Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dema: MD/MM för apan?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-01 12:45

Ohoj alla hårdvarusekvensande 99er!!

Nån som skulle kunna DEMA NÅN AV DESSA(capslock har jag lärt mig hur det funkar) Elektron burkar?

Jag skulle kunna ta mig till Stockholm och ta en demorunda där även MPC2kxl ska kikas på, men att kolla i enbutik visar inte lika bra hur dom ska användas. Har räknat ut att det är dags snart att investera i nån rejäl moderkaka till studion... Det är egentligen skillnaden mellan MM och MD i sekvenser påerspektiv jag vill se, har bra trummljud så egentligen är MM mest intresannt fast sekvensiationen är NR.1!!

Är för övrigt rumsren och trevlig, PMa om nån är sugen...

Eller så skriver man sina tankar i tråden om man bor långt bort i landet!!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-01 13:09

Det är inte så stor skillnad mellan sekvensieringen mellan MD och MM faktiskt. Den stora skillnaden är att MM kan hantera tonhöjd också och gör det på ett rätt fint och smidigt sätt. Tror att man kan programmera treklanger som högst om man behöver. Den stora bristen i den är dock (har jag för mig, rätta mig om jag har fel) att om man tar två toner och vill att den ena av dem ska klinga ut längre så blir det lite problem. Det går inte nämnligen, eller jo, om man lägger en ton direkt efter när den slutar och använder slide för att koppla ihop dem.

Att styra externa monosyntar från MM är dock en riktigt enkel grej faktiskt. Har aldrig upplevt något mysko eller problem av nåt slag där.

Trummljuden ska enligt jgb vara fler och annorlunda i MM, men påminner mycket om FM-trummorna från MD. Nackdelen med MM's trummor är dock att alla ligger i samma "machine" och är mappade efter tonhöjd. Alltså gör man ett trumspår så ligger alla trummor på en kanal och delar på samma effekt och filter osv. Såvida man inte laddar in trummor på ett till spår...

Tycker för övrigt att det är på tiden att enapa skaffar sig en MD och säljer allt annat trummtrams han har liggandes...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-01 13:35

ja!!! sälja 606 och sånt ammatör grunkigt till reset för billig slant och gå över till profsstugan låter som en skit bra idee!!!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-01 13:46

Grejjen att MM verkar intresantare är att jag är asnöjdmed mina trummljudstrix just nu och behöver 3 toner till sidstation, det är den och monopolly som behöver 1röst sen är det trummgrejjer jag har och mmsyntarna låter gött på det jag hört.

Hur pass koola syntljud gör man med MD? är det skommt att lira toner med entrumma i den?

ska du åka midi så e mpc2000xl en kandidat - du kan får en demo i sthlm i lyan här
skaru trumma så finns det bara 3 grejjer ENLIGT MIG som jag tycker funkar, grunkan ovan + es1 å xbase09an, men det e så hårt vinklat så ingen behöver lyssna på vad jag säger

  • Medlem
  • 2005-10-01 20:13

Nu har nog Clase gått lite väl hårt åt bananskalen tror jag.

MM har ett gäng samplade trummor, en utökad variant av E12-kitet i MD. Fler ljud där alltså. Dock så har MD några fler trumkit att utgå från än bara E12.

Vill man sequenca extern midi så skulle jag ta MM direkt, så länge du inte behöver fler än sex midikanaler sequencade. Du läste rätt, man kan bara styra sex externa midikanaler från MM (kommer inte ihåg om man kan få fler genom att använda sig av midiinformationen från någon av de interna ljudkanalerna eller inte).

Till de sex externa midikanalerna kommer de sex interna ljudspåren. Det är där man börjar rocka när det gäller MM. I och med att man kan låsa parametervärden per steg i sequencern så har man extrem kontroll på varje not som spelas. För min del är det här perfekt när jag t.ex. bygger basgångar.

Att använda MD för att spela syntljud går, man får då låsa pitchvärdet per steg i det man spelar. Pitchvärdet har absolut ingen koppling till normal tonhöjd, så man får köra på gehör (eller fuska med stämapparat eller liknande). Blipp-slingan i låten "daabat" som jag har lagt upp här på 99musik är MD som får leka synt. Ljuden i sig blir som resten av ljuden i den, precis vad man gör dem till. Enklast att få till är basar och en del FM-ljud.

