- jgb
- Medlem ●
Alltså,
börja med att gå hit och konfigurera datorn om du inte har gjort det redan.
Eftersom så många resurser använder samma IRQ och du med 99% säkerhet inte kommer att kunna ändra på detta så gör du klokt i att inaktivera de tjänster som delar IRQ ( och du inte behöver för att göra musik ) t.ex:
Cardbusen - Bort med Nätverkskortet.
USB - Bort med dessa tills vidare.
L
Alltså,
börja med att gå hit och konfigurera datorn om du inte har gjort det redan.
Eftersom så många resurser använder samma IRQ och du med 99% säkerhet inte kommer att kunna ändra på detta så gör du klokt i att inaktivera de tjänster som delar IRQ ( och du inte behöver för att göra musik ) t.ex:
Cardbusen - Bort med Nätverkskortet.
USB - Bort med dessa tills vidare.
L
Det lutar verkligen extremt starkt åt IRQ-trubbel nu. Står om XP's IRQ här: http://support.microsoft.com/kb/314068/EN-US/
Jag har gjort allt ovanstående redan som du nämner.
1) Ny maskinvaruprofil som är superbantad med superbantad login.
2) Kört hela optimeringen ifrån din ovanstående länk.
Kör tyvärr Omegadrivrutinerna fortfarande som jag skall avvekla idag så fort som möjligt. Men det hjälper nog inte ändå..
För att; Grafikkortet visade sig dessutom ligga på samma IRQ som firewirebussen!! VARNING! :eek:
Mycket illa och kanske huvudanledningen till att det hackar så gräsligt när jag kör en DVD med mitt firewirekort men inte med mitt interna sunkiga ljudkort som ligger på en annan IRQ.
Om jag skulle installerat om XP helt. Hade man då kunnat lägga om IRQ:erna? Är detta enda lösningen? För IRQ-trubbel luktar det ju extremt mycket just nu.. :hmmm:
Tror inte att du kommer att kunna ändra på IRQ adresseringen iom att det är en bärbar dator.
Hmm.........
Senaste Bios ?
Chipset updaterat ?
Byt grafik drivisarna !
Hth,
L
Finns dessvärre inga nyare BIOS än det som jag har i min:
Version: F57
Manufacturer: FSC
Status: Released for AMILO D6800 (FH2)
Har du möjlighet att prova något annat FW kort ?
Jag menar, kolla om du kan låna ett Cardbusbaserat FW kort ( helst med TI kretsar ) för att kolla så att det inte är fel på den inbyggda FW-porten. Bara för att det fungerar med t.ex. en extern hårddisk så behöver det inte fungera med ett audiointerface som kräver all uppmärksamhet och hastighet på bussen
En annan kanske självklar sak är : har du provat byta FW kabel ?
Jag vet att RME har haft stora problem med en batch av Fireface 800 interface som skeppades med defekta kablar. Prova att byta.
L
Har du möjlighet att prova något annat FW kort ?
Jag menar, kolla om du kan låna ett Cardbusbaserat FW kort ( helst med TI kretsar ) för att kolla så att det inte är fel på den inbyggda FW-porten. Bara för att det fungerar med t.ex. en extern hårddisk så behöver det inte fungera med ett audiointerface som kräver all uppmärksamhet och hastighet på bussen
En annan kanske självklar sak är : har du provat byta FW kabel ?
Jag vet att RME har haft stora problem med en batch av Fireface 800 interface som skeppades med defekta kablar. Prova att byta.
L
Mycket vettiga och intressanta inputs. Jag skall när jag får möjlighet göra lite experiment med det du nämner.
I och med att det funkade bra med Reason skulle jag misstänka ngt med inställningar i det andra inspelningsprogrammet, som du dock inte namnger (?!). Vad fick du för latency i Reason? Brukar hamna på 5-7 ms med bra FW-interface & drivare.
