Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dema: MD/MM för apan?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-31 22:08

Man kan programmera akcord in den, i förmån för arpegiatorn också, ej att förglömma. Sedan så kan man även köra monomachine som en 6 rösters polyfonisk synt, men då kan man enbart köra på en machine åt gången, och inte 6 som man kan i monoläge.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 22:12

ok..kan man tillämpa röster till vissa maskiner, tex att en machine får 1 röst, en annan får 2 och ännu en annan får 3 ?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-31 22:48

Nej, det går inte tyvärr.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-01 09:49

SCALE+CPOY=copy page....

nytt trix föll över mig nyss..... äää... shajt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 23:03

Hur är MM med audio in? Filterflux och hokuspokus eller bara lite effekt?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-02 23:40

Ringmod - Inte hunnit testa, men eftersom man har parameterlocks även på alla effekter så borde man kunna göra riktigt spännande grejer.

Nu har jag testat ringmodulation i monomachine, och det är dubbelt så roligt än vad man trodde. Tycker vanligtvis att ringmodulation är rätt tråkig effekt, men lägg det på ett bas-spår och man får nästan lite analog känsla över spåret. Eftersom man fortfarande programemrar in frekvens via sequensern och bestämmer tonhöjden där, så är det enklast att kopiera en slinga till ringmod och sedan ändra lite toner till var man nu vill ha det disharmoniskt. Eller om man har bråttom, lägga en hög portamento på ringmod. Ett hett tips om man vill fläska till sin bas litegrann, helt klart.

Sedan kan man dessutom lägga en arpeggiator på ringmodulationen som man låter en simpel slinga gå igenom...och kanske lite bitchruser på ringmoden också för extra chrunsh...och delay....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 06:54

Tackar!

Meh, nu börjar G.A.S:en tillta efter Clases fina ord.

HMMMMM..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 09:15

Det är genialiska fxz, har iofs incke använt dom då man brenner enkanal med synt... ska tametusa terra det nångång.....

Tilläg: på alasp år kan man trigga amp/filter/lfo så man kan ha enlpng ton som moduleras med ensnabb lfo som triggas i 16delar, så flyger den runt, så kan man ju trigga filtret lite närsom.... det+parameterlåsen=vansinne/frackt.

Jag skulle dock vilja ha en varinat på disten..... fast dom harju löst det på ett annat sätt, separatautgångar som man kan kollpa till oilika distboxar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:18

Så lägga effekt = äta en kanal?
Part 1 = sid-ljud > part 2
part 2 = reverb
part 3 = superwave > part 4
part 4 = chorus
part 5...osv
part 6..

? FUngixar så?

Annars vore det coolt att köra slutmixen genom boxen och gate:a, reverbdist och lägga kompressor i parameterlåsning. PUMP!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-03 09:23

Nja, det kan funka så om du vill ha separata effekter för separata spår. Då blir det 3 syntar och tre FX. Annars så kan du välja effekterna som mer globala, eller åtminstode välja vilka "ut" som effekterna ska matas med. Så om du har syntar på ut AB, och trummor på CD, så kan du välja att lägga en dynamix på CD enbart, och ett reverb på AB. Du kan sedan välja om du vill att effekterna ska ut på EF.

Till exempel:
Part 1 Sid AB-stereo
Part 2 Superwave AB-stereo
Part 3 AB-Reverb EF-stereo
Part 4 Brus CD-stereo
Part 5 Kick CD-stereo
Part 6 CD-Dynamix CD-stereo

Denna uppsättning är rätt vanlig hemma hos mig faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:27

Galet!

Nu vet jag att jag behöver en. Får skippa planerna på att köpa mig en modular. Tror det här is teh shit för mig. Det var enapas fulectro som fick in mig i det här igen. Spola kröken!

