betreff: Multiple ASIO with the TI
>
>> Really want the Acces Virus TI, but I am wondering since it uses ASIO
>> drivers does that mean if I am running a an ASIO card right now that I
>> can't run teh TI. I thought ASIO didn't support mutliple cards. Not
>> giving up my Yamaha 01x, but I really want the integration of the TI

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-14 09:31

Har läst. Läst igen och läst. Men jag fattar fortfarande inte hur det ligger till. Kan någon som lyckas tolka svaren lite bättre förklara enkelt om jag fortfarande kan använda mitt externa firewireljudkort om jag köper en TI?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-14 09:41

Svaret är ju här!

"it's true that you couldn't use the TI as an audio interface while using the
plug-in because it doesn't rely on ASIO"

Alltså: Du använder ditt firewirekort, och till TI-syntens plug-in kan du fortfarande
strömma subgrupper, eftersom det inte görs under ASIO. Synten själv får alltså kopplas
till audioingångarna på ditt ljudkort. Hoppas jag översätter korrekt!

• Oregistrerad
  • 2004-12-15 03:39
Ursprungligen av PF:

Svaret är ju här!

"it's true that you couldn't use the TI as an audio interface while using the
plug-in because it doesn't rely on ASIO"

Alltså: Du använder ditt firewirekort, och till TI-syntens plug-in kan du fortfarande
strömma subgrupper, eftersom det inte görs under ASIO. Synten själv får alltså kopplas
till audioingångarna på ditt ljudkort. Hoppas jag översätter korrekt!

Men man är ju inte tvungen att plugga in synten till ljudkortet. Om man däremot vill använda synten som ljudkort kan man inte använda ett annat ljudkort samtidigt. Men syntens egna ljud kan du få in i datorn via den VSTi-prylen som finns utan att behöva använda den som ASIO-ljudkort. Det är alltså absolut inget problem: har du redan ett bättre ljudkort så använder du det som vanligt och behöver inte ens använda ingångar på det för att få in ljudet från virusen i datorn. Har du inget ljudkort eller ett sämre än det som finns i virusen kan du köra med virusens, men då kan du inte använda ett annat (ASIO)ljudkort samtidigt.

Här

http://www.access-music.de/events/11-2004/virusti_details_control.php4?product=virustikeyboard

så blir det tydligt om man tittar på den nedersta bilden och följer färgerna på signalvägarna

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-14 10:04

Okej, trött idag igen. Så svaret är nej på frågan om den fungerar som en VST/AU synth i datorn? Man får däremot upp kontrollenheten i datorn men får koppla utgångarna på synthen till ingångarna på ljudkortet. Och i och med det så tillkommer latency från mitt vanliga ljudkort?

Har en trött synthsugen jag förstått det rätt?

Tack PF!
D.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 16:12
Ursprungligen av Dee:

Så svaret är nej på frågan om den fungerar som en VST/AU synth i datorn?

Nej, den fungerar som en VSTi och borde fungera bra så tillsammans med ditt ljudkort eftersom den, som VSTi, inte använder ASIO för att skicka ljudet mellan hårdvaran och VSTi-modulen.

Grejen är att Virusen också ska kunna användas som ett externt ljukort som fungerar som vilket ASIO-ljudkort som helst. Men det blir problem om du redan kör ett ASIO-ljudkort eftersom ASIO inte kan hantera flera olika ljudkort samtidigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 16:16

Det är alltså inte ett problem med Virusen utan med ASIO. Det skulle bli samma problem om du köpte ett annat ASIO-ljudkort och försökte köra det tillsammans med ditt andra. Som jag förstått det kan man däremot köra flera kort av samma sort, om det finns en ASIO-drivrutin avsedd just för det.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-15 08:37

Det är alltså en plugg med väldigt dyr dongle?

De här med Virus TI gillar Hansson, äntligen kan man få till lite tuffa body basar

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-12-15 11:51

Fler som tänker som mig alltså Vengeance får konkurrens då!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 09:23

Lite inspirerat av Alesis blå lysdiod på baksidan av deras Andromeda? Fast den har väl några DSP:er i sig också...

Eller Hartmann-loggan på baksidan av Neuronen som även är on/off knappen....

Ja eller varför inte macen med sitt lysande äpple kanske

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 16:00

Tycker fortfarande det är stort att 99musik & JAM lyckades påverka Fitz priser!

Nåväl, om ni är mer intresserade av nya Virus T|I så finns nu manualerna att tanka hem som PDF-filer på deras sajt, www.access-music.de

Är det ingen som köpt en och vill recensera? Jag är jättenyfiken!

• Medlem
  • 2005-05-22 16:25
Ursprungligen av sawtooth:

Är det ingen som köpt en och vill recensera? Jag är jättenyfiken!

Är väl inte släppt än ?

Jaså? Hmm, jag trodde den var ute nu.

• Medlem
  • 2005-05-22 21:47

Vad jag förstår så utför dom fortfarande beta-tester.

Någon som köpt en Virus Ti än?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-11 13:01

Beställer en idag.

Beställde en Virus TI Polar i Måndags. Hoppas den dyker upp i nästa vecka.. BORG då får vi slå våra skallar i hopa och klura ut hur den fungerar för min manual är antagligen på tyska.. man kan kanske ladda ner en engels på Access hemsida?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 01:20

visionfactory: Absolut. Det var lite för länge sedan jag pillade med hårdvara så jag tyckte det var dags nu. Beställningen blir tyvärr inte av förrän på måndag, så jag har tid på mig att revidera mitt val av klaviaturlöst till dess. Usch. Decisions, decisions...

Bevaka tråden