I och med att det funkade bra med Reason skulle jag misstänka ngt med inställningar i det andra inspelningsprogrammet, som du dock inte namnger (?!). Vad fick du för latency i Reason? Brukar hamna på 5-7 ms med bra FW-interface & drivare.
Du har en poäng där, helt klart. Reason fungerade ju ok, latencyn var nog nere under 10ms när jag pressade det lite hårt, dock med de knäppande sprakljuden lite mer slumpartat dock och betydligt mer sällan. Cubase SX 1.01 kör jag normalt.
Men, fortfarande sprakar det vid enkel avspelning vid vanliga normala förfaranden vilket är totalt oacceptabelt...
Är det inte så att anatlet bussar/kanaler som assignas i Cubase etc också bestämmer belastningen på FW-bussen ?
Har iofs för mig att man i RME´s FF800 kan bestämma hur många bussar/kanaler man vill använda för att på så sätt minimera belastningen. Kanske är det något som bestäms i drivrutinen för ljudkortet och inte i applikationen ?
Hmmm.......
L - ute på hal is
Funderat en minut och kom fram till följande :
Jag har ett RME Cardbus + Digiface. Det har ingen möjlighet att begränsa antalet bussar/kanaler utan använder alltid 26 in/ut på PCI bussen.
När jag hade lite problem med att köra låg latency och många in/ut så fick jag i princip rådet/svaret att jag inte skulle förvänta mig att kunna köra så många in/ut ( 26+26 ) vid 3ms latency ( näst lägsta möjliga ). Lösningen var att begränsa antalet in/ut i Cubase eller att öka latencyn.
I viss mån spelar ju oxå hastigheten på hårdisken in. Hur snabb är din ?
L
I viss mån spelar ju oxå hastigheten på hårdisken in. Hur snabb är din ?
L
Jag tror jag gissningsvis har ca 6000 rpm i min. Men att tillägga, hårddisken jobbar inte ett skvatt när jag kör Cubase annat än väldigt obetydligt i början. Det är CPU'n som kör i väggen och firewirekortet som oundvikligen gärna hänger på och ställer till det och som tidigare nämnt till och till och med med kastar in handuken och knastrar friskt vid väldigt enkla förfaranden såsom avspelning av film och musik.
Det förstås, hd´n är ju inte så hårt belastad.
Arbetsminnet då ? Du hade ju "bara" 256 mb. Kan det vara där flaskhalsen är ?
Men, när du kör film och musik, vilken drivrutin används då ?
L
Somliga jag pratat med säger att arbetsminnet är en del i dramat när CPU'n stallar av för många plugins.. Men det knäppande ljudet i ljudkortet som uppträder även vid obetydligt låga CPU-laster är något helt annat känner jag...
När jag kör film och musik så har jag switchat mellan det interna "sunkkortet" och firewirekortet och "sunkkortet" går som ett urverk som jag tidigare förklarat där firewirekortet beteer sig som en digital stenkross..
Det går att ändra IRQ'er i XP fast man kan inte använda ACPI då.
Vilket man antagligen vill om man har bärbar dator, en massa power funktioner etc. Ex. Hibernate försvinner.
I device manager så updaterar du "Computer" som normalt står som ACPI blablabla.
Välj update och sen vill du inte att windows gör något själv utan välj alltid "vill själv välja" valet.
I listan som dyker upp så väljer du MPS Uniprocessor alt. Multiprocessor om du har Hyperthreading påslaget etc.
Sen måste alla enheter installeras på nytt men sen kan du ändra IRQ'er.
Var väl inte så knepigt
Du menar alltså att det går att göra så och sedan själv välja vilka IRQ´er man själv vill ha !?
Även på t.ex en bärbar Dell 8500 ?
Ponera att jag har en dual boot då. En med diverse office tjafs, surf, mail etc. Den vill jag ha som ACPI. Den andra, musik-systemet, vill jag ha som Standard PC där jag själv väljer vilka IRQ´s som används.
Som det är nu så krockar i princip allt med Cardbussen. Grafik, USB, Firewire, AC-97 m.m.
