Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten analogsynth

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-21 03:32
Ursprungligen av PF:

Kommer aldrig prova, jag lovar... försökte bara visa lite medlidsamhet.
Kan ju inte vara allt för kul i nuläget menar jag. Två hotell, en vecka.

Ja, det var en jädra nöt faktiskt...jäkla tur att bara hotellen blev (rök)skadade och ingen annan.

De här svenska Nord-syntharna, hur funkar de? Laddar man dem med softsynthar eller vad?

Vore ju drömmen det, om man kunde lägga över softsynthar från datorn till en extern keyboard och kunna använda de fysiska rattarna och knapparna för att programmera den som man ville.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-05-21 09:41

MicroQ Kb, kanske? Den har ju vocoder...är nog iofs svår att hitta för det priset...

"MicroQ Kb"

Hehe, det var väl det sämsta förslaget hittills? Inte i närheten prismässigt och ganska jobbig att böka med när man inte kan någonting om syntar, likt petsem. Går vi upp några tusen i pris så föreslår jag Alesis Ion, utan tvekan.. enkel att förstå, perfekt för nybörjaren, samt med vocoder. Ska priset vara lägre och prylen liten (vilket väl efterfrågades) så håller jag med PF om K-Station.. den är ju lättare att använda än microkorgen och kostar inte mer.

Håller med. ION är guld för nybörjaren...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 12:30

Mmm. Apropå ION förresten - tror att den är på väg ut ur sortimentet, den reas.

Jo, jag köpte min ny för 6000,- vilket ju är ganska billigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-21 12:33

Jepp. Du kör på den nu eller? Very nice liten synt.

Den är ganska stor (och TUNG) men gullig så man kan tro att den är liten. Jag kör på den och min AN-200 i första hand nu.. de är bra på mycket olika ljud och fem parter räcker ganska bra. microKorgen ska jobbas in i sättningen så snart festivalspelningen är förbi. Men Prophecyn och CZ-1000 åker nog ut om jag får hyfsat betalt för dem (den förra är lite väl krånglig att använda för okunniga mig har jag insett sedan jag fick min Ion och den senare använder jag inte alls).

Modularerna gör ju det men du kan inte ladda dem med vilka softsyntar du vill, bara de som är specialgjorda för modularerna. Vad du letar efter är kanske helt enkelt ett midikeybord? Med dem kan du ju styra dina mjukvarusyntar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-22 01:00

Nej, de funkar inte så. Nord Lead syntarna är som vanliga VA, och är dessutom rätt bra. Har en enkel FM-syntes del i sig också. Modular serien är en avancerad modular-synt som man editerar med hjälp av en dator. Kräver en del kunskap.

Ion var jag sugen på ett tag, men den är rätt överflödig för mig just nu, men för nåt år sedan tänkte jag byta en sådan mot min microkorg.

Jag har ju båda nu och tycker inte att du ska tveka. Ion är bättre på alla vis (som inte är ren smaksak) om man inte har platsbrist och riktigt dåligt med pengar.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-22 01:08

Jag har så mycket annat nu så det är inte riktigt aktuellt för min del. Har 9 st syntar just nu samt laptop inräknat....det känns som jag kan göra vad jag vill. Men om någon ville ha en basic synt som är bra och enbart ha en så skulle nog Ion, MS2000, eller Nordlead 2 stå högt på listan tror jag.

Nordlead 2 försökte jag få tag på en till rimligt pris innan jag till slut bestämde mig för Ion.. den hade jag garanterat inte varit missnöjd med. MS2000 har ju för få röster, dock.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-05-22 01:15

Det är sant. den börjar bli rätt gammal nu också.

Okej.

Ja, jag vet ju att man kan köra ett keyboard till datorn och jag har en laptop också, men jag föredrar dedikerad hårdvara. Gillar inte att behöva ha datorn på hela tiden jag spelar. Tycker det känns mer intuitivt bara, med hårdvara. Sen om man kan slänga in olika grejer på den är ju helt okej, men inte om man måste ha en dator tillkopplad jämt. Det är inte min grej.

varför inte JP8080?

  • Medlem
  • 2005-05-22 14:51

Känns som ni alla glider mer och mer från ämnet ... "Liten analogsynth" Remember?

