Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

¤ AKUT HJÄLP! Firewireljudkortet ger inget lyft! ¤

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej allesammans!

Nu är jag lite trött.. Har provet det mesta. Behöver riktigt goda råd nu.

Igår tog jag beslutet och gick och köpte mig ett externt firewirekort i hopp om att lasta av min dator med pluggar och mjuksyntar, men bet gick jag.. Inga CPU-lättnader är att tala om mot när jag kör mitt interna AC97 kort i min laptop!!!? :eek:

Enda skillnaden är bättre ljudkvalitetet och "lite" bättre prestanda och snabbare fönsterhantering. Drivruterna verkar fungera utmärkt och kontrollpanelen gör som den ska. Alltså kortet lever.

Vad är kruxet?

Kortet: M-Audio Firewire Audiophile

Datorn & mjukvaran: Fujitsu Siemens AMILO D FH-2, P4 1,8 laptop, DDR 256 RAM och XP(som ligger på under 100MB nybootat), Cubase SX 1.01, Texas Intruments firewirekretsar.

Testlåten: ca 6 spår varav 2st är är hårddiskspår (sång och gitarr), 3st mjuksyntar, en LM4:a, 2st waves pluggar, ett tempodelay, 2st mastringskompressorer. Denna låt ger total CPU-overload och det knäpper och hackar friskt hela tiden..

Dessutom kör min gode vän ett billigare M-Audio Audiophile USB som jag lånat under stunder och det ger en betydligt bättre CPU-avlastning i samma låtmaterial på samma dator!!! Inga CPU-overload och inget hack och knäpp!! Inte är väl ett firewireort långsammare än ett USB-kort med samma hårdvara i? Så märkligt. HJÄLP!

Trodde in min enfald att en av ljudkortets stora mission var att avlasta processorn och ta hand om latency och den globala belastningen i Cubase, inte bara göra snygga A/D - D/A omvandlingar och skyffla vågformsdata snabbt.

Tänkte bara höra om ni har några sådär raka tips på vad som kan vara knasigt här eller en förklaring så jag förstår ljudkortets verkliga innebörd. Är det helt enkelt så att M-Audios kort inte har DSP-kraft överhuvudtaget och att jag totalt missuppfattat ett ljudkorts betydelse?

Citat:

Är det helt enkelt så att M-Audios kort inte har DSP-kraft överhuvudtaget och att jag totalt missuppfattat ett ljudkorts betydelse?

Jo, tror du har blandat ihop DSP-kort och ljudkort lite grann.

Visst, Pro Tools och dylikt mixar i hårdvaran, men Cubase är en native applikation, och det enda sättet att avlasta datorn där är att köra pluggar och synthar på DSP-kort.

Sen är det klart att en bra drivrutin kan få allt att flyta bättre, men den avlastar ju inget vad gäller effekter o dyl.

Låter dock lite lurt att USB-interfacet funkade bättre?

Ursprungligen av Peter H:

Jo, tror du har blandat ihop DSP-kort och ljudkort lite grann.

Låter dock lite lurt att USB-interfacet funkade bättre?

Ja, det är det märkliga... :hmmm:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 10:43

Vad har du för buffert-värde? Är det för lågt börjar det hacka. Sedan har du ju väldigt lite RAM. 512 Mb tycker jag är minimum. Även om det inte spelar så stor roll i just detta test du gjort.

Ursprungligen av PF:

Vad har du för buffert-värde? Är det för lågt börjar det hacka. Sedan har du ju väldigt lite RAM. 512 Mb tycker jag är minimum. Även om det inte spelar så stor roll i just detta test du gjort.

RAM-minnet borde inte påverka CPU'n, dock hårddisken som inte alls är belastad vad jag kan se.. Jag har haft buffertvärden upp till 2048 och det beteer sig lika illa då, ingen skillnad, dessvärre...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 10:50

Då låter det helskumt. Kör du verkligen ASIO-läge och inte MME eller Direct X? De två sistnämnda ska undvikas när det gäller musik tycker då jag. Se också till att kortet inte tar hand om det vanliga Windows-ljudet, i kontrollpanelen - ljud. Det ska ditt AC97 göra, t ex mp3-uppspelning & whatnot.