Skulle det alltså gå att råda bo(o)t på detta ?
Varför har jag aldrig hört talas om detta tidigare ? Kan aldrig påminna mig att jag har sett det nämnas på RME´s forum.
L - skeptisk men hoppas !
Ja det borde funka, det operativa ordet är "borde"
Du lär inte få någon support för os'et, det är något som inte Microsoft officielt supporterar.
Har själv kört så på ett antal maskiner.
Dock ingen bärbar.
Hur är Dual boot'en uppsatt ?
Alltså är det två separata installationer eller är det olika profiler bara ?
Är det två helt separata installationer så ska bara den som du ändrar påverkas.
Skulle bli mycket märkligt annars med registry't.
Men som alltid är ju en backup ett måste om du har något viktigt på maskinen.
Anledningen till att du antagligen inte har hört något om det här, är för att det inte är officielt supporterat. Med andra ord kommer ingen att rekommendera dig att göra det. Du kan läsa en hel del om det på nätet om du googlar lite.
En annan anledning är att ACPI ska se till att du inte får några krockar.
Kolla med kommandot "msinfo32" för att verkligen kontrollera att du har dom IRQ krockar du tror.
Vilket hett tips! Grymt! Men samtidigt känner jag, att nu börjar vi snacka "hardcore tweakin".. Alltså, jag känner att vi är på en nivå nu när man får ta ställning till om man skall byta datorn eller ljudkortet.. Att gå in så djupt i XP för att man valt Firewire till varje pris. Som det ser ut nu så känns det som man nästan måste vika hädan och välja USB-varianten istället som idag rastar firewirekortet i kvadrat.. Dessutom är det ca 800 kr billigare.. Suck.. Känns mer än lite trist nu alltså..
Hardcore, nja
Men man ska tänka på att man spar undan allt viktigt utifall att det inte fungerar. Kan bli knepigt att få tillbaka allt om det skulle krascha.
Det enda man gör är att helt enkelt ändrar HAL och sen får man installera om alla enheter (drivrutiner).
Men ingen kan garantera att det inte går åt pipan, alltså måste man själv ta en backup på det som är viktigt.
Men visst, funkar en annan enhet bättre än den du köpt med den kombination av hårdvara du har. Så är det en bättre väg rent supportmässigt + att du inte tappar powersave-funktionerna som finns med i ACPI.
Jag hade ett liknande problem vid uppgradering av dator. Låtar som tidigare varit lite tunga att köra på gamla datorn vägrade antingen att starta helt eller hackade och sprakade något fruktansvärt trots att prestandan var mer än dubblerad. Lösningen visade sig vara att avaktivera de DirectX o VST effekter jag hade på ljudspår o busar som var sparade med låten för att sedan återaktivera dem igen. När det var gjort rullade det smidigt.
Jag hade ett liknande problem vid uppgradering av dator. Låtar som tidigare varit lite tunga att köra på gamla datorn vägrade antingen att starta helt eller hackade och sprakade något fruktansvärt trots att prestandan var mer än dubblerad. Lösningen visade sig vara att avaktivera de DirectX o VST effekter jag hade på ljudspår o busar som var sparade med låten för att sedan återaktivera dem igen. När det var gjort rullade det smidigt.
Atusan.. Tror dock inte det är fallet för min del.. Tyvärr.. Men jag skall jag prova det!
Kommer nu i slutet på veckan gå ner till butiken med min bärbara där jag köpte kortet och testa en mängd olika kort för att se om jag får liknande problem.. Måste ringa in problemet..
Visst.. Något på datorns sida är det ju uppenbarligen..