18db: men det har ju visat sig att petsem helst av allt hade skaffat en hårdvarusynt vari man kan lägga sina mjukvarusyntar. Analogsynt var alltså bara något han drog till med i första posten.

  • Medlem
  • 2005-05-22 15:51

Åfan. Då har jag läst illa. /Me bad

Ursprungligen av sisältää:

18db: men det har ju visat sig att petsem helst av allt hade skaffat en hårdvarusynt vari man kan lägga sina mjukvarusyntar. Analogsynt var alltså bara något han drog till med i första posten.

Ursprungligen av sisältää:

18db: men det har ju visat sig att petsem helst av allt hade skaffat en hårdvarusynt vari man kan lägga sina mjukvarusyntar. Analogsynt var alltså bara något han drog till med i första posten.

Jo, precis. Jag är inte helt hundra på begreppen men jag vet att jag gillar det analoga soundet så jag skrev det. Men det kanske är bättre med mjukvaru- eller simulerings-synthar. Verkar ju nästan så.

Men, som jag skrev innan, jag gillar att inte behöva ha på datorn hela tiden jag musicerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-22 15:24

inte visste jag att micro korg var digital.....

men den kostar ju 3995 på musi punkten i sthlm, och varje gång jag äR på sveavägen en veckodag går jag dit och latjar lite!
den e fin jag skulle vilja ha den.

men jag skulle ifs vilja ha allihopa ni pratar om.
digi som anal, fast min favis technology äR ju prestidigital:

hardu funderat på en biotta?

Köp en Nord Modular Key. De går för 5000,- begagnade och lovordas av typ alla. Du gör, som sagt, ljuden med hjälp av en editor till datorn men när ljudet väl är gjort kan du köra det på synten helt fristående. Den tar tid att lära sig men det finns å andra sidan många, många tusen patchar att ladda hem på nätet till att dels använda och dels lära sig ifrån. Dessutom är NM liten, vilket du ju önskat av ditt köp. Klockrent.

Det ska jag titta på! Om man laddar över via datorn är okej, bara man som sagt kan spela fristående. Låter bra.

"Jag är inte helt hundra på begreppen men jag vet att jag gillar det analoga soundet så jag skrev det"

Det vet alla som läst det

"Köp en Nord Modular Key"

Men vi kom väl fram till att den var lite väl.. svår?

petsematary: Om du ska ha en nord modular key så rekommenderar jag att du även köper till wizoo's bok om hur man använder den + en labbrock och skyddsglasögon

Svår jo, fast som Sawtooth brukar skriva; det finns så många patchar att ladda hem att man inte behöver göra egna ljud (lite parafraserat ). Ska en absolut nybörjare köpa sig en två-tre oktaver stor klavsynt som ska kunna göra det mesta och ha vocoder så finns det ju knappt några bra förslag. NM passar på alla vis förutom att den är svår. microKorg, som exempel, är ju apsvår om man inte kan någonting när det gäller syntar. I NM:s editor har man ju åtminstone full översikt.

Jag har flera förslag. Clavia, microKORG, Alesis. Det löser sig. Tack för all hjälp. Trodde aldrig tråden skulle knäcka 5-sidorsgränsen. Men just denna falang verkar vara en av de mer aktiva på hela forumet.

Jag är typen som gärna vill kunna så mycket teori om saker som möjligt, så är det möjligen någon av er som har tips på bra sidor på nätet där man kan skriva ut lite att plugga in ang. synthar i allmänhet.

Tekniken bakom syntes, mono- och polyfoni, röster, lite historia, alla de här begreppen skulle vara sköna att reda ut. Inte superavancerat ner på kretskortsnivå men bra info om hur syntes funkar liksom.

Posta ev. tips som ni har på såna sidor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-22 23:17
Citat:

Men just denna falang verkar vara en av de mer aktiva på hela forumet.

Nej, de flesta på 99musik är helt ointresserade av syntar!

.
.
.
.
.
not

Fan, jag som tycker det här är det enda stället man får svar! Fast jag har iofs inte postat i ALLA flikar.

Länkar, någon? Apropå min förra post...

Bevaka tråden