Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dema: MD/MM för apan?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-10-10 21:45

Jag lovar, jag är helt oskyldig till att enapa skaffar sig MM!

Lovar att inte nämna något alls om livesamplingen av inkommande ljud på MD:n och hur mycket trasigt ljud man kan göra med det. Skall verkligen inte berätta det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-10-10 21:51

antagligen ingen ting jag inte kan göra med denna + lite tålamod...

Föresten... viist är det ett apansikte... om man tenker sig :
rulle=öga
där bandet spelas in/upp=mun

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 17:14

mer åt gorilla hållet va?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-13 22:23

Lånar tråden litegrann...har nämnligen problem med min monomachine med att få den att fungera som FX-burk.

Jag har ett litet mixerbord där jag vill använda monomachine som send-return-effekt. Jag kopplar in send->input A och CD tillbaka till returen precis som vanligt. Väljer ett track och lägger ett reverb på det. Input blir A och output för reverbet blir C och D. Ändå händer inget...vad har jag gjort för fel?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-11-13 22:29

TRor du måste programera in nått så kommer det nog låta... triggarna styr effekterna oxå.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-13 22:43

Aha! tack så mycket...ska testa det imorgon...visste inte att det var så...vad spännande!

99an är helt otroligt....frågan låg uppe i några minuter... :kaaaka!:

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-03 20:59

Jorå.... min maskin är est.... såg det förra fredan, är era ester?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-07 14:23
Ursprungligen av enapa:

Jorå.... min maskin är est.... såg det förra fredan, är era ester?

Min MD är svensk och min MM är estlänning... min MD har gift sig med en baltiskt postorderfru skulle man kunna skoja om...ett lyckligt iftermål måste jag dock tillägga...

Angående att skicka nya samplingar till den, vilket program är bäst att använda? Jag använder Elektrons egna sysex-skickare, men det går sådär... När jag skulle ge nytt os till monomachine så ballade den ur varje gång via sysex. Det blev via midi istället och det var seeeegt...

Clase vill ha turbo-midi...:p

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-07 11:06

Jo:

MManvändare; har ni lagt in senaste os, vad är skillnaden??
Ska våga lägga i det sen, men det verkar jobbigt....

  • Medlem
  • 2006-01-07 13:13

Läs release notes i zip-filen så får du reda på vad som är nytt. Det är rätt enkelt att uppgradera, men jag har haft en del problem med uppgraderingar och timeouter. Brukar få meckla med diverse olika program för att skicka sysex.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-07 14:06

Jag drog in nya oset, verkar snajdigt och likadant!!

Vet nån varför man inte kan koppa toner från ett monospår till ett midispår?

Eller kan man göra det på något sätt??

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-07 14:32

Min upgradering funka perfekt med C6....

Ingen som lurat ut koppy-trixet mellan midi och monokanaler?? eller hur man bara koppar alla toner mellan kanaler, det verkar som man koppar hela kanalen med maskin och allt??

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-07 14:35
Ursprungligen av enapa:

Min upgradering funka perfekt med C6....

Ingen som lurat ut koppy-trixet mellan midi och monokanaler?? eller hur man bara koppar alla toner mellan kanaler, det verkar som man koppar hela kanalen med maskin och allt??

Ja, det funderade jag på också...men jag tror att jag har en lösning i teorin. Gör kitet, spara det, gå in i rec-mode och koppa spåret, klistra spåret till dit det ska, och ladda sedan kitet igen... Tror det borde funka, eftersom kiten inte har något med melodier att göra...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-07 15:10

AAhh... supercopy S.57 lite knixigt men bra!!

Fick man melodycopy som present idag ju!!

går det att fulMIDIpatcha elektronburkarna tex MONOnon
»MIDI UT → IN~märlan« och låta den få styra sig själv från externt håll - så det brallar ur lite → om ni fattar?? (att köra internt på grejjer, samtidigt som man kör påläggs skruvar med de externa tracken/styrparametrarna?)

eller MM →← MD hand shake ~styr varandras parametrar samtidigt som dom spelar internt för att toka det lite ??

(ett sånt exempel e att få fram halv hand clap/halv hihat ljud på jomox~)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-07 23:08
Ursprungligen av kallback:

går det att fulMIDIpatcha elektronburkarna tex MONOnon
»MIDI UT → IN~märlan« och låta den få styra sig själv från externt håll - så det brallar ur lite → om ni fattar?? (att köra internt på grejjer, samtidigt som man kör påläggs skruvar med de externa tracken/styrparametrarna?)

eller MM →← MD hand shake ~styr varandras parametrar samtidigt som dom spelar internt för att toka det lite ??

(ett sånt exempel e att få fram halv hand clap/halv hihat ljud på jomox~)

Ok, nu fattar jag varför herr Kallbacks saker går sönder jämt och ständigt.

Skämt och sido...skulle vilja testa handshake grejen med MM och MD, men saknar mixerbord för tillfället...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-07 22:37

Får tusan terra det ~style, knacka på luckan så kommer ljuden ut!!

Det är genialt i den lådan annars, att snurra patterets toner frammåt och bakåt är funkigt svängigt och tokit!!

Super Copy . istheshit!!

apan: menar du att shifta samtliga triggar\stegen som noterna ligger på \\ klicka REW←→FWD \\ så flyttar\snurrar alla grejerna i patt.et i tid räknat?
[font="courier"]

FWD:
1.......
.1......
..1.....
REW:
.1......
1.......
.......1

nais i så fall!
[/font]

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-08 06:14

nais it is! så man kanju åka karusell, med olika spåren, bakåfram sen är nyttiga patterns goa med, instant tokknacka på 707an trixet jag bruka köra.... fast mindre knack och error, fast man villju ändra så görman det!

få snurr på grejjerna så svengert om musiken!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:05

jag har bara en liten fråga angående mm. har man en 6-kanalig sequenser till det interna i mm + 6 spår till för externt..alltså tolv totalt..eller har man 6 totalt..jag fattar ingenting

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-31 21:07

Som du skrev, 6kanaler till monoljuden och 6st extra för midi-ut.... 12kanaler...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:08

sweet..fantastiskt med 99an..det tog 2 minuter att få ett svar

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:10

det vore inte alls dumt att äga en sådan apparat, men jag kommer nog aldrig att ha råd med en

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-31 21:13

Det är värt det enbart för sequensern, megaljuden är på köpet, men säkert inte nån maskin för alla...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:15

jag dregglar som en dåre..sequensar du enbart med mm?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-31 21:18

Jepp, det kan man nästan säga, har en 606 och en elektribe som sköter sig själva.... men den är asbra och har balla trix, men om jag inte får spånsring av elektron så kan jag inte hajpa den mer idag....

hehe....

Lyssna lite en låt är endast "monolådan"....

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:25

jag "guppar" hehe..mycket trevligt..bara en sak till, det står att man kan programmera ackord..det låter skumt när det bara finns monosynthar om jag har förstått det rätt..hmm

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:25

om dom inte menar externt då

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-31 21:27

Jo, du har rätt, akord på midi-ut men det finns en maskin i den som gör akord av en ton...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 21:28

åfan

Bevaka tråden