Ursprungligen av PF:

Då låter det helskumt. Kör du verkligen ASIO-läge och inte MME eller Direct X? De två sistnämnda ska undvikas när det gäller musik tycker då jag. Se också till att kortet inte tar hand om det vanliga Windows-ljudet, i kontrollpanelen - ljud. Det ska ditt AC97 göra, t ex mp3-uppspelning & whatnot.

Kör "M-Audio FW ASIO" i Cubase. I Windows och alla andra applikationer kör jag "Intel Integrated Sound"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 10:59

Strangé. Låter som om du behöver resa ut på internet och hämta hem flera högar med nya drivrutiner både till höger och vänster.

Ursprungligen av PF:

Strangé. Låter som om du behöver resa ut på internet och hämta hem flera högar med nya drivrutiner både till höger och vänster.

Du menar alltså att enligt din teori så borde kortet prestera bättre och verkligen avlasta CPU'n bättre än den gör idag?

Avlasta CPU'n ställer jag mej tvekande till. Om låten maxar processorn är det inte att så mycket att göra... Men, eftersom det funkar med USB-interfacet så är nog problemet ett annat skulle jag tro...

Dom enda dylika problem jag haft med SX har varit relaterade till grafikkort. Kan ju vara så olyckligt att din grafik delar resurser med både interna ljudet och Firewire, men inte med USB. Kolla upp IRQ'er kanske?

Ursprungligen av Peter H:

Avlasta CPU'n ställer jag mej tvekande till. Om låten maxar processorn är det inte att så mycket att göra... Men, eftersom det funkar med USB-interfacet så är nog problemet ett annat skulle jag tro...

Dom enda dylika problem jag haft med SX har varit relaterade till grafikkort. Kan ju vara så olyckligt att din grafik delar resurser med både interna ljudet och Firewire, men inte med USB. Kolla upp IRQ'er kanske?

Ah.. God ide.. Hmm.. Får meka lite.. Återkommer hit efter ett varv i BIOS..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 11:32

Prestera bättre ska det helt klart göra! Har inte hört ett FW-interface prestera sämre må jag säga. M-Audio och drivrutiner kan vara en rödgrön röra, men det ska absolut funka bättre än vad det gjort för dig. Du kan ju även kolla deras sajt efter ev FAQer osv.

Ursprungligen av PF:

Prestera bättre ska det helt klart göra! Har inte hört ett FW-interface prestera sämre må jag säga. M-Audio och drivrutiner kan vara en rödgrön röra, men det ska absolut funka bättre än vad det gjort för dig. Du kan ju även kolla deras sajt efter ev FAQer osv.

Jag tackar som sagt för ert medlidande och Era goda råd på jakten efter lösningen på detta mystiska problem.. Har öppet köp på kortet till nästa fredag (förhandlingsbart dessutom)

Edit: jag såg nu att du har Texas-FW. Men jag kom också på att det kanske kan vara så att du måste fysiskt stänga av det interna ljudkortet i Enhetshanteraren?

Jag har ett FW 410. Faktum är att jag kan köra stabilt med lägre latency på AC97-kortet i laptopen (med asio4all-drivisar) än med M-Audio. Däremot så låter det bättre och funkar stabilare under hög belastning.

Så jag tror inte att du kommer att vinna nämnvärt i prestanda med ditt FW-kort. Dessutom kan det finnas flera anledningar till att det inte funkar så bra.

Vad har du för FW-krets i datorn? Har den senaste drivisarna? Grafikkort? Dito med drivisar. Osv. Det är många faktorer som samverkar.

En annan irritationsfaktor (i alla fall med FW 410) är att mitt kort "försvinner" om jag måste göra en nödomstart. Stänger jag inte windows normalt så kraschar ljudkortet sisådär varannan gång och det tar evigheter med omstarter, systemåterställning och petande att få igång det igen.

För att spela PF i händerna så blir det en Powerbook nästa gång för mig. PC-laptops är skumma prylar...

Ursprungligen av sawtooth:

Edit: jag såg nu att du har Texas-FW. Men jag kom också på att det kanske kan vara så att du måste fysiskt stänga av det interna ljudkortet i Enhetshanteraren?

