- kroffe
- Medlem ●
- Uppsala
Detta ska väl inte kallas solo egentligen, men det är den skönaste synthslingan jag kan komma på att jag hört iaf.
Lyssna från 00:56 i ljudklippet och 3:08 i videon. Det innan är bara poppigt kraffs, iofs bra poppigt krafs, men ändå.
Infected Mushroom - Cities Of The Future - ljudklipp
Infected Mushroom - Cities Of The Future (Live from Israel's Channel 24) - video
Utan inbördes ordning (för det klarar jag inte med att göra):
-Minimoogsolot i Opus Follow me (ett skolexempel, smygande och sedan bara mer)
-Tony Careys intro och senare även utro till Rainbows Tarot woman (försökt räkna och det borde användas tre minis där (han har tre på lp-fotot)).
-Eddie Jobsons solon UK:s Nevermore och Presto, helt makalös kille. Mycket CS80, om jag minns rätt.
-Manfred Manns Minimoog i Davy´s on the road again.
-Peter Rochons Minimoogsolo i Sagas Ice nice, också det ett rent skolexempel.
-Mark Kelly (Marillion) och hans kompis Minimoogen i Incommunicado.
Skulle kunna fortsätta länge, men slut-tipset blir nog ändå att lyssna till Eddie Jobson i UK. En Minimoog blir så lätt ett vackert solo, men det Jobson gör med bl.a. sin CS80 är bortom allt jag annars hört. Killen är/var helt oförliknelig - och lirade dessutom fiol!
Det avslutande syntsolot på Pink Floyds "Welcome to the machine" är definitivt det bästa jag hört. Otroligt fett ljud som skär rakt genom själen.
Lyssnade på den låten nyss! Måste vara en VCS3. Låter helt underbart!
Någon som hört det avslutande och korta solot i Biscayas Singing in harmony (Howl in the sky, 1983)? Vad är det för maskin egentligen? Det är ett enormt fett ljud, minst tre oscillatorer varav en går en oktav lägre. Skulle vara kul att få veta vad slags apparat, speciellt om det inte är en modularsynth, som kan göra ett sådant ljud.
-Biscayasolot har jag hört , diggar "Howl in the Sky"-skivan och den sortens musik.
Jag har mycket ologisk musiksmak och diggade även en gång i tiden synthsolot i Jane Child´s "Jag vill inte bli kär"
Jens Johanssons hantering av Polysixen & MS:en brukade inte gå av hackor heller...
Jens Johanssons hantering av Polysixen brukar inte gå av hackor heller...
http://www.youtube.com/watch?v=j_jgHQ_8aTw&mode=related&search=
Galet imponerad! Grymt som faen! Att få ut den känslan ur en MS-synth kräver sin man. De är allt annat än sköna att lira på.
Jan Hammers minimooglir på hela "birds of fire"-plattan (Mahavishnu orchestra -73) är fanimej helt otroligt. Och tillsammans med John mcLaughlin på gitarr!
Nu börjar vi glida lite OT men om vi kan sträcka definitionen av solo till riff för en sekund, så är ju riffet i I Robot inte att leka med! Här framfört av Parsons himself...
http://www.youtube.com/watch?v=TGd2UDL9OI8
(Lyssna på basgången också! Mmm)
Oerhört trevligt att det finns fler som tyr sig till Biscaya, detta gladrockande gäng. De var ju samtida med det tidiga Europe, men så mycket spelskickligare och påhittigare. Men det finns alltså ingen som känner igen solot och kan koppla ljudet till någon maskin?
Herr J. Johansson tror jag trakterar en MS20 (eller möjligen en MS10). Svårt att se och jag har aldrig spelat själv på någon av dessa två, men en Polysix är det inte. Den känner jag så väl.
Jens Johansson har efter SLEM lirat med Silver Mountain och Yngve Turbosträng.
Gillar man SLEM kan det tänkas att man gillar CAMEL och KANSAS.
