- sybariten
- Medlem ●
Och jag tog fel brud. Visst jammas det hemma hos Rosanna men Paich gör ett mycket stabilare jobb hos Pamela. Musikermusik i allra högsta elitklass. Jäklar vad han dansar på klaviaturet där. 2.49 och framåt en bit. Det där kan man speeda ner till hälften och knappt inte klara ändå...
Ähh.. det där är ju arrad skit...
Tune in Herbie Hancock..
DÄR hittar du guld!!
---
"du är aldirg tuffare än din sista hit"
Solot i "Living on video" av Trans-X håller jag som ett av de bästa. Sedan är jag rätt säker på att Mark Shreeve har ett och annat solo på sitt samvete som piskar stjärt på alla de ni nämnt.
Solot i "Living on video" av Trans-X håller jag som ett av de bästa.
Håller med. Utan tvekan.
Solot i "Living on video" av Trans-X håller jag som ett av de bästa. Sedan är jag rätt säker på att Mark Shreeve har ett och annat solo på sitt samvete som piskar stjärt på alla de ni nämnt.
Det är väl dessutom två solon, panorerade vänster/höger, right?
Adolphson-Falk har ett helt lysande arpeggiatorsolo i en låt (hm, önskar jag kom på vilken nu ).
Originalet: Emerson, Lake & Palmer - Lucky Man.
Visst, The Beatles var före och The Monkees och The Rolling Stones ännu något år tidigare. De försökte dock nästan gömma sina Moogar till skillnad från Keith Emerson som lyfte fram sin på ett helt annat sätt...
Fast Lucky Man är väl inte direkt Emerson's bästa synth solo?
Nej, det är det väl inte, men det var det fräschaste som efterfrågades. Vad som egentligen menas med det vet jag faktiskt inte, men snackar man synthsolo så tycker jag nog allt Lucky man måste nämnas i vilket fall som helst.
And The Melody Still Lingers On (Night In Tunisia) m Chaka Khan. Herbie Hancock lirar solo på nåt som kallas "clavitar" ??? Nån som vet va de är? Låter väldigt "utrycksfullt". Som att bendern inte har ett nollläge, som på nordlead? Å härligt legato......
Toto´s Rosanna-solo var väl någon slask som låg kvar i en Roland MC-4-sequencer? Har bestämt läst det i en bok.
Toto´s Rosanna-solo var väl någon slask som låg kvar i en Roland MC-4-sequencer? Har bestämt läst det i en bok.
Det roliga med just Roseanna är dels Lukather gitarrsolo mitt i låten som är störtskönt och smakfullt! Men det som gett honom mest cred i gitarrkretsar är outrot, det sanslösa solot han lirar i låtens sista självande andetag :eek: Nu är det iofs gitarr men det ger en liten bild av hur bra musikaliskt Roseanna och africa ändå är!
Man får inte glömma Kevin Moores ( Dream theater) alla solon på "images and word" grymt smakfulla och tekniskt brilljant!!! Synd bara att han flippade ur fullständigt när han hoppade av DT och satsade på nåt "brajrökarflummigt" soloprojekt som är helt obegripligt!
Skivan som gav upphov till den här tråden, rings a bell anybody?
Skoja inte! Jag dansade break tillsammans med mina gudföräldrars söner i Surte utanför Göteborg. Break Dance Party hade framför allt ett spår som jag älskade... Men nu minns jag inte vilket. :kaaaka!:
Musikem är i vilket fall som helst helt sagolokt kul. Solo kan jag inte, minns bara visslingarna...
Ja, hade en fullängdare med dem på vinyl, för länge sedan bortfestad. Synd!
Tråkigt att höra, kanske inte plattan man lyssnar på rakt igenom, men de tre första låtarna är grymma partystarters, och så var det solot då, har letat efter det på nätet så att fler skulle kunna få njuta av det, tyvärr utan resultat.
Ja, hade en fullängdare med dem på vinyl, för länge sedan bortfestad. Synd!
Hmmm, den har jag. Gjorde en überbra flacrip för inte så länge sen.
Ett ultrabra syntsolo är ju i Queen - I Want To Break Free
outstanding!
Ett mycket memorabelt syntsolo finns i låten Windy City med Sweet. Ger ordet ödslighet en bra ljudillustration. Inte helt olikt den känsla som finns i låten på Pink Floyds Wish You Were Here... kalla, isiga bergsmassiv. Synd bara att det är aningens kort.