Jag har ett FW 410. Faktum är att jag kan köra stabilt med lägre latency på AC97-kortet i laptopen (med asio4all-drivisar) än med M-Audio. Däremot så låter det bättre och funkar stabilare under hög belastning.

Så jag tror inte att du kommer att vinna nämnvärt i prestanda med ditt FW-kort. Dessutom kan det finnas flera anledningar till att det inte funkar så bra.

Vad har du för FW-krets i datorn? Har den senaste drivisarna? Grafikkort? Dito med drivisar. Osv. Det är många faktorer som samverkar.

En annan irritationsfaktor (i alla fall med FW 410) är att mitt kort "försvinner" om jag måste göra en nödomstart. Stänger jag inte windows normalt så kraschar ljudkortet sisådär varannan gång och det tar evigheter med omstarter, systemåterställning och petande att få igång det igen.

För att spela PF i händerna så blir det en Powerbook nästa gång för mig. PC-laptops är skumma prylar...

Grafikkort: ATI Radeon Mobility 32MB Drivrutin: ATI Radeon Omega driver
FW-krets: Texas Instruments

Åtgärd: Provar att stänga av det interna ljudkortet. Resultat: Ingen skillnad...

Eftertanke: Ångrar nu att jag inte köpte den där PowerBook G4:an i höstas med 15" widesceen och blåtand, belyst tangentbord, DVD-brännare och hela baletten. Hade varit lite lyckligare just nu känner jag...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-30 13:04

Äh, ska inte du köra med Atari sågen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 13:36

...vet jag...

"Äh, ska inte du köra med Atari sågen? ;-)"

Jovisst! Men 1040:n är inte så bra på Ableton...

"Åtgärd: Provar att stänga av det interna ljudkortet. Resultat: Ingen skillnad..."

Hm. Jag har ingen aning om varför, men det är extremt dåligt på din maskin. Det kan vara något allvarligare också. Min bandkollega har en exakt likadan laptop som jag, exakt lika konfigurerad men hans kraschade konstant vid minsta belastning. Vi provade allt och till slut gav vi upp och skickade hans dator på service. Då visade det sig att moderkortet var defekt just i kommunikationen mellan Firewire-bussen och processorn. De bytte moderkort och nu går den som ett skott.

Så det kanske är läge att undersöka din dator?

Ursprungligen av sawtooth:

"Äh, ska inte du köra med Atari sågen? ;-)"

Jovisst! Men 1040:n är inte så bra på Ableton...

"Åtgärd: Provar att stänga av det interna ljudkortet. Resultat: Ingen skillnad..."

Hm. Jag har ingen aning om varför, men det är extremt dåligt på din maskin. Det kan vara något allvarligare också. Min bandkollega har en exakt likadan laptop som jag, exakt lika konfigurerad men hans kraschade konstant vid minsta belastning. Vi provade allt och till slut gav vi upp och skickade hans dator på service. Då visade det sig att moderkortet var defekt just i kommunikationen mellan Firewire-bussen och processorn. De bytte moderkort och nu går den som ett skott.

Så det kanske är läge att undersöka din dator?

Urk... Är det så illa så kan jag förpassa den till de sälla jaktmarkerna i sånafall.. Hmm.. Funderar nu på om det finns ett diagnostikprogram för just FW-porten.. :hmmm:

Men om jag aktiverar nätverket på FW-porten så visar den faktiskt så vackert 400Mbps..

Ursprungligen av moogpower:

Urk... Är det så illa så kan jag förpassa den till de sälla jaktmarkerna i sånafall.. Hmm.. Funderar nu på om det finns ett diagnostikprogram för just FW-porten.. :hmmm:

Men om jag aktiverar nätverket på FW-porten så visar den faktiskt så vackert 400Mbps..

Oops.. :eek: Kollade nu!Har samma IRQ (11) både på: Firewireporten, USB (2st), CARDBUS-porten(till mitt trådlösa nätverkskort)..

Bra eller dåligt? :hmmm: Hur ändar jag det om inte svaret är att XP sköter det snyggt av sig själv...

