Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten analogsynth

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PF:

Jag skulle absolut säga Novation K-Station!

K-station är en av de få synthar jag provat förutom mina egna .... och det var kärlek vid första ögonkastet. Suck.

On topic: hur förhåller sig Clavias "G"-synthar till modular? Och G2X till G ?

G2 är en jätteuppdaterad modular.. och g2x är en maxad g2 med större klav osv (men tyvärr väldigt mycket fulare imho).

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 19:18

Jag lägger en röst för Yamaha CS01. Det är en skojig pryl. Tyvärr saknar den vocoder men den är o andra sidan helt analog.

Ursprungligen av equinoxe:

Jag lägger en röst för Yamaha CS01. Det är en skojig pryl. Tyvärr saknar den vocoder men den är o andra sidan helt analog.

Den är även helt suverän som carrier!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-20 21:12

Spelar folk aldrig ackord nuförtiden? Vidhåller K-Station. Modular i all ära men den är kanske onödigt komplex för vad killen i ursprungsinlägget vill göra.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-20 22:11

Sällar mig till Zwoppers MS2000...

MS2k är inte särskillt liten bara.. om man inte kör med rack-modellen då. Det fungerar iofs väldigt bra det med tack vare dess "tangentknappar"

Whoa, tack för alla tips!

Säg bara till så får du fler tips.. nå mer info om vad du är ute efter kanske?

Ursprungligen av Volantiz:

Säg bara till så får du fler tips.. nå mer info om vad du är ute efter kanske?

Hmm...det jag tänkt mig är nåt som kan göra goa gamla synthljud att göra slingor och lite "krydda" till mina låtar som annars är mest gura och sång och lite sampling. Jag gör lite soundtrackinspirerade saker också ibland och det är aldrig fel att ha en liten (läs: relativt få oktaver) jäkel som kan låta synth men också producera störda ljud och pulser liksom. Är väldigt o-hemma på synth så jag har nog inte rätt vokabulär - sorry .

Nåt som går att koppla ihop med ev. pedaler och filterburkar och sånt vore inte fel heller, om man vill fucka upp ljuden lite extra innan man kör in dem på band.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-20 23:46

Är det ingen som kommer ihåg att nämna EDP Wasp? DEn är ju både liten och faktiskt helanalog. Om jag inte missminner mig så såldes de som kit man fick bygga ihop dessutom. http://www.oldtech.com/synth/EDPWasp.html

Men oftast väldigt dyr.. man får typ en pro one för samma peng.. och då känns det som att det inte är så mycket snack om vad de flesta skulle välja

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 00:27

Jag vet. Jag har mest tråkigt på jobbet så jag postar onödiga inlägg. Försöker sluta med det.

ok.. jag har tagit en paus från jobbet i några timmar nu och börjar tröttna.. så typ samma sak här

Ett till tips: MFB Synth2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-21 01:02

Volle, det är FREDAG. Man ska vara ledig och dricka ÖL! Ta ett break och gå loss på alla dina maskiner nu... Snela!

Jag har redan gått loss på maskinerna ikväll.. 28 nya samplingar till es1:an vart det
Men modulareditorn får jag fortfarande inte att fungera. Rizzo har iaf lovat att låna ut ett usb-midiinterface så att jag kan testa med pc-laptopen.. men han smet till örebro.

Ett till tips: Waldorf Pulse (+ nåt litet midiklav?). Jag kör med 2st.. och skulle absolut inte tacka nej till ett par till.

O-hemma på synt, då tar jag tillbaka mitt nord modulartips och stämmer in i MS2000-kören. Ganska "hands on", vackra och störda ljud + ljudmanglare i en och samma låda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 01:34

Jepp, MS2000 och K-Station är bra tips imho, två fina polysyntar. Poly is very good.

