Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Fusion

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-18 20:08

Sover alla ikväll? Alesis har i alla fall presenterat sin nya Workstation, Alesis Fusion med ett par olika tillägg.

Mer info på http://www.fusionsynth.com.

Inget audiodemo färdigt än... Skulle varit spännade att höra hur den låter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:29

Inte var den vacker i alla fall. Ser ut som en blandning av ett digitalpiano och en keyboard från Casio. Dessutom verkar sidopanelerna vara av plast, förhoppningsvis bättre kvalitet än A6:ans plast som verkar riktigt billig.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-18 20:34

Ja. den var f-n inte vacker...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-18 20:34

Äntligen en rompler med FM å VA! I övrigt verkade specsen inte så värst kul (Alesis- å WAV-format på samplerdelen...varför inte fler?). Man får väl vänta å se men som Demokid sa:

Citat:

Inte var den vacker i alla fall.

Extremt mycket panel till spillo iaf.

Helt klart var Yamaha rätt ute med EX-serien, obegripligt att dom inte lade ner lite mer energi på dom... Men nu börjar ju konkurrenterna fatta galoppen. Lätt tragiskt dock att det blir Alesis som slänger med FM i paketet!

Ser ut som ett keyboard ur yamaha psr serien, displayen och sidoknapparna skvallrar om det iaf.

Alltså ööhm :hmmm: Borde inte någon där ge sitt designteam sparken nångång
Jag menar A6 kan man ju oxå säga en massa om, men designen på den är fan vidrig den med, Trodde att dom hade shapat till sig en aning i och med Ion men tydligen inte.
Vet inte om jag är unik, men för mig är en synt (eller annan apparat för den delen) en upplevelse som består av funktion, prestanda, användarvänlighet och sist men inte minst DESIGN .

"Jag menar A6 kan man ju oxå säga en massa om, men designen på den är fan vidrig"

Va? Jag tycker att den är vacker som inget annat (faktiskt). Å andra sidan har jag bara sett bilder. Fusion ser riktigt trist ut, dock.

Ok då alla behöver ju inte tycka som jag, men bara så att ni vet så har ni dålig smak

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:19

Låter kul tycker jag, med fysisk modellering & allt!

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:33

Jag säger varför inte?
Men priset aj aj aj!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-01-18 21:28

Det ska bli spännande att få höra den...

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:44

Pris?

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 21:59

Just! Vad tror ni den kommer att kosta?

"Alesis has a very strong background in Virtual Analog (VA) synthesis. Over the years we have researched and built many synthesizers (including the real analog monster called the Andromeda) with massive sounds and extremely accurate emulations of classic analog filters"

Vilka fler VA har Alesis byggt förutom ION? De är inte blygsamma. Och vilka fler syntar hade de byggt med kraftfulla filter? Quadrasynth? Designen tycker jag är lite kool faktiskt. Den ser inte ut såm något annat man sett tidigare. Den ser riktigt modern ut i designen. Inget retrotjafs här inte.

• Oregistrerad
  • 2005-01-18 22:23

Micron!

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 00:08

ser ut som en blandning mellan en rymdkista (när dom skeppar lik överbord i sf filmer) och en nokia spel-telefon.

vacker tycker inte jag heller men jag ville inte dömma den på förhand - det kan ju vara som med partners (försöker göra det lite köns-/läggningsneutralt ) - skönheten upptäcker man först när relationen får djup.

jag tyckte S4:an (quadrasynta rack) var en riktigt lyckad ljudmodul t ex - inte så spännande, men hör ljudkvalitet och bra användargränssnitt för att vara en 1 HE rackmodul. ser fram emot demon

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 09:35

...& jag tycker att QS-seriens tangentbord är det bästa jag spelat på _någonsin_!
(syntklaviaturerna då, _inte_ hammartramset!)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 09:44

Om man tar bort klaviaturet blir det en rätt fiffig instrumentbräda. Till en lastbil.

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 14:05
Ursprungligen av PF:

Om man tar bort klaviaturet blir det en rätt fiffig instrumentbräda. Till en lastbil.

Japp!

Jag tycker att det är bra att Alesis vågar låta den se annorlunda ut.

När Clavia släppte sin första Nordlead sa de flesta att designen och färgen var helt fel, men oj vad fel de hade!

Nu kan ju ingen ta miste på varken Clavia eller Alesis Fusion, bra knep att ta till för att synas.

Det viktigaste är ju innehållet, själv skulle jag kunna ha en brun synth bara den hade rätt innehåll och är lätt att arbeta med, vilket Alesis kanske lyckats med?

Hoppas nu bara att den får ett bra pris? 16000:- vore ju helt rätt

Jag tycker den var ganska tjusig. Synd bara att de verkar ha anammat Yamaha AN1X grejen med lite rattar med dubbelfunktion.

/Rob

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 11:46

Nej, jag sågar designen. Den ser ut som en TV/hifiprodukt med knapparna och färgvalet. Visst - kul att man tar ut svängarna - om man nu gör det, men det har man inte gjort här. Här har man bara tittat på några konsumentprodukter typ DVD-spelare & fjärrkontroller och anammat samma designspråk. Synd att det är en 3D-rendering, kanske ser den något roligare ut "IRL".

Nu tycker jag du ar lite negativ PF. Vulgodesign ar coolt. Tank att ha en Fusion, en MiniMac och en 23" Widescreen monitor. Ingen skulle kunna anklaga dig for att du lagger pengar pa synthar och musikprylar.

- Studio? Nej fan, det ar min nya Hemmabio. Tycker fjarren ar lite otymplig, men javla vad bra det ar! :kaaaka!:

/Rob (i avsaknad av svenska tecken)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-20 12:18

Sant. Tror jag beställer en direkt! Näejrå. Men självklart ska den testas rättvist.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:23

Den här bilden ser lite annorlunda ut:

Baksidan (det finns alltid en sån).

EDIT: inte konstigt att den såg annorlunda ut...detta e ju en Fusion-6.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-01-20 18:31

Förresten...det e ingen annan än jag som tycker den påminner om Nokia N-Gage?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-01-20 23:53

Mårre:Jo, det tycker jag. Tycker den påminner väldigt mycket om någon mobiltelefon rent allmänt också. Vem är det osm designat? Det nämns inget namn någonstans på sidan?

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 01:17
Bevaka tråden