Ursprungligen av moogpower:

Oops.. :eek: Kollade nu!Har samma IRQ (11) både på: Firewireporten, USB (2st), CARDBUS-porten(till mitt trådlösa nätverkskort)..

Bra eller dåligt? :hmmm: Hur ändar jag det om inte svaret är att XP sköter det snyggt av sig själv...

Ok.. Det gick INTE att ändra IRQ i XP.. Nåja.. Då är det bara ren CPU och minne som är boven.. Irriterande.. :-\ Körde dock kortet i Reason 3.0 igår och väldans vad det presterade bra där i väldigt tunga demos..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 13:48

Jepp, kan onekligen vara ngt skumt hårdvarufel. Varför Macen är så trevlig är ju att där funkar verkligen Firewire-interfacet i datorn; på många PCs är detta ett underprioriterat kapitel.

Jupp. I detta fall kan man nog objektivt konstatera att Mac är klart bättre än PC.

Nackdelen är ju att Powerbook är långt efter ur prestanda-synvinkel. Jag fattar inte varför ingen Powerbook G5 dykt upp ännu?

Ursprungligen av sawtooth:

Jag fattar inte varför ingen Powerbook G5 dykt upp ännu?

Tror dom har problem med värmen när det gäller att stoppa in en G5:a i en PB.
Men dom löser väl det....nån gång... :hmmm:

Angående FW kort så funkar mitt FW ljudkort fint både på PC:n och Macen.
Kör med ett billigt buskis noname FW kort på PC:n.
Har inte M-audio haft en del strul där med sin FW prylar?

Senaste kollen gjorde jag med en DVD-skiva som jag spelade i WinDVD. DET knastrade något så kopiöst!!! Hackar konstant!!! Ändrade genast till det interna AC97-kortet och det går HUR BRA SOM HELST!!! Till och med med Winamp knastrar det till ibland lite slumpvis.. Misstänker nu firewirekretsen... En kass "Texas Instruments OHCI compliant IEEE1394" kanske? Attans också... Finns det inte drivrutinsuppdateringar till detta eller kanske BIOS-uppdatering är lösningen? Är det HELT kört nu???

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-30 14:09

Det är ett mysterium, särskilt när apple skrytit så pass mycket om hur lite värme deras G5'or alstrar. t o m dom första gamla Athlonprocessor kom i mobile-format, och dom drog ju ström och alstrade värme som industriugn.

Detta med firewirekortet är ju lite mysko. Ska jag ge en kvalificerad gissning så är det antagligen ganska sunkiga FW-kretsar. Står förstås att det är TI's kretsar, men det är inte omöjligt att det är sunkversioner alternativt måndagsexemplar. Kolla exakt vilka kretsar det är och kolla om det kanske finns några nya drivrutiner på TI's hemsida kanske?
Tyvärr så lägger ju som PF skrev många PC-tillverkare inte speciellt mycket krut på FW. Macen har alltid haft ett mycket bra FW-stöd, beror mycket på att dom burkarna är inriktade på musiker och filmare till stor del, då behövs det

Har Apple verkligen skrutit om hur lite värme G5 alstrar? Till och med offentligt säger de ju att utmaningen att få in en G5 i en PB är "the mother of all thermal challenges".

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-30 14:50
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Har Apple verkligen skrutit om hur lite värme G5 alstrar? Till och med offentligt säger de ju att utmaningen att få in en G5 i en PB är "the mother of all thermal challenges".

http://www.theregister.co.uk/2004/01/22/ibm_claims_massive_power_cut/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-30 14:38

Ska bara flika in att jag tror FW funkar bra på bättre PCs, t ex Sony Vaio. Men då får man ändå inte fullstorlek FW som kan driva externa enheter. Mig veterligen finns det ingen bärbar PC som har det. Standard på Mac sedan... 1998 eller ngt. Konstigt och trist att det är så. FW som är så trevligt.

  • Medlem
  • 2005-04-30 14:53

En fråga, varför kör du med Omega drivrutinerna ?

Kan nog vara bra att slänga dit ATI's referensdrivare som ett test och inte använda en "hackad" drivrutin.
Om du inte redan har gjort det.

Bevaka tråden