Ok.. strunta i det analoga isåfall tycker jag. VA känns fräshare till sånt imho. Analoga syntar kräver dessutom en massa mer underhåll.. stämma dem varje gång man ska spela in (om man ska vara petig).. intonera ibland (jobbigt).. byta kondningar om det är någon äldre modell.. osv.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 02:14

Instämmer med volantiz. Lämna det analoga till analogtalibanerna istället.

:hmmm:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 02:51

Ja jag är ingen analogtaliban om det är det du menar.

Förtydligande av tidigare inlägg. Om du inte tänker lägga ned tid på att verkligen sköta om din kanske redan ostabila och gamla synt så blir det bara värre och värre. Låt någon som gillar det göra det istället. Själv så har jag en sh-101'a som behöver en rejäl genomgång och jag gillar inte att sitta och spraya leta fel osv. Man ska överlåta sådant till folk som gillar det. I had my share of lim/målarfärg/klet på fingrarna...

hehe.. jag såg mig själv lite som en analogtaliban där.. använder nästan enbart analoga syntar här hemma.
Själv så brukar jag mer förknippa den termen till såna som tycker att analogt är överlägset i alla tänkbara fall (jo.. det finns sådana)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 02:57

Clausch: Nja, kan man den fina konsten så är ju det föredömligt, jag avundas dem som kan det där med att kolla ett kretskort och sedan utbrista i ett "aha!" för att sedan löda i 3 min och prylen är som ny igen. Fick ju som sagt smaka på den feelingen igår när jag plockade upp min ESQ1:a från det bubblande likträsket.

Framför allt så tyckte jag i detta fall en polyfonisk synt är roligare och då är VAs onekligen sjukt prisvärda, och låter förvånansvärt mycket Real Deal (TM). Men vill man ha en mono så är ju det en helt annan grej & charmigt och allt sånt även det.

Min personliga favoritsynt på analog & monosidan är Sequential Pro One... yum.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 03:01

Jo, jag avundas dem också faktiskt. Kunnande är aldrig fel och det är bra med elektriker runt omkring sig i vissa lägen, men faktiskt kvartsår. Jag är ingen tekniker, jag är musiker. Jag kan löda en telekabel om det kniper, men där går min gräns.

Annars så är också min favvosynt analog och monofonisk, men den skulle inte vara det om jag var tvungen att serva den. *nej nu blir jag ledsen, blotta tanken på att den kan gå sönder...:(*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 03:06
Citat:

Kunnande är aldrig fel och det är bra med elektriker runt omkring sig i vissa lägen, men faktiskt kvartsår.

"faktiskt kvartsår"

Vad smuttar herrn på själv tros?

Korrektion: faktum kvarstår

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 03:09

Jaja herr besserwisser. För övrigt kan jag säga att jag är spiknykter tyvärr. Ansvarar för ungefär...får se nu...65 personers liv om det skulle brinna just nu...blotta tanken får mig att vilja dricka faktiskt, men man får härda ut och ta det natt för natt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 03:12

Ratata; "Åh, natt efter natt efter natt efter natt..."... lovely.

Ajdå. Just ja, du är ju hotelliggaren personifierad. Det är bra!
Om det skulle börja br... mm, fy helv... jävl... pyromansverige...
den här veckan har ju varit helt j-va crazy. Urk.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 03:15

Hehe...måste berätta att de släppte pyroman-mannen ganska snabbt eftersom han erkände. Men ni kan vara lugna om ni bor på hotell. Alla har jättebra brandvarnare samt rökdetektorer och brandsäkerheten är jätteprioriterad i branschen. Sedan när det gäller onda människor så har alla hotell kontakt med varandra i stan om det skulle vara något skumt. Ta en springnota pf, och du får aldrig mer ett rum i hela göteborg. Jag lovar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 03:20

Kommer aldrig prova, jag lovar... försökte bara visa lite medlidsamhet.
Kan ju inte vara allt för kul i nuläget menar jag. Två hotell, en vecka.

Bevaka tråden