Nu har jag kikat vidare på allt vad som fanns av videor från Slem och blivit mycket nyfiken. Vad var det för ett gäng? Låter mycket Al di Meola, men också mycket annat. Så gott det är med sådana där muppar (i positiv mening) som låser in sig och bara kör enkelriktat på sin grej. Finns sådana idag; jag tror inte det. Då är det gott att någon bemödar sig och sparar videosekvenser av detta slag åt eftervärlden.
Depeche Mode
* Leave in silence
Skadat, satt och tänkte på den när jag läste topicen av tråden:kaaaka!:
Vi fulade oss och lirade luftsynth åt den i Lördags på den lokala synthklubben i Uelzen, hehe. Fint solo!
leave in silence=jp8, shout har jag för mig e EmuII
ja det e för jävla snyggt speciellt i extended version, de håller på o trixar lite med delayet också sådär skönt att man känner det men inte riktigt hör det om man inte lyssnar
Kikat lite på DM-videor på youtube, men några solon kan jag inte hitta. Jag skulle kalla det för melodislingor av pekfingervalstyp. Jag har all respekt för DM, speciellt det de gjorde omkring -90, då de började bli musiker på allvar och inte bara hitmakare. Sololirare är dock inte det jag associerar gruppen med. Hoppas jag inte trampat på fel tår, men vi tycks inte definiera solo på samma vis.
Vi borde skapa en liknande tråd om den bästa synthsolosynthen.. Bästa solosynthen kanske:)
Håller med om att jan hammer är rätt så skicklig. Kör alltid samma saker vilket är lite tråkigt men, visst han är skicklig.
Bästa synthen såvit jag vet är polysix. Har ett "snabbt" keyboard!
Arp odyssey mk1 är snabb som faen Polysixen är riktigt fin att spela solo på, men minin låter bara sååå gött. Har tyvärr lite svårt för att spela snabbt med low-note priority, men det går ju att fuska med ett midi<->cv-keyboard. Jag vill minnas att JD-800 var helt fantastisk att lira på, men så är jag också svag för rolands joystickbender.
Vi borde skapa en liknande tråd om den bästa synthsolosynthen.. Bästa solosynthen kanske:)
Håller med om att jan hammer är rätt så skicklig. Kör alltid samma saker vilket är lite tråkigt men, visst han är skicklig.
Bästa synthen såvit jag vet är polysix. Har ett "snabbt" keyboard!
JD-800, just det! Jäkla skön solosynth. Satt i 2 timmar på jam för nått år sedan, när jag var slut med den hade mina fingertoppar en svartsmutsig ton!
Arp odyssey mk1 är snabb som faen Polysixen är riktigt fin att spela solo på, men minin låter bara sååå gött. Har tyvärr lite svårt för att spela snabbt med low-note priority, men det går ju att fuska med ett midi<->cv-keyboard. Jag vill minnas att JD-800 var helt fantastisk att lira på, men så är jag också svag för rolands joystickbender.
(försöker att inte kapa tråden)
Hmm...
Jag lägger till :
A-ha "Take On Me"
Hot Butter "Popcorn"
Snap "Rhythm Is A Dancer"
Page " Dansande Man"
Jan Hammer "Axel-F"
Är inte dessa frächa? Eller är det något dialektalt som jag inte fattar???
Mvh
Oj, svårt att välja. Finns ju så många....
Några favoriter:
- Telex - Rock Around The Clock, bara så bra!
- Herbie Hancock när han spelar Rock It på SNL runt 1983.
- Slutet av Daft Punks låt som jag inte kommer på namnet på. Solo med samlingarna "work it", "mix us" o s v. Tror det är 12" eller en mix eller nåt.
- Kraftwerk - Computer Love (orginalet asså från 1981)
- Allt som Anders Uddberg spelade med Freestyle (kanske inte "Vill ha dig" dock - det låter för mycket orgel om det)
Åsså vinnaren:
- Kraftwerk - The Model. Det blir inte bättre än så här.