Hade jag bara haft en fetare plånbok för detta ändamål så hade jag inte tvekat en sekund just nu: http://www.blocket.se/view/4585909.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0
Om man bara hade kunnat ändra IRQ på firewireporten. Då hade nog mitt problem varit historia.. Det går inte att fysiskt slita ut kortet i laptopen enligt texten nedan som egentligen beskriver en stationär konfiguration? Läs gärna om det ger någon inspiration... :hmmm:
"Go into "device manager" and remove the firewire card. Next you should shut down and turn off the computer. Remove the firewire card. Now you have to get into the computers BIOS "Setup" to disable a serial port or two, since you are hopefully not using these "ancient artifacts". Usually you will see a message during startup such as "Press F1 to enter setup". Sometimes the startup messages are hidden in which case there should be a startup message like "Press F1 to see boot messages". In any case you'll need to get into the BIOS Setup utility. Navigate through the setup program until you see the serial port settings. Change the settings to "disabled". If you have a parallel port that is not used, you can disable it as well. Make sure to save the settings before or while exiting the program. Start up the computer and check for open IRQ's. If these ports are still showing up in "Device Manager" remove them! Restart again, and make sure they don't show up again. Shut down the computer and reinstall the firewire card, in a different slot if possible. The best slot would be one that is seperated from any other cards by another slot, if that's possible. Start up the computer and the card will be found, it is absolutely crucial that you make sure not to "skip" any files. You must find every file needed to install the card properly. If the file cannot be found on your Windows CD, "Browse" for the file. You can type in "C:\windows", "C:\windows\system" and "D:\winxx", (win98, winme, or whatever is your OS's install directory on the CD) and keep checking these different directories. If the files can't be found in one place, try others. If you skip any files the installation will not work. After installation, check in device manager to see what the IRQ situation is. If the IRQ is shared by an "ACPI IRQ Holder for PCI IRQ Steering" don't worry about it. This is OK. If it is still sharing an IRQ you will have to try another PCI slot, or turn off the setting in your BIOS that designates your OS as "plug and play" and set up your PCI slot IRQ's in a "manual" fashion. This, is indeed not fun. Don't even try this unless you are "a geek from way back" and are willing to prove it, or if you are a masochist, it will provide you with hours or even days of "pleasure".
Getting the board to change IRQ's
Usually after you free an IRQ, a card will automatically switch to use the new free IRQ (this depends on the motherboard, and is usually not really true) , sometimes you need to go through the following process:
1) "Remove" the card in "Device Manager".
2) shutdown and turn off the computer
3) take out the 1394 card
4) turn on and start up the computer
5) shutdown and turn off the computer
6) install the card again (sometimes it helps to use a different slot, if possible)
7) the card should take the free IRQ, if not, you should do the same thing, using a different PCI slot
*Note: some computers have a BIOS option for "forcing" a rescan of the Plug and Play devices, which may get devices sharing IRQ's to switch to free ones. "
Ärligt talat: Nu blir jag väl avskydd här, men faktum är att låg buffersize inte sällan löser sådana där problem, oavsett vad alla "experter" säger.
Upplevde samma skit med ett MOTU 828 MK2, kört på en Mac G4 med dubbla 1,25 Ghz processorer och 1,5 Gb ram(!). Men så ställde jag ner bufferminnet från 512 till 64 och allt funkade exemplariskt. Kunde lassa på hur mycket syntar o skit som helst utan att den protesterade.
Igår gjorde jag en supergenomgång av min bantade maskinvaruprofil för musik och XP upptar nu under 70MB bootat och klart.
Dock kvarstår problemet med att min firewireport delar IRQ med grafikkortet, vilket måste vara den största troliga felkällan just nu.
Om man läser i M-Audio's "release notes " så sägs det att om det uppstår sprakande ljud vid uppspelning av DVD (som i mitt fall) så skall man sätta "enable" på DMA-mode på IDE-portarna.
Dessvärre var dom redan aktiva...
Summa summarium: Jag har fortfarande bättre prestanda i mitt interna AC97-kort än i mitt Firewire Audiophile som det är nu, underbart..
Och det enda M-Audio säger är följande:
http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=5883076b567eb651562bd5feb4a16a47
samt
Anm. En hel historia är nu förövrigt skickad till M-Audios support i USA... Intressant fortsättning följer...