Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fräschaste synthsolot?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 18:59

Vet inte om någon hört, eller kommer ihåg solot på "Breakmachines" 80:tals hit "breakdance party", lyssnade i vilket fall på det nyligen och kom fram till att det antagligen är mitt favvo synthsolo på det hela taget.
Vore kul att veta folk har för favorit solon? Tycker det är hög tid att synth solot tar steget ut från sin undaskymda tillvaro, jämfört med gitarr ditona.

/Max

• Medlem
  • 2005-03-07 19:06

Solo´n är för gitarrer.
Synthar skall vara statiska & kvantiserade!
Varje gång en synth låter "improviserad", blir det lite jobbigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 19:08
Ursprungligen av Kloon:

Solo´n är för gitarrer.
Synthar skall vara statiska & kvantiserade!
Varje gång en synth låter "improviserad", blir det lite jobbigt.

på vilket sätt?

/Max

• Medlem
  • 2005-03-07 19:12
Ursprungligen av Maxwell:

på vilket sätt?

/Max

Min första tanke med ett långt synthsolo blir lätt,
kan du göra det igen?

Det blir lätt flummigt i min mening.
Men det är bara "min" åsikt!

Ursprungligen av Kloon:

Min första tanke med ett långt synthsolo blir lätt,
kan du göra det igen?

Japp! Mitt album är smockat med synthsolon, och jag kan spela dom igen, allihop.

Jag tycker att introt till Pink Floyd´s "Shine on you crazy diamond" innehåller ett av de skönaste synth-solon som jag har hört

• Medlem
  • 2005-03-07 19:36

Inte för att framstå som nörd nu men jag tycker att solot 2:25 in i låten Vill ha Dig med Style är rätt grymt...

Ursprungligen av Cytex:

Inte för att framstå som nörd nu men jag tycker att solot 2:25 in i låten Vill ha Dig med Style är rätt grymt...

Cytex din nörd

Sparks - When I'm With You

• Oregistrerad
  • 2006-12-01 23:54
Ursprungligen av Dumb Dan:

Sparks - When I'm With You

Finfint. Undra om det är Giorgio eller Ron? Ron är ju inte någon solokille direkt annars. Kan inte komma på någon mer Sparkslåt med piano/synt-solo.

Billy Currie i Ultravox gjorde en del fantastiska syntsolon. På albumet "Vienna" finns flera stycken.

Andra låten på Ayerons "Human equation" där det spelas skiten av en Nordlead...

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 21:06

Perriers Moog Liberation solo från Magnetic Fields II (Jarre) är så jävla bra att det inte är sant.
Allt återfinns på albumet Concerts In China.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 21:06

För att dom närmast uppfann och introducerade användandet av en synt - och ingen liten en heller (modulär Moog) - i en poplåt så tillkännager jag återigen credit till Beatles och mästerverket Here Comes The Sun. Och visst solas det lite där i den goa stereomixen!

Men apropå trådskaparens namn så finns en annan låt på samma album (Abbey Road, givetvis) med massor av sköna syntar - Maxwell's Silver Hammer. Där finns också ett mer regelrätt syntsolo in all its grace. Börjar lägligt nog också 3.03 in i låten.

På det hela taget ett otroligt trevligt och viktigt album i pophistorien. I vilkens hjärta även synthistorien har en given hedersplats. Abbey Road gavs ut 1969.

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 21:08

Nikita med Elton John har också ett rätt sjysst solo

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 21:14

Ja, det är jättefint, lite (Switched On? Bach över det sisådär.

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-03-07 21:32

Adolphson & Falks "Ljuset på min väg" Innehåller ett hårresande inslag av en Pro.1 som bara är såå enkelt och rätt. Undrar vem som spelar det förresten?

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-08 21:15
Ursprungligen av mec:

Adolphson & Falks "Ljuset på min väg" Innehåller ett hårresande inslag av en Pro.1 som bara är såå enkelt och rätt.

Oooh...instämmer!
Sen gillar jag solot i Jarres Industrial Revolution Overture...

