Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är grejen med SH-101?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har fått låna hem en Roland SH-101 för att testa. Men jag får typ bara ut ett ljud och det är inte så himla spännande direkt (och nu jämför jag inte med Minimoog, ARP eller nån annan monstersynth). Gillar inte reglagen heller...

Men nu vet jag ju att en del här på 99musik gillar 101:an, så jag tänkte att jag kunde få en glimt in i er värld. Hur ska jag få ut nåt kul av synthen innan jag måste lämna tillbaka den?
Är ganska ny med synthar, fattar funktionerna men har en hel del kvar att utforska. Äger för tillfället en Nord Lead 1, Korg Trident och en Nord Modular.

Please, enlighten me!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-11-09 19:59

Ja nu är det ju såhär...

Ok, eftersom jag vet att du lånat hem herr Tryggs SH-101 så vet jag vad felet beror på... Resonansregeln är trasig och är fast på max, vilket sabbar möjligheterna för trevliga basgångar.

Jag hade tänkt reparera den, men när jag kom till replokalen så var den borta. Ett tag trodde jag den var stulen, men så dök herr Trygg upp och berättade att den var utlånad.... Jag skulle vilja ha tillbaks den snart faktiskt, eftersom jag tänkte laga den och börja köra med den live i bandet...

Utseendet? Imho en väldigt överskattad synt det där. De tre du har nu är alla mer intressanta på i stort sett alla tänkbara sätt tycker jag.

Det är en Rolandsynt från 1980-talet, så därför är den Vintage, Fet, Analog, Varm eller vilka andra Positiva Adjektiv du nu föredrar. Personligen är jag inte så jätteförtjust i Rolands syntar, men man kan inte förneka att SH101 är en klassisk Rolandsynt med allt det innebär. Nu vet jag inte vilken slags musik du gör, men Rolandsoundet är/har varit en hörnsten inom techno och annan elektronisk dansmusik. Sen har SH101 varit rätt överkomligt prissatt och hyfsat lätt att få tag på dessutom, vilket nog ökad på dess populäritet.

Tycker också den är överskattad.

Håller med....den är lite "svår".....svår att få den till att låta riktigt bra....och ljudet är väl sådär

Precis, Clase, det är snälle farbror Tryggs synth och jag påminde honom i dagarna om att han ska få den tillbaka. Så, lugn, snart ska du få ro om den ordentligt.
...och med en trasig resonansregel så fattar jag varför den är lite begränsad.

Nu var det ju inte meningen att klanka ner på er SH-101-anhängare utan att helt enkelt få tips om vad man kan göra med den, men eftersom den uppenbarligen är paj så får det nog va.

Men, men...

Tycker Sh-101´an är en av de trevligaste syntharna jag ägt. Låter bra och har ett härligt resonansfilter. En synth som är härlig till både leads, bas och effektljud. Mjuk, fin och enkel. Kanske inte världens bredaste men gör det den ska jävligt bra.

Glömde skriva att jag hade orginalmanualen till min med roliga ljudexempel som man kunde göra, så som "Violin" "piano" "Celofon" "trumpet" mm.. skit kul att göra för det lät absolut inte som de ljud de skulle försöka vara.. de lät bättre!

• Medlem
  • 2005-11-09 22:09

?!?! Förstår inte. Det är nog en av dom lättarbetade och versentila monosyntharna som någonsin gjorts. Spektrat är stort. Domedagshårda basar, Mjuka, lena leads, Blippblops/lazer, Trummor osv. Den har sequencer OCH en heltrevlig arpegiator. En helt underbar monosynth som har allt jag begär av en monofoisk synth och lite till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 22:52

18dB: Du borde skaffa dig en synth från Yamahas CS:serie.. Helst en 15

• Medlem
  • 2005-11-10 00:41

En Yamaha cs? är det en korg eller roland?

Jo jag borde kanske böeja umgås med yamaha. cs-5an var faktiskt den första synthen som tänkte köpa.. men någon han före. tror den gick för 1700:- eller något liknande. (i musikaffär.. på den tiden analogt var omodärnt.)

Ursprungligen av Helix:

18dB: Du borde skaffa dig en synth från Yamahas CS:serie.. Helst en 15

Det är faktiskt inte så många synthar som enligt mej är värt att ha fler än en utav. 101an är en tillsammans med 303.

• Medlem
  • 2005-11-09 22:58

Jag hade en 202:a som jag glatt sålde. Den ramlade ner i 18dbs ägo faktiskt. Blev aldrig förtjust i ljuden från den, samt att sequencern är gjord för självplågare.

En 101:a hade passat mig klart bättre.

Vad skiljer 101 och 202 i ljudalstring? Har hört att det ska vara i princip samma syntdel i dem?

Jag gillar den också. Framförallt den koola lfo:n är en rolig specialare som man inte ser ofta. Den låter bra, är busenkel att hantera och fyller flera funktioner (bas, lead, noise). Helt schysst synth.