Var ska jag nu hitta 12 lax någonstans? www.99värdetransportrån.com?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-03 09:30

Hehe...jag har faktiskt också övergivit planerna på att skaffa en clavia modular. Har iofs min micromodular, men den används aldrig nuförtiden förutom för vocoding (ytterst sällan), vilket den är bäst på iofs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:32

Jao, jag måste tjacka mig en vocoder också. Och då lär det bli en micromodular.. Saknar den jag hade något grymt! Fin maskin var det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 09:35

Lådan är rolig, förmodligen mer direktskojjig än modular, man kan göra en låt på nolltid, fulläktron är snabbmakaroner, bara lekande som blir sköjjigt.... tydligen kanam nagöra songs och sånnt med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:37

Farbror MPC ska prata med MM och se vad de säger. Så ska det låta!
Midi > MPC > MM (parameterlåsning).
Mute:a av på i MPC.

ÅH.
Men det kommer gå åt skogen, farbror plånbok håller emot i all ära. I julklapp blir det nog en MM.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-03 09:46
Ursprungligen av zthee:

Farbror MPC ska prata med MM och se vad de säger. Så ska det låta!
Midi > MPC > MM (parameterlåsning).
Mute:a av på i MPC.

Ähum, snarare såhär: MM>Midi>MPC
Monomachine har tajtare klocka.

En mpc, monomachine och en micromodular borde vara ett riktigt fett kit att ha. Nästan lika bra som mitt.

Enapa: Kan inte du göra några demos med metavoxen? Skulle vilja höra hur den låter, för i så fall kanske jag tjackar en sådan för replokalen...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 09:40

Leta beggad dårå, min var billig(har glömt vad den kosta, väldigt lite, allt gick så fort), 12laxar är fler än 8laxar, eller abis??

En MM+vocoder+mpc=[COL="Teal"]FÄÄTTH[/COLOR]

Metavoxlådan???
hardu testat den?? låter ev lite robot, för 300kr liksom...[SIZE="3"]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:48

Jao, 4kkr är många fiskpinnar.

Metavox gillar jag inte alls. Mycket aliasing = aj.
Micromodular = bästa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:49

MM klocka då blir det inget MPCsväng!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-03 09:54

Nä, du kan få väldigt mycket mer kustomiserat MMswing istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 09:56

Äh, jag tror ändå MPCns klocka är stabilare. Det är ju det den har rykte om sig att vara

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 10:10

Klocka mig hit och klocka mig dit.... jag tycker mm alltid låter swing, har flera gånger kollat ifall det är swing på...

metavoxen är rätt kääs... men billig..!!

Får man lov att fråga: borde inte en mpc vara rätt bra på å steka fiskpinnar? menar att den är fäät som ett as, fast mera arbetare, mm leker på jobbet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 10:18

Tror du har väldigt rätt där.
MPC = hästen som jobbar.
MM = bondpojken som busar.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 10:21

Jo, antagligen äre så
...

KLAG/fråGer: Vore typ asfett om man kunde parameterlåsa byte av maskiner, går det?? Vill ju göra ett trummspår med fmkagge, sidsnare, och wavehihat... på ett spår, kan man göra så?? ... sen legga in en effektmaskin på inputen som tjyvtankas från mixern, rundgång med filter som fills... tänk er..

Samt:

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-03 10:23

Själv får jag mer känslan av...

MPC=hästen som jobbar.
MM=Luke Skywalker med lasersvärd.

...;)

Jaha...metavoxen var kass...får väl köra vocodern inspelad på spelningarna då...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 10:23

Inte helt kass, mer som kassler, går att äta men finns det annat så äter man det hellre...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-03 12:04

MM bättre klocka än MPC? Du behagar skämta aprillo med mig!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-03 12:41

Vill inte starta ett flamewar, men det finns de som gjort tester i det. Inget officiellt dock. Här är resultatet av ett iaf.

http://syncretism.net/img/drumclock.png

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-02-03 19:35

Zthee får kolla sen, så får vi veta.... :H

Ska nog fräsa in nya OSet och resetta min låda, det är sån åtgång på päterns att man blir trött av att clear-a dom manuellt... nästan....

Bevaka tråden