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-07 21:44

Adolphson & Falk var ett bra förslag tyckte jag, de har fler låtar med härliga syntsolon. Annars kom jag att tänka på en annan 80-talare; Taffy - I Love My Radio har ett coolt syntsolo som jag alltid gillat. Kanske för att det påminner om de syntsolon min brorsa brukade snickra ihop på D-10:an?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-07 22:16

Själv är jag lite anti-solo med syntar, men de som tog det till nya höjder är kraftwerk på pocket calculator då det bara ligger ett stadigt beat och och syntarna blipp-bloppar iväg. Dodadada bibibi dooo! Ji ji ji jibbi dooo...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 23:21

Toto och Rosanna är väl inte så creddigt att nämna, Toto har ju närmast blivit avdankad rocker-musik, men jag gillar den. Och solospelet där går inte av för hackor. Inte lätta saker David Paich & Steve Porcaro lirar där.

Rosanna Arquette

Låten handlar om Rosanna Arquette som vid låtens tillkomst var tillsammans med någon av medlemmarna... Steve Porcaro har jag för mig.

Steve Porcaro Patchar åt Paich?

Ursprungligen av PF:

Toto och Roseanna är väl inte så creddigt att nämna,.

Hela tråden är ju vansinnigt ocreddig, men strunt i det - syntsolon är ju toppen!

• Medlem
  • 2005-03-08 00:33
Ursprungligen av PF:

Steve Porcaro Patchar åt Paich?

SHIT...jag skulle nog begå självmord innan jag fick nå ljud ut ur den där burken

Fattar inte hur dom orka :eek:

Ett annat "synthsolo" som jag verkligen gillar är det som Alan Wilder spelar i Photographic under The World We Live In Live In Hamburg konserten...*ryser vid blotta tanken*

riktigt bra synthsolon levereras av Mark Kelly i Marillion med låtar som tex "Cinderella Search" (syftar framförallt till tiden med Fish på sång 82-86) på den tiden hade han även en trevlig liverigg: PPGW2.2 - jp8 - minimoog - emulator - dx7 - pro1 + orgel och piano

Ursprungligen av nag-nag-nag:

riktigt bra synthsolon levereras av Mark Kelly i Marillion med låtar som tex "Cinderella Search" (syftar framförallt till tiden med Fish på sång 82-86) på den tiden hade han även en trevlig liverigg: PPGW2.2 - jp8 - minimoog - emulator - dx7 - pro1 + orgel och piano

Håller fullständigt med!!! Under senare halvan av 80-talet så lyssnade jag i stort sett inte på något annat än Marillion, tycker fortfarande att plattorna fram tom. Cluthing at straws är bland det bästa som gjorts!!
( om man ska vara en besserwisser så sjöng Fish i Marillion till -88 Clutching at straws kom -87 och sen följde turnen)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-10 16:42
Ursprungligen av nag-nag-nag:

Preciiiis! Fast jag tänker mer på låtar som "Just for the Record" (1:52), "She Chameleon" (2:43) och "The Web" (3:25). Genialt!

Det jag kommer tänka på är Grandaddys 'Why took your advice' från albumet 'Under the western freeway'. 1:30 minuter in i låten typ.

Adolphson & Falk nämdes... Då kom jag och tänka på det där solot i blinkar blå. det är väldigt fint.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-07 23:39

Fotografiet till höger på modualarsynten var pricken på i't .

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 23:50

Och jag tog fel brud. Visst jammas det hemma hos Rosanna men Paich gör ett mycket stabilare jobb hos Pamela. Musikermusik i allra högsta elitklass. Jäklar vad han dansar på klaviaturet där. 2.49 och framåt en bit. Det där kan man speeda ner till hälften och knappt inte klara ändå...

• Medlem
  • 2005-03-08 09:24

Kul att du tar upp TOTO Pf. Det är inte bara syntsolon och pianodrillar. Utan en orgie i sköna analoga synthljud. Ta Turn Back, Isolation och inte minst Hydra plattan. Mängder med cs80 och polyfusion

Bevaka tråden