Enkel och precis som visionfactory säger: "Kanske inte världens bredaste men gör det den ska jävligt bra". Förutom ljudet gillar jag formatet samt den inbyggda sequensern.

18db: Jag rekommenderar då att leta upp en 10:a. Lite svårare att få tag på än 5/15.. men om du inte har nån brådska så..

• Medlem
  • 2005-11-10 00:44

Det finns en 10 runt hörnet.

Brådska? Nej. Därför har jag inet köpt den ännu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 08:55

202:an saknar noise och någonting till.. Vet inte om filtret är helt samma heller.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 10:13

SH101 är en av värdens bästa syntpop syntar, älskad av bl Vince Clark.
Det tar lite tid att komma på vilka underbara grejer man kan göra. Jag tyckte själv som ni att det inte gick att göra så mycket med den. Jag gjorde mest basljud, gärna envelope modulerad PW... låter kalas.

Sedan kom Gnutten över och visade vad den gick för... Ujuj det går verkligen att krama ut mycket coola ljud ur denna lilla plastiga synt. En skön grej är att göra en sequencer/arpeggiator-slinga och sedan lägga på S&H på t.ex. VCF eller PW. Då kommer S&H trigga i takt med sequencen eller arpeggiatorn... Sedan kan man pitcha sin slinga via keyboard eller CV... det blir instant syntpop lixom.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 16:47
Ursprungligen av Demokid:

SH101 är en av värdens bästa syntpop syntar, älskad av bl Vince Clark.
Det tar lite tid att komma på vilka underbara grejer man kan göra. Jag tyckte själv som ni att det inte gick att göra så mycket med den. Jag gjorde mest basljud, gärna envelope modulerad PW... låter kalas.

Sedan kom Gnutten över och visade vad den gick för... Ujuj det går verkligen att krama ut mycket coola ljud ur denna lilla plastiga synt. En skön grej är att göra en sequencer/arpeggiator-slinga och sedan lägga på S&H på t.ex. VCF eller PW. Då kommer S&H trigga i takt med sequencen eller arpeggiatorn... Sedan kan man pitcha sin slinga via keyboard eller CV... det blir instant syntpop lixom.

MVH
Demokid

Kan du inte lägga upp en ljudsnutt?

"Jag tyckte själv som ni att det inte gick att göra så mycket med den."

Nu vet jag inte riktigt vem det är som tycker så.. för den kan ju verkligen pressa ur sig en del riktigt skeva saker.. men det är själva ljudet överlag som iaf jag ser som tråkigt med den. Samma med junos och jupiters. Det är väldigt sällan jag använder så lena och "standard" ljud.. och då tycker jag att en bra VA-synt för samma pris eller en väldigt billig/gratis mjukvarusynt känns minst lika lämplig för uppgiften samtidigt som den med största sannolikhet är ännu mer mångsidig. Men jag håller å andra sidan inte på med synthpop eller trance där den verkligen kan sitta fint. Personligen så hade jag iofs mycket hellre valt en supernova till sådan musik idag (om man nu ska kolla på syntar i samma prisklass).

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 16:46

Tack Demo! SH101 räddade mig många gånger ibörjan då man inte hade råd att köpa MIDI/CV eller CV sequencer. Göra bas-sequence som man sedan triggade med trummaskin. Pitchade slingan förhand och körde synkad S&H. Försök göra det på en CS-15.

Volantiz:
Jag tycker inte SH101 låter som Juno/Jupiter. Juno har DCO, Jupiter har helt andra VCO och VCF. SH101 använder Curtis.

\\Gnutten

SH101 är en av dom trevligaste instrumenten jag ägt. Helt fantastiks. Håller med 18db och Sawtooths argument helt och hållet.

Tyvärr hjälper detta dig inte att förstå dig på den, hehe. Men ta tid på dig. Och lär dig den in och utantill. Då kan du skapa under med den!!!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 16:57

ni ska höra vad muji aka ghostape gör med den

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 17:09

Jaa, lägg gärna upp ett ljudexempel!.. Vill höra hur den låter när den låter som bäst..

• Medlem
  • 2005-11-10 17:13

Här finns ett exempel på hur 202:an kan låta. http://www.timewind.se/sas/sas5/sas5_f14.mp3

Leadsyntarpeggioflurpet är 202:a, dvs det som hörs hela låten igenom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 20:26

[QUOTE="jgb"]Här finns ett exempel på hur 202:an kan låta. http://www.timewind.se/sas/sas5/sas5_f14.mp3

Mkt snygg bit förövrigt! :eek:

• Medlem
  • 2005-11-11 11:47
Ursprungligen av jgb:

Här finns ett exempel på hur 202:an kan låta. http://www.timewind.se/sas/sas5/sas5_f14.mp3

Leadsyntarpeggioflurpet är 202:a, dvs det som hörs hela låten igenom.

Oj.. detta tycker jag låter ganska så typiskt 202.

Jag gav nog aldrig den en chans direkt.... Lekte lite - förstod väldigt lite - tröttnade lite - Per skäms

Bevaka tråden