Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Daw Bygge recept!!!

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-12 22:32

Jag köpte detta för ett par månader sedan:

Moderkort: Abit IS7 E2, + Billigt och bra (649:-, I865PE Chipset) - endast två minnessocklar, inget firewire.

Processor: Intel P4 3.06 GHz, Prescott, 1865:- Idag får du en 3.2 GHz för samma pris.

Låda: Antec Sonata, lagom tyst, många möjligheter 1145:-

HD: Maxtor S-ATA 120GB, inte så bra, låter ganska mycket, 800:-

Självklart har jag en till HD (IDE 80GB) för program.

NEC 3500 DVD/RW, 675:- funkade inte riktigt bra, men tyst och smidig när den gjorde det. Bytte till en Aopen (NEC var slut när jag skulle byta), högljudd tyvärr.

512 MB 400MHz (PC3200) minne, köper väl en till när jag får för mycket pengar över :kaaaka!:

Sapphire 64MB grafik, dubbla utgångar, ca 550:-

Viewsonic E92f+SB 19" CRT "nästan platta" skärmar x2, drygt 2000:- styck.

Sen köpte jag ett M-Audio Delta 44 (ca 1700:- och ett ESI M4U ca 1100:-, funkar toppen hittills, billigt.

Windows XP SP2, stabilare än 98 SE som faktiskt funkade bra.

Systemet funkar bra, men Windows processormätare går upp till 50% (med bara midispår!) när jag kör mitt, eh shareware Sonar 3, kan ju vara därför. Dock visar mätaren i Sonar endast upp till 20% med både audio/midi/DXi och effekter, hmm...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 22:38

platon:
det kan ju vara så att sonar lägger beslag på en massa CPU-kraft som den inte använder sig av, jag skulle inte ora mig om det funkar i övrigt.
det finns extra isolering att köpa till din burk om du behöver göra den tystare ( och ev varmare).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-12 22:44

Jo, du har nog rätt för startar jag sonar visar windows ofta direkt 50% och det är väl lite "buffert" som sonar vill jobba med, det roliga är att om jag drar i rullisten i MSN messenger får jag dropouts direkt, men jag kan lätt köra andra progam (audio mm) samtidigt! Det verkar ju bra att ett till synes enkelt chattprogram snor så mycket kraft...
Nu vill jag inte att ni hackar på mig för att jag surfar på min musikdator

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 00:11

hmmm - nätverksuppkopplingen stör de flesta ljudprogram verkar det som - tror inte att det har att göra med att msn messenger är speciellt cpu-krävande.
du är inte ensam med att inte ha en speciell DAW...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-01-13 00:42

BTW, att maxtor hårddisken låter mycket kan bero på att den kraschade för en timme sen...

Eller nästan, höll på att importera alla "bra" skivor i iTunes inför semestern så kom det en varningstext att iTunes inte fick kontakt med "lagringsenheten" eller liknande, men jag försökte igen och det verkade funka. Upptäkte sen att iTunes sparat resterande filer på C: istället och nu gick det inte att öppna D: Omstart, funka i tres sekunder, omstart igen, pilla lite på kablarna, lyckades kopiera hela D: till C: i alla fall...så nu måste jag väl byta den också, ett jävla rännande till webhallen! :hmmm:
Fragmenteringen blir ju så fin också när man kopierar sisådär 30GB mellan två hårddiskar, finns väl nåt program för det (norton ghost?) men jag kände inte riktigt för att surfa efter program i detta krismoment.

Förresten, köp en Mac istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 01:09

Nätverk kan strula till det mesta när det gäller ljud verkar det som. Med det integrerade nätverket i min maskin igång ökar UAD-1-kortets DSP-belastning med runt 10%...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-13 02:00

...eller så köper man ett beggat magmachassi med 6 slots för 1500kr...
http://www.vendolin.se/annons.php?143032

Gammalt och billigt. Hade säkert funkat skitbra om man hade haft en dator med en pci slot. Tror inte PB´s har nån sådan:)

Bevaka tråden