Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten analogsynth

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Verkar ju finnas mycket synthare här så...en fråga:

Om jag vill ha tag på en liten (läs: få oktaver) analogsynth med vocoder och lite kul filter...vad finns det då att välja på för rimliga pengar? Alltså max 3-4 tusen. Finns det nåt vettigt där?

Hade tänkt mig att lägga lite slingor med den men mest att köra andra ljud igenom för filtrens skull och få lite roliga ljud.

Har ni tips på rena filter och desktopsynthar, posta gärna dem också. Äkta analogt hade jag tänkt mig. Vet att microKORG finns men den är ju digital.

  • Medlem
  • 2005-05-20 09:36

Max 3-4 tusen, analog inklusive vocoder? Mig veterligen finns inget sådant. Som du säger själv, microkorg är nog det som mest uppfyller din önskan.

Annars så får man köpa vocoder+synt separat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 09:44

Satsa på en microkorg.
Annars får du väl en MAM VF-11 för nån tusenlapp och sen en sh-101:a för kanske 3-4.
Surfa runt lite på www.vintagesynth.com och kolla på saker som ser intressanta ut?

Ska prova microKORG idag på lunchen och se hur den känns.

UTAN vocoder då, vad finns det där?

microkorgen är lite trist att jobba med men den låter fantastiskt.. om du inte är en extrem finsmakare och har väldigt analoga preferenser så får du inte ut mer av en analogsynt ljudmässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 10:10

ARP Axxe
Roland SH-101, SH-09, SH-03
Korg MS-10, 770(?)

Eh, det finns säkert fler och jag har säkert fel Men det var de synthar jag kunde spotta ur mig på rak arm så här på förmiddagen.
Sen har du ju Moog prodigy och likande synthar, men då blir det några tusenlappar till..

På VA-sidan så har du ju Alesis Micron och Clavias synthar, det kanske också är värt att kolla på. Själv kommer jag nog strax köpa mig en micro modular till

  • Medlem
  • 2005-05-20 10:16

Yamaha CS-5/10-15, Korg MS-10. De borde passa in bra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-05-20 10:18

Har du tur kan du få tag på en Nord Modular för 4lax, där har du typ allt den kan du söka på forumet och hitta antagligen minst enmiljon lovord om.

okej, microkorgen (vs. micron framförallt) är ju ungefär lika omdiskuterad som guds existens...
likaså digital vs. analog -debatten

men några korta ord: i alla fall så "är" det ju så att ljudet från en microkorg är riktigt juste...sen är den ju inte så kul att editera inte heller att spela på pga de stumma små tangenterna...den är däremot skitsnygg och smidig att plocka med sig lite överallt...samt har jag hört att filtrena anses vara bra och lite speciella (inget jag är direkt kapabel att uttala mig om förutom att själva synthen låter bra som sagt)

parentes: lite komiskt är när man kollar på vendolin är att det är flera som säljer sin microkorgar pga platsbrist, givetvis är dessa också bara spelade på ½ gång :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-20 14:16

Jag skulle absolut säga Novation K-Station!

http://emusician.com/elecinstruments/emusic_novation_kstation/

Virtuell analogsynt med 8 röster, fint ljud, effekter, audio in / vocoder.

De rear K-Station på Musicstore nu, 329 ?!

  • Medlem
  • 2005-05-20 14:19

satsa på en 101. Enligt mej den mest underbara och flexibla monosynthen som finns. Köp till en extern vocoder.

Likaså så är ms-10 riktigt trevlig. Dom går för ungefär samma pengar. säg en 3,5-4,5

Skippa vocodern och köp en begagnad Evolver säger jag Billig, modern analog som inte behöver underhållas.

Fina grejjer det. IMHO såklart

Ursprungligen av spanky:

Skippa vocodern och köp en begagnad Evolver säger jag Billig, modern analog som inte behöver underhållas.

Fina grejjer det. IMHO såklart

Hehe, apropå analogt kontra digitalt i allmänhet och Evolvern i synnerhet så var det en kille inne hos oss som stod och testade Polyn igår och sa till sin kompis att "den var ju ok, men man hör ju verkligen att det är digitala filter".

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-20 14:32

Korg MS2000!
Min favorit!

  • Medlem
  • 2005-05-20 14:32

CS-5, givet val för då kan du få någon tusenlapp över för att köpa en Micromodular som du kan använda som vocoder och mycket annat roligt!!!

  • Medlem
  • 2005-05-20 14:35

håller med 18db, 101 är kung! skit i vocodern.

  • Medlem
  • 2005-05-20 14:44

Joo. efter att jag köpt min första så föll jag pladask. Och efter igår när jag/vi lekte med vibrato/moduleringen så föll jag ännu hårdare.
Nu så vill jag nästan köpa min tredje.

Ursprungligen av syked:

håller med 18db, 101 är kung! skit i vocodern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 14:39

Ja, en evolver är grym! (jag måste skriva en recension på min, hm, när ska man hinna det?).
Sjukt rolig lite sak. Den låter allt från blippblopp till rundgångsmonster.

"skit i vocodern"

va äckligt!

(försvar: sitter på jobbet och väntar på helg)

  • Medlem
  • 2005-05-20 15:22

inte alls, själv fick jag mosad banan i min warpfactory när jag fraktade den i en väska tillsammans med just bananer. det som är värst med hela historien är att den kukade ur totalt ljudmässigt efter det. den fungerar men låter helt annolunda, den har bytt namn nu... till bananvocodern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-20 15:24

Låter det gult och böjt?

  • Medlem
  • 2005-05-20 15:34

njae, men den låter som att den har haft mjuk, äcklig banan i sig. lite sådär mjukt och äckligt.

bancoder, en sån vill jag ha.

skäms lite och känner att jag måste komma med tips i tråden.

Det är knappast någon hemlighet att jag gillar Nord Modular. Om man kan hantera en dator och är ute efter att ha extremt roliga ljudupplevelser så finns inga alternativ....förutom mjukvara då. Ett kryddmått kunskap i ljudsyntes kan vara bra att ha också. Men för ca 4000 får du inte en bättre hårdvarusynt.

amen

Nord modular key! JA! Om den inte idiotiskt nog stannade upp hela ljudmotorn när man laddar en ny patch så hade det varit nästan helt perfekt livesynt! .. nu är den bara nästan nästan perfekt.

  • Medlem
  • 2005-05-20 15:58

"avskalat" kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-20 16:03

Kul att sjunga "aaah" i den dagen D. Då flugorna kommer.

Ladda ny patch? den har ju fyra slottar + 18 rattar, räcker till ca 17 låtar. Annars får man ha något annat som väser lite under patchbytena.

HAHAHAHA @ "aaah" & bananflugorna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-20 17:01

Haha! Låter som en jag känner till...

Ursprungligen av PF:

Haha! Låter som en jag känner till...

Du var inne samtidigt som dom!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-20 17:07

Äresant! Jag tänkte på en analogtaliban vi ser här ibland

Bevaka tråden