Ta och läs igenom manualerna som finns på http://www.elektron.se/support.php så kanske du förstår lite bättre? Svårt att beskriva bra såhär rakt av, hade du varit i Göteborg hade jag kunnat ge dig grunderna i MM/MD på 15 minuter så hade du varit uppe på banan och kört.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-01 20:16
Ursprungligen av jgb:

Nu har nog Clase gått lite väl hårt åt bananskalen tror jag.

Jupp det hade jag kom jag på nu. Var ett tag sedan man lekte med den.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-01 20:53

Inte behöver du påfyllning i skattkistan??

Ursprungligen av Clase:

Jupp det hade jag kom jag på nu. Var ett tag sedan man lekte med den.

Ska kika in MPC hos kallback eller zthee, sen så får jag terra på monomachinen hos jam, så fårvi se hur det går.--

jgb; det låter ju riktigt gött, höll själv lite på MD iom att den är mer omtalad eftersom den är äldre och har så många användare, har nog inte råd med plankan så det är lite lagom, kanske sälja av lite bröt och avbetala resten.... huga....

jag e novis på MM (diggar) men satt en vinternatt och åkte på en när gbgregnet smattrade taktfast mot rutorna i en dammig men nais jgblya

  • Medlem
  • 2005-10-01 21:05

'napa: Titta på lill-monon du, samma format som MD, bara att plugga in midiklaviatur och köra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-06 22:49

Shajt!!!

Herregud vilken maskin!!! maken till låda att göra som man vill i .step världen finns antagligen inte, helt perfekt att kunna reca eller playa byta patterns och mosa 6kanaler midi utomburks!

Synttrixet verkar ju inbjuda till att tänja lite gränser för vad som uppfattas som musik... goda lfoer och det låter SÅ bra om allt!!

Fick en sjukt trevlig upplevelse när jag terrade den hemma hos volle.... sidstaion-läck!! det blir en rejs... battle ocf the chips!! sen.... huga,...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 12:30
Ursprungligen av enapa:

Fick en sjukt trevlig upplevelse när jag terrade den hemma hos volle.... sidstaion-läck!! det blir en rejs... battle ocf the chips!! sen.... huga,...

Testade en MM hos Volle??

Volle, har du gått å handlat MonoMachine?? ;o)

enapa: ngn dag skulle jag kunna leka md userwave med dig, bor i haninge numera. kan inte säga att jag är någon expert på burken, har inte ens utforskat alla generella md-grejer än men vi kan lära oss tillsammans!

  • Medlem
  • 2005-10-07 08:26

enapa: Välkommen till stepprogrammeringens och parameterlåsningens värld! Kombinera med liveinspelning av rattningen, parameterlåst delay är grymt användbart!

För att få riktigt skruvade ljud så kör jag gärna med eller wave-grejerna med sync/ringmod mellan kanalerna. Fiffigt värre som man säger.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-07 12:35

Nope.... jag handlade en igår, och knallade förbi volle och kopplade in den, vi var 2x? men det klarnade lite när jag läst manualen...

Har kopplat in den i enapa-maskineriet nu, den styr skeppet helt exelent, tom på midislaveri från 707an, det får nog bli en MSY2 så jag slipper ha 707 som midi+dinsynks klocka....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-04 14:04
Ursprungligen av enapa:

Nope.... jag handlade en igår, och knallade förbi volle och kopplade in den, vi var 2x? men det klarnade lite när jag läst manualen...

Har kopplat in den i enapa-maskineriet nu, den styr skeppet helt exelent, tom på midislaveri från 707an, det får nog bli en MSY2 så jag slipper ha 707 som midi+dinsynks klocka....

Shit vad tiden går fort... den står å ser brun ut mest numera... ska ta tag i den igen snart, den har fått vila lite ett tag...

  • Medlem
  • 2005-10-07 13:52

Jag är grymt nyfiken på hur MM kommer låta i tassarna på enapa, i mina händer så blir det lätt att allt låter för rent. Iofs så har jag hittat boten på det, lite dist på de flesta ljud så känns det mycket skönare.

Den lät bra genom ms10:an iaf

  • Medlem
  • 2005-10-07 14:04

Allt jag kör genom mutatorn låter bättre, även om jag inte filtrerar ett dyft...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-07 14:55

Jag tror det kan bli mycket kul apljud som kommer komma ut från den lådan, det är hittils framförallt ljusa och svävande fast spinkiga och skeva ljud som jag skapat... Helt underbart filter, okonventionellt kallas det i manualen iom att kontrollerna inte var standard för 25år sedan som på flertalet syntar... Det är fantastiskt med delay på varje kanal, helt perfekt faktiskt! Snart så kasnke jag har fått till något som jag kan posta, nu är det mest lek och flum på hög nivå....

Det verkar inte alls vara så att SIDsyntesen kan ersätta en Sidstation, hittils har jag bara hittat grunderna och manualen verkar inte veta om man kan göra de kula trixen jag brukar göra.... men blipp är det verkligen tillräckligt för ju!

  • Medlem
  • 2005-10-07 15:02

Kör man tre kanaler SID-syntes på MM så kommer man någorlunda i närheten av vad SidStation fixar. Då kan du slänga med ringmodulation och synk mellan kanalerna. Däremot så saknar man filtret...

Delay på varje kanal är som du säger en rejäl höjdare. Gäller bara att inte dränka allt i delay.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-07 15:14

DElayet har ju smart nog filter för feedbacken så det går ju att dränka på olika sätt på olika ljud.... men det är en risk att ha tillgång till så många delay...

Det ska nog som du säger, man kan säkert komma rätt nära, ska prova att gör enpatch på båda sen... men det är ju fubbigt om jag inte lär mig MMs sidtrix ordentligt innan... typ doopingtest på sidstationen skulle nog ge utslag iom att jag skruvat den "rätt" mycket.

Fubbigt är ett ord jag använder för sällan, ska försöka använda det mera faktiskt..

har både mm och machinedrum uw, bor i hässelby i sthlm. kom förbi om du känner för det.

i övrigt kan jag säga att de maskinerna är som gjorda för varandra. första gången jag lyssnade på min nyinköpta mm tillsammans med md:n blev jag nästan religiös. ljuden från de båda boxarna passade ihop som ler och långhalm.

en grej jag upptäckt efter att ha experimenterat ett tag med mm är att en stor del av tricket för att den ska låta riktigt unik ligger i att använda ljud i layers, där ett färdigt ljud innehåller kompontenter från t.ex. både sid-, fm- och digi-syntharna. att sedan lägga till lite olika panoreringsinställningar, cut off-värden samt låta de olika LFO:erna styra lite skojiga parameterar för varje komponentljud gör att man snabbt har ljud som garanterat aldrig tidigare hörts. då har jag inte ens tagit upp sequencern och hur den kan ytterligare mysa till ljudbilden. kort sagt världsklass. (liknande resonemang gäller f.ö. också för md.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 21:09
Ursprungligen av enapa:

Jag skulle kunna ta mig till Stockholm och ta en demorunda där även MPC2kxl ska kikas på, men att kolla i enbutik visar inte lika bra hur dom ska användas.

Vilken butik säljer dessa? Monomachine och machinedrum dvs.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-09 21:19

JAM t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 16:55

soft

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-10 21:22

Nu ikväll så har jag utforskat min monomachine lite mer, den är helt sjukligt grymm på cptrummer.... små och heftiga och digitala och skitiga och knasiga och idmiga och härliga trummer.... mycket iom parameterlåcken, kom på hur man koppar en not med lås så kan man pejsta och fjutta vidare...

Det är också kul att göra otäcka housestabs med "ens" distar man och filtrerar så låter det som en trakkersamplad el-gitarr som lirar hådrock ungefär...

Undrar hur många gånger jag kommer hylla lådan, kanske lika ofta som janne... elle lika mycket som underskriven gör med sidstationen.... den lådan är helt fanatiskt fantastisk med....

Helt fullt med sjukt mycket mumma i hela jäkla lådan!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-10 21:23

undrar om MB kontaktar mig? dom vill säkert låna sista raden att ha i sina broschyrer... hiiheieh

Du får söka jobb som "product evangelist" hos Elektron.

Skönt iallafall med dem att de inte har så många apparater, lätt att skaffa hela familjen om man nu skulle vilja det. enmachinedrum till apburen är nog inte fel det heller.. (fast jag ska kanske inte inleda dig i frestelse )

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-10 21:42

Njae... låt mig va....

Bevaka tråden